Blijkbaar zijn er mensen die in de 'rechtse kerken' hier tegen aanlopen.RefoCalvinist schreef:Zijn jullie nou weer van plan om dezelfde rotonde te nemen?Johann Gottfried Walther schreef:Het gaat om God en Zijn eer maar vervolgens stelt men mensen (Gods volk) tot een kernpunt van de prediking.Panny schreef:Ik begrijp nooit de voldane houding in de rechtse gemeentes.Martijn schreef: Precies zoals ik het in de gemeente waar ik lid van ben ervaar.
Als het dan gaat over het bereiken van mensen om ons heen, dorpsbewoners of iets verder weg in dorpen/steden waar mensen onbekend zijn met het Evangelie dan leeft dat totaal niet, ook niet bij de kerkenraad. Ik vind dat zorgelijk. Als je het aankaart in een gesprek, dan krijg je te horen dat er vanuit de classis een evangelisatiepost is. Maar ja die staat in België
Ze zeggen de 'ouderwetse' leer te hebben en dat anderen het allemaal niet zo zwaar willen.
Maar het praktische geloofsleven lijkt bijna niet te functioneren. Zaken als evangelisatie of zending lijken helemaal niet te leven. Er is geen drang anderen de blijde boodschap van het Evangelie te brengen. Ook omdat dit voor de meeste kerkmensen zelf iets onbereikbaars lijkt.
De prediking gaat vooral over welke wegen God gaat met Zijn Volk en of je daar wat van kent. Een welgemeende nodiging speelt eigenlijk geen rol (want het begint niet met Christus, je moet eerst dit en dat meegemaakt hebben) Dit is niet de prediking die de apostelen brachten.
In Gods woord vind men zaken over hoe God met Zijn gelovigen omgaat en de bevinding van de gelovigen (zie bijv. de Psalmen)
maar die gangen mogen er niet te pas en onpas bijgesleept worden. Gods woord, de tekst dient gepreekt te worden.
Men moet niet zwaar of modern willen zijn maar Gods woord het volle pond willen geven, de ernst en de nodiging beide laten staan.
Kunnen jullie geen ander onderwerp vinden om daar samen over door te praten?
Want dit gaat wel erg lijken op een bepaalde prediking continu bashen, soort van stokpaardje van dit forum. Rechtse kerken zijn zo on-Bijbels, ow ow ow ... Het is daar allemaal zo triest en zelfingenomen, zo zwaarmoedig.... 3x bah!! Ik neem maar weer even afstand voordat ik ontplof
Maar waarom zo'n heftige reactie?