Watte? Ik ben al gedoopt. Heb er ook een doopkaart van.Michaels schreef: ↑Vandaag, 13:35En…… heb jij je al laten dopen?De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:29Ja, en door oude testament heen is het verbond steeds duidelijker geworden.. Nu hebben wij het volle zicht er op.Michaels schreef: ↑Vandaag, 13:24In wezen ja, in bediening nee.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:19
Ik zou zeggen vanuit het genadeverbond, dat is gesloten en hetzelfde gebleven. Dat was in het oude testament zo, maar ook in het nieuwe testament. De tekenen zijn veranderd na komst van Christus.
Het genadeverbond is inhoudelijk hetzelfde gebleven: God redt zondaren door genade alleen, op grond van Christus. Dat gold onder het Oude Testament vooruitziend, en onder het Nieuwe Testament terugziend op Zijn volbrachte werk.
Tegelijk is er wél een duidelijke verandering in vorm en bediening: het nieuwe verbond is rijker, duidelijker en geestelijker geopenbaard (Jer. 31; Hebr. 8). De schaduwen hebben plaatsgemaakt voor de vervulling.
Dus: één genadeverbond door alle tijden heen, maar verschillend bediend vóór en na Christus.
Weer wat geleerd. Ik schud zo een hele verbondsvisie uit de mouw, had ik een jaar geleden niet gedacht![]()
Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
-
De Rijssenaar
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Jawel, dat geloof ik wel dat je gedoopt ben, maar dat is het geloof van je ouders die jou hebben laten dopen. Het Nieuwe Testament zegt dat je ook gedoopt moet worden op persoonlijk geloof en als ik je schrijven goed mag uitbrengen heb je ook de Heilige Geest ontvangen.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:40Watte? Ik ben al gedoopt. Heb er ook een doopkaart van.Michaels schreef: ↑Vandaag, 13:35En…… heb jij je al laten dopen?De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:29Ja, en door oude testament heen is het verbond steeds duidelijker geworden.. Nu hebben wij het volle zicht er op.Michaels schreef: ↑Vandaag, 13:24 In wezen ja, in bediening nee.
Het genadeverbond is inhoudelijk hetzelfde gebleven: God redt zondaren door genade alleen, op grond van Christus. Dat gold onder het Oude Testament vooruitziend, en onder het Nieuwe Testament terugziend op Zijn volbrachte werk.
Tegelijk is er wél een duidelijke verandering in vorm en bediening: het nieuwe verbond is rijker, duidelijker en geestelijker geopenbaard (Jer. 31; Hebr. 8). De schaduwen hebben plaatsgemaakt voor de vervulling.
Dus: één genadeverbond door alle tijden heen, maar verschillend bediend vóór en na Christus.
Weer wat geleerd. Ik schud zo een hele verbondsvisie uit de mouw, had ik een jaar geleden niet gedacht![]()
In het Nieuwe Testament is de doop een antwoord van geloof, een zichtbare belijdenis van bekering en verbondenheid met Christus. Hier wat teksten uit het Nieuwe Verbond.
Mattheüs 28:19 – discipelen worden gedoopt: eerst leerling worden, dan dopen.
Markus 16:16 – “Wie gelóóft en gedoopt is…”
Handelingen 2:38 – “Bekeert u, en laat ieder van u gedoopt worden.”
Handelingen 8:36–37 – de kamerling wordt gedoopt na belijdenis van geloof.
Handelingen 10:47–48 – zij die de Heilige Geest ontvangen hebben, worden gedoopt.
Romeinen 6:3–4 – de doop veronderstelt bewust delen in Christus’ dood en opstanding.
Kolossenzen 2:12 – “met Hem begraven in de doop, door het geloof.”
Laatst gewijzigd door Michaels op 18 dec 2025, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
..
Het nieuwe testament zegt dat helemaal niet.
In deze laatste postings vind ik wel dat duidelijk naar voren komt dat het (zie formulier) gelovige ouders behoren te zijn die hun kind ten doop houden.
En niet uit gewoonte of bijgelovigheid.
En niet uit gewoonte of bijgelovigheid.
-
De Rijssenaar
Huh? We hadden toch net over het genadeverbond dat dit ook de kinderen toe kwam? En dat je daarom gedoopt wordt als teken van dat verbond. Ja, maar er is ook en tekst dat het het hele huis gedoopt werd van iemand die ging geloven. En Abraham geloofde inderdaad, maar moest ook zijn kind besnijden.. Ik mag nu dit allemaal aannemen, want heb het verstand er bij gekregen dat ik dat kon. En beschik nu ook over het juiste onderwijs, wat ik eigenlijk niet zo heb meegekregen.. Dus ben blij met m'n doopMichaels schreef: ↑Vandaag, 13:50Jawel, dat geloof ik wel dat je gedoopt ben, maar dat is het geloof van je ouders die jou hebben laten dopen. Het Nieuwe Testament zegt dat je ook gedoopt moet worden op persoonlijk geloof.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:40Watte? Ik ben al gedoopt. Heb er ook een doopkaart van.Michaels schreef: ↑Vandaag, 13:35En…… heb jij je al laten dopen?De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:29
Ja, en door oude testament heen is het verbond steeds duidelijker geworden.. Nu hebben wij het volle zicht er op.
