Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:En zo zemelen we weer over eenzijdigheid, dominees en de gemeente van Forummer. Veroorzaakt door Forummer zelf. Morgen wordt er bij ons een preek gelezen over de gelijkenis van de zaaier. Erg toepasselijk.

Forummer, zijn postings, waar zoals je inmiddels wel weet vaak zulk soort discussies uit voortkomen, heilzaam voor je?
Zover ik weet zijn de mensen die van dergelijke postings en discussies in meer of mindere mate genieten inmiddels ook ruimschoots bekend.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Ouderling schreef:
DDD schreef:@ouderling:
Ik houd mij exact bij het onderwerp, maar ik reageer ook op jouw opmerkingen, natuurlijk.

@Jantje:
Precies, en dat is bij Forummer niet het geval. Daar is sprake van een overwegende mate van eenzijdigheid.
Snap het DDD. Maar ik vond het niet zo sterk overkomen. Ik probeerde oprecht aan je uit te leggen dat we het niet over dezelfde vrucht hebben. Maar geeft niet hoor, ik wil best toegeven dat dit hoogmoedig over kan komen. Zo heb ik het niet bedoeld.
Dat laatste herken ik helemaal. Dus geef gewoon je bijdragen. Want ootmoed is niet het enige kenmerk van genade, en ootmoed is ook bepaald niet hetzelfde als verlegenheid of onzekerheid.

Dat neemt niet weg, dat ik meen dat je kritiek op Forummer onredelijk is en dat ik stellig de indruk heb dat je op dat punt meet met twee maten.
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:En zo zemelen we weer over eenzijdigheid, dominees en de gemeente van Forummer. Veroorzaakt door Forummer zelf. Morgen wordt er bij ons een preek gelezen over de gelijkenis van de zaaier. Erg toepasselijk.

Forummer, zijn postings, waar zoals je inmiddels wel weet vaak zulk soort discussies uit voortkomen, heilzaam voor je?
Zover ik weet zijn de mensen die van dergelijke postings en discussies in meer of mindere mate genieten inmiddels ook ruimschoots bekend.
Soms vraag ik mij ook af, waarom kijken mensen die daar niet van houden dan in zo'n draadje. Ik geef toe dat ik ook wel eens iets mis omdat ik niet door heb dat er ergens iets wordt besproken wat mijn belangstelling heeft, maar het zou zowel de serieuze gespreksdeelnemers als de commentatoren veel ergenis schelen als iemand zich er dan gewoon niet mee zou bemoeien.

Overigens doel ik daarmee niet op Ad Anker, want die probeert ons iets bij te brengen wat hij dan zelf wel belangrijk vindt, hoewel in wat negatieve bewoordingen over andermans stokpaardjes.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik wens jullie allen ook een gezegende zondag.

Ik mag morgen in beeld en geluid twee keer ds. Meeuse beluisteren. 's Morgens over de eerste verzen van Matthéüs 8 en 's middags over Prediker 12: 1. Dan wordt er ook (als het goed is) aan 4 kinderen de Heilige Doop bediend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ouderling

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:
Ouderling schreef:
DDD schreef:@ouderling:
Ik houd mij exact bij het onderwerp, maar ik reageer ook op jouw opmerkingen, natuurlijk.

@Jantje:
Precies, en dat is bij Forummer niet het geval. Daar is sprake van een overwegende mate van eenzijdigheid.
Snap het DDD. Maar ik vond het niet zo sterk overkomen. Ik probeerde oprecht aan je uit te leggen dat we het niet over dezelfde vrucht hebben. Maar geeft niet hoor, ik wil best toegeven dat dit hoogmoedig over kan komen. Zo heb ik het niet bedoeld.
Dat laatste herken ik helemaal. Dus geef gewoon je bijdragen. Want ootmoed is niet het enige kenmerk van genade, en ootmoed is ook bepaald niet hetzelfde als verlegenheid of onzekerheid.

Dat neemt niet weg, dat ik meen dat je kritiek op Forummer onredelijk is en dat ik stellig de indruk heb dat je op dat punt meet met twee maten.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik dat gezegd heb over ootmoed. En de andere toevoeging over ootmoed is prima, maar is toch helemaal geen discussiepunt?
Best dat je dat meent, ik ben het daarin niet echt met je eens, maar dat is natuurlijk altijd in een discussie waarin 2 meningen zijn die recht tegenover elkaar liggen. Persoonlijk vind ik het niet prettig om dan te gaan jijbakken, van 'je bent niet ontmoedig' en 'je bent onredelijk' maar ik zou liever gewoon de discussie op normaal niveau voeren. Maar dat is lastig denk ik.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
pierre27 schreef:

Soms vraag ik mij ook af, waarom kijken mensen die daar niet van houden dan in zo'n draadje. Ik geef toe dat ik ook wel eens iets mis omdat ik niet door heb dat er ergens iets wordt besproken wat mijn belangstelling heeft, maar het zou zowel de serieuze gespreksdeelnemers als de commentatoren veel ergenis schelen als iemand zich er dan gewoon niet mee zou bemoeien.

