Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

eilander
Moderator

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:
Isala schreef: Door dit artikel word ik dus niet gerustgesteld en de druk rondom toezegging en productie maakt het er niet beter op.
Waarom zo huiverig? Op heel veel omstandigheden in ons leven ligt druk. Ik leg ook druk op mijn kinderen om huiswerk te maken, het huiswerk wordt er niet slechter van. De auto waarin jij rijdt is ook onder druk gedesigned en in de fabriek gemaakt, toch is 'ie veilig. Ik doe mijn werk ook wel eens onder druk, maar lever alsnog een goed product af.
Dat lijkt me nu niet zo'n moeilijke vraag. Als mijn kinderen normaal gesproken twee uur nodig hebben om huiswerk te maken, en ze zijn nu in een kwartier klaar, ga ik ook vragen stellen bij de kwaliteit.
En als tweede: de kwaliteit van het huiswerk kan hoogstens leiden tot een onvoldoende bij de volgende toets. Maar wie weet waar de extra tijdsdruk bij de ontwikkeling van een vaccin toe leidt? Dat weet niemand.
Als normaal gesproken een traject tien jaar duurt, vind ik het niet vreemd dat er nu vraagtekens bij gesteld worden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Nu ben ik geen deskundige, maar naar de technologie van de mRNA vaccins wordt al 30 jaar onderzoek gedaan. Het is dus niet zo dat ze in een jaar tijd iets nieuws hebben bedacht.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Dat is dus waarom er nu zo snel resultaat ligt. Daarnaast was er lang onderzoek naar een vaccin tegen coronavirussen gaande vanwege de uitbraken van SARS en MERS (de twee eerdere coronavirussen op grond waarvan wetenschappers al lang waarschuwden voor een pandemie door een coronavirus).

En alle bedrijven hebben enorm veel personeel op de ontwikkeling van het virus gezet. Dan loopt de ontwikkeling uiteraard ook sneller. Dat is trouwens geen altruïsme: met zo'n vaccin tijdens een pandemie valt veel geld te verdienen.

Hoe dan ook: door allerlei gunstige omstandigheden kon snel een vaccin ontwikkeld worden zonder concessies aan de veiligheid te doen.
En ja: over zeg tien jaar zou een bijwerking aan het licht kunnen komen. Maar zoiets is extreem zeldzaam.
refo

Bericht door refo »

Plus dat de toezichthouders de dossiers boven op de stapel legden in plaats van onderop. Dat scheelt al snel een jaar.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Deze arts reageert in het RD van vandaag op het artikel van L vd Tang:

Eed die arts aflegt botst met afwijzen vaccin
(...)
Met alle voorzorgsmaatregelen lukt het ons niet volledig om verspreiding van corona te voorkomen. Dan begrijp ik dat ook bestuursraden van reformatorische instellingen schrijven dat zij gezien de huidige crisisomstandigheden – en die zijn zwaar – vaccinatie aanbevelen.

Dit draag ik ook uit naar mijn medewerkers, in afhankelijkheid en met de bede of God hier Zijn zegen over wil geven. Verantwoordelijkheid nemen in heel moeilijke omstandigheden, samen met veel christelijke collega-artsen en zorgmedewerkers, is niet gelijk aan geen vertrouwen hebben in een almachtig God, wat de titel van genoemde brochure suggereert. Scribenten, probeert u zich ook te verplaatsen in de dagelijkse praktijk als u uw mening verwoordt!

https://www.rd.nl/artikel/911800-eed-di ... zen-vaccin
Mara

Bericht door Mara »

Geen land ter wereld vaccineert zo snel als Israël. En toch wordt het land op dit moment overspoeld door een derde coronagolf, de zwaarste tot nu toe. Wat is daar aan de hand?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/28 ... erde-coron
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

De orthodoxe Joden zijn daar nog eigenwijzer dan orthodoxe christenen, en véél minder welvarend, en dus kleiner behuisd. Hetzelfde geldt voor de Palestijnen, die gemiddeld genomen ook weinig vertrouwen hebben in de overheid. Zulke mensen zijn veel vatbaarder voor Corona.
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:Geen land ter wereld vaccineert zo snel als Israël. En toch wordt het land op dit moment overspoeld door een derde coronagolf, de zwaarste tot nu toe. Wat is daar aan de hand?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/28 ... erde-coron
Dat staat in hetzelfde stuk. De orthodoxe joden houden zich nergens aan en veel Arabieren ook niet. In Tel Aviv zijn bijna geen besmettingen.
DDD

Bericht door DDD »

Nu ben ik wel eens in Tel Aviv geweest, maar dat is toch wel een indicatie dat het virus geen straf van God is. Want Tel Aviv is een erg wereldse stad (met prachtige gebouwen trouwens, zonde dat die in veel Israëlreizen overgeslagen worden).
Hollander

Bericht door Hollander »

Bij het blad De Wachter Sions zat een brochure over vaccineren. Inhoudelijk goed uiteengezet wat de bezwaren zijn. In de brochure wordt duidelijk dat men geen ruimte ziet om vaccineren als middelmatige zaak te beschouwen. Zou deze brochure ook openbaar gemaakt worden?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:Bij het blad De Wachter Sions zat een brochure over vaccineren. Inhoudelijk goed uiteengezet wat de bezwaren zijn. In de brochure wordt duidelijk dat men geen ruimte ziet om vaccineren als middelmatige zaak te beschouwen. Zou deze brochure ook openbaar gemaakt worden?
Lees jij de Wachter Sions?!?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Lees jij de Wachter Sions?!?
Is dat gek?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:Bij het blad De Wachter Sions zat een brochure over vaccineren. Inhoudelijk goed uiteengezet wat de bezwaren zijn. In de brochure wordt duidelijk dat men geen ruimte ziet om vaccineren als middelmatige zaak te beschouwen. Zou deze brochure ook openbaar gemaakt worden?
Inderdaad een mooie brochure. Het slot van het begeleidend schrijven door ds. Roos in het blad zelf is ook het lezen waard. Zou mooi zijn als de brochure digitaal beschikbaar zou zijn.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

En dat verbaast je, na alle opiniërende bijdrages van Van der Tang?

Ik begrijp enkel niet waarom de leiding van deze kerk aan gewetensdwang doet.
Hollander

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:En dat verbaast je, na alle opiniërende bijdrages van Van der Tang?
Nee, natuurlijk niet. :tilt
Plaats reactie