In het Nieuwe Testament is de doop een antwoord van geloof, een zichtbare belijdenis van bekering en verbondenheid met Christus. Hier wat teksten uit het Nieuwe Verbond.
Handelingen 10:47–48 – zij die de Heilige Geest ontvangen hebben, worden gedoopt.
Romeinen 6:3–4 – de doop veronderstelt bewust delen in Christus’ dood en opstanding.
Ik vind deze vraag een drogreden. Bij de uitleg van de Bijbel is het al snel een argumentatie op de persoon.
Voor het overige is het een vraag die je mij gerust mag stellen, en waar ik ook een antwoord op wil geven, maar dan in een persoonlijk gesprek en zonder daarvan een discussie-onderwerp te maken, omdat ik geen zin heb om hierover een discussie aan te gaan terwijl bekenden van mij hier gewoon meelezen.
Wat het antwoord dan zal zijn, ligt er denk ik erg aan wat je daarmee bedoelt. Want de definitie hiervan verschilt in allerlei evangelische en Pinksterkringen wel met die van mij.
Denk er nog eens over wat de Bijbel er over zegt zoals ik verwoorden.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:57Huh? We hadden toch net over het genadeverbond dat dit ook de kinderen toe kwam? En dat je daarom gedoopt wordt als teken van dat verbond. Ja, maar er is ook en tekst dat het het hele huis gedoopt werd van iemand die ging geloven. En Abraham geloofde inderdaad, maar moest ook zijn kind besnijden.. Ik mag nu dit allemaal aannemen, want heb het verstand er bij gekregen dat ik dat kon. En beschik nu ook over het juiste onderwijs, wat ik eigenlijk niet zo heb meegekregen.. Dus ben blij met m'n doopMichaels schreef: ↑Vandaag, 13:50Jawel, dat geloof ik wel dat je gedoopt ben, maar dat is het geloof van je ouders die jou hebben laten dopen. Het Nieuwe Testament zegt dat je ook gedoopt moet worden op persoonlijk geloof.
Moge de Heere je zegenen en je in al het goeds nabij Zijn liefde bewaren.
..
-
De Rijssenaar
Ja, maar die teksten geven niet aan dat iemand gedoopt wordt omdat hij gelooft.. Nee, iemand wordt gedoopt omdat God een genadeverbond opricht met die persoon en diegene gelooft dan de genade die aangeboden wordt... En Abraham moest kinderen ook besnijden, terwijl kinderen nog geen geloof hadden.. Hij deed dat omdat God dat wilde. God laat dan zien dat zijn verbond ook tot kinderen komt. Dat is voor de kinderen prettig, want dan weten ze zeker dat zij er ook bij horen. Zo ist nu dus ook; ik weet zeker dat God mij ook op het oog heeft. Hij heeft zelfs het laten verzegelen met de doop.. Hoe mooi is dat?Michaels schreef: ↑Vandaag, 14:08Denk er nog eens over wat de Bijbel er over zegt zoals ik verwoorden.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 13:57Huh? We hadden toch net over het genadeverbond dat dit ook de kinderen toe kwam? En dat je daarom gedoopt wordt als teken van dat verbond. Ja, maar er is ook en tekst dat het het hele huis gedoopt werd van iemand die ging geloven. En Abraham geloofde inderdaad, maar moest ook zijn kind besnijden.. Ik mag nu dit allemaal aannemen, want heb het verstand er bij gekregen dat ik dat kon. En beschik nu ook over het juiste onderwijs, wat ik eigenlijk niet zo heb meegekregen.. Dus ben blij met m'n doopMichaels schreef: ↑Vandaag, 13:50Jawel, dat geloof ik wel dat je gedoopt ben, maar dat is het geloof van je ouders die jou hebben laten dopen. Het Nieuwe Testament zegt dat je ook gedoopt moet worden op persoonlijk geloof.
Moge de Heere je zegenen en je in al het goeds nabij Zijn liefde bewaren.
Ik blijf het het herhalen, maar als je het Evangelie hoort, weet je ook al dat God je op het oog heeft. Daar hoef je niet als kind voor gedoopt te worden!!!!
-
De Rijssenaar
Daar is nu juist heel veel twijfel over bij de mensen. Zelf ook mee getwijfeld, mag je het evangelie geloven. Is het voor jou? Is het niet voor de bekeerden? De bevindelijken? Etc..
