Weekdiensten

Jeremiah

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jeremiah »

Roeline schreef:
Mistig schreef:
Roeline schreef: Het mogen dan vriendendiensten zijn aan ds. Moerkerken; toch vind ik het aantal kerkdiensten mét gastpredikant voor de gemeente Capelle-West over het algemeen wat onevenredig met de predikantsvoorziening in andere vacante gemeenten.
Volgens mij heb je dan gewoon een goede preekregelaar, niet?
Ik heb het vermoeden dat ds. Moerkerken zelf preekregelaar is. Op hem zeggen collega's vermoedelijk geen nee. Maar correct naar andere gemeenten vind ik het niet altijd. Gaat niet alleen om de bid- en dankdagen maar ook om de zondagen.
Waarom heb je dat vermoeden? Ik kerk ook in de regio en wij hebben bijna altijd een predikant. Kwestie van een goede, actieve preekregelaar..
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Capelle-West is een bijzondere gemeente!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jeremiah schreef:
Roeline schreef:
Mistig schreef:
Roeline schreef: Het mogen dan vriendendiensten zijn aan ds. Moerkerken; toch vind ik het aantal kerkdiensten mét gastpredikant voor de gemeente Capelle-West over het algemeen wat onevenredig met de predikantsvoorziening in andere vacante gemeenten.
Ik heb het vermoeden dat ds. Moerkerken zelf preekregelaar is. Op hem zeggen collega's vermoedelijk geen nee. Maar correct naar andere gemeenten vind ik het niet altijd. Gaat niet alleen om de bid- en dankdagen maar ook om de zondagen.
Waarom heb je dat vermoeden? Ik kerk ook in de regio en wij hebben bijna altijd een predikant. Kwestie van een goede, actieve preekregelaar..
Nu is het natuurlijk wel zo dat er in de Randstad aardig wat dominees bij zijn gekomen.

Vacante gemeenten in de Randstad en bij Gouda en omgeving, hebben nu toch wel veel dominees. Dus dat ligt ook deels wel aan hoeveel dominees er in de omliggende gemeenten dienen, waarvan enkelen zelfs vier maal per zondag voorgaan, en ook (van) buiten de Randstad (komen) preken. In de classis Goes zijn op dit moment maar 2 dominees in actieve dienst + 1 emerituspredikant, en dan zie je gelijk dat er een stuk minder in de predikbeurten kan worden voorzien. Je moet het dus wel relatief zien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mistig schreef:
Mannetje schreef:
Mistig schreef:
Zita schreef:Dat is mooi. Maar dan blijft mijn punt nog wel staan voor de zondagse diensten. Is een goede preekregelaar werkelijk iemand die zo vaak als mogelijk een predikant strikt?
Daar doen preekregelaars wel hun best voor ja. En ja, dan heb je het als preekregelaar in de Biblebelt wel makkelijker dan in de kerkelijke uithoeken.
Mijns inziens zou het aantal preekbeurten eerlijk (wat eerlijk is, kan besproken worden) over de vacante gemeentes verdeeld moeten worden.
Dat zou best prima zijn. Maar dan ook niet kijken naar liggingsverschillen en alle predikanten overal laten voorgaan.
Oei. Geldt dit ideaal alleen voor de GG, of ook voor bijvoorbeeld de PKN?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik denk in eerste instantie alleen voor de Ger. Gem. In de PKN zijn er natuurlijk, los van het behoudende deel, toch predikanten die hun naam oneer aandoen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:Terug naar de centrale, classicale regeling van pakweg 100 jaar geleden?
Gewoon een hedendaagse faciliteit ontwikkelen, een applicatie waar alle vacante gemeenten staan, de beschikbare predikanten en deze random laten toedelen. Met wat goed ingevoerde parameters worden de vacante gemeenten evenredig en in de volle breedte bediend. Ook geen gedoe meer met het dagen rondbellen begin van het jaar, of zelf voor de afgesproken datum om te gaan regelen.
Met dien verstande dat gemeenten wel voorkeuren moeten kunnen doorgeven. Anders zou dat de doodsteek zijn voor alle gematigde gemeenten. Die hebben dan niet meer de mogelijkheid om relatief veel gematigde dominees te laten voorgaan. En ze hebben toch al zoveel 'concurrentie' uit de PKN en CGK en vragen ook veel van hun leden met het open kanselbeleid.
Mistig

Bericht door Mistig »

Zita schreef:
Mistig schreef:
Mannetje schreef: Mijns inziens zou het aantal preekbeurten eerlijk (wat eerlijk is, kan besproken worden) over de vacante gemeentes verdeeld moeten worden.
Dat zou best prima zijn. Maar dan ook niet kijken naar liggingsverschillen en alle predikanten overal laten voorgaan.
Oei. Geldt dit ideaal alleen voor de GG, of ook voor bijvoorbeeld de PKN?
Jantje schreef:Ik denk in eerste instantie alleen voor de Ger. Gem. In de PKN zijn er natuurlijk, los van het behoudende deel, toch predikanten die hun naam oneer aandoen.
Het ging me in eerste instantie inderdaad om de Gereformeerde Gemeente. Ik denk dat het in de PKN niet mogelijk en ook zeer onwenselijk is.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Mistig schreef:Het ging me in eerste instantie inderdaad om de Gereformeerde Gemeente. Ik denk dat het in de PKN niet mogelijk en ook zeer onwenselijk is.
Je bent kerk. Dus als je wel met een vrijzinnig iemand in de kerk denk te kunnen zitten, maar je wenst niet naar zijn of haar preken te luisteren, dan vraag ik me af of je wel met elkaar kerk kunt zijn.
Mistig

Bericht door Mistig »

Herman schreef:
Mistig schreef:Het ging me in eerste instantie inderdaad om de Gereformeerde Gemeente. Ik denk dat het in de PKN niet mogelijk en ook zeer onwenselijk is.
Je bent kerk. Dus als je wel met een vrijzinnig iemand in de kerk denk te kunnen zitten, maar je wenst niet naar zijn of haar preken te luisteren, dan vraag ik me af of je wel met elkaar kerk kunt zijn.
Daar heb je misschien wel gelijk in. Ik kan me er alleen even geen voorstelling van maken hoe dat praktisch is in te vullen.
Het voordeel aan het oude hervormde classis-systeem was dat ook in vrijzinnige gemeenten regelmatig 'een bonder' of een confessionele predikant voorging en zo deze prediking ook daar af en toe werd gehoord.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mistig schreef:
Herman schreef:
Daar heb je misschien wel gelijk in. Ik kan me er alleen even geen voorstelling van maken hoe dat praktisch is in te vullen.
Het voordeel aan het oude hervormde classis-systeem was dat ook in vrijzinnige gemeenten regelmatig 'een bonder' of een confessionele predikant voorging en zo deze prediking ook daar af en toe werd gehoord.
Nou, dat is al wel een aantal jaren geleden. Het was trouwens geen classissysteem maar een ringsysteem. Binnen de 'ring' moest iedere predikant verplicht een vacaturebeurt vervullen. In de praktijk werden er wel afspraken gemaakt om te voorkomen dat een vrijzinnige voorganger of vrouwelijke voorganger moest voorgaan in een gemeente waar dit absoluut niet paste en andersom. Een bonder in een vrijzinnige gemeente zal niet dan ook niet vaak zijn voorgekomen. Alleen de consulent kon je niet weigeren.
Een andere oplossing die heel vroeger werd toegepast was dat een extra dienst werd belegd. Dan kwam de voorganger voor een lege kerk. Het is maar wat je netjes vindt.
Gijs Diederik
Verbannen

Bericht door Gijs Diederik »

Jeremiah schreef:
Roeline schreef:
Mistig schreef:
Heb je wel eens naar de verdeling van preekbeurten in de GGiN gekeken? Daar preken de predikanten op ds. Weststrate na maar 2 maal met bid en dankdag. Vele gemeenten hebben dan lezen. Ik zou toch denken een dienaar van het Woord wil preken. Dan zit je thuis te wachten op de avonddienst en in de buurgemeente is voor de 125ste keer dat jaar lezen. Ik zou me diep schamen.
Refoforum2017

Bericht door Refoforum2017 »

Gijs Diederik schreef:
Jeremiah schreef:
Roeline schreef:
Mistig schreef:
Heb je wel eens naar de verdeling van preekbeurten in de GGiN gekeken? Daar preken de predikanten op ds. Weststrate na maar 2 maal met bid en dankdag. Vele gemeenten hebben dan lezen. Ik zou toch denken een dienaar van het Woord wil preken. Dan zit je thuis te wachten op de avonddienst en in de buurgemeente is voor de 125ste keer dat jaar lezen. Ik zou me diep schamen.
Ik denk dat je je vergist in de dikgedrukte woorden... De vraag is wie zich moet schamen.
Gijs Diederik
Verbannen

Bericht door Gijs Diederik »

Heb je wel eens naar de verdeling van preekbeurten in de GGiN gekeken? Daar preken de predikanten op ds. Weststrate na maar 2 maal met bid en dankdag. Vele gemeenten hebben dan lezen. Ik zou toch denken een dienaar van het Woord wil preken. Dan zit je thuis te wachten op de avonddienst en in de buurgemeente is voor de 125ste keer dat jaar lezen. Ik zou me diep schamen.[/quote]

Ik denk dat je je vergist in de dikgedrukte woorden... De vraag is wie zich moet schamen.[/quote]

Oh. sorry. Ik ben niet duidelijk geweest merk ik aan bovenstaande reactie.

Dan zit die predikant die maar 2 maal predikt met dankdag thuis te wachten op de avonddienst en in de buurgemeente is voor de 125ste keer dat jaar lezen. Ik zou me diep schamen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Die dominees zijn niet gewend om 3 keer te preken, denk ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Gijs Diederik schreef:Heb je wel eens naar de verdeling van preekbeurten in de GGiN gekeken? Daar preken de predikanten op ds. Weststrate na maar 2 maal met bid en dankdag. Vele gemeenten hebben dan lezen. Ik zou toch denken een dienaar van het Woord wil preken. Dan zit je thuis te wachten op de avonddienst en in de buurgemeente is voor de 125ste keer dat jaar lezen. Ik zou me diep schamen.
Ik denk dat je je vergist in de dikgedrukte woorden... De vraag is wie zich moet schamen.[/quote]

Oh. sorry. Ik ben niet duidelijk geweest merk ik aan bovenstaande reactie.

Dan zit die predikant die maar 2 maal predikt met dankdag thuis te wachten op de avonddienst en in de buurgemeente is voor de 125ste keer dat jaar lezen. Ik zou me diep schamen.[/quote]

Zeg je nu hiermee ook dat de Heere Zijn knechten naar de verkeerde plaatsen zend? Blijkbaar zijn die vacante plaatsen niet voor niets vacant. De eerste zorg van die predikanten ligt dus bij de eigen gemeente. Overigens had ds. D.E. Van der Kieft ook 3 diensten gisteren.
Plaats reactie