Overigens doel ik daarmee niet op Ad Anker, want die probeert ons iets bij te brengen wat hij dan zelf wel belangrijk vindt, hoewel in wat negatieve bewoordingen over andermans stokpaardjes.
Daar zit wel wat in DDD, maar aangezien in dit topic meer zaken aangaande de GG besproken worden dan alleen onherkenbare kritische noten over een en ander kijk ik zo nu en dan eens in dit topic. En verder is het inmiddels allemaal niet nieuw meer he.
huisman

Bericht door huisman »

Forummer schreef:Ik heb hier vele malen hele lappen tekst met persoonlijke inhoud zitten typen om ze voordat ik ze verzond bijna geheel of helemaal te deleten. Het voelt niet veilig om dat hier te delen.

Ik weet dat dit verder geen inhoudelijke reactie is, maar dat is voor nu even niet anders.

Allen een gezegende zondag toegewenst.
Misschien ook eens je eigen bijdragen kritisch bekijken. Nu gooi je algemene bezwaren tegen prediking en cultuur in de gereformeerde gemeente zonder onderbouwing op dit forum.

Tevens een gezegende zondag toegewenst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Goede en gezegende zondag!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ouderling schreef:
Schrijf je nu voor hoe een bekering exact verloopt en wat exact dan erna gebeurd en dat als vaststaand patroon?[/quote]
Huh? Waar heb jij het nu over?[/quote]
Als je mij quote dan is het met de techniek niet helemaal gelukt.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

Als ik de afgelopen pagina's zo lees is er nu eenmaal een linkse en rechtse flank in de GerGem, dat komt hier wel openbaar. Maar ik vroeg me af of dat nu al van alle jaren is binnen de GG.
DDD

Bericht door DDD »

Ja. Daar is een heel boek over verschenen: Afwachten of verwachten.
huisman

Bericht door huisman »

Rh1990 schreef:Als ik de afgelopen pagina's zo lees is er nu eenmaal een linkse en rechtse flank in de GerGem, dat komt hier wel openbaar. Maar ik vroeg me af of dat nu al van alle jaren is binnen de GG.
Dat is al bijna vanaf het ontstaan. Al zou ik niet de termen links en rechts willen gebruiken. Het verschil, zeg ik als betrokken buitenstaander, is dat men elkaar vroeger wel herkende in het bevindelijke leven.
Ik ben bang dat dit nu veel minder het geval is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

huisman schreef:
Rh1990 schreef:Als ik de afgelopen pagina's zo lees is er nu eenmaal een linkse en rechtse flank in de GerGem, dat komt hier wel openbaar. Maar ik vroeg me af of dat nu al van alle jaren is binnen de GG.
Dat is al bijna vanaf het ontstaan. Al zou ik niet de termen links en rechts willen gebruiken. Het verschil, zeg ik als betrokken buitenstaander, is dat men elkaar vroeger wel herkende in het bevindelijke leven.
Ik ben bang dat dit nu veel minder het geval is.
Ja ik denk dat die kloof alleen maar groter gaat worden.
Dat boek ken ik niet. Maar is het niet zo dat bepaalde gemeenten of het nu links of rechts is van de 'GerGem wortels' zijn weggegaan?
Moerkapelle/Bodegraven richting pkn en de Veluwe naar de GGiN?
Panny

Bericht door Panny »

Ik zou iedereen willen aanraden niet veel tijd te besteden aan het discussiëren over de verschillen in de GG tussen predikanten en gemeentes.
Ik ben lid van de GG en vind alle besprekingen in dit topic behoorlijk vermoeiend (het is ook een oneindige herhaling).
Wat ik waardeer in de GG is de eerbied die er is voor God en Zijn Woord en de prediking van de noodzaak van persoonlijke wedergeboorte, bekering en geloof. Veel om dankbaar voor te zijn.
Natuurlijk zijn er verschillen tussen de verschillende gemeentes en predikanten. En geen gemeente of predikant is volmaakt.
Maar wat heb je er aan om dit tot ten treure te bespreken en alles en iedereen in hokjes te stoppen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat dit echt vruchtbaar en tot zegen is. Het levert vooral een hoop geharrewar op.
Focus je liever op het bestuderen van Gods Woord, je persoonlijke relatie met God en hoe je tot zegen kan zijn voor de mensen om je heen.
Silo

Bericht door Silo »

Een aantal maanden gelden was er binnen de Ger Gem de discussie over het belijden van schuld richting de Joden. Ds. Zippro was toen op persoonlijke titel aanwezig bij de bespreking van dit interkerkelijk initatief. Als ik me niet vergis was hij toen ook nog lid van het deputaatschap Israel.
Ik zie hem nu niet meer op de website staan. Hoe zit dat?
Plaats reactie