Met dat laatste ben ik het dan weer helemaal eens. Maar je eerdere posts waren zo stellig, dat het niet zozeer op bezinning, maar op 'zo is het' leek.Valcke schreef:
Anderzijds verwerpt de apostel iedere vorm van hoofdbedekking voor mannen tijdens het (publieke) gebed en het profeteren. De apostel geeft daar ook een reden bij. Dan komt de vraag vanzelf naar boven hoe we mondkapjes in dat verband moeten bezien. Het is mij te gemakkelijk om te zeggen: een mondkapje zet je niet op je hoofd, maar doe je voor je gezicht, dus dat telt niet. Dus: er is nadere bezinning nodig.
COVID-19
Re: COVID-19
Het gaat mij erom dat de apostel heel generiek is in de stelling dat de man zijn hoofd niet bedekken mag. Zelfs het lange haar voor de mannen wordt door hem een ongeoorloofde bedekking genoemd. De kanttekening wijst ook naar het gesluierd bidden dat niet geoorloofd is. In de Bijbeltekst staat het woord 'iets': dat is ook heel generiek.Erik1960 schreef:Ik denk te begrijpen wat je schrijft; dank voor je toelichting. Die roept wel een nieuwe vraag op: als de apostel niet bedoeld kan hebben dat een baard verboden is omdat een baard heel gebruikelijk was in die tijd, hoe kan dan een verbod op mondkapjes wél bedoeld zijn door de apostel? Het dragen van mondkapjes was toen immers niet gebruikelijk.
Verder gaat het vooral ook om de reden die de apostel opgeeft, namelijk dat de man het beeld en de heerlijkheid van God is. Daarom dient een man geen hoofdbedekking te dragen. Dan is er op zijn minst bezinning nodig...
Ik liet alleen zien dat je inmiddels veel minder stellig bent dan in je eerdere bericht. Ik zei helemaal niet dat daar iets mis mee was. Je laatste opmerking kan niet over mij gaan, want ik heb er niet inhoudelijk op gereageerd.Valcke schreef:Ditbenik: Er is inderdaad nadere bezinning nodig. Dat lijkt mij een terechte constatering.
Vooralsnog zit ik zelf aan de kant van ernstige twijfel of dit geoorloofd is. Juist vanwege de reden die de apostel opgeeft.
Er is toch niets mis mee om in zijn algemeenheid te zeggen dat bezinning nodig is, terwijl je zelf - op grond van een eerste onderzoek - daar al de nodige gedachten over hebt?
Wat ik bijzonder vind, is dat mensen al een stellige mening hebben dat iets biblicistisch is, vergezocht, enzovoort, zonder dat ze er überhaupt een onderzoek naar hebben ingesteld.
Klopt: alleen de eerste alinea was een reactie op jouw post.Ditbenik schreef:Ik liet alleen zien dat je inmiddels veel minder stellig bent dan in je eerdere bericht. Ik zei helemaal niet dat daar iets mis mee was. Je laatste opmerking kan niet over mij gaan, want ik heb er niet inhoudelijk op gereageerd.Valcke schreef:Ditbenik: Er is inderdaad nadere bezinning nodig. Dat lijkt mij een terechte constatering.
Vooralsnog zit ik zelf aan de kant van ernstige twijfel of dit geoorloofd is. Juist vanwege de reden die de apostel opgeeft.
Er is toch niets mis mee om in zijn algemeenheid te zeggen dat bezinning nodig is, terwijl je zelf - op grond van een eerste onderzoek - daar al de nodige gedachten over hebt?
Wat ik bijzonder vind, is dat mensen al een stellige mening hebben dat iets biblicistisch is, vergezocht, enzovoort, zonder dat ze er überhaupt een onderzoek naar hebben ingesteld.
Het mondkapje dient als de scheiding der geesten. Het kan toch telkens nog gekker.
