Nu gaat u off-topic, daar pas ik nu voor, vandaar hierop geen nadere reactie.Hendrikus schreef:Verwarrend hoor, al die zwarte kerels met stropdassen die het wel of niet met elkaar eens zijn. Kan een van jullie niet een ander pak aantrekken?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Een goede suggestie van Hendrikus. Krijgen we straks twee keer dit:

Dat is grijs... noch zwart, noch wit, een beetje ertussenin laveren garandeert vrijheid van botsingen, naar men denkt, en het werkt voor het gevoel ook nog. Maar of we de makkelijkste weg moeten kiezen is een vraag die wel he het overdenken waard is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeker niet DIA, we hoeven echt niet de gemakkelijkste weg te kiezen. Geef gewoon je mening, al botst het soms. Als het botst en schuurt komen vaak de beste gesprekken van.-DIA- schreef:Dat is grijs... noch zwart, noch wit, een beetje ertussenin laveren garandeert vrijheid van botsingen, naar men denkt, en het werkt voor het gevoel ook nog. Maar of we de makkelijkste weg moeten kiezen is een vraag die wel he het overdenken waard is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Nee, zijsporen, daar doe je niet aan hè?-DIA- schreef:Nu gaat u off-topic, daar pas ik nu voor, vandaar hierop geen nadere reactie.Hendrikus schreef:Verwarrend hoor, al die zwarte kerels met stropdassen die het wel of niet met elkaar eens zijn. Kan een van jullie niet een ander pak aantrekken?

~~Soli Deo Gloria~~
Heb ‘m even weggehaald.Hendrikus schreef:Verwarrend hoor, al die zwarte kerels met stropdassen die het wel of niet met elkaar eens zijn. Kan een van jullie niet een ander pak aantrekken?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Is een klassieke manier niet goed dan? Ik lees trouwens op https://evgg.nl/organisatie/posten/rotterdam toch wel iets meer dan klassiek folderen.Tiberius schreef:Dat is een kwestie van 1 en 1 optellen: de toenmalige functiebeschrijving van veldwerker kwam niet overeen met de daadwerkelijke werkzaamheden. Dat kan niet anders dan conflicten geven.GGotK schreef:Staat in die afscheidsbrief in klare woorden wat dit verschil van inzicht is?Tiberius schreef: De classes gaan daar binnenkort over vergaderen, lees ik.
Al langere tijd bestaat verschil van inzicht over de invulling van de taak van veldwerker op de evangelisatiepost.
Ter toelichting: de Gouwstraat héét wel een evangelisatiepost, maar ís dat feitelijk niet, omdat de post veel te veel naar binnen is gericht en nauwelijks naar buiten. Het gehele beleid en een groot deel van de invulling wordt op een starre, binnenkerkelijke manier door de beide classes (Rotterdam en Ridderkerk) bepaald, daarvan mag niet afgeweken worden. Er wordt nog op de klassieke manier geëvangeliseerd: foldertjes uitdelen, in plaats van eerst contact leggen en via dat contact proberen het hart van de mensen te bereiken.
De bezoekers moeten zich meer aanpassen aan de vrijwilligers dan andersom. Dat gaat niet werken als evangelisatie.
Dat is jammer, temeer daar de classis een goede ouderling heeft die veel verstand heeft van evangelisatie, zelfs in Rotterdam, maar die wordt nauwelijks gehoord.
De veldwerker heeft een zeer bescheiden rol op de post. Hij mag zelfs niet eens voorgaan, hooguit een preekje voorlezen (omdat hij ook ouderling is), maar dat wordt ook meestal door een ouderling uit de classis Rotterdam gedaan. Meestal neemt men dan een preekje uit de Dovencontact; wat totaal niet aansluit bij de doelgroep.
Als een veldwerker zich geroepen weet om in Gods koninkrijk te werken, en daarvoor een deel van zijn werk opgeeft, maar niet voldoende ruimte krijgt, ontstaat er een verschil van inzicht. Eigenlijk is de term veldwerker al een slecht signaal: waarom stellen ze geen evangelist aan? Ook die hebben wel veel tegenwerking vanuit de gevestigde kerken, maar hebben wel meer ruimte.
Het klopt ook niet. Er wordt daar ook zeer veel straatwerk verricht (wat niet hetzelfde is als folder uitdelen) en veel contacten gelegd in de wijk door maaltijdprojecten en andere acties. Ieder die eens naar een voorlichtingsbijeenkomst is geweest, zal dat kunnen beamen.GGotK schreef:Is een klassieke manier niet goed dan? Ik lees trouwens op https://evgg.nl/organisatie/posten/rotterdam toch wel iets meer dan klassiek folderen.Tiberius schreef: Dat is een kwestie van 1 en 1 optellen: de toenmalige functiebeschrijving van veldwerker kwam niet overeen met de daadwerkelijke werkzaamheden. Dat kan niet anders dan conflicten geven.
