Wist je dat...

Orchidee

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »

De praktijk is weerbarstiger ;)
aldus negatief gezinde zeurder
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:
En gij geleuft ta? ;)
Welke reden heb ik om dit niet te geloven?
Ja hoor, ik ken ook zulke gezinnen. Veel zelfs.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
helma

Bericht door helma »

Mijn nichtje uit Canada te zien is bij het NOSverslag n.a.v het bezoek in Canada. :)
Mara

Bericht door Mara »

Wie langs de Maas woont, kon zaterdag kerkklokken horen luiden.
Het was heel bijzonder.
De kerkklokken begonnen om 09.00 uur te luiden in het Franse Pouilly-en-Bassigny, vlak bij de bron van de Maas. Het geluid wordt daarna in opvolgende dorpen langs de 925 kilometer lange rivier overgenomen. De geluidswave ging 's middags door België naar Nederland.

De golf is onderdeel van het internationale kunstproject Mater Mosa van de Internationale Maasbiënnale. Aanvankelijk klonken er alleen kerkklokken, maar op plekken waar de Maas breder wordt, zwelt het geluid aan, omdat ook scheepstoeters, carillons, koren en blaaskapellen meedoen.

De geluidsgolf kwam zaterdagmiddag om 17.08 uur aan in onze regio waar Maas en Waal tezamen stromen bij Gorinchem. De wave ging verder via Dordrecht en Rotterdam naar Hoek van Holland, waar het geluid om 18.00 uur opgaat in de Noordzee.

Onder meer de klokken van de Grote Kerk in Gorinchem, de Grote Kerk in Dordrecht, het stadhuis en de Laurenskerk in Rotterdam, de Liduinabasiliek in Schiedam en de Sint Catherijnetoren in Brielle hebben van zich laten horen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Mara schreef:Wie langs de Maas woont, kon zaterdag kerkklokken horen luiden.
Het was heel bijzonder.
De kerkklokken begonnen om 09.00 uur te luiden in het Franse Pouilly-en-Bassigny, vlak bij de bron van de Maas. Het geluid wordt daarna in opvolgende dorpen langs de 925 kilometer lange rivier overgenomen. De geluidswave ging 's middags door België naar Nederland.

De golf is onderdeel van het internationale kunstproject Mater Mosa van de Internationale Maasbiënnale. Aanvankelijk klonken er alleen kerkklokken, maar op plekken waar de Maas breder wordt, zwelt het geluid aan, omdat ook scheepstoeters, carillons, koren en blaaskapellen meedoen.

De geluidsgolf kwam zaterdagmiddag om 17.08 uur aan in onze regio waar Maas en Waal tezamen stromen bij Gorinchem. De wave ging verder via Dordrecht en Rotterdam naar Hoek van Holland, waar het geluid om 18.00 uur opgaat in de Noordzee.

Onder meer de klokken van de Grote Kerk in Gorinchem, de Grote Kerk in Dordrecht, het stadhuis en de Laurenskerk in Rotterdam, de Liduinabasiliek in Schiedam en de Sint Catherijnetoren in Brielle hebben van zich laten horen.
Dank voor deze info. Zaterdagmiddag wandelden wij langs de Maas en we vroegen ons al af waarom al die klokken aan het luiden waren.
Charles

Bericht door Charles »

eilander schreef:
Wilhelm schreef:Elektriciteit gebruik ik voor nuttige dingen op zondag. Een boor, grasmaaier of droger gebruiken wij niet.
Zo gebruiken we internet ook op zondag. Voor nuttige en oorbare zaken.

Wel grappig is dat de geschiedenis zich herhaald. In het begin werd in veel gezinnen ook geen elektriciteit gebruikt.

Maar belachelijk is het zeker niet. De een moet gewoon wat langer wennen aan een veranderende maatschappij dan een ander.
Dat laatste klinkt nogal denigrerend, zo van "wacht maar, over een tijdje doe jij net als ik, als je ook zover bent".
Internet draagt niet direct bij aan de rust op zondag en dat is volgens mij een groot goed.
Ik gebruik het zelf overigens wel (in zeer geringe mate), de gebruikersaccounts van de kinderen zijn dan niet beschikbaar.
\

Ik verbaas me erover dat diverse gemeenteleden regelmatig op zondag mailen. Zelfs predikant en kerkenraadsleden. Bij ons gaat op zondag de computer niet aan. Alleen smartphone/tablet om evt. de dienst live mee te luisteren.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Charles schreef:
eilander schreef:
Wilhelm schreef:Elektriciteit gebruik ik voor nuttige dingen op zondag. Een boor, grasmaaier of droger gebruiken wij niet.
Zo gebruiken we internet ook op zondag. Voor nuttige en oorbare zaken.

Wel grappig is dat de geschiedenis zich herhaald. In het begin werd in veel gezinnen ook geen elektriciteit gebruikt.