Juist de extra verzegeling is wel mooi dat God dat ook nog geeft.. Als je gaat trouwen doe je ook een trouwring om. Ik heb nog nooit meegemaakt dat bruid en bruidegom dat niet nooit doen..
En laatst kwam ik er ook achter dat de sacramenten echt tot versterking is (zie catechismus die ik laatst aanhaalde ergens op forum)... En ze zijn er ook om je te laten zien wat God gedaan heeft; je schoonwassen van al je zonden
Waarom zou je het Evangelie pas geloven als je gedoopt bent? Dat is toch raar? Daar is de doop helemaal niet voor.De Rijssenaar schreef: ↑35 minuten geledenDaar is nu juist heel veel twijfel over bij de mensen. Zelf ook mee getwijfeld, mag je het evangelie geloven. Is het voor jou? Is het niet voor de bekeerden? De bevindelijken? Etc..
Juist de extra verzegeling is wel mooi dat God dat ook nog geeft.. Als je gaat trouwen doe je ook een trouwring om. Ik heb nog nooit meegemaakt dat bruid en bruidegom dat niet nooit doen..
En laatst kwam ik er ook achter dat de sacramenten echt tot versterking is (zie catechismus die ik laatst aanhaalde ergens op forum)... En ze zijn er ook om je te laten zien wat God gedaan heeft; je schoonwassen van al je zonden
Het probleem is dat onze ogen van nature gesloten zijn voor onze ellende, en daarom ook voor het Evangelie. Daarom is het zo nodig dat we werkelijk voor God in de schuld komen. Maar dat kunnen we onszelf net zo min geven als het geloof. Gelukkig dat de Geest het allebei doet!
De vraag komt rechtstreeks uit Handelingen 19:2, waar Paulus haar stelt om duidelijkheid te krijgen over geloof en onderwijs, niet als standaardvraag los van de context die je zei: Het nieuwe testament zegt dat helemaal niet.DDD schreef: ↑Vandaag, 14:04Ik vind deze vraag een drogreden. Bij de uitleg van de Bijbel is het al snel een argumentatie op de persoon.
Voor het overige is het een vraag die je mij gerust mag stellen, en waar ik ook een antwoord op wil geven, maar dan in een persoonlijk gesprek en zonder daarvan een discussie-onderwerp te maken, omdat ik geen zin heb om hierover een discussie aan te gaan terwijl bekenden van mij hier gewoon meelezen.
Wat het antwoord dan zal zijn, ligt er denk ik erg aan wat je daarmee bedoelt. Want de definitie hiervan verschilt in allerlei evangelische en Pinksterkringen wel met die van mij.
..
-
De Rijssenaar
Als het evangelie goed wordt gepreekt hoeft dat uiteraard niet.. Ik pak weer even de catechismus er bij:Posthoorn schreef: ↑25 minuten geledenWaarom zou je het Evangelie pas geloven als je gedoopt bent? Dat is toch raar? Daar is de doop helemaal niet voor.De Rijssenaar schreef: ↑35 minuten geledenDaar is nu juist heel veel twijfel over bij de mensen. Zelf ook mee getwijfeld, mag je het evangelie geloven. Is het voor jou? Is het niet voor de bekeerden? De bevindelijken? Etc..
Het probleem is dat onze ogen van nature gesloten zijn voor onze ellende, en daarom ook voor het Evangelie. Daarom is het zo nodig dat we werkelijk voor God in de schuld komen. Maar dat kunnen we onszelf net zo min geven als het geloof. Gelukkig dat de Geest het allebei doet!
Van den Heiligen Geest, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des Heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten.
De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve
en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt
Ja zij toch; want de Heilige Geest leert ons in het Evangelie en verzekert ons door de Sacramenten, dat onze volkomen zaligheid in de enige offerande van Christus staat, die voor ons aan het kruis geschied is
Alzo, dat Christus dit uitwendig waterbad ingezet a en daarbij toegezegd heeft, b dat ik zo zekerlijk met Zijn bloed en Geest van de onreinigheid mijner ziel, dat is, van al mijn zonden, gewassen ben, c als ik uitwendig met het water, hetwelk de onzuiverheid des lichaams pleegt weg te nemen, gewassen ben.
God spreekt alzo niet zonder grote oorzaak; namelijk niet alleen om ons daarmede te leren, dat, gelijk de onzuiverheid des lichaams door het water, alzo ook onze zonden door het bloed en den Geest van Jezus Christus
weggenomen worden, a maar veelmeer, omdat Hij ons door dit Goddelijk pand en waarteken wil verzekeren dat wij zo waarachtiglijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als wij uitwendig met het water gewassen worden.
Allemaal zeggen ze dus dat het je verzekerd. Je begrijpt het dus doort evangelie verkondiging, ent wordt verzekerd door het sacrament van de doop..