Ter toelichting: de Gouwstraat héét wel een evangelisatiepost, maar ís dat feitelijk niet, omdat de post veel te veel naar binnen is gericht en nauwelijks naar buiten. Het gehele beleid en een groot deel van de invulling wordt op een starre, binnenkerkelijke manier door de beide classes (Rotterdam en Ridderkerk) bepaald, daarvan mag niet afgeweken worden. Er wordt nog op de klassieke manier geëvangeliseerd: foldertjes uitdelen, in plaats van eerst contact leggen en via dat contact proberen het hart van de mensen te bereiken.
De bezoekers moeten zich meer aanpassen aan de vrijwilligers dan andersom. Dat gaat niet werken als evangelisatie.
Dat is jammer, temeer daar de classis een goede ouderling heeft die veel verstand heeft van evangelisatie, zelfs in Rotterdam, maar die wordt nauwelijks gehoord.
De veldwerker heeft een zeer bescheiden rol op de post. Hij mag zelfs niet eens voorgaan, hooguit een preekje voorlezen (omdat hij ook ouderling is), maar dat wordt ook meestal door een ouderling uit de classis Rotterdam gedaan. Meestal neemt men dan een preekje uit de Dovencontact; wat totaal niet aansluit bij de doelgroep.
Als een veldwerker zich geroepen weet om in Gods koninkrijk te werken, en daarvoor een deel van zijn werk opgeeft, maar niet voldoende ruimte krijgt, ontstaat er een verschil van inzicht. Eigenlijk is de term veldwerker al een slecht signaal: waarom stellen ze geen evangelist aan? Ook die hebben wel veel tegenwerking vanuit de gevestigde kerken, maar hebben wel meer ruimte.
Verder is de kritiek op de classes ook wat bizar. Het blijft een worsteling om aan te sluiten bij deze mensen en hun cultuur, maar dat ook niet ten koste te laten gaan van alles waar je zelf in je gemeenten voor staat. Als je van dat laatste bent weggegroeid of er moeite mee hebt, snap ik dat het aanpassen aan de cultuur van die mensen je nooit ver genoeg kan gaan. Maar dan is dat het probleem in de kritiek.
-
- Verbannen
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik heb toch sterk de indruk dat dit hier geen rol speelt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Nee, dat speelt hier inderdaad geen rol. Erik Jan is echt niet weggegroeid; hij is ouderling in een naburige gereformeerde gemeente.
En wat die classes betreft: ga maar eens een paar classisvergaderingen bijwonen waar het jaarrapport van de Gouwstraat wordt besproken. Dan zie je dat de kritiek terecht is.
Bij evangelisatie moet je altijd opletten op 2 klippen.
De ene klip is: teveel vasthouden aan de binnenkerkelijke structuren. Dat kan in allerlei vormen, zoals kleding, liedkeuze, bijbelvertaling, noem maar op. De eigenheid van het kerkverband wordt dan verabsoluteerd.
De andere klip is: loslaten van de gereformeerde belijdenissen. Dan verkondig je geen 3 stukken, maar 1 of hooguit 2.
Wat je moet doen, is goed aansluiten bij de doelgroep én tegelijkertijd de essentie van de Bijbelse boodschap en de belijdenissen vast houden. Dat is goed mogelijk: kijk bijvoorbeeld naar de voormalige pastoraal werker van Ontmoeting. Hij sloot heel goed aan bij de doelgroep van Ontmoeting, zonder ook maar één tittel of jota van de Bijbel af te doen. En zo zijn er veel meer voorbeelden.
Ook de evangelisten van de GG kunnen dat goed, voor zover ik kan zien.
Maar je ziet (zie de interviews met Krijgsman en Commelin), dat zij nauwelijks een plaats hebben in de gemeenten.
Misschien kan je zeggen, dat ze weggegroeid zijn van de traditie met een kleine t binnen hun kerkverband, juist door te focussen op de Bijbelse boodschap.
Hetzelfde zal gelden voor de voormalige zendingswerkers, maar daar heb ik niet voldoende zicht op.
En wat die classes betreft: ga maar eens een paar classisvergaderingen bijwonen waar het jaarrapport van de Gouwstraat wordt besproken. Dan zie je dat de kritiek terecht is.
De ene klip is: teveel vasthouden aan de binnenkerkelijke structuren. Dat kan in allerlei vormen, zoals kleding, liedkeuze, bijbelvertaling, noem maar op. De eigenheid van het kerkverband wordt dan verabsoluteerd.
De andere klip is: loslaten van de gereformeerde belijdenissen. Dan verkondig je geen 3 stukken, maar 1 of hooguit 2.
