Waardevolle posting!Panny schreef:Ik zou iedereen willen aanraden niet veel tijd te besteden aan het discussiëren over de verschillen in de GG tussen predikanten en gemeentes.
Ik ben lid van de GG en vind alle besprekingen in dit topic behoorlijk vermoeiend (het is ook een oneindige herhaling).
Wat ik waardeer in de GG is de eerbied die er is voor God en Zijn Woord en de prediking van de noodzaak van persoonlijke wedergeboorte, bekering en geloof. Veel om dankbaar voor te zijn.
Natuurlijk zijn er verschillen tussen de verschillende gemeentes en predikanten. En geen gemeente of predikant is volmaakt.
Maar wat heb je er aan om dit tot ten treure te bespreken en alles en iedereen in hokjes te stoppen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat dit echt vruchtbaar en tot zegen is. Het levert vooral een hoop geharrewar op.
Focus je liever op het bestuderen van Gods Woord, je persoonlijke relatie met God en hoe je tot zegen kan zijn voor de mensen om je heen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Bij mijn weten zat ds Zippro niet in het deputaatschap Israël. Wel is hij zendingsdeputaat.Silo schreef:Een aantal maanden gelden was er binnen de Ger Gem de discussie over het belijden van schuld richting de Joden. Ds. Zippro was toen op persoonlijke titel aanwezig bij de bespreking van dit interkerkelijk initatief. Als ik me niet vergis was hij toen ook nog lid van het deputaatschap Israel.
Ik zie hem nu niet meer op de website staan. Hoe zit dat?
Helemaal eens, maar toch mag je naar mijn idee de vinger wel eens op de zere plek leggen. Er zijn nu eenmaal ontwikkelingen waar de een zich grote zorgen over maakt en de andere weer niet, dat houdt de discussie levendig.Panny schreef:Ik zou iedereen willen aanraden niet veel tijd te besteden aan het discussiëren over de verschillen in de GG tussen predikanten en gemeentes.
Ik ben lid van de GG en vind alle besprekingen in dit topic behoorlijk vermoeiend (het is ook een oneindige herhaling).
Wat ik waardeer in de GG is de eerbied die er is voor God en Zijn Woord en de prediking van de noodzaak van persoonlijke wedergeboorte, bekering en geloof. Veel om dankbaar voor te zijn.
Natuurlijk zijn er verschillen tussen de verschillende gemeentes en predikanten. En geen gemeente of predikant is volmaakt.
Maar wat heb je er aan om dit tot ten treure te bespreken en alles en iedereen in hokjes te stoppen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat dit echt vruchtbaar en tot zegen is. Het levert vooral een hoop geharrewar op.
Focus je liever op het bestuderen van Gods Woord, je persoonlijke relatie met God en hoe je tot zegen kan zijn voor de mensen om je heen.
Ik maak me dan zorgen om de flank die steeds meer op de PKN gaat lijken. Dat mag denk wel benoemd worden toch?
-
- Verbannen
Dat klopt inderdaad.windorgel schreef:Bij mijn weten zat ds Zippro niet in het deputaatschap Israël. Wel is hij zendingsdeputaat.Silo schreef:Een aantal maanden gelden was er binnen de Ger Gem de discussie over het belijden van schuld richting de Joden. Ds. Zippro was toen op persoonlijke titel aanwezig bij de bespreking van dit interkerkelijk initatief. Als ik me niet vergis was hij toen ook nog lid van het deputaatschap Israel.
Ik zie hem nu niet meer op de website staan. Hoe zit dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jawel. Zie: https://web.archive.org/web/20200922163 ... /algemeen/. Tot september stond hij als deputaat op de website van het deputaatschap.
Ik ben met Panny eens. Het is vermoeiend als mensen iedere keer hetzelfde negatieve opmerkingen maken over de predikant, of de prediking, of de kerkverband, of noem maar op. Het zegt vaak veel over degenen die deze dingen posten.Rh1990 schreef:Helemaal eens, maar toch mag je naar mijn idee de vinger wel eens op de zere plek leggen. Er zijn nu eenmaal ontwikkelingen waar de een zich grote zorgen over maakt en de andere weer niet, dat houdt de discussie levendig.Panny schreef:Ik zou iedereen willen aanraden niet veel tijd te besteden aan het discussiëren over de verschillen in de GG tussen predikanten en gemeentes.
