COVID-19
Re: COVID-19
Precies. Je sterft niet als je je niet laat vaccineren, je sterft aan een laag vertrouwen in de overheid.
Dat je met zoveel woorden zulke onbegrijpelijke onzin kunt genereren
Het aantal Covidsterfgevallen in Nederland is waarschijnlijk wel een stukje hoger dan het officiële aantal. De oversterfte is relatief hoog.Ad Anker schreef:Precies. Je sterft niet als je je niet laat vaccineren, je sterft aan een laag vertrouwen in de overheid.
Meer vertrouwen in overheid (en vertrouwen van overheid in bevolking) helpt wel heel veel in het opvolgen van advies en het bereiken van hogere vaccinatiegraad. Informatiecampagnes hebben daar ook meer het gewenste effect.
Denemarken heeft wel als voordeel dat de overheid vertrouwen lijkt te verdienen. Nederland heeft het met De Jonge (dat gaan we niet doen) en Rutte met zijn geheugenproblemen wat moeilijker.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
De relatie is wat ingewikkelder. Maar het is afdoende bekend dat in Afrika het gemiddelde vertrouwen in de overheid zo laag is, dat als deze een campagne voert voor wat voor geneesmiddel dan ook, de respons ver achterblijft. En dus een bepaalde ziekte kan blijven doorwoekeren. Enz.Ad Anker schreef:Precies. Je sterft niet als je je niet laat vaccineren, je sterft aan een laag vertrouwen in de overheid.
Blijkbaar is dat ook in Europa aan te tonen.
DDD schreef:Denemarken 65 coronadoden per 100.000 inwoners en Nederland 126. De VS 271 en Peru 634. Daarover een interessante column in het RD van vandaag, ook in het licht van de strijd van sommigen tegen de coronapas.
https://www.rd.nl/artikel/961918-van-ve ... n-we-beter
Opzienbarender was de conclusie dat landen waar burgers veel vertrouwen hebben in instituten, zoals de overheid, én in elkaar, er beter in slaagden om het aantal besmettingen laag te houden. Opvallend is dat het vertrouwen in elkaar hierin een grotere bijdrage levert dan het vertrouwen in instituties. De onderzoekers stellen dat als de burgers van elk land evenveel vertrouwen in de overheid en in elkaar hadden als in Denemarken, dat dan zou kunnen leiden tot 40 procent minder besmettingen.
Vertrouwen in de overheid en in elkaar leidt tot het gehoorzamen van de overheid en daarmee tot een betere samenleving. Daarmee bevestigt deze studie wat Paulus eeuwen geleden al schreef aan de gemeente in Rome en aan Timotheüs om de overheid, „u ten goede” te gehoorzamen, het goede te doen en voor haar te bidden „opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.”
Deze studie houdt ons ook een spiegel voor. Hoewel er geen specifieke cijfers zijn vermoed ik dat het aantal coronabesmettingen dat leidt tot sterfte in de gereformeerde gezindte relatief hoger is dan het gemiddelde van Nederland. Zou dit ook te maken kunnen hebben met een laag vertrouwen in de overheid én in de ander? Het wantrouwen van elkaar op maatschappelijk, politiek of kerkelijk terrein is funest voor het echt luisteren naar elkaar.
Wat een onzin allemaal. China heeft de minste besmettingen en doden per 100.000 inwoners en dat komt niet door vertrouwen in de overheid maar door repressie.
Mijn vertrouwen in de overheid is tijdens deze crisis best hoog gebleven alhoewel ik kritiek had/heb op sommige beslissingen. Mijn vertrouwen in het Nederlandse journaille heeft wel een flinke dip gemaakt. De meeste journalisten blijken nog geen grafiekje te kunnen lezen. Ze zijn echt heel slecht geweest in deze crisis.
Het RD had misschien nog wel één van de aller beroerdste verslaggeving van Covid-19. Maar dat is mijn mening dus ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik hoorde onlangs ergens (podcast 'de dag' ofzo) nog iets over het verschil tussen Denen en Nederlanders:
Denen zijn bang om de ander te besmetten, Nederlanders zijn bang besmet te worden door een ander.
