Gereformeerde Gemeenten

Panny

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Panny »

Jantje schreef:Psalm 38: 7b (onberijmd) is daar anders heel duidelijk over. Lees ook de kanttekeningen daarbij.
Dat zou wel interessant zijn om in een ander topic te bespreken.
Ik denk dat het niet hoeft te betekenen dat de psalmdichter altijd in het zwart liep of dat een gelovige altijd in het zwart zou moeten lopen.
Schijnbaar was het dragen van zwarte kleding gebruikelijk voor een persoon die in rouw was.
Je moet er rekening mee houden dat de Psalmen poëzie is en er dus ook gebruik gemaakt wordt van beeldspraak.
Het kan dus ook zo zijn dat de dichter helemaal niet in het zwart liep maar dat hij het hier gebruikt als een beeld van verdriet.
Je komt het volgens mij buiten de Psalmen ook niet tegen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Zie bijv. Maleachi 3:
14 Gij zegt: Het is tevergeefs God te dienen; want wat nuttigheid is het, dat wij Zijn wacht waarnemen, en dat wij in het zwart gaan, voor het aangezicht des HEEREN der heirscharen?
- Niet meer zo actief -
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Mannetje schreef:Zie bijv. Maleachi 3:
14 Gij zegt: Het is tevergeefs God te dienen; want wat nuttigheid is het, dat wij Zijn wacht waarnemen, en dat wij in het zwart gaan, voor het aangezicht des HEEREN der heirscharen?
Maleachi 3 : 14 StudieBijbel :
De Judeeërs tot wie de profeet zich richt zeggen dat het geen nut heeft om Hem te dienen en in een boetekleed te hullen.
Duys de vers is sceptisch gericht en niet als een soort waarheid verhaalt van : Als je nu niet in het zwart gaat...
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het ging mij er puur om dat de uitdrukking "in het zwart gaan" ook buiten de Psalmen voorkomt.
In Maleachi blijkt inderdaad dat in het zwart gaan alleen van generlei waarde is.
- Niet meer zo actief -
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

Hollander schreef:
Rh1990 schreef:Dan zien wij dat denk verschillend of snap ik jou niet goed. Ik zie gemeente als Moerkapelle, Bodegraven, Groningen, Lelystad, Alexanderpolder, Zuidwijk, Woerden, Dordrecht en nog wel een paar richting PKN gaan.
Mag ik vragen wat jij doet voor deze gemeenten? Draag je ze biddend op met de nood die jij meent te constateren? Ga jij hen de boodschap brengen van de weg ter zaligheid? Maak jij je zorgen bekend bij de betreffende kerkenraden? Of laat jij jouw medechristenen - die je wel bij 'name' wens te noemen op een anoniem forum - afglijden, weg van het goede, Bijbelse spoor? Of...?
Zeker heb ik contact (gehad) met mensen uit deze gemeenten (bijna al deze gemeenten dan). Ik heb geprobeerd vanuit de liefde te waarschuwen, maar vaak word je weggezet als ziekelijk rechts en ziekelijk bevindelijk. We proberen ze zeker op te dragen in het gebed.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:
Rh1990 schreef:Ik zie gemeente als Moerkapelle, Bodegraven, Groningen, Lelystad, Alexanderpolder, Zuidwijk, Woerden, Dordrecht en nog wel een paar richting PKN gaan.
Ik denk dat je hierin vergist, als het gaat over Dordrecht en Alexanderpolder. De rest van die gemeentes ken ik niet zo goed.
Hij vergist zich deerlijk. Lelystad ken ik van zeer nabij en dat is gewoon een onzin bewering. Groningen ken in een klein beetje maar ook daar zie ik dat echt niet gebeuren. Dus waar Rh1990 deze bewering vandaan haalt....
Door gesprekken met dominees te voeren. Zowel midden en rechtse dominees. Zij geven aan dat zij in de genoemde gemeenten niet gevraagd worden en als ze al gevraagd zijn geen fijne ervaringen in die gemeenten hebben opgedaan.
Verder zoals ik net al aangaf heb ik uit zowat elke gemeente wel mensen gesproken en zij geven zelf ook aan zij een linkse gemeente zitten en daar tevreden mee zijn, dus daarop baseer ik deze berichten.
Maar misschien vinden jullie gemeenten die ik links vind wel midden of zelfs rechts, maar dat is dan een andere zienswijze.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

Tiberius schreef:
Rh1990 schreef:Ik zie gemeente als Moerkapelle, Bodegraven, Groningen, Lelystad, Alexanderpolder, Zuidwijk, Woerden, Dordrecht en nog wel een paar richting PKN gaan.
Ik denk dat je hierin vergist, als het gaat over Dordrecht en Alexanderpolder. De rest van die gemeentes ken ik niet zo goed.
Juist in de deze twee gemeenten heb ik veel kennissen en daar maak ik me juist erg zorgen over. En wat ik net ook al schreef. Deze gemeenteleden geven zelf aan dat zij in een linkse gemeente zitten en dat als prettig ervaren. Zeker zal ik je binnen gemeente liggingsverschillen hebben, maar in deze gemeenten is de meerderheid (naar mijn idee) tevreden met de linkse ligging.
Laatst gewijzigd door Rh1990 op 02 feb 2021, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
John Galt

