Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Over Abraham en de vernietiging van Sodom en Gomorra.
De 'voorzichtigheid' van de Heere, hoe Hij te werk ging.
De bekendmaking van de Heere die hardop in zichzelf sprak en de ootmoedigheid en vrijmoedigheid van Abraham met zijn vragen over de rechtvaardigen in de stad, maar ook de andere inwoners van de steden zelf.
Beschrijving van de stedelingen en hoe God hoort naar het gebed van Abraham en Lot uit Sodom haalt.
Het gebeurt net nadat Abraham de belofte van een baby heeft ontvangen. God noemt Abraham een vriend van Hem.
Veel informatie maar vooral erg indrukwekkende preek. Heel veel stof tot nadenken meegekregen.
De bekendmaking van de Heere die hardop in zichzelf sprak en de ootmoedigheid en vrijmoedigheid van Abraham met zijn vragen over de rechtvaardigen in de stad, maar ook de andere inwoners van de steden zelf.
Beschrijving van de stedelingen en hoe God hoort naar het gebed van Abraham en Lot uit Sodom haalt.
Het gebeurt net nadat Abraham de belofte van een baby heeft ontvangen. God noemt Abraham een vriend van Hem.
Veel informatie maar vooral erg indrukwekkende preek. Heel veel stof tot nadenken meegekregen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Matthew Henry
Wij hadden drie maal leesdienst.
Morgendienst:
Preek van ds. C. Hoghem
Psalmen:
Ps. 122:1
Ps. 119:68
Ps. 9:1,10,18
Ps. 72:7
Ps. 42:7
Schriftlezing:
Johannes 56:22-40
Tekst:
JOHANNES 6:37
Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen
THEMA en PUNTEN:
HET GELOOFSKOMEN TOT CHRISTUS
1. Het geven door de Vader
2. Het komen van de zondaar
3. Het spreken van Christus
Middagdienst:
Preek van ds. B. Smijtegelt
Psalmen:
Ps. 119:5
Ps. 25:2,6
Ps. 139:1,14
Ps. 147:2
Schriftlezing:
Spreuken 23
Tekst:
SPREUKEN 23:26a
Mijn zoon, geef mij uw hart[/size]
PUNTEN:
1. De Eiser die deze eis doet
2. Van wie Hij eist en afvorderd.
3. Wat groots Hij eist: het hart
4. Het hart aan God te geven
5. Hoe redelijk en billijk de eis is en de noodzaak
van de opvolging.
Avonddienst:
Preek van ds. A.F. Honkoop
Psalmen:
Ps. 1132:3,4
Ps. 79:4,5
Ps. 85:4
Ps. 65:2
Schriftlezing:
Ezechiël 16:48-63
Tekst:
EZECHIÉL 16:62-63
Want Ik zal Mijn verbond met u oprichten, en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben; Opdat gij het gedachtig zijt, en u schaamt,
en niet meer uw mond opent vanwege uw schande, wanneer Ik voor u verzoening doen zal over al hetgeen gij gedaan hebt,
spreekt de Heere HEERE.
[/size]THEMA en PUNTEN:
GODS ONTFERMING OVER ZIJN VOLK
1. De verbondssluiting met dat volk
2. De verootmoediging van dat volk
3. De verzoening voor dat volk
Morgendienst:
Preek van ds. C. Hoghem
Psalmen:
Ps. 122:1
Ps. 119:68
Ps. 9:1,10,18
Ps. 72:7
Schriftlezing:
Johannes 56:22-40
Tekst:
JOHANNES 6:37
Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen
THEMA en PUNTEN:
HET GELOOFSKOMEN TOT CHRISTUS
1. Het geven door de Vader
2. Het komen van de zondaar
3. Het spreken van Christus
Middagdienst:
Preek van ds. B. Smijtegelt
Psalmen:
Ps. 119:5
Ps. 25:2,6
Ps. 139:1,14
Ps. 147:2
Schriftlezing:
Spreuken 23
Tekst:
SPREUKEN 23:26a
Mijn zoon, geef mij uw hart[/size]
PUNTEN:
1. De Eiser die deze eis doet
2. Van wie Hij eist en afvorderd.
3. Wat groots Hij eist: het hart
4. Het hart aan God te geven
5. Hoe redelijk en billijk de eis is en de noodzaak
van de opvolging.
Avonddienst:
Psalmen:
Ps. 79:4,5
Ps. 85:4
Ps. 65:2
Schriftlezing:
Ezechiël 16:48-63
Tekst:
EZECHIÉL 16:62-63
Want Ik zal Mijn verbond met u oprichten, en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben; Opdat gij het gedachtig zijt, en u schaamt,
en niet meer uw mond opent vanwege uw schande, wanneer Ik voor u verzoening doen zal over al hetgeen gij gedaan hebt,
spreekt de Heere HEERE.
