Dat vind ik toch wel weer mooi. Een meditatie van dr. C. Steenblok.Herman schreef: ↑Gisteren, 18:59Aan herders wordt het eerst de blijmare verkondigd; aan hen bekend gemaakt door engelenmond die grote blijdschap, die al den volke wezen zal, n.l. de geboorte van Christus, de Zaligmaker. En die aankondiging heeft hunne zielen ingenomen. Eenvoudige lieden zijn het. Zij behoren niet tot de groten onder Israël. Maar al missen zij, wat door de wereld hoog geschat wordt, zij hebben een rijkdom, welke alle schatten dezer aarde verre overtreft. Zij zijn Israëlieten, in welke geen bedrog is. Zij hebben een hart, dat door de Heilige Geest is levend gemaakt. Zij hebben een hijgend verlangen naar die goederen, die bestendig zijn. Maar dat doet hen vatbaar zijn voor dat grote heil, dat hun in de Kerstnacht is bekend gemaakt. Zij hebben behoefte aan zulk een Middelaar, die Zich vanaf Zijn menswording buige onder de zonde Zijns volks.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 12af558316
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Die kon mooi schrijven hoor, en preken trouwens ook.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 19:39Dat vind ik toch wel weer mooi. Een meditatie van dr. C. Steenblok.Herman schreef: ↑Gisteren, 18:59Aan herders wordt het eerst de blijmare verkondigd; aan hen bekend gemaakt door engelenmond die grote blijdschap, die al den volke wezen zal, n.l. de geboorte van Christus, de Zaligmaker. En die aankondiging heeft hunne zielen ingenomen. Eenvoudige lieden zijn het. Zij behoren niet tot de groten onder Israël. Maar al missen zij, wat door de wereld hoog geschat wordt, zij hebben een rijkdom, welke alle schatten dezer aarde verre overtreft. Zij zijn Israëlieten, in welke geen bedrog is. Zij hebben een hart, dat door de Heilige Geest is levend gemaakt. Zij hebben een hijgend verlangen naar die goederen, die bestendig zijn. Maar dat doet hen vatbaar zijn voor dat grote heil, dat hun in de Kerstnacht is bekend gemaakt. Zij hebben behoefte aan zulk een Middelaar, die Zich vanaf Zijn menswording buige onder de zonde Zijns volks.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 12af558316
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
En de vierde trap van Zijn vernedering?DDD schreef: ↑Gisteren, 19:04De eerste trap van Christus' vernedering is voor ons dan ook een zaak van grote vreugde.HHR schreef: ↑Gisteren, 14:53Als er Schriftuurlijk gepreekt wordt over het Kerstevangelie zonder verdere inlegkunde is het prima om in deze periode stil te staan bij Zijn nederige geboorte.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 06:17En hoe denk je daar nu over?HHR schreef: ↑27 dec 2025, 15:28 Ik ben niet zo thuis in de CGK dan Huisman, maar ik ben blij dat ik dit soort wat veemde exegetische vondsten niet meer hoor. Net als het in het schema passende gefantaseer over de Adventsperiode. Er zijn wat jaren geweest dat ik dacht, die puriteinse Kerst visie was zo gek nog niet.
We houden het niet, we vieren het niet, en we preken over Jezus' geboorte als het Schiftgedeelte eens aan de beurt is, zo nodig op een snik hete Augustusdag.
Al blijft het wat dubbel. We vieren als christenen het feest van eten en drinken, gezelligheid en licht natuurlijk net zo hard mee. Met het stil staan bij de eerste trap van Jezus vernedering heeft het weinig te maken.
Dat vieren we toch ook niet met vlees en drank?
Natuurlijk ben ik het opzich met je eens, maar wel een ootmoedige vreugde vanuit een verbroken hart.
Ik heb hem nooit horen preken. Dat is:van voor mijn tijd. Heb wel veel preken van hem gehoord en gelezen. Ik heb niet de herinnering dat het mij bijzonder heeft getroffen. Hij was wel geleerd en dogmatisch onderlegd. Ik weet wel dat ik daar wel van hield.
Alleen ook bij deze meditatie: stel je een behoudende GG voor met een klein aantal Avondmaalgangers: wie worden er door zo'n meditatie aangesproken? Eigenlijk niemand toch?
Alleen ook bij deze meditatie: stel je een behoudende GG voor met een klein aantal Avondmaalgangers: wie worden er door zo'n meditatie aangesproken? Eigenlijk niemand toch?
Nou, ik heb onlangs dogmatisch onderwijs ontvangen waarin gepleit werd voor een feestelijke hellevaartsdag.HHR schreef: ↑Gisteren, 20:33En de vierde trap van Zijn vernedering?DDD schreef: ↑Gisteren, 19:04De eerste trap van Christus' vernedering is voor ons dan ook een zaak van grote vreugde.HHR schreef: ↑Gisteren, 14:53Als er Schriftuurlijk gepreekt wordt over het Kerstevangelie zonder verdere inlegkunde is het prima om in deze periode stil te staan bij Zijn nederige geboorte.
Al blijft het wat dubbel. We vieren als christenen het feest van eten en drinken, gezelligheid en licht natuurlijk net zo hard mee. Met het stil staan bij de eerste trap van Jezus vernedering heeft het weinig te maken.
Natuurlijk ben ik het opzich met je eens, maar wel een ootmoedige vreugde vanuit een verbroken hart.
Nou, ik vind dat toch wel een andere categorie. Een goedevrijdagmaaltijd zou een beetje gek zijn, juist omdat het Paasfeest dan direct er achteraan komt. Bij het Kerstfeest volgt dat op de tijd van advent. Dat vind ik een onvergelijkelijke kwestie.HHR schreef: ↑Gisteren, 20:33En de vierde trap van Zijn vernedering?DDD schreef: ↑Gisteren, 19:04De eerste trap van Christus' vernedering is voor ons dan ook een zaak van grote vreugde.HHR schreef: ↑Gisteren, 14:53Als er Schriftuurlijk gepreekt wordt over het Kerstevangelie zonder verdere inlegkunde is het prima om in deze periode stil te staan bij Zijn nederige geboorte.
Los daarvan: dat gemopper over het eten en drinken met Kerst (idem over kersversiering trouwens) doet me denken aan een overijverige dominee die bij het krijgen van cake met muisjes het kersverse ouderpaar er nog maar eens nadrukkelijk op wijst dat het uiteindelijk bij het kraambezoek niet om de cake met muisjes, en ook niet om de babykleertjes, en om de nieuwe cadeautjes, enzovoort, enzovoort, maar om het nieuw geboren kind gaat.
Dan maak je onderscheidt tussen de trappen van de vernedering waar geen onderscheid is.
Voor Christus zelf was de eerste trap ook een totale vernedering vanwege onze zonden.
En het gaat me niet om het klagen. Maar geef alleen aan dat ik de mening van veel puriteinen en (Hollandse) oudvaders wel begrijp om terughoudend te zijn met de viering van dit verchristelijkte zonnewendefeest. Dat nog bol staat van oorspronkelijk heidense rituelen.
Voor Christus zelf was de eerste trap ook een totale vernedering vanwege onze zonden.
En het gaat me niet om het klagen. Maar geef alleen aan dat ik de mening van veel puriteinen en (Hollandse) oudvaders wel begrijp om terughoudend te zijn met de viering van dit verchristelijkte zonnewendefeest. Dat nog bol staat van oorspronkelijk heidense rituelen.