COVID-19

HersteldHervormd

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Valcke schreef:De volgende fase, het houdt kennelijk niet op:
NOS schreef:Ook in publieke binnenruimtes waar mensen bijeenkomen die niet tot hetzelfde huishouden behoren, wordt een chirurgisch mondkapje (zie kader) geadviseerd. Ongeacht of er afstand gehouden kan worden, adviseert het OMT dat iedereen vanaf 13 jaar continu een mondkapje draagt, ook wanneer iemand zit, behalve als er wordt gegeten of gedronken.

Locaties waarvoor dit geldt zijn hogescholen en universiteiten, horecagelegenheden, binnen-evenementen, culturele instellingen, bedrijven en kantoorruimtes en sportinstellingen, behalve wanneer iemand aan het sporten is.
Vinden we nu dat we dit advies - wanneer het door de regering overgenomen wordt - ook moeten opvolgen?
Ja in principe denk ik wel.
Deze regel sluit niemand buiten, want je kan legaal vrijstelling krijgen als je om medische redenen géén mondkapje op kan.

Of het daadwerkelijk werkt? Tsja, als je twijfelt of vragen hebt t.a.v. wetenschap ben je een wappie.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje

Bericht door Mannetje »

parsifal schreef:
Valcke schreef:De volgende fase, het houdt kennelijk niet op:
NOS schreef:Ook in publieke binnenruimtes waar mensen bijeenkomen die niet tot hetzelfde huishouden behoren, wordt een chirurgisch mondkapje (zie kader) geadviseerd. Ongeacht of er afstand gehouden kan worden, adviseert het OMT dat iedereen vanaf 13 jaar continu een mondkapje draagt, ook wanneer iemand zit, behalve als er wordt gegeten of gedronken.

Locaties waarvoor dit geldt zijn hogescholen en universiteiten, horecagelegenheden, binnen-evenementen, culturele instellingen, bedrijven en kantoorruimtes en sportinstellingen, behalve wanneer iemand aan het sporten is.
Vinden we nu dat we dit advies - wanneer het door de regering overgenomen wordt - ook moeten opvolgen?
Buiten de omgang met kleine kinderen (die hebben veel aan het zien van gezichtsuitdrukkingen) zie ik niet in waarom juist op dit punt over te gaan op burgerlijke ongehoorzaamheid. Het is ook weer niet zo dat het schadelijk is om de mondkapjes te dragen.

Ik heb niet het idee dat het veel verschil gaat maken, maar wat de mondkapjes betreft vertrouw ik het OMT meer dan mijn eigen kennis.
Nou... een hele dag lesgeven met een mondkapje op geeft heel veel beperkingen. Al is het maar dat je mimiek niet meer zichtbaar is, en dat is ontzettend belangrijk in het onderwijs.
Ik zie de middelbare scholen niet in het rijtje staan, maar ze voldoen weer wel aan de eerdere voorwaarde... En ook op een hogeschool of universiteit lijkt het mij lastig opgeven met een half zichtbaar gezicht.

En in de kerk maar veel snoepjes eten dan ;)
- Niet meer zo actief -
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Hier moet je wel bijzeggen dat twee kamerleden bleven doorzeuren. Er hadden 150 minder vasthoudende leden kunnen zijn. In het geval van de toeslagenaffaire had er denk ik ook wel strafrechtelijk naar de situatie gekeken mogen worden.
Je vergeet Farid Azarkan. En met als-dan-redeneringen kan ik niet zoveel.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:Er werken vele, vele wetenschappers bij steeds grote tech- en (big) pharma-bedrijven.
Ja, en?

Ben je van mening dat er binnen de wetenschap en binnen de journalistiek onvoldoende integer wordt gehandeld en dat het beide sectoren aan zelfreinigend vermogen ontbreekt?
parsifal

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef: Nou... een hele dag lesgeven met een mondkapje op geeft heel veel beperkingen. Al is het maar dat je mimiek niet meer zichtbaar is, en dat is ontzettend belangrijk in het onderwijs.
Ik zie de middelbare scholen niet in het rijtje staan, maar ze voldoen weer wel aan de eerdere voorwaarde... En ook op een hogeschool of universiteit lijkt het mij lastig opgeven met een half zichtbaar gezicht.