[/size]THEMA en PUNTEN:
GODS ONTFERMING OVER ZIJN VOLK
1. De verbondssluiting met dat volk
2. De verootmoediging van dat volk
3. De verzoening voor dat volk
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het nieuwe Liedboek gaat slechts tot 1016: jij wint-DIA- schreef:Avonddienst:
Psalmen:

~~Soli Deo Gloria~~

Dominee elders preken, nou, ja leesdienst kan ook goed vertoeven zijn, toch?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
Matthew Henry
Matthew Henry
Dat is een diepzinnige opmerking.... Dat vergt tijd om over teHendrikus schreef:Het nieuwe Liedboek gaat slechts tot 1016: jij wint-DIA- schreef:Avonddienst:
Psalmen:
mediteren en verder te overpeinzen.
Psalmen, gezangen en geestelijke liederkens...
Ik speelde vanmiddag, na een behoorlijk lange periode eens weer
uit de bundel van 1938.
Die ken ik nog vrij goed, want dat was de 'homebundel' van onze
oude School met den Bijbel in ons Keunedarp (zoals onze
wederpartijders dat om dezen tijd des jaars zeggen).
- SecorDabar
Opmerkelijk.Desiree schreef:Over Abraham en de vernietiging van Sodom en Gomorra.
Afgelopen zondag een preek uit 1635 gelezen van Ds. Joos van Laren te Vlissingen,
over Lukas 17 waar de Heere Jezus waarschuwde: Gedenk aan de vrouw van Lot.
Wat kan het ver gaan: mee uitgetogen uit Sodom naar Zoar en dan toch omzien, omdat het hart in de weelde van Sodom lag, dat zij nu moest missen.
Nee, het was geen nieuwsgierigheid om om te zien naar wat er gebeurde met Sodom, want pas wanneer Loth en de zijnen in Zoar was aangekomen, regende het vuur van Gods toorn.
De vrouw zag met haar hart terug terug naar het verderfelijke Sodom.
Er was geen volharding in Gods weg om alles achter te laten wat Christus niet is. Niemand kan 2 heren dienen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
In de kerk
Over Johannes. De apostel der liefde. De Heere Jezus in de hof. Achteruit vallen en niet vooruitvallen - laat deze heengaan - Ik voor u - Kernwoorden: Ík ben het.
'n Geweldige preek - goed bestudeerd - erg liefdevol - de Heere groot gemaakt, geroemd en geprezen (en dát verheugde vooral mijn ziel) en jeugd jaloers gemaakt.
Ik kan er weer tegen aan deze week.
Over Johannes. De apostel der liefde. De Heere Jezus in de hof. Achteruit vallen en niet vooruitvallen - laat deze heengaan - Ik voor u - Kernwoorden: Ík ben het.
'n Geweldige preek - goed bestudeerd - erg liefdevol - de Heere groot gemaakt, geroemd en geprezen (en dát verheugde vooral mijn ziel) en jeugd jaloers gemaakt.
Ik kan er weer tegen aan deze week.
Matthew Henry
Matthew Henry
's ochtends over Christus gehoorzaamheid aan Zijn Vader die Hem deed neerdalen uit de hemel (Joh 3:13), en Zijn weigering de duivel te gehoorzamen die Hem bij monde van de omstanders verzocht om van het kruis neer te dalen (in het grieks hetzelfde grondwoord, aldus de ds.).
's avonds over Jesaja 53, "wij dwaalden allen als schapen", en Christus die ook schaap wordt juist om onze ziekten en zonden te genezen.
Het was een goede zondag!
's avonds over Jesaja 53, "wij dwaalden allen als schapen", en Christus die ook schaap wordt juist om onze ziekten en zonden te genezen.
Het was een goede zondag!
Gisteren een weekdienst beluisterd.
Voorganger was ds. B.J. van Boven
Gezongen psalmen:
86 vers 5
80 vers 1,2,5
123 vers 1
77 vers 11
Schriftlezing:
Ezechiël 34:1-16
Tekst:
EZECHIEL 34 VERS 15-16
Ik zal Mijn schapen weiden, en Ik zal ze legeren, spreekt de Heere HEERE. Het verlorene zal
Ik zoeken en het weggedrevene zal Ik wederbrengen, en het kranke zal Ik sterken; maar het
vette en sterke zal Ik verdelgen; Ik zal ze weiden met oordeel.