In Duitsland kende men evenals in NL een piek in de ziekenhuisopnames medio december. Sinds die tijd een gestage daling. Er wordt ook geen serieuze piek meer verwacht als gevolg van omikron wanneer ik naar de plaatjes kijk van healthdata. Voor mij nijpt te meer de vraag of de huidige maatregelen in ons eigen land proportioneel zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet het geval is.
Ik ook.Valcke schreef:In Duitsland kende men evenals in NL een piek in de ziekenhuisopnames medio december. Sinds die tijd een gestage daling. Er wordt ook geen serieuze piek meer verwacht als gevolg van omikron wanneer ik naar de plaatjes kijk van healthdata. Voor mij nijpt te meer de vraag of de huidige maatregelen in ons eigen land proportioneel zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet het geval is.
Ik niet. Zo rond 27/28 december bevond het aantal besmettingen zich in een dal. Dat is twee weken geleden. Vanaf toen is het aantal besmettingen weer opnieuw omhoog geschoten. De vraag is in hoeverre de groei van het aantal besmettingen leidt tot groei van het aantal ziekenhuisopnames. Dat zal pas de komende weken duidelijk worden.Zeeuw schreef:Ik ook.Valcke schreef:In Duitsland kende men evenals in NL een piek in de ziekenhuisopnames medio december. Sinds die tijd een gestage daling. Er wordt ook geen serieuze piek meer verwacht als gevolg van omikron wanneer ik naar de plaatjes kijk van healthdata. Voor mij nijpt te meer de vraag of de huidige maatregelen in ons eigen land proportioneel zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet het geval is.
Van die besmettingen is >80% onder gevaccineerden en mensen die covid al gehad hebben. Dat doet niets met de ziekenhuisopnames. Bovendien weten we uit UK en Denemarken dat de ziekenhuisopnames wel stijgen, maar niet alarmerend. Het middel is inmiddels veel en veel erger dan de kwaal. Er is meer dan covid, Een nieuwe korte piek is bovendien ver te verkiezen boven een langdurige spreiding van de besmettingen. Ook de uitgestelde zorg heeft daar concreet baat bij.Ambtenaar schreef:Ik niet. Zo rond 27/28 december bevond het aantal besmettingen zich in een dal. Dat is twee weken geleden. Vanaf toen is het aantal besmettingen weer opnieuw omhoog geschoten. De vraag is in hoeverre de groei van het aantal besmettingen leidt tot groei van het aantal ziekenhuisopnames. Dat al pas de komende weken duidelijk worden.Zeeuw schreef:Ik ook.Valcke schreef:In Duitsland kende men evenals in NL een piek in de ziekenhuisopnames medio december. Sinds die tijd een gestage daling. Er wordt ook geen serieuze piek meer verwacht als gevolg van omikron wanneer ik naar de plaatjes kijk van healthdata. Voor mij nijpt te meer de vraag of de huidige maatregelen in ons eigen land proportioneel zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet het geval is.
Het beoordelen van maatregelen moet je doen op grond van de kennis (inclusief onzekerheden) die er is op het moment dat besluiten worden genomen. Ik denk dat de maatregelen die genomen zijn okee waren toen ze genomen werden, en dat het een heel goede zaak is om duidelijkheid te hebben over duur van maatregelen.Valcke schreef:In Duitsland kende men evenals in NL een piek in de ziekenhuisopnames medio december. Sinds die tijd een gestage daling. Er wordt ook geen serieuze piek meer verwacht als gevolg van omikron wanneer ik naar de plaatjes kijk van healthdata. Voor mij nijpt te meer de vraag of de huidige maatregelen in ons eigen land proportioneel zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet het geval is.
