Idd, in mijn regio in het westen des lands ken ik geen GG waar vrouwen/meiden geen hoed dragen, dus het klinkt voor mij wat vreemd. Dat geldt eveneens voor de kerstboom.GGotK schreef:Kun je dit ook onderbouwen/bewijzen? Alhoewel 50 jaar geleden het de periode was binnen de GG dat er in een aantal gemeentes erg reactionair gedacht/gehandeld werd, ook in het uiterlijke leven, n.a.v. de scheuring van 1953, was het niet dragen van hoedjes toch een zeldzaamheid. Heb je in deze niet een te eenzijdige kijk op de GG, omdat je ook al eens gezegd hebt dat veel GG' ers kerstbomen in huis hebben etc etc. Je moet je eigen straat natuurlijk niet vereenzelvigen met de gehele GG.DDD schreef:@Rh1990
Nee hoor. Ik denk dat ik bijna alles wat hierover gepubliceerd is, heb gelezen. Daarnaast erken ik dat huisman terecht op andere ontwikkelingen wijst, dus ik heb er geen probleem mee als je mij feitelijk corrigeert. En je mag natuurlijk ook een ander waardeoordeel hebben over gebeurtenissen of ontwikkelingen.
Maar als je een serie dominees van de uiterste rechterflank opnoemt met de vraag of dat dan ook rechtse dominees zijn, dan vraag ik me wel af wat voor kennis je hebt van de kleine kerkgeschiedenis. En als je niet weet dat 50 jaar geleden het niet perse bijzonder was als in een gereformeerde gemeente veel vrouwen geen hoed droegen, dan ben je ook gewoon niet goed op de hoogte. Dat heeft niets met wat ik daarvan vind te maken. Het is gewoon een feit.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je bent van 1990 dus je geheugen gaat niet zo ver terug. Ik weet er trouwens verschillende, maar goed, het is maar net hoe goed je op de hoogte bent.
Ik weet trouwens heel veel mensen uit de GG al dan niet vertrokken die een kerstboom hebben (met kerst). Ik ook. Maar dat helemaal terzijde. Dat is nu echt een volkomen bijzaak.
Ik weet trouwens heel veel mensen uit de GG al dan niet vertrokken die een kerstboom hebben (met kerst). Ik ook. Maar dat helemaal terzijde. Dat is nu echt een volkomen bijzaak.
-
- Verbannen
Ik ken in onze gemeente inderdaad verscheidene mensen met een kerstboom. Maar in de andere dorpse gemeenten op Walcheren kun je die op één hand tellen. Er is zelfs een gemeente geweest die tot ongeveer 15 jaar geleden een tv censurabel achtte. Of dat nu nog het geval is, weet ik niet.DDD schreef:Je bent van 1990 dus je geheugen gaat niet zo ver terug. Ik weet er trouwens verschillende, maar goed, het is maar net hoe goed je op de hoogte bent.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Een tv vind ik ook wel iets heel anders. Dat is onvergelijkbaar met een kerstboom.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Sorry voor de late reactie. Vannacht oppas opa.DDD schreef:Een tv vind ik ook wel iets heel anders. Dat is onvergelijkbaar met een kerstboom.
Waar zit het verschil voor jou in die twee?
Daar zit natuurlijk best veel verschil in, kijk maar eens op Google-afbeeldingen.
Maar als identitymarker in de reformatorische gezindte zijn ze denk ik al jaren gelijkwaardig.
Al zie je de laatste ca. 10/15 jaar wel een snellere opmars van tv (enz.) dan kerstboom (enz).
Maar als identitymarker in de reformatorische gezindte zijn ze denk ik al jaren gelijkwaardig.
Al zie je de laatste ca. 10/15 jaar wel een snellere opmars van tv (enz.) dan kerstboom (enz).
-
- Verbannen
Bovendien: de mensen die een kerstboom in huis hebben staan, hebben vaak ook een tv.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Toch bijzonder. Het gaat eerst over gemeenten die veranderd zouden zijn. Daarna wordt door de forummers niet inhoudelijk gekeken naar de leer, verbinding met de reformatie en oudvaders of prediking.
Nee, we gaan hoeden, kerstbomen en televisies vergelijken. Van gemeenten waar het overgrote deel van ons zelf geen lid van is, maar waar we graag een mening over vormen. Dit geeft precies de geestelijke crisis in onze gezindte aan.
Nee, we gaan hoeden, kerstbomen en televisies vergelijken. Van gemeenten waar het overgrote deel van ons zelf geen lid van is, maar waar we graag een mening over vormen. Dit geeft precies de geestelijke crisis in onze gezindte aan.
-
TV zegt niet zo veel meer aangezien we ook op Internet naar tv-programma's kunnen kijken.Jantje schreef:Bovendien: de mensen die een kerstboom in huis hebben staan, hebben vaak ook een tv.