De tekst werd het puntsgewijs verhandeld met het thema:
DE HERDER ISRAËLS
1. De ROEPING die Hij heeft
2. De LEIDING die Hij houdt
3. De SCHEIDING die Hij brengt.
Vooral dat laatste punt werd zeer ernstig en bewogen gebracht.
Hij bepaalde scherp en helder de kernwoorden:
Het VERLORENE
Het WEGGEDREVENE
Her VERBROKENE
Het KRANKE
Zo werd het grote verschil aan het licht gebracht tussen de
ware herders der schapen en de huurlingen.
Een ware herder heeft 5 zaken die de huurling mist:
1. Een KLEED
2. Een TAS
3. Een FLUIT
4. Een STAF
5. Een STAL
Voorganger was ds. B.J. van Boven
Gezongen psalmen:
86 vers 5
80 vers 1,2,5
123 vers 1
77 vers 11
Schriftlezing:
Ezechiël 34:1-16
Tekst:
EZECHIEL 34 VERS 15-16
Ik zal Mijn schapen weiden, en Ik zal ze legeren, spreekt de Heere HEERE. Het verlorene zal
Ik zoeken en het weggedrevene zal Ik wederbrengen, en het kranke zal Ik sterken; maar het
vette en sterke zal Ik verdelgen; Ik zal ze weiden met oordeel.
De tekst werd het puntsgewijs verhandeld met het thema:
DE HERDER ISRAËLS
1. De ROEPING die Hij heeft
2. De LEIDING die Hij houdt
3. De SCHEIDING die Hij brengt.
Vooral dat laatste punt werd zeer ernstig en bewogen gebracht.
Hij bepaalde scherp en helder de kernwoorden:
Het VERLORENE
Het WEGGEDREVENE
Her VERBROKENE
Het KRANKE
Zo werd het grote verschil aan het licht gebracht tussen de
1. Een KLEED
2. Een TAS
3. Een FLUIT
4. Een STAF
5. Een STAL
Een huurling heeft zelf geen stal, dat is duidelijk.-DIA- schreef: Zo werd het grote verschil aan het licht gebracht tussen de
1. Een KLEED
2. Een TAS
3. Een FLUIT
4. Een STAF
5. Een STAL
Maar wie zegt dat een huurling geen tas, geen kleed, geen fluit en geen staf zal hebben?
En hij loopt ook heus niet in z'n nakie.
Als dit zo gezegd is, is dat weer een staaltje van inlegkunde.
~~Soli Deo Gloria~~
Dit bevreemd mij ook wel hoewel ik de preek natuurlijk niet gehoord heb. Maar het verschil tussen de Herder en de huurlingen staat scherp in Gods Woord en daar lees ik toch andere verschillen dan de 5 zaken uit de preek.Hendrikus schreef:Een huurling heeft zelf geen stal, dat is duidelijk.-DIA- schreef: Zo werd het grote verschil aan het licht gebracht tussen de
1. Een KLEED
2. Een TAS
3. Een FLUIT
4. Een STAF
5. Een STAL
Maar wie zegt dat een huurling geen tas, geen kleed, geen fluit en geen staf zal hebben?
1. De Herder stelt Zijn leven voor de schapen ...de huurling verlaat de schapen11 Ik ben de goede Herder; de goede herder stelt zijn leven voor de schapen.
12 Maar de huurling, en die geen herder is, wien de schapen niet eigen zijn, ziet den wolf komen , en verlaat de schapen, en vliedt ; en de wolf grijpt ze, en verstrooit de schapen.
13 En de huurling vliedt, overmits hij een huurling is, en heeft geen zorg voor de schapen.
14 Ik ben de goede Herder; en Ik ken de Mijnen, en worde van de Mijnen gekend.
15 Gelijkerwijs de Vader Mij kent, alzo ken Ik ook den Vader; en Ik stel Mijn leven voor de schapen.
2. De Herder kent Zijn schapen ,ze zijn Zijn eigendom....de huurling kent ze niet ze zijn niet zijn eigendom
3. De Schapen kennen de Herder......de stem van de huurling is hen vreemd
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
In een ander topic:huisman schreef:Dit bevreemd mij ook wel hoewel ik de preek natuurlijk niet gehoord heb. Maar het verschil tussen de Herder en de huurlingen staat scherp in Gods Woord en daar lees ik toch andere verschillen dan de 5 zaken uit de preek.Hendrikus schreef:Een huurling heeft zelf geen stal, dat is duidelijk.-DIA- schreef: Zo werd het grote verschil aan het licht gebracht tussen de
1. Een KLEED
2. Een TAS
3. Een FLUIT
4. Een STAF
5. Een STAL
1. De Herder stelt Zijn leven voor de schapen ...de huurling verlaat de schapen11 Ik ben de goede Herder; de goede herder stelt zijn leven voor de schapen.