Uiteraard is dit gegeneraliseerd, maar ik kan me best voorstellen dat dit -als dit waar is- verschil maakt
Denen zijn bang om de ander te besmetten, Nederlanders zijn bang besmet te worden door een ander.
Uiteraard is dit gegeneraliseerd, maar ik kan me best voorstellen dat dit -als dit waar is- verschil maakt
-
Mijn punt is dat de corona vaccins zo erg als heilig redmiddel, bijna afgodisch beschouwd worden. De weg van vaccins lopen eigenlijk overal dood. De bescherming helpt toch niet tegen het oplopen, het zorgt wel voor een minder ernstig verloop, alhoewel dat effect ook wel weer aardig snel weg gaat. Zelfs zo snel dat 9 maanden na laatste vaccinatie je officieel niet meer gezien kan worden als ‘beschermd’ persoon. Als je dan nog volhoudt dat het vaccin een ‘geschenk’ van God komen er bij mij wel gedachten bovendrijven van hoe krachtig dat ‘geschenk’ dan is.Ararat schreef:Deze blijft een beetje hangen bij me... Wat maakt een middel onomstotelijk een middel van God in jouw ogen?HersteldHervormd schreef: (...)
Natuurlijk moet je voorzichtig zijn. Echter loopt het pad van vaccineren steeds dood. Steeds tegenslag na tegenslag. Als het een middel van God is, dan is het wel heel erg beperkt hoor.
Overigens ben ik het met je eens dat je ook het vaccin kan zien als middel, net als rookmelder of autogordel. Dat is denk verder prima en begrijp ik ook.
Toch rest er dan de vraag: Wie zit er dan achter het beschikbaar maken van het vaccin? Is dat God, of de duivel? Of de wetenschap? Wie het weet mag het zeggen. Ik ben er nog niet over uit. Steeds meer raak ik overtuigd dat het in ieder geval niet van God komt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
-
- Verbannen
Gebruik toch niet zulke grote woorden en laat elkaar vrij in deze persoonlijke keuze!
De mensen die het vaccin biddend nemen en als middel van God gegeven zien, kijken er niet naar als heilig redmiddel en kijken er niet afgodisch naar. Die mensen erkennen dat het middel (zoals elk middel) door God gezegend moet worden en zij stellen hun vertrouwen dan ook niet in het middel, maar op God.HersteldHervormd schreef:Mijn punt is dat de corona vaccins zo erg als heilig redmiddel, bijna afgodisch beschouwd worden. De weg van vaccins lopen eigenlijk overal dood. De bescherming helpt toch niet tegen het oplopen, het zorgt wel voor een minder ernstig verloop, alhoewel dat effect ook wel weer aardig snel weg gaat. Zelfs zo snel dat 9 maanden na laatste vaccinatie je officieel niet meer gezien kan worden als ‘beschermd’ persoon. Als je dan nog volhoudt dat het vaccin een ‘geschenk’ van God komen er bij mij wel gedachten bovendrijven van hoe krachtig dat ‘geschenk’ dan is.Ararat schreef:Deze blijft een beetje hangen bij me... Wat maakt een middel onomstotelijk een middel van God in jouw ogen?HersteldHervormd schreef: (...)
Natuurlijk moet je voorzichtig zijn. Echter loopt het pad van vaccineren steeds dood. Steeds tegenslag na tegenslag. Als het een middel van God is, dan is het wel heel erg beperkt hoor.
Overigens ben ik het met je eens dat je ook het vaccin kan zien als middel, net als rookmelder of autogordel. Dat is denk verder prima en begrijp ik ook.
Toch rest er dan de vraag: Wie zit er dan achter het beschikbaar maken van het vaccin? Is dat God, of de duivel? Of de wetenschap? Wie het weet mag het zeggen. Ik ben er nog niet over uit. Steeds meer raak ik overtuigd dat het in ieder geval niet van God komt.