Maar belachelijk is het zeker niet. De een moet gewoon wat langer wennen aan een veranderende maatschappij dan een ander.
Dat laatste klinkt nogal denigrerend, zo van "wacht maar, over een tijdje doe jij net als ik, als je ook zover bent".
Internet draagt niet direct bij aan de rust op zondag en dat is volgens mij een groot goed.
Ik gebruik het zelf overigens wel (in zeer geringe mate), de gebruikersaccounts van de kinderen zijn dan niet beschikbaar.
\

Ik verbaas me erover dat diverse gemeenteleden regelmatig op zondag mailen. Zelfs predikant en kerkenraadsleden. Bij ons gaat op zondag de computer niet aan. Alleen smartphone/tablet om evt. de dienst live mee te luisteren.
Hier ook op zondag een dag zonder moderne media en het bevalt zeer goed!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik proef hier nederige hoogmoed, vaak moet je je eigengekozen wegen/principes herzien.
"O God, ik dank U dat ik niet ben zoals de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers of ook als deze tollenaar."
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Orchidee schreef:Ik proef hier nederige hoogmoed, vaak moet je je eigengekozen wegen/principes herzien.
"O God, ik dank U dat ik niet ben zoals de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers of ook als deze tollenaar."
Dag Orchidee, ik vind dit een beetje een nare reactie. Dat wij geen media op zondag gebruiken is echt in eerste instantie gewoon voor onze rust. Helemaal niet om ons aan allerlei wetjes te houden. Onze zoon mag gerust wel even een app-je versturen als dat nodig is en de preek meeluisteren is geen enkel probleem.
Johannus

Bericht door Johannus »

Orchidee schreef: Ik proef hier nederige hoogmoed, vaak moet je je eigengekozen wegen/principes herzien.
Ik zou hier toch voorzichtig mee zijn Orchidee, dat wat men proeft hoeft niet altijd uitgesproken te worden.
Begin met de eigen balk zou ik zeggen :) En ja, dat reken ik ook mijzelf toe.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mannetje schreef:
En gij geleuft ta? ;)
Ik meende hen ook te kennen, maar kids blijken dan hun mobiel keurig in te leveren, zoals verzocht, maar hebben een 2e in hun bezit.
Dit zullen ze niet allemaal doen uiteraard, maar je hebt het als ouder heel moeilijk als rondom die pubers hun vrienden wel met een mobiel in de kerk zitten
en dominee met een I pad de kanseltrap opgaat.
Op catechisatie wordt het aangemoedigd dat de pubers een Bijbel downloaden.
Niet iedereen heeft sterke benen die de weelde kunnen dragen. Ik snap dat de verleiding heel groot is om dan ook even je FB te checken.
Sowieso is het voor schoolgaande kinderen wel nuttig om op zondagavond in te zien of er roosterverandering is.
Een telefoonboom blijkt jaren 00-10 te zijn.
Laatst gewijzigd door Mara op 01 jun 2015, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dat bedoel ik toch ook te zeggen @Johannes ;)
Fijn als het jou lukt, maar veroordeel ook anderen niet die er geen moeite mee hebben om ook zondags van de media gebruik te maken.

"Balk/splinter" pas ik heus op mezelf toe hoor, ik ben geen haar beter! ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mannetje schreef:
En gij geleuft ta? ;)
Ik meende hen ook te kennen, maar kids blijken dan hun mobiel keurig in te leveren, zoals verzocht, maar hebben een 2e in hun bezit.
Dit zullen ze niet allemaal doen uiteraard, maar je hebt het als ouder heel moeilijk als rondom die pubers hun vrienden wel met een mobiel in de kerk zitten
Niet iedereen heeft sterke benen die de weelde kunnen dragen. Ik snap dat de verleiding heel groot is om dan ook even je FB te checken.
Sowieso is het voor schoolgaande kinderen wel nuttig om op zondagavond in te zien of er roosterverandering is.
Onzin om op zondagavond naar het rooster te gaan kijken. Terecht dat scholen dat op zondag ook dicht zetten. Op onze school wordt s morgens een berichtje verstuurd met de wijzigingen, als die het eerste uur betreffen. Leerlingen hoeven zelf niet te kijken.
En een dominee met een i-pad: weer een extra reden om dat niet te doen! :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ezen

Bericht door Ezen »

Nooit van gehoord dat een dominee zijn rooster van maandag en Facebook op de kansel bekijkt.
Spitten en niet moe worden.
Mara

Bericht door Mara »

Mara schreef:
Luther schreef: Ik meende hen ook te kennen, maar kids blijken dan hun mobiel keurig in te leveren, zoals verzocht, maar hebben een 2e in hun bezit.
Onzin om op zondagavond naar het rooster te gaan kijken. Terecht dat scholen dat op zondag ook dicht zetten. Op onze school wordt s morgens een berichtje verstuurd met de wijzigingen, als die het eerste uur betreffen. Leerlingen hoeven zelf niet te kijken.
En een dominee met een i-pad: weer een extra reden om dat niet te doen! :)
Volgens mij denk je nogal "bekrompen" Luther, ik bedoel dat niet hatelijk, maar er zijn ook kinderen/adolescenten die niet op een refoschool zitten, (bijv. een school met extra zorg en begeleiding), om andere reden, en het Hoger Onderwijs of Universitair onderwijs volgen.
En daar gelden al deze beperkingen niet.

We hadden trouwens nog niet zo lang geleden een dominee die stelde dat de zondag op zaterdagavond bij zonsondergang begint en op zondagovond op datzelfde tijdstip eindigt. Dit voorkomt de 5 voor 12 haast je en spoed je naar huis. En heb je zodoende een goede voorbereiding op de kerkgang.
Zo gek vind ik dit niet gevonden, is misschien ook bijbelser dan onze refo-tijden.
Veel moeders (en vaders wellicht ook wel) zijn in de loop van de zondagavond al met de werkweek bezig, misschien door kleding klaar te leggen, lunchpakketjes te maken, de wasmachine vullen, dit soort klusjes.
Plaats reactie