COVID-19

J.C. Philpot

Re: COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Het bizarre is dat alle zelftesten negatief bleven.
Herkenbaar. Ik ben 2 weken geleden ook positief getest bij de GGD, terwijl gedurende de hele periode de zelftesten negatief gaven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
Herkenbaar. Ik ben 2 weken geleden ook positief getest bij de GGD, terwijl gedurende de hele periode de zelftesten negatief gaven.
Zeker alleen in je neus gehad, de swab?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
J.C. Philpot

HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Dat klopt. Hoe had ik het anders moeten doen dan?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala

Bericht door Isala »

Vanmorgen hoorde ik dat Omicron vooral een keelvirus is.
Misschien de swab langs de binnenkant van je keel halen @Philpot ;)
Of dit laten doen door Mw Philpot...
Hora est!
J.C. Philpot

Isala schreef:Vanmorgen hoorde ik dat Omicron vooral een keelvirus is.
Ik heb gewoon de handleiding gevolgt, en daar stond alleen de neus in.

Maar als ik het goed begrijp is het betrouwbaarder als je ook de keel doet?

Ik had overigens geen keelklachten, alleen een prikkeltje in de neus, een raar smaakje en een rommelige maag. Later kwam er wat pijn in de onderrug.

George Whitefield
parsifal

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
Isala schreef:Vanmorgen hoorde ik dat Omicron vooral een keelvirus is.
Ik heb gewoon de handleiding gevolgt, en daar stond alleen de neus in.

Maar als ik het goed begrijp is het betrouwbaarder als je ook de keel doet?

Ik had overigens geen keelklachten, alleen een prikkeltje in de neus, een raar smaakje en een rommelige maag.
Nee, keelswab is niet betrouwbaarder, je kunt het natuurlijk wel alle twee doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
J.C. Philpot

Ik hoor nu overigens voor het eerst dat het wattenstaafje een "swab" is :)

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ik hoor nu overigens voor het eerst dat het wattenstaafje een "swab" is :)
Tja, vier letters is wat korter: https://translate.google.com/?sl=en&tl= ... =translate
HersteldHervormd

J.C. Philpot schreef:
J.C. Philpot schreef:
Dat klopt. Hoe had ik het anders moeten doen dan?
Omicron schijnt vooral boven in je luchtwegen zich te bevinden. Daarom zijn de klachten van Omicron vooral keel gerelateerd. De meeste mensen krijgen geen reuk/smaakverlies. Dat zijn wel klachten die bij Delta en de vorige varianten naar voren komt.

Ik ben natuurlijk geen expert, maar ik hoor signalen dat je ook de zelftest een beetje in je keel kan doen voor een beter resultaat. Alleen volgens mij is dat helemaal niet de bedoeling volgens de fabrikanten. Aan de andere kant is het ook niet de bedoeling dat je onbewust positief bent.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
HersteldHervormd

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik hoor nu overigens voor het eerst dat het wattenstaafje een "swab" is :)
Tja, vier letters is wat korter: https://translate.google.com/?sl=en&tl= ... =translate
Eerlijk is eerlijk, het klinkt natuurlijk ook veel cooler. SWAB. :yahoo
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
Nee, langs keel en neus gehaald, ook bij de kinderen. Uitslag bleef negatief.
Ararat

Bericht door Ararat »

Herman schreef:
Aap uit de Klaus-mouw: sCHwap! :haha
HersteldHervormd

Ararat schreef:
Herman schreef:
Aap uit de Klaus-mouw: sCHwap! :haha
Illuminatie confirmed! :modo
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

merel schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zelftesten zijn verhoudingsgewijs vrij onbetrouwbaar. Een PCR-test heeft een betrouwbaarheid van 98%: dat verklaart het verschil. Testen met 100% betrouwbaarheid bestaan uiteraard niet.
Een verhaal in deze is van de leidinggevende op mijn werk. Hij was in zijn prive-omgeving met een aantal mensen samen gekomen. Iedereen had vooraf een negatieve zelftest. Na afloop van het avondje had iedereen die aanwezig was corona....

Overigens: vaccinatie beschermd tegen ernstige (nadruk op dit woord) ziekte, niet tegen besmetting. Belangrijk is om dat verschil in het achterhoofd te houden.
Als vaccinatie tegen besmettingen zouden beschermen waren ziektes als mazelen, polio of kinkhoest allang uitgestorven.

De clou van een vaccin is dat een bepaald virus (corona, of zeg even mazelen of ....) wel je lichaam inkomt. Dat valt niet te voorkomen.
Door het vaccin herkent het immuunsysteem van je lichaam een bepaald virus. Meestal wordt dat virus daardoor "opgeruimd" zonder dat je dat zelf in de gaten hebt (iedere dag kom je als mens met vele virussen in aanraking.....).
Soms heeft je lichaam wat langer de tijd nodig om een op zich bekend virus op te ruimen. Dan heb je enkele dagen koorts, keelpijn enz. Daarna is het over.
Bij een nieuw en onbekend virus duurt alles veel langer. Je lichaam moet als het ware nog "ontdekken" hoe het virus bestreden kan worden. En dus lig je twee weken ziek thuis, of zelfs in het ziekenhuis.

Vaccinatie helpt dus. Alleen niet voor 100%. Er zijn dus altijd mensen, "pechvogels" (vergeef me het woord, maar je begrijpt wat ik bedoel), bij wie een vaccin onverhoopt niet aanslaat. Waardoor zij toch in een ziekenhuis terecht komen of helaas zelfs overlijden.

Dat alles is geen reden om vaccinaties te betwijfelen: dat helpt zeker. Misschien alleen door twee dagen thuis in bed met koorts in verhouding tot een week in het ziekenhuis liggen. Maar dan nog.
parsifal

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:
merel schreef:
J.C. Philpot schreef: Herkenbaar. Ik ben 2 weken geleden ook positief getest bij de GGD, terwijl gedurende de hele periode de zelftesten negatief gaven.
Zelftesten zijn verhoudingsgewijs vrij onbetrouwbaar. Een PCR-test heeft een betrouwbaarheid van 98%: dat verklaart het verschil. Testen met 100% betrouwbaarheid bestaan uiteraard niet.
Een verhaal in deze is van de leidinggevende op mijn werk. Hij was in zijn prive-omgeving met een aantal mensen samen gekomen. Iedereen had vooraf een negatieve zelftest. Na afloop van het avondje had iedereen die aanwezig was corona....

Overigens: vaccinatie beschermd tegen ernstige (nadruk op dit woord) ziekte, niet tegen besmetting. Belangrijk is om dat verschil in het achterhoofd te houden.
Als vaccinatie tegen besmettingen zouden beschermen waren ziektes als mazelen, polio of kinkhoest allang uitgestorven.

De clou van een vaccin is dat een bepaald virus (corona, of zeg even mazelen of ....) wel je lichaam inkomt. Dat valt niet te voorkomen.
Door het vaccin herkent het immuunsysteem van je lichaam een bepaald virus. Meestal wordt dat virus daardoor "opgeruimd" zonder dat je dat zelf in de gaten hebt (iedere dag kom je als mens met vele virussen in aanraking.....).
Soms heeft je lichaam wat langer de tijd nodig om een op zich bekend virus op te ruimen. Dan heb je enkele dagen koorts, keelpijn enz. Daarna is het over.
Bij een nieuw en onbekend virus duurt alles veel langer. Je lichaam moet als het ware nog "ontdekken" hoe het virus bestreden kan worden. En dus lig je twee weken ziek thuis, of zelfs in het ziekenhuis.

Vaccinatie helpt dus. Alleen niet voor 100%. Er zijn dus altijd mensen, "pechvogels" (vergeef me het woord, maar je begrijpt wat ik bedoel), bij wie een vaccin onverhoopt niet aanslaat. Waardoor zij toch in een ziekenhuis terecht komen of helaas zelfs overlijden.

Dat alles is geen reden om vaccinaties te betwijfelen: dat helpt zeker. Misschien alleen door twee dagen thuis in bed met koorts in verhouding tot een week in het ziekenhuis liggen. Maar dan nog.
Dit is niet helemaal waar denk ik. Vaccinatie tegen (of eerdere besmetting met) polio en mazelen beschermt wel tegen besmetting. Natuurlijk zorgt het er niet voor dat het virus helemaal niet binnenkomt, maar het zorgt er wel voor dat het zo snel opgeruimd wordt dat een besmet persoon ook niet of nauwelijks besmettelijk wordt. Mazelen is superinfectieus en met vaccinatie is zo goed als groepsimmuniteit bereikt in Nederland. Dat betekent dat het vaccin echt wel werkt tegen besmetting (in elke nuttige betekenis van het woord). Het is lastig om alle mensen in de wereld op tijd te bereiken, maar polio is bijvoorbeeld echt dicht bij uitroeiing. Pokken is zelfs helemaal uitgeroeid (al zijn er nog wat verzamelaars in laboratoria).

Vaccins tegen Covid zijn inderdaad minder effectief.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie