Tiberius schreef:Mister is geen GG, volgens mij...
En ook voor de GG klopt jouw uitspraak niet meer. Je praat nu over een situatie van pakweg 20 jaar geleden.
Maar goed, ik vind dat jullie wel aardige argumenten aanreiken voor allerlei discussies.

Dit is uiteraard lastig omdat er geen bronnen en/of cijfermateriaal beschikbaar is of zijn, Het is zowiezo al onmogelijk om in iemands hart te kijken. Dus feitelijk onderbouwen kan men de bewering niet. Maar dat geld dan evenzogoed voor de opmerking van Tiberius dat de bewering van Mister iets is/was van 20 jaar geleden en dat het nu anders is. Ook daar is geen bewijsmateriaal van plus dat deze bewering m.i. toch wel tegengesteld is aan de algehele teneur in de reformatorische gezindte dat de afbraak van de gezindte juist van binnenuit komt.
Enige objectieve cijfers zou men kunnen verkrijgen door de deelnemers aan het H.A. te tellen en te vergelijken met het aantal leden van de gemeente. Dit is uiteraard geen optie, dus het zal wel speculatief blijven.
Echter, aan de vruchten zal men de boom kennen. En dan heeft m.i. Tiberius wel gelijk dat het in het verleden veel meer "gewoonte" en "sociale" druk was. Dat is tegenwoordig idd wel anders, maar juist tegenwoordig ziet men een soort activistisch christendom (ook in de Ger. Gem) wat zegt de bewuste keuze te maken om God te dienen waarbij echter de notie "Gij zult den HEERE niet kunnen dienen" ontbreekt. Van onverschillig maar zuiver in het belijden naar betrokken maar met remonstrantste trekken is mijn - pessimistische en realistische - mening.