Je kijkt nogal zwart-wit, dat zal bij je karakter horen. Dat is ook niet erg, maar probeer wel begrip te hebben voor degenen die grijs of wit denken. Op zich lees ik in je postings dat je daar wel je best voor doet, maar de stelligheid van je uitspraken doet vermoeden dat het niet zo goed lukt. Dat kan wellicht ook per onderwerp verschillen, als ik naar mezelf kijk zijn er bij mij ook onderwerpen waarbij ik me erg moeilijk in kan leven in de ander, terwijl dat over het algemeen best goed lukt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Je vergelijking met bijv een autogordel kan het misschien helderder maken. Ik zit te denken... We zouden teveel kunnen verwachten van de gordel, dus roekeloos rijgedrag vertonen. Hiermee brengen we onszelf en de ander in groot gevaar. Is daarmee het 'geschenk autogordel' (of beter: het geschenk van inventiviteit en technische kennis die leidde tot de gordel) een karig geschenk? Zou dit zelfs een geschenk van de duivel zijn? Misschien maak ik nu een rare gedachtenkronkel hoor, maar voor nu helpt het me om te beseffen dat het probleem zit in onze intenties als mens en niet in de gave van God, wellicht in de vorm van kennis, creativiteit en technische mogelijkheden.HersteldHervormd schreef:Mijn punt is dat de corona vaccins zo erg als heilig redmiddel, bijna afgodisch beschouwd worden. De weg van vaccins lopen eigenlijk overal dood. De bescherming helpt toch niet tegen het oplopen, het zorgt wel voor een minder ernstig verloop, alhoewel dat effect ook wel weer aardig snel weg gaat. Zelfs zo snel dat 9 maanden na laatste vaccinatie je officieel niet meer gezien kan worden als ‘beschermd’ persoon. Als je dan nog volhoudt dat het vaccin een ‘geschenk’ van God komen er bij mij wel gedachten bovendrijven van hoe krachtig dat ‘geschenk’ dan is.Ararat schreef:Deze blijft een beetje hangen bij me... Wat maakt een middel onomstotelijk een middel van God in jouw ogen?HersteldHervormd schreef: (...)
Dat is natuurlijk geen reden om in meer open samenlevingen vertrouwen als kernpunt te signaleren. Dat tweede kan ik niet zo goed beoordelen. Ik had het idee dat de feitencheck en aandacht voor rare standpunten in het RD wel vrij vroeg begon. Dat vond ik zelf wel goed, omdat in de RD-achterban ook relatief veel mensen met wonderlijke gedachten over covid rondlopen.huisman schreef:DDD schreef:Denemarken 65 coronadoden per 100.000 inwoners en Nederland 126. De VS 271 en Peru 634. Daarover een interessante column in het RD van vandaag, ook in het licht van de strijd van sommigen tegen de coronapas.
https://www.rd.nl/artikel/961918-van-ve ... n-we-beter
Opzienbarender was de conclusie dat landen waar burgers veel vertrouwen hebben in instituten, zoals de overheid, én in elkaar, er beter in slaagden om het aantal besmettingen laag te houden. Opvallend is dat het vertrouwen in elkaar hierin een grotere bijdrage levert dan het vertrouwen in instituties. De onderzoekers stellen dat als de burgers van elk land evenveel vertrouwen in de overheid en in elkaar hadden als in Denemarken, dat dan zou kunnen leiden tot 40 procent minder besmettingen.
Vertrouwen in de overheid en in elkaar leidt tot het gehoorzamen van de overheid en daarmee tot een betere samenleving. Daarmee bevestigt deze studie wat Paulus eeuwen geleden al schreef aan de gemeente in Rome en aan Timotheüs om de overheid, „u ten goede” te gehoorzamen, het goede te doen en voor haar te bidden „opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.”
Deze studie houdt ons ook een spiegel voor. Hoewel er geen specifieke cijfers zijn vermoed ik dat het aantal coronabesmettingen dat leidt tot sterfte in de gereformeerde gezindte relatief hoger is dan het gemiddelde van Nederland. Zou dit ook te maken kunnen hebben met een laag vertrouwen in de overheid én in de ander? Het wantrouwen van elkaar op maatschappelijk, politiek of kerkelijk terrein is funest voor het echt luisteren naar elkaar.
Wat een onzin allemaal. China heeft de minste besmettingen en doden per 100.000 inwoners en dat komt niet door vertrouwen in de overheid maar door repressie.