Wat je moet doen, is goed aansluiten bij de doelgroep én tegelijkertijd de essentie van de Bijbelse boodschap en de belijdenissen vast houden. Dat is goed mogelijk: kijk bijvoorbeeld naar de voormalige pastoraal werker van Ontmoeting. Hij sloot heel goed aan bij de doelgroep van Ontmoeting, zonder ook maar één tittel of jota van de Bijbel af te doen. En zo zijn er veel meer voorbeelden.
Maar je ziet (zie de interviews met Krijgsman en Commelin), dat zij nauwelijks een plaats hebben in de gemeenten.
Misschien kan je zeggen, dat ze weggegroeid zijn van de traditie met een kleine t binnen hun kerkverband, juist door te focussen op de Bijbelse boodschap.
Hetzelfde zal gelden voor de voormalige zendingswerkers, maar daar heb ik niet voldoende zicht op.
Wat gaat er dan in de Gouwstraat mis op het gebied van kleding, liedkeuze en bijbelvertaling? Worden er geen vrouwen toegelaten in broeken en/of kortgeknipte haren? Mogen er alleen psalmen worden gezongen?Tiberius schreef:Nee, dat speelt hier inderdaad geen rol. Erik Jan is echt niet weggegroeid; hij is ouderling in een naburige gereformeerde gemeente.
Kleding, liedkeuze en bijbelvertaling hebben trouwens wat mij betreft niets te maken met binnenkerkelijke structuren.
-
- Verbannen
Ik deel dit toch niet helemaal. Ik weet dat er vanuit diverse gemeenten in Zeeland zeer veel voor de evangelisatiepost in Merksem wordt gedaan. De gemeente van Yerseke doet heel veel, en ook andere gemeenten binnen de classis Goes en Middelburg. Ook de vrouwenvereniging vanuit onze gemeente is elk jaar in de weer om een actie te organiseren.Tiberius schreef:Maar je ziet (zie de interviews met Krijgsman en Commelin), dat zij nauwelijks een plaats hebben in de gemeenten.
En evangelist Van Setten spreekt met enige regelmaat op zangavonden hier in de regio. Ik geloof zelf dat hij lid is of was van één van de mannenkoren op Zuid-Beveland.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
We lezen het wel in zijn interview na zijn pensionering.Jantje schreef:Ik deel dit toch niet helemaal. Ik weet dat er vanuit diverse gemeenten in Zeeland zeer veel voor de evangelisatiepost in Merksem wordt gedaan. De gemeente van Yerseke doet heel veel, en ook andere gemeenten binnen de classis Goes en Middelburg. Ook de vrouwenvereniging vanuit onze gemeente is elk jaar in de weer om een actie te organiseren.Tiberius schreef:Maar je ziet (zie de interviews met Krijgsman en Commelin), dat zij nauwelijks een plaats hebben in de gemeenten.
En evangelist Van Setten spreekt met enige regelmaat op zangavonden hier in de regio. Ik geloof zelf dat hij lid is of was van één van de mannenkoren op Zuid-Beveland.
-
- Verbannen
Doe niet zo wantrouwend.
Ds. Van Krimpen gaat er geregeld voor. En ook predikanten zoals ds. Baaijens, ds. C. Harinck, ds. De Heer, ds. Van Nieuw-Amerongen en ds. Zippro preken er af en toe.
Ds. Van Krimpen gaat er geregeld voor. En ook predikanten zoals ds. Baaijens, ds. C. Harinck, ds. De Heer, ds. Van Nieuw-Amerongen en ds. Zippro preken er af en toe.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
De Gouwstraat is eigenlijk meer een open kerk dan een inloop. Je ziet aan de kleding direct wie er vrijwilliger is en wie bezoeker. Op de open dagen ziet het zwart van de pakken, die het overduidelijk voor het zeggen hebben.GGotK schreef:Wat gaat er dan in de Gouwstraat mis op het gebied van kleding, liedkeuze en bijbelvertaling? Worden er geen vrouwen toegelaten in broeken en/of kortgeknipte haren? Mogen er alleen psalmen worden gezongen?
Kleding, liedkeuze en bijbelvertaling hebben trouwens wat mij betreft niets te maken met binnenkerkelijke structuren.
Een bezoeker zei eens tegen mij (over de bijbelstudie) 'als de ouderling het zegt, dan is het zo. Die mag je niet tegenspreken.' Zo'n houding schept afstand.
Als evangelist (of vrijwilliger bij ~) moet je juist naast je doelgroep staan. Ontmoeting had destijds daarvoor de term 'pretentieloze presentie'.
Geen houding van: ik kom het wel even vertellen, want dat werkt niet.
Nu ik er over nadenk, denk ik eigenlijk dat die eerste klip (binnenkerkelijke structuren) niet alleen op evangelisatie van toepassing is, maar op alle contacten als gelovige met niet-gelovige(n).