Gereformeerde Gemeenten

Mistig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Nathanaël schreef: Ik wilde ook niet boos overkomen :) Zeker mogen de positieve reacties geuit worden. Ik vind het zelf ook mooi dat ds. Zondag op deze manier zijn gaven in kan zetten voor de kerk en de samenleving, op een meer gestructureerde manier dan hij al deed. Daar zou ik geen kwaad woord over willen zeggen. Ik wil alleen wat realisme inbrengen.
Ik zie in dit bericht namelijk geen enkele aanleiding om te denken dat de TS en de TUA met elkaar gaan samenwerken in het opleiden van predikanten.
Volgens mij waren de berichten die specifiek daar op doelden niet heel serieus getoonzet.

Wat wel blijft is dat het bijzonder en verwonderlijk is dat een predikant (!) van de GG zo'n aanstelling krijgt aan de TUA.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig

Bericht door Mistig »

'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
John Galt

Bericht door John Galt »

Nathanaël schreef: Prof. Van Willigen ook, meen ik, maar dat weet ik niet zeker.
Ja, die is lid van de Bondsgemeente in Apeldoorn. Vroeger was hij ook Ger Gem trouwens.
Who is John Galt? :quoi
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Nathanaël schreef:
Erskinees schreef:
Nathanaël schreef:Ik begrijp niet zo goed waar die hooggespannen verwachtingen over samenwerking ineens vandaan komen. Deze aanstelling heeft toch niets met de Gereformeerde Gemeenten te maken? (Daarom hoort het volgens mij ook niet in dit topic, maar dat was al door iemand anders gezegd.) Er is een individu (die predikant is in de GG) aangesteld als bijzonder hoogleraar aan de TUA. Net als prof. De Muynck bijvoorbeeld, die ook lid is van een ander kerkverband dan de CGK. Prof. Van Willigen ook, meen ik, maar dat weet ik niet zeker. Dat leidt allemaal ook niet tot nauwere samenwerking met andere kerkverbanden.
Bovendien is er al jarenlang een GerGemmer werkzaam aan de TUA, die een grotere aanstelling heeft dan ds. Zondag ;-) Toen hij eens eerder een balletje opgooide om de GG te betrekken bij de GTU werd meteen duidelijk gemaakt dat er binnen synode en curatorium van de GG geen belangstelling is voor het veranderen van de predikantenopleiding. Ik verwacht niet dat de aanstelling van ds. Zondag daar verandering in zal brengen.
Het is geen kerkelijke leerstoel, dus het CGK-topic was ook niet de juiste plaats. En waar zie je hooggespannen verwachtingen? Ik zie alleen positieve reacties en de wens voor nadere samenwerking. Dat mag toch geuit worden?
Ik wilde ook niet boos overkomen :) Zeker mogen de positieve reacties geuit worden. Ik vind het zelf ook mooi dat ds. Zondag op deze manier zijn gaven in kan zetten voor de kerk en de samenleving, op een meer gestructureerde manier dan hij al deed. Daar zou ik geen kwaad woord over willen zeggen. Ik wil alleen wat realisme inbrengen.
Ik zie in dit bericht namelijk geen enkele aanleiding om te denken dat de TS en de TUA met elkaar gaan samenwerken in het opleiden van predikanten.

Natuurlijk is enige nuchterheid op zijn plek.
Toch is het al langer bekend dat bv prof. dr. H. J. Selderhuis ds Zondag graag een rol wil geven op de TUA.
Het gevoel bekruipt me wel dat de vorm waarvoor gekozen is, ism RMU, geen kerkelijke leerstoel, onbezoldigd , gedaan is om het vooral aan GG zijde acceptabel te maken. En misschien is dit dan de eerste stap. Een wolkje als eens mans hand, zeg maar. ;) Maar ik kan hierin helemaal fout zitten uiteraard.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Laten we het hopen; dat wolkje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is al een jarenlange trend dat we naar een ander soort van samenleving gaan. Instituties hebben hun langste tijd wel gehad en dat geldt dus ook voor kerkelijke organisaties. Samenwerken op kerkelijk niveau is nog steeds onmogelijk, maar op persoonlijke titel en via andere soorten van organisaties gaat dat prima. Derhalve vind ik het niet verrassend dat dr. W.A. Zondag nu hoogleraar wordt.

Vanuit GG en conservatieve hoek verwacht ik overigens commentaar, omdat er vast mensen zijn die een dergelijke betrekking niet in overeenstemming kunnen brengen met de exclusieve roeping tot het predikantsambt.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

En gelijk hebben die conservatisten natuurlijk. Of ziet de roeping ook op allerlei nevenactiviteiten? Of is het een parttime roeping?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Wat is het verschil met, zeg maar, in het bestuur van de GBS zitten? Dat is toch ook interkerkelijk?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: Vanuit GG en conservatieve hoek verwacht ik overigens commentaar, omdat er vast mensen zijn die een dergelijke betrekking niet in overeenstemming kunnen brengen met de exclusieve roeping tot het predikantsambt.
Dat zal er zeker komen, maar het zal een spreken zijn tegen dove oren en blinde ogen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Forummer schreef:Wat is het verschil met, zeg maar, in het bestuur van de GBS zitten? Dat is toch ook interkerkelijk?
Volgens mij gaat het niet zozeer om het interkerkelijke, maar eerder over de vraag of dit iets is dat een predikant kan doen naast zijn werkzaamheden als predikant.

Het is te vergelijken met Paulus te verbieden om tenten te maken, omdat hij geroepen was als apostel en daar al zijn tijd aan moest besteden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Herman schreef: Vanuit GG en conservatieve hoek verwacht ik overigens commentaar, omdat er vast mensen zijn die een dergelijke betrekking niet in overeenstemming kunnen brengen met de exclusieve roeping tot het predikantsambt.
Dat zal er zeker komen, maar het zal een spreken zijn tegen dove oren en blinde ogen.
Wat weet jij daar nu toch van?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Nathanaël schreef:
Forummer schreef:Wat is het verschil met, zeg maar, in het bestuur van de GBS zitten? Dat is toch ook interkerkelijk?
Volgens mij gaat het niet zozeer om het interkerkelijke, maar eerder over de vraag of dit iets is dat een predikant kan doen naast zijn werkzaamheden als predikant.

Het is te vergelijken met Paulus te verbieden om tenten te maken, omdat hij geroepen was als apostel en daar al zijn tijd aan moest besteden.
dat tenten maken was toch noodzakelijk kwaad om niet afhankelijk te zijn van giften?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hollander

Bericht door Hollander »

De aanstelling van ds. Zondag is een hele mooie ontwikkeling.
De hoop op samenwerking tussen TS en TUA lijkt mij ongegrond op basis van dit nieuwsbericht. Ik zie geen aanleiding waarom daar verandering in zou komen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Die denkrichting is er in onze gezindte zeker. Toch is die binnen de GG niet zo groot (meer). Ds. Kersten heeft een groot gedeelte van zijn werktijd gespendeerd aan nevenactiviteiten.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Bertiel schreef:
Nathanaël schreef:

dat tenten maken was toch noodzakelijk kwaad om niet afhankelijk te zijn van giften?
Dat klopt. De motivatie is dan anders, maar het effect niet.
Plaats reactie