Mijn vertrouwen in de overheid is tijdens deze crisis best hoog gebleven alhoewel ik kritiek had/heb op sommige beslissingen. Mijn vertrouwen in het Nederlandse journaille heeft wel een flinke dip gemaakt. De meeste journalisten blijken nog geen grafiekje te kunnen lezen. Ze zijn echt heel slecht geweest in deze crisis.
Het RD had misschien nog wel één van de aller beroerdste verslaggeving van Covid-19. Maar dat is mijn mening dus ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel.
Enorme kletskoek natuurlijk. Vaccins zijn een uitstekend middel om het virus te bestrijden. Met verdere mutatie van het virus zal ook het vaccin moeten worden aangepast. Binnen enkele maanden is een aangepast vaccin beschikbaar.HersteldHervormd schreef: Mijn punt is dat de corona vaccins zo erg als heilig redmiddel, bijna afgodisch beschouwd worden. De weg van vaccins lopen eigenlijk overal dood.
Precies. Ik begrijp niet hoe iemand met een normaal verstand tot de conclusie kan komen dat de weg van vaccins doodloopt. De weg is grotendeels succesvol, afgezien van een aantal mensen die het niet willen gebruiken dan.
Ik zie toch wel duidelijke verschillen. Al moet ik zeggen dat het bij de (ongevaccineerde) kinderen varieert van 0 klachten tot een kleine week koorts. Voor hen een gewoon ziekte verloop. Mijn man die elk virus van de kinderen oppakt, voelt zich niet fit en ik heb nergens last van met de kanttekening dat wij de testuitslag nog niet hebben. We kunnen iig concluderen dat onze oudste hard zijn best heeft gedaan om iedereen te besmetten.huisman schreef:Tegen delta wel. Ik ben zelf niet gevaccineerd maar omicron trekt zich niets aan van doorgemaakte infectie of vaccinatie. De cijfers maar ook mijn eigen ervaring in mijn omgeving bewijzen dit.merel schreef:@ hersteld hervormd Het vaccin is nog steeds een geschenk van God Omikron is gelukkig minder ziekmakend. Voor mensen met een zwakkere gezondheid is het vaccin nog steeds een uitkomst.
Dochter en schoonzoon half december klaar met hun vaccinatie dus tjokvol antistoffen (regen de Wuhan variant) nu omicron besmetting en gewoon net zo ziek als een niet gevaccineerde.
Mijn voorstel: Allemaal uitzieken. Testen alleen voor zorgpersoneel en de rest buiten als je geen klachten hebt dus geen quarantaine meer voor gezonde mensen.
Mee eens: Kijk bijvoorbeeld eens hierDDD schreef:Precies. Ik begrijp niet hoe iemand met een normaal verstand tot de conclusie kan komen dat de weg van vaccins doodloopt. De weg is grotendeels succesvol, afgezien van een aantal mensen die het niet willen gebruiken dan.
https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid
Als je wat landen in Europa bekijkt zie je dat landen die in 2021 nog veel oversterfte er bij kregen vaak relatief laag zitten in de vaccinaties (Nederland steekt er wel slecht bij af). Dat er landen zijn die over 2 jaar meer dan 30% oversterfte hebben zegt ook wel wat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
DDD schreef:Precies. Ik begrijp niet hoe iemand met een normaal verstand tot de conclusie kan komen dat de weg van vaccins doodloopt. De weg is grotendeels succesvol, afgezien van een aantal mensen die het niet willen gebruiken dan.
Gisteren op Nieuwsuur de OMT en kabinetsplannen voor de nabije toekomst. Een beperkt vaccinatie en testbeleid. Alleen de griepvaccinatiegroep nog vaccineren tegen Covid. Heel verstandig alleen wel wat laat dit inzicht.
Mijn bezwaar was en is tegen de massa vaccinatie. Dat was nog redelijk geweest als de vaccins een steriele bescherming hadden gebracht. Dus ook besmettelijkheid hadden tegengehouden. Nu was het veel beter geweest om de vaccins beter te verdelen over de wereld.
Dat wij groepen die zeer weinig kwetsbaar zijn voor het virus zelfs hebben geboosterd is echt niet goed.
Luister deze podcast van Gommers en je ziet dat hij ook aardig wat nuance over de vaccinatie brengt.
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... IDBAH&ep=6
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.