COVID-19

parsifal

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:Wanneer we voor Gods aangezicht verschijnen in gebed of samenzang past een mondkapje geenszins. Voor het beluisteren van een preek zou ik het ook absurd vinden. M.i. gaat er een wissel om wanneer dit praktijk zou worden.
Waarom is dat zo? Is dat een kwestie van goede smaak en eerbied?
Een man dient bloothoofds tot God te naderen in het gebed. M.i. is dat méér dan een kwestie van goede smaak en eerbied.
De vrouw dekt het hoofd / de haren, maar niet het gezicht.
En de samenzang is ook een vorm van gezamenlijk gebed.

Voor het beluisteren van een preek weet ik niet of het Bijbels onderbouwd kan worden (mogelijk niet), maar het lijkt mij in elk geval wel een kwestie van goede smaak en eerbied. (Ik heb het nu niet over bijzondere noodsituaties, maar over de gewone gang van zaken.)
Ik vind dit echt een vreemde uitleg. Voor de man is het mondkapje een vorm van hoofdbedekking, maar voor de vrouw niet? Weet je zeker dat je niet een Bijbeluiteleg bij je mening aan het zoeken bent?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:Wanneer we voor Gods aangezicht verschijnen in gebed of samenzang past een mondkapje geenszins. Voor het beluisteren van een preek zou ik het ook absurd vinden. M.i. gaat er een wissel om wanneer dit praktijk zou worden.
Waarom is dat zo? Is dat een kwestie van goede smaak en eerbied?
Een man dient bloothoofds tot God te naderen in het gebed. M.i. is dat méér dan een kwestie van goede smaak en eerbied.
De vrouw dekt het hoofd / de haren, maar niet het gezicht.
En de samenzang is ook een vorm van gezamenlijk gebed.

Voor het beluisteren van een preek weet ik niet of het Bijbels onderbouwd kan worden (mogelijk niet), maar het lijkt mij in elk geval wel een kwestie van goede smaak en eerbied. (Ik heb het nu niet over bijzondere noodsituaties, maar over de gewone gang van zaken.)
Ik vind dit echt een vreemde uitleg. Voor de man is het mondkapje een vorm van hoofdbedekking, maar voor de vrouw niet? Weet je zeker dat je niet een Bijbeluiteleg bij je mening aan het zoeken bent?
Dat zeg ik helemaal niet. Het past niet voor een man en ook niet voor een vrouw om tijdens het (openbare) gebed de voorzijde van het gezicht te bedekken. Voor de man past geen enkele bedekking.
Herman
Moderator

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Er staat in de tekst: op het hoofd. Dus niet: voor het gezicht.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Er staat in de tekst: op het hoofd. Dus niet: voor het gezicht.
Wat de man betreft:
4 Een iegelijk man die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
Forummer

Bericht door Forummer »

Dus een man mag geen mondkapje op het hoofd... (geintje)

Dit neigt wel erg naar: mijn eigen mening is heul belangrijk...

Praktisch is het inderdaad niet, zeker niet met samenzang.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
Wat de man betreft:
4 Een iegelijk man die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
Ja, daar heb ik het dus over.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:
Wat de man betreft:
Dus?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:
Wat de man betreft:
Dus?
10 Namelijk enig deksel, als daar is het lange haar, vers 14, of een hoed, sluier, of diergelijke, vers 7, gelijk de heidenen hun afgoden met gedekten hoofde plachten te dienen.

Oftwel: op het hoofd. Niet voor het gezicht.
refo

Bericht door refo »

In Taiwan was eind 2020 ook zo'n gebod:

People must wear masks in eight types of public venues, and those who refused to follow the rule after being advised to do so will be fined

Type 7:
Places of worship: temples, churches (church services included), funeral and mourning halls at funeral homes, bone ash (remains) storing facilities and so on;

Boetes tussen de 3000 en 15000 NT$. Geen idee hoeveel dat is.
Valcke

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:Wat de man betreft:
Dus?
10 Namelijk enig deksel, als daar is het lange haar, vers 14, of een hoed, sluier, of diergelijke, vers 7, gelijk de heidenen hun afgoden met gedekten hoofde plachten te dienen.

Wat bedoel je?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Zeeuw schreef: 10 Namelijk enig deksel, als daar is het lange haar, vers 14, of een hoed, sluier, of diergelijke, vers 7, gelijk de heidenen hun afgoden met gedekten hoofde plachten te dienen.

Wat bedoel je?
Dat je een beetje dwars aan het doen bent.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Als dat jouw lessons learned zijn ben ik dankbaar dat de parlementaire ondervragingscommissie toch een heel andere conclusie heeft getrokken. Lees hun eindverslag: Ongekend onrecht. Decenia lang zijn mensen verbrijzeld tussen ambtelijke instituties. Het systeem in Nederland werkte jarenlang absoluut niet.
Ik benader de zaak op een abstracter niveau dan jij. Ik zeg niet dat de overheid jarenlang goed heeft gehandeld, ik constateer dat door inspanningen van een aantal parlementariërs en van Trouw en van RTL Nieuws het onrecht aan de kaak is gesteld en is gestopt. Daarmee kan niet het onrecht teniet worden gedaan.

Daarnaast evalueren de verschillende organen naar hun eigen rol. De Belastingdienst, het parlement, maar ook de Raad van State. Ons systeem heeft dus zelfreinigend vermogen, al heeft het heel veel gekost.
Ik ben het daarmee eens, maar het systeem blijft vanwege de manier van functioneren van de rechterlijke macht natuurlijk wel heel kwetsbaar, vooral bij enerzijds de alleensprekende rechters die soms een heel ruime taakopvatting hebben en anderzijds de leden van de Raad van State die zich gewoonlijk meer bekommeren om een mooi en passend juridisch systeem dan om rechtvaardig oordelen in een concreet geval.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Wees maar blij met eventuele nieuwe varianten.

Ze zijn wellicht besmettelijker, maar tegelijk milder.
Overigens zorgt die hoge besmettelijkheid voor een toename van slachtoffers op de verpleegafdeling. De ic blijft achter. Hoe stom het klinkt: het is gezien de pandemie winst als minder op de ic terecht komen .
Valcke

Bericht door Valcke »

Delftenaar schreef:Wees maar blij met eventuele nieuwe varianten.

Ze zijn wellicht besmettelijker, maar tegelijk milder.
Overigens zorgt die hoge besmettelijkheid voor een toename van slachtoffers op de verpleegafdeling. De ic blijft achter. Hoe stom het klinkt: het is gezien de pandemie winst als minder op de ic terecht komen .
Ook het aantal gewone ziekenhuisopnames is in verhouding tot de besmettingen aanzienlijk lager dan bij eerdere varianten.
Valcke

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef:
Zeeuw schreef: 10 Namelijk enig deksel, als daar is het lange haar, vers 14, of een hoed, sluier, of diergelijke, vers 7, gelijk de heidenen hun afgoden met gedekten hoofde plachten te dienen.

Wat bedoel je?
Dat je een beetje dwars aan het doen bent.
Erg vreemd, Zeeuw.
1 Kor. 11:7: "Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is."

De Schrift geeft een reden op. Dat lijkt mij toch duidelijk. Wanneer zelfs het lange haar om die reden ongeoorloofd is voor de man (zie vs. 14 met kanttekening, alsook kanttekening 10), dan kan ik niet anders zien dat dit ook geldt voor een mondkapje. Wel te verstaan: voor het bidden (inclusief het zingen) en profeteren, over andere zaken spreek ik nu niet.
Plaats reactie