Bericht door John Galt »

Panny schreef:
Jantje schreef:Psalm 38: 7b (onberijmd) is daar anders heel duidelijk over. Lees ook de kanttekeningen daarbij.
Dat zou wel interessant zijn om in een ander topic te bespreken.
Ik denk dat het niet hoeft te betekenen dat de psalmdichter altijd in het zwart liep of dat een gelovige altijd in het zwart zou moeten lopen.
Schijnbaar was het dragen van zwarte kleding gebruikelijk voor een persoon die in rouw was.
Je moet er rekening mee houden dat de Psalmen poëzie is en er dus ook gebruik gemaakt wordt van beeldspraak.
Het kan dus ook zo zijn dat de dichter helemaal niet in het zwart liep maar dat hij het hier gebruikt als een beeld van verdriet.
Je komt het volgens mij buiten de Psalmen ook niet tegen.
Prediker 9:8 zegt juist: "laat uw kleding te allen tijde wit zijn"... Dat gehoorzamen we niet eens figuurlijk, laat staan letterlijk
Who is John Galt? :quoi
John Galt

Bericht door John Galt »

Rh1990 schreef:
Tiberius schreef:
Juist in de deze twee gemeenten heb ik veel kennissen en daar maak ik me juist erg zorgen over. En wat ik net ook al schreef. Deze gemeenteleden geven zelf aan dat zij in een linkse gemeente zitten en dat als prettig ervaren. Zeker zal ik je binnen gemeente liggingsverschillen hebben, maar in deze gemeenten is de meerderheid (naar mijn idee) tevreden met de linkse ligging.
Ik zou me zorgen maken over andere dingen. Op de schaal van de wereldkerk is links-GG nog steeds behoorlijk rechts. Als jij op Cape Irizaki bent, zit je op het uiterste westpuntje van Japan. Maar voor ons is het nog steeds "het verre oosten".
Who is John Galt? :quoi
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Bezorgd schreef:Overigens vind ik de zwarte pakken helemaal niet bij de discussie passen over de hoed.
Maar goed er loopt hier wel vaker van alles door elkaar :langue
Eens! Al zou ik voor hoed hoofdbedekking invullen.
De hele hoedencultuur is volgens mij alleen maar afleidend, soms lachwekkend en vaak onnodige prots. Zouden we niet terug gaan naar de eenvoud ? https://youtu.be/5ovnm-gzLfs
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mara

Bericht door Mara »

Ukkie schreef:
Bezorgd schreef:Overigens vind ik de zwarte pakken helemaal niet bij de discussie passen over de hoed.
Maar goed er loopt hier wel vaker van alles door elkaar :langue
Eens! Al zou ik voor hoed hoofdbedekking invullen.
De hele hoedencultuur is volgens mij alleen maar afleidend, soms lachwekkend en vaak onnodige prots. Zouden we niet terug gaan naar de eenvoud ? https://youtu.be/5ovnm-gzLfs
Zo'n doekje is tamelijk lachwekkend, boven een klassieke winterjas.
Maar kritiek op de hoeden omdat ze te groot zouden zijn, hoor ik alleen in dit topic.
In de CGK en HHK hoor ik daar nooit iets over.
Overigens heb ik vorige week een rouwdienst bekeken, geleid door een GG predikant, maar slechts 1 vrouw droeg een hoed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een rouwdienst is een familieaangelegenheid, geen kerkdienst.
merel

Bericht door merel »

Rh1990 schreef:
Tiberius schreef:
Ik denk dat er andere veel belangrijkere (geloofs)vragen zijn dan de vraag of je gemeente links of rechts georiënteerd is. Het komt op mij over alsof daar alles vanaf hangt.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

John Galt schreef:
Rh1990 schreef:
Tiberius schreef:
Ik zou me zorgen maken over andere dingen. Op de schaal van de wereldkerk is links-GG nog steeds behoorlijk rechts. Als jij op Cape Irizaki bent, zit je op het uiterste westpuntje van Japan. Maar voor ons is het nog steeds "het verre oosten".
Zou je dan ook zo ver willen gaan dat we blij moeten zijn dat er nog een Roomse of orthodoxe kerk in bijv. Irak of Saoedi Arabië is? Ja er is tenslotte nog een soort kerk. Zo kom je nu een beetje op me over.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Een rouwdienst is een familieaangelegenheid, geen kerkdienst.
Wat een vreemd argument.
Er gaat een predikant voor, er is een k.r. broeder bij en het is openbaar.
Je komt daar voor het Aangezicht van God, welk verschil is er dan met zondag?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie