Mara schreef:[Kom nu Luther, onder welke steen leef jij, of heb jij kinderen onder de 10?
Twee eronder, twee erboven. En ik heb niet het gevoel dat ik onder een steen leef, maar ik kan het uiteraard mis hebben. Laten anderen maar oordelen.
De basisschoolleeftijd kunnen we allemaal nog heel goed hendelen, maar daarna, dan hoef je echt niet meer aan te komen met een glaasje ranja, een zakje chips en eerbied en stilte vragen, terwijl ze er 2 kerkdiensten (als het meezit) op hebben zitten.
Wat is dit nu toch voor rare redenering. De jongsten gaan tussen de diensten door naar zondagsschool, de oudste houdt erg van lezen. En ja, we proberen met alle lek en gebrek er wel een dag van afzondering van te maken. Dat houdt inderdaad in dat we veel dingen die we doordeweeks wel doen, op zondag nalaten, en tegelijk tijd en ruimte nemen om dieper door te spreken over Gods Woord. Na de morgendienst praten we na over de preek, ieder op eigen niveau. Daarna wordt er gespeeld, gelezen, etc. en ondertussen wordt het eten klaar gemaakt. De maaltijd is feestelijker dan anders. Na het eten gaan er twee naar de zondagsschool, wordt er erg veel gelezen, en ja, soms rollen er ook wat ogen dicht...

Maar die zijn zo weer open als de kids terugkomen van zondagschool. Dan hebben we inderdaad chips, hoe raad je het... En ik heb nog geen enkel kind gezien dat zegt: Nou, laat dat maar zitten. Vervolgens gaan we naar de (na)middagdienst. Na de middag/avonddienst maken we broodjes klaar, knakworsten, lekkere frituurhapjes, of iets anders, en doen we Bijbelstudie met een kleurplaat voor de jongste, een verwerking voor de middelste en doordenkvragen voor de oudste twee. Daarna doen we een spel, vaak in twee leeftijdsgroepen. Gisterenavond heeft mijn vrouw met de jongste twee memorie gedaan en ik heb met de oudste twee een pot Stratego gedaan (ik heb twee keer verloren). Vervolgens vertel/lees ik voor de oudste twee uit een boek: de kerkgeschiedenis hebben we doorgenomen, de Christen- en Christinnereis, de Heilige Oorlog. Momenteel nemen we het boekje door 'Mijn Bijbel heeft een rode draad'. Dan is het langzamerhand 21.30, we drinken koffie en de jongsten liggen dan al op bed. Wij gaan lezen, de oudste twee vaak ook, daarna gaan ze naar bed.
Ik heb het even wat uitgebreider uitgetypt, want volgens mij is hier niks wettisch aan, eerlijk gezegd, maar ik kan het mis hebben...
Wij leven hier midden in de wereld en de kerk is aardig mee opgeschoven, dus kan ik dat eilandje niet meer handhaven hoor.
En ik geloof niet in de opdracht om mee te schuiven met de wereld. Misschien moeten we inderdaad wat vaker eiland zijn. Ik sta nergens voor in, zeker niet voor mijn kinderen. Wel hebben ze een machtige God, Die reeds in de doop heeft toegezegd hun God te willen zijn, en Die via de genademiddelen Zich wil laten kennen.
Ik ben al dankbaar voor de zaken die niet plaats vinden en dat mijn volwassen kinderen bepaalde principes hebben overgenomen, maar niet allemaal, zoals ik niet alle principes van mijn ouders heb overgenomen.
Volgens mij gaat dat overal zo, tenminste, als ik zo om me heen kijk in familie- en vriendenkring, zie ik niet anders.
Zelfs de aangetrouwde oggers en gginnedders kwamen er achter dat zij van hun pubers niet meer hetzelfde konden eisen als zijzelf braaf hadden gedaan.
Maar wie spreekt hier over 'eisen' ? Ik zou dat woord nooit willen gebruiken t.a.v. de zondag.
En wees nu eerlijk, soms heb je als ouder toch niet echt een fundamenteel bezwaar?
Maar meer, "omdat we dit nooit deden en het voelt niet goed, of het past niet bij de zondag".
Dat zijn meestal de argumenten (soms naast: omdat ik het zeg)
Nou Luther, met hoogopgeleide adolescenten hoef je hier niet mee aan te komen.
Ik ben vóór: de lijnen openhouden, hen zelf toch principes laten ontwikkelen, ook al komen die niet overeen met de mijne.
Ik ben in een andere tijd opgegroeid, zonder laptop, mobiel en beperkt tv aanbod.
De hervormde en gereformeerde ouders kwamen op veel punten nog overeen met mijn CGK ouders.
Maar nu zelfs de CGK onderling verdeeld is, is er geen houden meer aan en worden soms zelfs de voetbalwedstrijden bijgehouden op de zondagmiddag!
Ouders weten dit niet, of doen alsof ze het niet door hebben. (of liggen op bed)
Je eerste zin is: wees eerlijk, je hebt geen fundamenteel bezwaar. Ik weet niet waar je op doelt, maar hopelijk niet op de laatste zin. Eerlijk gezegd heb ik niet veel boodschap aan de onderlinge verdeeldheid binnen de CGK. Het bijhouden sportwedstrijden op zondag kan ik echter niet verenigen met het 4e gebod en met een leven in de vreze des Heeren, om die oude term maar eens te gebruiken. En natuurlijk ben ik ook voor lijnen open houden; ik heb hier ook een gymnasiast zitten, maar dat wil niet zeggen dat er in liefde geen grenzen getrokken mogen worden.
]Maar ik vind het behoorlijk naïef om te denken dat je met een spelletje en wat lekkers 16/17/18/19/20 jarigen in een stramien kan houden, want dat lukt niet. Wij doen ook vaak een spel op zondagavond, iets wat uitdaging biedt, zoals Trivial Pursuit o.i.d.
Maar daar kun je niet elke zondag mee aankomen.
Wie zegt dat ik dit genoemd heb in het kader van "in een stramien houden". Ik wil helemaal niks in een stramien houden; volgens mij lees je mijn bijdragen met een behoorlijk zwart-gekleurde bril. We hebben hier genoeg spellen staan voor een halfjaar afwisseling; bovendien: de Bijbel is zo rijk, daar kun je jaren lang een gevarieerd programma uit samenstellen voor Bijbelstudie. Eerlijk gezegd vind ik ons vaag maar behoorlijk onder de maat als je leest hoe de puriteinen met hun gezin de zondag inrichtten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)