12 Maar de huurling, en die geen herder is, wien de schapen niet eigen zijn, ziet den wolf komen , en verlaat de schapen, en vliedt ; en de wolf grijpt ze, en verstrooit de schapen.
13 En de huurling vliedt, overmits hij een huurling is, en heeft geen zorg voor de schapen.
15 Gelijkerwijs de Vader Mij kent, alzo ken Ik ook den Vader; en Ik stel Mijn leven voor de schapen.
2. De Herder kent Zijn schapen ,ze zijn Zijn eigendom....de huurling kent ze niet ze zijn niet zijn eigendom
Maar op dezelfde wijze laat men soms ook de Bijbel buikspreken....-DIA- schreef:Ik merk wel dat men de oudvaders nogal eens voor bepaaldekarretjes gaat spannen.
~~Soli Deo Gloria~~
In dit zou u de gehele preek moeten horen. Deze vijf zaken werden ook genoemd bij een oudvader,Hendrikus schreef:In een ander topic:huisman schreef:Dit bevreemd mij ook wel hoewel ik de preek natuurlijk niet gehoord heb. Maar het verschil tussen de Herder en de huurlingen staat scherp in Gods Woord en daar lees ik toch andere verschillen dan de 5 zaken uit de preek.Hendrikus schreef:Een huurling heeft zelf geen stal, dat is duidelijk.-DIA- schreef: Zo werd het grote verschil aan het licht gebracht tussen de
1. Een KLEED
2. Een TAS
3. Een FLUIT
4. Een STAF
5. Een STAL
3. De Schapen kennen de Herder......de stem van de huurling is hen vreemdMaar op dezelfde wijze laat men soms ook de Bijbel buikspreken....-DIA- schreef:Ik merk wel dat men de oudvaders nogal eens voor bepaaldekarretjes gaat spannen.
maar ik weet niet meer welke.
Dus hier geldt: Waar ik het niet geheeel correct in de context kan plaatsen, dan door de gehele preek
te beluisteren, dat ik hierover moet zwijgen.
Een enkel punt heb ik opgetekend, maar hier geldt weer dat het incompleet is:
"Het KLEED van de schapen aangenomen in volheid des tijds. In Bethlehem’s kribbe.
Daar wordt Hij zo dierbaar voor een volk dat naar de kribbe geleid wordt.
Om de schapen in alles gelijk te worden.
Een TAS. Dat is Zijn WOORD hier op de kansel."
-DIA- schreef: In dit zou u de gehele preek moeten horen. Deze vijf zaken werden ook genoemd bij een oudvader,
maar ik weet niet meer welke.
Dus hier geldt: Waar ik het niet geheeel correct in de context kan plaatsen, dan door de gehele preek
te beluisteren, dat ik hierover moet zwijgen.
Een enkel punt heb ik opgetekend, maar hier geldt weer dat het incompleet is:
"Het KLEED van de schapen aangenomen in volheid des tijds. In Bethlehem’s kribbe.
Daar wordt Hij zo dierbaar voor een volk dat naar de kribbe geleid wordt.
Om de schapen in alles gelijk te worden.
Een TAS. Dat is Zijn WOORD hier op de kansel."
Maar waarom zo in beelden spreken als de Heere Jezus zelf in duidelijke bewoordingen het verschil tussen de Goede Herder en de huurlingen aangeeft ? Is dit de Schrift laten spreken ? Komen deze beelden (b.v dat de Tas van de Herder Gods Woord is) uit de Schrift of uit de gedachten van een mens ? Zomaar wat vragen die bij mij opkomen.huisman schreef:Dit bevreemd mij ook wel hoewel ik de preek natuurlijk niet gehoord heb. Maar het verschil tussen de Herder en de huurlingen staat scherp in Gods Woord en daar lees ik toch andere verschillen dan de 5 zaken uit de preek.
Citaat:
11 Ik ben de goede Herder; de goede herder stelt zijn leven voor de schapen.
1. De Herder stelt Zijn leven voor de schapen ...de huurling verlaat de schapen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat van die fluit en die tas staat niet in de Bijbel, maar het is natuurlijk niet verboden het als beelden te gebruiken om iets duidelijk te maken. Alleen heeft het op zichzelf genomen geen enkele kracht of gewicht, tenzij de beelden worden verbonden aan bijbelse principes. Ik heb er predikers regelmatig mee de mist in horen gaan, of dat hier ook zo was kan ik uiteraard niet beoordelen.