COVID-19
Re: COVID-19
https://www.science.org/doi/10.1126/sci ... um=Twitter
Voor degenen die het begrijpen (ook lastig zat voor mij). Verhaal lijkt wel dat T-cellen hun werk goed lijken te doen wat (m.i. met gebrek aan verstand van de immunologie) er op kan wijzen dat herbesmettingen/besmettingen na vaccinaties milder en milder zullen worden. Niet omdat het virus zelf minder gevaarlijk wordt, maar omdat onze lichamen er steeds beter mee om leren gaan.
Voor degenen die het begrijpen (ook lastig zat voor mij). Verhaal lijkt wel dat T-cellen hun werk goed lijken te doen wat (m.i. met gebrek aan verstand van de immunologie) er op kan wijzen dat herbesmettingen/besmettingen na vaccinaties milder en milder zullen worden. Niet omdat het virus zelf minder gevaarlijk wordt, maar omdat onze lichamen er steeds beter mee om leren gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Deze mutatie is minder gevaarlijk doordat hij zich vermeerdert in de bovenste luchtwegen en in de longen amper.parsifal schreef:https://www.science.org/doi/10.1126/sci ... um=Twitter
Daar is zeer veel biologisch bewijs voor. Zoek maar even en je vindt peer reviewed studies uit o.a Frankrijk de VS en Hongkong.
Dat doorgemaakte infectie ook een rol speelt zal best maar dat neemt het feit niet weg dat omicron een minder schadelijk virus is dan delta.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat er minder vermindering in de longen is, is biologisch bewijs voor, dat het daardoor perse minder schadelijk is is iets minder duidelijk (het zou zelfs kunnen dat het effect in verschillende leeftijdsgroepen verschillend is). Ik meen gelezen te hebben dat voor mensen met een naief immuunsysteem (bijvoorbeeld aardig wat ongevaccineerde mensen in Australie) Een Omicron besmetting ongeveer net zo gevaarlijk is als een besmetting met de varianten die rondgingen in de (noordelijk halfrond) zomer van 2020. Minder gevaarlijk dan Delta, nog steeds beroerd.huisman schreef:Deze mutatie is minder gevaarlijk doordat hij zich vermeerdert in de bovenste luchtwegen en in de longen amper.parsifal schreef:https://www.science.org/doi/10.1126/sci ... um=Twitter
Daar is zeer veel biologisch bewijs voor. Zoek maar even en je vindt peer reviewed studies uit o.a Frankrijk de VS en Hongkong.
Dat doorgemaakte infectie ook een rol speelt zal best maar dat neemt het feit niet weg dat omicron een minder schadelijk virus is dan delta.
Dat klinkt positiefparsifal schreef:https://www.science.org/doi/10.1126/sci ... um=Twitter
In Zuid Afrika was de vaccinatiegraad erg laag en ook daar is omicron door de hele populatie heengegaan zonder veel problemen. IC bleef leeg.parsifal schreef:Dat er minder vermindering in de longen is, is biologisch bewijs voor, dat het daardoor perse minder schadelijk is is iets minder duidelijk (het zou zelfs kunnen dat het effect in verschillende leeftijdsgroepen verschillend is). Ik meen gelezen te hebben dat voor mensen met een naief immuunsysteem (bijvoorbeeld aardig wat ongevaccineerde mensen in Australie) Een Omicron besmetting ongeveer net zo gevaarlijk is als een besmetting met de varianten die rondgingen in de (noordelijk halfrond) zomer van 2020. Minder gevaarlijk dan Delta, nog steeds beroerd.huisman schreef:Deze mutatie is minder gevaarlijk doordat hij zich vermeerdert in de bovenste luchtwegen en in de longen amper.parsifal schreef:https://www.science.org/doi/10.1126/sci ... um=Twitter
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Maar Zuid-Afrika heeft echt wel een grote Delta golf gehad en heeft een veel jongere bevolking. We kunnen van Zuid-Afrika leren, maar niet zomaar kopieren. In de VS zie je nu bijvoorbeeld echt wel problemen.huisman schreef:In Zuid Afrika was de vaccinatiegraad erg laag en ook daar is omicron door de hele populatie heengegaan zonder veel problemen. IC bleef leeg.parsifal schreef:Dat er minder vermindering in de longen is, is biologisch bewijs voor, dat het daardoor perse minder schadelijk is is iets minder duidelijk (het zou zelfs kunnen dat het effect in verschillende leeftijdsgroepen verschillend is). Ik meen gelezen te hebben dat voor mensen met een naief immuunsysteem (bijvoorbeeld aardig wat ongevaccineerde mensen in Australie) Een Omicron besmetting ongeveer net zo gevaarlijk is als een besmetting met de varianten die rondgingen in de (noordelijk halfrond) zomer van 2020. Minder gevaarlijk dan Delta, nog steeds beroerd.huisman schreef:Deze mutatie is minder gevaarlijk doordat hij zich vermeerdert in de bovenste luchtwegen en in de longen amper.parsifal schreef:https://www.science.org/doi/10.1126/sci ... um=Twitter
Komen de problemen in VS door de lage vaccinatiegraad?
Wat dacht je van de hoeveelheid mensen met obesitas? Dat speelt daar zeker ook een rol!merel schreef:Komen de problemen in VS door de lage vaccinatiegraad?
Zeker, maar ik denk dat Nederland inmiddels niet zoveel onderdoet. Ook hier heeft meer dan de helft van de volwassenen overgewichtTSD schreef:Wat dacht je van de hoeveelheid mensen met obesitas? Dat speelt daar zeker ook een rol!merel schreef:Komen de problemen in VS door de lage vaccinatiegraad?