In Zweden gaan trouwens morgen een hoop nieuwe regels en adviezen in, omdat het aantal besmettingen uit de hand loopt en vooral het aantal ziekenhuisopnames (niet IC) vrij hoog is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Juist. Ik las vanmorgen een artikel waarin 'uitgelegd' werd waarom de sportscholen dicht zijn/blijven. 'Deze mensen lopen zelf vrijwel geen risico bij ziekte, maar misschien kunnen ze anderen besmetten'. Oftwel: deze mensen kunnen minder goed aan hun gezondheid werken en worden dus minder gezond, vanwege het kleine risico dat anderen (die zich dan blijkbaar niet zo goed aan de regels houden/hun eigen verantwoordelijkheid nemen) ziek worden. Dat zegt zoveel.Valcke schreef:Van die besmettingen is >80% onder gevaccineerden en mensen die covid al gehad hebben. Dat doet niets met de ziekenhuisopnames. Bovendien weten we uit UK en Denemarken dat de ziekenhuisopnames wel stijgen, maar niet alarmerend. Het middel is inmiddels veel en veel erger dan de kwaal. Er is meer dan covid, Een nieuwe korte piek is bovendien ver te verkiezen boven een langdurige spreiding van de besmettingen. Ook de uitgestelde zorg heeft daar concreet baat bij.Ambtenaar schreef:Ik niet. Zo rond 27/28 december bevond het aantal besmettingen zich in een dal. Dat is twee weken geleden. Vanaf toen is het aantal besmettingen weer opnieuw omhoog geschoten. De vraag is in hoeverre de groei van het aantal besmettingen leidt tot groei van het aantal ziekenhuisopnames. Dat al pas de komende weken duidelijk worden.Zeeuw schreef:Ik ook.Valcke schreef:In Duitsland kende men evenals in NL een piek in de ziekenhuisopnames medio december. Sinds die tijd een gestage daling. Er wordt ook geen serieuze piek meer verwacht als gevolg van omikron wanneer ik naar de plaatjes kijk van healthdata. Voor mij nijpt te meer de vraag of de huidige maatregelen in ons eigen land proportioneel zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet het geval is.
Als maatregelen nu eens goed onderbouwd werden en gericht op de groepen die echt risico lopen, dan kan er zoveel meer in de samenleving en maken we veel minder kapot.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 11 jan 2022, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Je bent weer uitermate stellig. Het aantal ziekenhuisopnames zou slechts beperkt kunnen stijgen, maar die stijging kan alsnog een probleem zijn als er door ziekte onvoldoende ziekenhuispersoneel beschikbaar is.Valcke schreef: Van die besmettingen is >80% onder gevaccineerden en mensen die covid al gehad hebben. Dat doet niets met de ziekenhuisopnames. Bovendien weten we uit UK en Denemarken dat de ziekenhuisopnames wel stijgen, maar niet alarmerend. Het middel is inmiddels veel en veel erger dan de kwaal. Er is meer dan covid, Een nieuwe korte piek is bovendien ver te verkiezen boven een langdurige spreiding van de besmettingen. Ook de uitgestelde zorg heeft daar concreet baat bij.
Ziekte of besmetting met een milde variant, waardoor men niet mag komen werken conform de regels?Ambtenaar schreef:Je bent weer uitermate stellig. Het aantal ziekenhuisopnames zou slechts beperkt kunnen stijgen, maar die stijging kan alsnog een probleem zijn als er door ziekte onvoldoende ziekenhuispersoneel beschikbaar is.Valcke schreef: Van die besmettingen is >80% onder gevaccineerden en mensen die covid al gehad hebben. Dat doet niets met de ziekenhuisopnames. Bovendien weten we uit UK en Denemarken dat de ziekenhuisopnames wel stijgen, maar niet alarmerend. Het middel is inmiddels veel en veel erger dan de kwaal. Er is meer dan covid, Een nieuwe korte piek is bovendien ver te verkiezen boven een langdurige spreiding van de besmettingen. Ook de uitgestelde zorg heeft daar concreet baat bij.