Ik neem aan dat het middelbaaronderwijs hier niet onder valt. Ik zou dat wel als een probleem zien. Wat hogeronderwijs betreft, tja ik ben wiskundige, als ik les geef dan kijk ik toch altijd alleen maar naar mijn schoenen :). Zonder gekheid, het is wel belangrijk om gezichten te zien, daar kun je vaak aan aflezen of de studenten begrijpen wat je zegt. In kerken zou ik liever ook geen mondkapjes zien, maar echt een probleem is het ook weer niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
Dus vaccins kunnen de grond uitgestampt worden, letterlijk, maar medicijnen duurt jaren? Wat is het verschil?

Uiteindelijk kun je alles wel beter voorkomen dan genezen, ik wil niet naïef doen, maar ik vraag me nog steeds af of vaccineren echt heel veel helpt. Misschien eventjes, maar dat is toch wel mijn max qua nuance.
Vaccins ontwikkelen is wel wat anders dan medicijnen ontwikkelen qua werking.
Vaccins moeten ervoor zorgen dat je immuunsysteem snel reageert als het virus binnenkomt. Wat testen betreft geeft dat voordeel: Je kunt bij gezonde testpersonen meten hoeveel het immuunsysteem reageert (T-cellen etc) en je kunt bijwerkingen registreren. Medicijnen gebruik je als het virus eenmaal binnen is en mogelijk op verschillende plekken in het lichaam al schade aanricht. En voor de testen heb je mensen nodig die op dat moment besmet zijn.

Besef trouwens ook hoeveel moeite en geld er in de ontwikkeling van vaccins is gestopt. Het was echt niet even uit de grond stampen. Zo is er ook veel moeite in de medicijnen gestopt en die komen nu ook langzaam beschikbaar.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Hier moet je wel bijzeggen dat twee kamerleden bleven doorzeuren. Er hadden 150 minder vasthoudende leden kunnen zijn. In het geval van de toeslagenaffaire had er denk ik ook wel strafrechtelijk naar de situatie gekeken mogen worden.
Je vergeet Farid Azarkan. En met als-dan-redeneringen kan ik niet zoveel.
Okee, drie. Het is beter om wel wat als-dan redeneringen te houden. Je doet het zelf vrijwel de hele tijd door de huidige situatie in ziekenhuizen impliciet te vergelijken met de situatie die er zou zijn bij een hogere vaccinatiegraad. Ik vergat Azarkan inderdaad. Dat was mijn fout.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Er werken vele, vele wetenschappers bij steeds grote tech- en (big) pharma-bedrijven.
Ja, en?

Ben je van mening dat er binnen de wetenschap en binnen de journalistiek onvoldoende integer wordt gehandeld en dat het beide sectoren aan zelfreinigend vermogen ontbreekt?
Onvoldoende integer durf ik niet te beweren. Zelfreinigend vermogen ontbreekt in bijzonder veel sectoren ja, omdat de prikkel ertoe zelden aanwezig is. Maar ik kijk er wat minder positief naar dan jij. Jij vond ook dat de toeslagenaffaire aangaf dat het systeem werkt. Lastig om de verdere bijdragen dan heel serieus te bezien.
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
Mannetje schreef: Nou... een hele dag lesgeven met een mondkapje op geeft heel veel beperkingen. Al is het maar dat je mimiek niet meer zichtbaar is, en dat is ontzettend belangrijk in het onderwijs.

Ik neem aan dat het middelbaaronderwijs hier niet onder valt. Ik zou dat wel als een probleem zien. Wat hogeronderwijs betreft, tja ik ben wiskundige, als ik les geef dan kijk ik toch altijd alleen maar naar mijn schoenen :). Zonder gekheid, het is wel belangrijk om gezichten te zien, daar kun je vaak aan aflezen of de studenten begrijpen wat je zegt. In kerken zou ik liever ook geen mondkapjes zien, maar echt een probleem is het ook weer niet.
Misschien geen probleem maar gaat het ook helpen? Er zijn nog steeds maar zeer weinig besmettingen in kerken. Goed ventileren en afstand houden plus bij klachten thuisblijven heeft de afgelopen twee jaar kerkelijk goed gewerkt.