Ik maak me dan zorgen om de flank die steeds meer op de PKN gaat lijken. Dat mag denk wel benoemd worden toch?
Om te herhalen van Panny:
Die flank is er niet of nauwelijks meer. Toen ik jong was, was er nauwelijks verschil tussen het midden van de GG en de GB. Nu is het verschil veel groter.Rh1990 schreef:Helemaal eens, maar toch mag je naar mijn idee de vinger wel eens op de zere plek leggen. Er zijn nu eenmaal ontwikkelingen waar de een zich grote zorgen over maakt en de andere weer niet, dat houdt de discussie levendig.Panny schreef:Ik zou iedereen willen aanraden niet veel tijd te besteden aan het discussiëren over de verschillen in de GG tussen predikanten en gemeentes.
Dus je bent duidelijk uit 1990.
- FlyingEagle
Mede veroorzaakt door alle vertrekkers natuurlijk.
-
Ik dacht dat kandidaten door het Curatorium aanvaard werdt.FlyingEagle schreef:Mede veroorzaakt door alle vertrekkers natuurlijk.
Midden GG is hetzelfde gebleven maar de GB is behoorlijk opgeschoven. In het verleden paste de GB bij de rechterkant van de CGK en was er veel herkenning. Dat is voor een groot deel helaas weg. GB heeft door de HHK een aderlating ondergaan die ze nooit meer te boven zijn gekomen.DDD schreef:Die flank is er niet of nauwelijks meer. Toen ik jong was, was er nauwelijks verschil tussen het midden van de GG en de GB. Nu is het verschil veel groter.Rh1990 schreef:Helemaal eens, maar toch mag je naar mijn idee de vinger wel eens op de zere plek leggen. Er zijn nu eenmaal ontwikkelingen waar de een zich grote zorgen over maakt en de andere weer niet, dat houdt de discussie levendig.Panny schreef:Ik zou iedereen willen aanraden niet veel tijd te besteden aan het discussiëren over de verschillen in de GG tussen predikanten en gemeentes.
Dus je bent duidelijk uit 1990.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Je kunt echt serieus niet zeggen dat het midden van de GG hetzelfde is gebleven. Maar ik ben het met je eens dat je -als je louter deze twee groepen als variabelen ziet- meer ontwikkelingen ziet in de GB dan in de GG. Het is nog wel de vraag of dat wel een eerlijke vergelijking is, maar goed, hoe meer zelfcentraal je beoordeling is, hoe logischer zo'n benadering is.
Ook in de GG-midden zijn voor een buitenstaander verschuivingen op te merken. 20 tot 30 jaar geleden kende ik 4 GG gemeenten goed en kerkte er zeer regelmatig. Deze gemeenten waren in de tachtiger/negentiger jaren midden GG . Het gaat over Groningen, Bodegraven, Woerden ,Leiderdorp. Predikanten waren toen: ds. D. Hakkenberg, ds. Bac (heeft ons getrouwd) , ds B van der Heiden, ds. R Boogaard.DDD schreef:Je kunt echt serieus niet zeggen dat het midden van de GG hetzelfde is gebleven. Maar ik ben het met je eens dat je -als je louter deze twee groepen als variabelen ziet- meer ontwikkelingen ziet in de GB dan in de GG. Het is nog wel de vraag of dat wel een eerlijke vergelijking is, maar goed, hoe meer zelfcentraal je beoordeling is, hoe logischer zo'n benadering is.
Ik proef bij jou dat jij vindt alle midden gemeenten rechtser zijn geworden maar dat gaat voor deze 4 iig niet op.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Leiderdorp is inderdaad duidelijk rechtser geworden, en mogelijk Bodegraven iets linkser. Groningen is volgens mij nog precies hetzelfde, maar daar ben ik iets minder goed op de hoogte.
- FlyingEagle
Uiteraard. Mij was het niet duidelijk dat het uitsluitend over predikanten ging. Mijn opmerking was meer gericht op het geheel.Geytenbeekje schreef:Ik dacht dat kandidaten door het Curatorium aanvaard werdt.FlyingEagle schreef:Mede veroorzaakt door alle vertrekkers natuurlijk.
-
Worden in die gemeenten ook nog preken gelezen van wijlen ds L Huisman?DDD schreef:Leiderdorp is inderdaad duidelijk rechtser geworden, en mogelijk Bodegraven iets linkser. Groningen is volgens mij nog precies hetzelfde, maar daar ben ik iets minder goed op de hoogte.