Het is ook niet waar wat DDD schrijft over hoeden.GGotK schreef:Kun je dit ook onderbouwen/bewijzen? Alhoewel 50 jaar geleden het de periode was binnen de GG dat er in een aantal gemeentes erg reactionair gedacht/gehandeld werd, ook in het uiterlijke leven, n.a.v. de scheuring van 1953, was het niet dragen van hoedjes toch een zeldzaamheid. Heb je in deze niet een te eenzijdige kijk op de GG, omdat je ook al eens gezegd hebt dat veel GG' ers kerstbomen in huis hebben etc etc. Je moet je eigen straat natuurlijk niet vereenzelvigen met de gehele GG.DDD schreef:@Rh1990
Nee hoor. Ik denk dat ik bijna alles wat hierover gepubliceerd is, heb gelezen. Daarnaast erken ik dat huisman terecht op andere ontwikkelingen wijst, dus ik heb er geen probleem mee als je mij feitelijk corrigeert. En je mag natuurlijk ook een ander waardeoordeel hebben over gebeurtenissen of ontwikkelingen.
Maar als je een serie dominees van de uiterste rechterflank opnoemt met de vraag of dat dan ook rechtse dominees zijn, dan vraag ik me wel af wat voor kennis je hebt van de kleine kerkgeschiedenis. En als je niet weet dat 50 jaar geleden het niet perse bijzonder was als in een gereformeerde gemeente veel vrouwen geen hoed droegen, dan ben je ook gewoon niet goed op de hoogte. Dat heeft niets met wat ik daarvan vind te maken. Het is gewoon een feit.
Sterker, 50 jaar geleden droegen zelfs in de RKK nog veel vrouwen een hoed.
Het onthoeden heeft alles te maken met de emancipatie drift, die helaas, ook tot onze kringen is doorgedrongen.
Het ergste vind ik nog dat zij die de hoed aan de wilgen hangen er vaak niet eens argumenten voor hebben.
Eigenlijk altijd. Terwijl het andersom niet altijd zo is, heb ik de indruk. Maar dat komt misschien omdat ze geen zin hebben in de rotzooi van een kerstboom.Jantje schreef:Bovendien: de mensen die een kerstboom in huis hebben staan, hebben vaak ook een tv.
Ik denk dat je hierin vergist, als het gaat over Dordrecht en Alexanderpolder. De rest van die gemeentes ken ik niet zo goed.Rh1990 schreef:Ik zie gemeente als Moerkapelle, Bodegraven, Groningen, Lelystad, Alexanderpolder, Zuidwijk, Woerden, Dordrecht en nog wel een paar richting PKN gaan.
Dat is niet altijd zo.Jantje schreef:Bovendien: de mensen die een kerstboom in huis hebben staan, hebben vaak ook een tv.
Daarnaast zijn deze dingen heel cultureel , vaak zelfs plaatselijk bepaald. Ik sprak een 20 jaar geleden eens een predikant, die kwam van een rechtse Zeeuwse gemeente, naar een midden Randstad gemeente. Maar hij was verbaast over sommige dingen. O.a. dat het TV bezit veel minder was in de randstad terwijl de mensen er veel moderner uitzagen.
Waarbij TV bezit ook nog iets was, wat vaak verstopt was. Alleen zij die er voor uitkwamen kregen problemen.
Overigens is de TV discussie een achterhaalde. Nu heeft iedereen een TV op zak.
Of het goed is , dat is weer een andere vraag..
Al denk ik wel eens dat social media gevaarlijker is.
Overigens vind ik persoonlijk deze dingen sociologisch heel interessant. Hoe kan een gemeente, soms 10 km uit elkaar, onder dezelfde prediking, zo'n een eigen cultuur ontwikkelen.
Ik vind het echt heel triest wat er op dit forum steeds weer gebeurd als het over de GG gaat.Erskinees schreef:Toch bijzonder. Het gaat eerst over gemeenten die veranderd zouden zijn. Daarna wordt door de forummers niet inhoudelijk gekeken naar de leer, verbinding met de reformatie en oudvaders of prediking.
Dit is toch niet waarom we kerk zijn? Dit is echt vreselijk vruchteloos allemaal.
En wat moeten buitenstaanders van de GG wel niet van dit topic vinden? Het lijkt alleen maar geharrewar te zijn waarbij gemeentes en predikanten de maat genomen worden.
@Bezorgd:
Dat kan, maar dan heb je het over gemeentes buiten de randstad en de Veluwe. Daar (dus ín de randstad en de Veluwe) werd de afwezigheid van tv en/of kerstboom lange tijd als identitymarker(*) gezien.
(*) Dat woord heb ik pas ergens gelezen, vind ik wel een leuk woord om te gebruiken.
Dat kan, maar dan heb je het over gemeentes buiten de randstad en de Veluwe. Daar (dus ín de randstad en de Veluwe) werd de afwezigheid van tv en/of kerstboom lange tijd als identitymarker(*) gezien.
(*) Dat woord heb ik pas ergens gelezen, vind ik wel een leuk woord om te gebruiken.