Dan heb je uit dat artikel wel heel beperkt geshopt. Er werd wel wat meer in genoemd: https://bit.ly/3tcHfyEZeeuw schreef:Juist. Ik las vanmorgen een artikel waarin 'uitgelegd' werd waarom de sportscholen dicht zijn/blijven. 'Deze mensen lopen zelf vrijwel geen risico bij ziekte, maar misschien kunnen ze anderen besmetten'. Oftwel: deze mensen kunnen minder goed aan hun gezondheid werken en worden dus minder gezond, vanwege het kleine risico dat anderen (die zich dan blijkbaar niet zo goed aan de regels houden/hun eigen verantwoordelijkheid nemen) ziek worden. Dat zegt zoveel.Valcke schreef:Van die besmettingen is >80% onder gevaccineerden en mensen die covid al gehad hebben. Dat doet niets met de ziekenhuisopnames. Bovendien weten we uit UK en Denemarken dat de ziekenhuisopnames wel stijgen, maar niet alarmerend. Het middel is inmiddels veel en veel erger dan de kwaal. Er is meer dan covid, Een nieuwe korte piek is bovendien ver te verkiezen boven een langdurige spreiding van de besmettingen. Ook de uitgestelde zorg heeft daar concreet baat bij.Ambtenaar schreef:Ik niet. Zo rond 27/28 december bevond het aantal besmettingen zich in een dal. Dat is twee weken geleden. Vanaf toen is het aantal besmettingen weer opnieuw omhoog geschoten. De vraag is in hoeverre de groei van het aantal besmettingen leidt tot groei van het aantal ziekenhuisopnames. Dat al pas de komende weken duidelijk worden.Zeeuw schreef:Ik ook.
Als maatregelen nu eens goed onderbouwd werden en gericht op de groepen die echt risico lopen, dan kan er zoveel meer in de samenleving en maken we veel minder kapot.
Eens, denk wel dat er nog een behoorlijke stijging zal zijn op de verpleegafdelingen en een (zeer) kleine stijging op de IC. Dat kan de zorg goed aan en code zwart is geen realistisch scenario meer.Valcke schreef:Van die besmettingen is >80% onder gevaccineerden en mensen die covid al gehad hebben. Dat doet niets met de ziekenhuisopnames. Bovendien weten we uit UK en Denemarken dat de ziekenhuisopnames wel stijgen, maar niet alarmerend. Het middel is inmiddels veel en veel erger dan de kwaal. Er is meer dan covid, Een nieuwe korte piek is bovendien ver te verkiezen boven een langdurige spreiding van de besmettingen. Ook de uitgestelde zorg heeft daar concreet baat bij.Ambtenaar schreef:Ik niet. Zo rond 27/28 december bevond het aantal besmettingen zich in een dal. Dat is twee weken geleden. Vanaf toen is het aantal besmettingen weer opnieuw omhoog geschoten. De vraag is in hoeverre de groei van het aantal besmettingen leidt tot groei van het aantal ziekenhuisopnames. Dat al pas de komende weken duidelijk worden.Zeeuw schreef:Ik ook.Valcke schreef:In Duitsland kende men evenals in NL een piek in de ziekenhuisopnames medio december. Sinds die tijd een gestage daling. Er wordt ook geen serieuze piek meer verwacht als gevolg van omikron wanneer ik naar de plaatjes kijk van healthdata. Voor mij nijpt te meer de vraag of de huidige maatregelen in ons eigen land proportioneel zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet het geval is.
Omdat het nemen en het versoepelen van maatregelen niet alleen gekeken wordt naar de gezondheid maar ook naar de politieke impact verwacht ik dat het nieuwe kabinet en de nieuwe minister van VWS nieuw elan wil uitstralen door versoepelingen aan te kondigen.
Ik ga uit van de volgende zaken.
1.Openen onder voorwaarden van de niet essentiële winkels .
2.Openen onder voorwaarden van de horeca tot 2000u
3.Het openen van het hele onderwijs dus ook HBO/WO
Denk dat de rest nog dicht blijft en dat we op nog meer plaatsen een mondkapje moeten dragen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.