In de VS heb je wel meer extreme obesitas. Maar de vaccinatiegraad zal een rol spelen en de gigantische kosten die er zijn als je in het ziekenhuis komt. Voor mensen zonder goede verzekering (en dat zijn er veel in de VS) is afwachten of het niet al te erg is voor je naar het ziekenhuis gaat vaak de enige optie.merel schreef:Zeker, maar ik denk dat Nederland inmiddels niet zoveel onderdoet. Ook hier heeft meer dan de helft van de volwassenen overgewichtTSD schreef:Wat dacht je van de hoeveelheid mensen met obesitas? Dat speelt daar zeker ook een rol!merel schreef:Komen de problemen in VS door de lage vaccinatiegraad?
Overgewicht en obesitas zijn echt wel 2 verschillende dingen, zeker in ook i.r.t. COVID. In de VS heb je veel meer extreem dikke mensen, waarvan we weten dat die een sterk verhoogd risico op ernstig verloop hebben.merel schreef:Zeker, maar ik denk dat Nederland inmiddels niet zoveel onderdoet. Ook hier heeft meer dan de helft van de volwassenen overgewichtTSD schreef:Wat dacht je van de hoeveelheid mensen met obesitas? Dat speelt daar zeker ook een rol!merel schreef:Komen de problemen in VS door de lage vaccinatiegraad?
Dus het zal een combi zijn, wat Parsifal zegt: een veel grotere "risicopopulatie" en in combinatie met een lagere vaccinatiegraad in die groep t.o.v. andere landen en mogelijk te laat naar het ziekenhuis gaan.
Gommers zegt in de podcast die ik deelde dat 80% van de ziekenhuisopnamen in de VS korter zijn dan twee dagen. Gommers zei dat zulke korte opnamen in ons land nauwelijks voorkomen omdat onze eerstelijns zorg dit opvangt. Dit vertekend het beeld van de VS enorm plus het zeer grote aantal dat ook daar met Covid ipv door Covid in het ziekenhuis komt. Gommers zei dat dit bij ons al 40% van de opnamen betreft.parsifal schreef:In de VS heb je wel meer extreme obesitas. Maar de vaccinatiegraad zal een rol spelen en de gigantische kosten die er zijn als je in het ziekenhuis komt. Voor mensen zonder goede verzekering (en dat zijn er veel in de VS) is afwachten of het niet al te erg is voor je naar het ziekenhuis gaat vaak de enige optie.merel schreef:Zeker, maar ik denk dat Nederland inmiddels niet zoveel onderdoet. Ook hier heeft meer dan de helft van de volwassenen overgewichtTSD schreef:Wat dacht je van de hoeveelheid mensen met obesitas? Dat speelt daar zeker ook een rol!merel schreef:Komen de problemen in VS door de lage vaccinatiegraad?
Verder zei hij dat tot nu toe de IC opnamen door omicron zo minimaal zijn dat er nog geen betrouwbare data is over de ligduur.
Dit is na 6 weken met heel veel besmettingen gewoon heel goed nieuws.
Ik doelde vooral op de nog steeds waanzinnig hoge sterftecijfers daar. Deels met Covid natuurlijk, maar ik denk niet dat dat alles verklaart.huisman schreef:Gommers zegt in de podcast die ik deelde dat 80% van de ziekenhuisopnamen in de VS korter zijn dan twee dagen. Gommers zei dat zulke korte opnamen in ons land nauwelijks voorkomen omdat onze eerstelijns zorg dit opvangt. Dit vertekend het beeld van de VS enorm plus het zeer grote aantal dat ook daar met Covid ipv door Covid in het ziekenhuis komt. Gommers zei dat dit bij ons al 40% van de opnamen betreft.parsifal schreef: In de VS heb je wel meer extreme obesitas. Maar de vaccinatiegraad zal een rol spelen en de gigantische kosten die er zijn als je in het ziekenhuis komt. Voor mensen zonder goede verzekering (en dat zijn er veel in de VS) is afwachten of het niet al te erg is voor je naar het ziekenhuis gaat vaak de enige optie.
Verder zei hij dat tot nu toe de IC opnamen door omicron zo minimaal zijn dat er nog geen betrouwbare data is over de ligduur.
Dit is na 6 weken met heel veel besmettingen gewoon heel goed nieuws.
Het valt mij op dat ongevaccineerden in mijn omgeving flink ziek zijn van omikron als ze nog geen Corona gehad hebben. Nauwelijks verschil met eerdere varianten.parsifal schreef:Dat er minder vermindering in de longen is, is biologisch bewijs voor, dat het daardoor perse minder schadelijk is is iets minder duidelijk (het zou zelfs kunnen dat het effect in verschillende leeftijdsgroepen verschillend is). Ik meen gelezen te hebben dat voor mensen met een naief immuunsysteem (bijvoorbeeld aardig wat ongevaccineerde mensen in Australie) Een Omicron besmetting ongeveer net zo gevaarlijk is als een besmetting met de varianten die rondgingen in de (noordelijk halfrond) zomer van 2020. Minder gevaarlijk dan Delta, nog steeds beroerd.huisman schreef:Deze mutatie is minder gevaarlijk doordat hij zich vermeerdert in de bovenste luchtwegen en in de longen amper.parsifal schreef:https://www.science.org/doi/10.1126/sci ... um=Twitter
Ik zie het verschil al met mensen die geen booster genomen hebben. Deze waren beduidend zieker dan degene na de booster.
Wij zijn inmiddels allemaal positief getest. Het bizarre is dat alle zelftesten negatief bleven.
Wij zijn inmiddels allemaal positief getest. Het bizarre is dat alle zelftesten negatief bleven.