Nathanaël schreef:Erskinees schreef:Nathanaël schreef:Ik begrijp niet zo goed waar die hooggespannen verwachtingen over samenwerking ineens vandaan komen. Deze aanstelling heeft toch niets met de Gereformeerde Gemeenten te maken? (Daarom hoort het volgens mij ook niet in dit topic, maar dat was al door iemand anders gezegd.) Er is een individu (die predikant is in de GG) aangesteld als bijzonder hoogleraar aan de TUA. Net als prof. De Muynck bijvoorbeeld, die ook lid is van een ander kerkverband dan de CGK. Prof. Van Willigen ook, meen ik, maar dat weet ik niet zeker. Dat leidt allemaal ook niet tot nauwere samenwerking met andere kerkverbanden.
Bovendien is er al jarenlang een GerGemmer werkzaam aan de TUA, die een grotere aanstelling heeft dan ds. Zondag ;-) Toen hij eens eerder een balletje opgooide om de GG te betrekken bij de GTU werd meteen duidelijk gemaakt dat er binnen synode en curatorium van de GG geen belangstelling is voor het veranderen van de predikantenopleiding. Ik verwacht niet dat de aanstelling van ds. Zondag daar verandering in zal brengen.
Het is geen kerkelijke leerstoel, dus het CGK-topic was ook niet de juiste plaats. En waar zie je hooggespannen verwachtingen? Ik zie alleen positieve reacties en de wens voor nadere samenwerking. Dat mag toch geuit worden?
Ik wilde ook niet boos overkomen

Zeker mogen de positieve reacties geuit worden. Ik vind het zelf ook mooi dat ds. Zondag op deze manier zijn gaven in kan zetten voor de kerk en de samenleving, op een meer gestructureerde manier dan hij al deed. Daar zou ik geen kwaad woord over willen zeggen. Ik wil alleen wat realisme inbrengen.
Ik zie in dit bericht namelijk geen enkele aanleiding om te denken dat de TS en de TUA met elkaar gaan samenwerken in het opleiden van predikanten.
Natuurlijk is enige nuchterheid op zijn plek.
Toch is het al langer bekend dat bv prof. dr. H. J. Selderhuis ds Zondag graag een rol wil geven op de TUA.
Het gevoel bekruipt me wel dat de vorm waarvoor gekozen is, ism RMU, geen kerkelijke leerstoel, onbezoldigd , gedaan is om het vooral aan GG zijde acceptabel te maken. En misschien is dit dan de eerste stap. Een wolkje als eens mans hand, zeg maar.

Maar ik kan hierin helemaal fout zitten uiteraard.