Ik heb in begin negentiger jaren de NBC (Nucleair Biologisch Chemische oorlogsvoering) school doorlopen op vliegbasis Gilze Rijen.
Hieronder het plaatje zoals wij regelmatig de MOR (Masker Oefen Ruimte) ingingen. Zat één bandje te los kwam je er tranend en soms brakend weer naar buiten. Er werd in die ruimte traan en braakgas gebruikt om te kijken of je alles goed in orde had.
Met deze ervaring heb ik niet zoveel geloof dat een doekje voor mijn mond mij bescherming zou bieden.

Afbeelding

Misschien gaan wij in de toekomst zo ter kerke :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: Misschien geen probleem maar gaat het ook helpen? Er zijn nog steeds maar zeer weinig besmettingen in kerken. Goed ventileren en afstand houden plus bij klachten thuisblijven heeft de afgelopen twee jaar kerkelijk goed gewerkt.

Ik heb in begin negentiger jaren de NBC (Nucleair Biologisch Chemische oorlogsvoering) school doorlopen op vliegbasis Gilze Rijen.
Hieronder het plaatje zoals wij regelmatig de MOR (Masker Oefen Ruimte) ingingen. Zat één bandje te los kwam je er tranend en soms brakend weer naar buiten. Er werd in die ruimte traan en braakgas gebruikt om te kijken of je alles goed in orde had.
Met deze ervaring heb ik niet zoveel geloof dat een doekje voor mijn mond mij bescherming zou bieden.

Afbeelding

Misschien gaan wij in de toekomst zo ter kerke :huhu
Ik denk dat mondkapjes wel iets helpen. In landen waar men al aan mondkapjes gewend was (Zuid-Korea, HongKong en nog wat landen) noemen ze het wel als een van de factoren die eerder hielpen golven snel te stoppen.

Nadat ik na een bruiloft heb gekeken van vrienden in Indonesie, waar zelfs het bruidspaar het grootste deel van de dienst een mondkapje droeg, denk ik dat we niet al te hard moeten klagen over mondkapjes. Al zal het zeker in grote kerken met een hoog dak niet zo veel helpen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Wanneer we voor Gods aangezicht verschijnen in gebed of samenzang past een mondkapje geenszins. Voor het beluisteren van een preek zou ik het ook absurd vinden. M.i. gaat er een wissel om wanneer dit praktijk zou worden.
Herman
Moderator

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Wanneer we voor Gods aangezicht verschijnen in gebed of samenzang past een mondkapje geenszins. Voor het beluisteren van een preek zou ik het ook absurd vinden. M.i. gaat er een wissel om wanneer dit praktijk zou worden.
Waarom is dat zo? Is dat een kwestie van goede smaak en eerbied?
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

In de tijd van de Bijbel mochten melaatsen de tempel niet betreden.
En ja: die situatie was veel extremer dan nu rondom corona.

Wat ik bedoel: ook al heb je alleen een licht hoestje: volg de dienst vanuit huis. Beter dat dan volgende week opeens 100 andere kerkleden besmet zijn.
Mutatis mutandis zegt de Bijbel ook zoiets.
Valcke

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Wanneer we voor Gods aangezicht verschijnen in gebed of samenzang past een mondkapje geenszins. Voor het beluisteren van een preek zou ik het ook absurd vinden. M.i. gaat er een wissel om wanneer dit praktijk zou worden.
Waarom is dat zo? Is dat een kwestie van goede smaak en eerbied?
Een man dient bloothoofds tot God te naderen in het gebed. M.i. is dat méér dan een kwestie van goede smaak en eerbied.
De vrouw dekt het hoofd / de haren, maar niet het gezicht.
En de samenzang is ook een vorm van gezamenlijk gebed.

Voor het beluisteren van een preek weet ik niet of het Bijbels onderbouwd kan worden (mogelijk niet), maar het lijkt mij in elk geval wel een kwestie van goede smaak en eerbied. (Ik heb het nu niet over bijzondere noodsituaties, maar over de gewone gang van zaken.)
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Delftenaar schreef: Mutatis mutandis
Nieuwe variant?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie