Gelezen, gedacht, gehoord...
-
- Berichten: 5766
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Een oud forum lid heeft een vraag gesteld
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Waar staat de vraag?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Vrijheid van meningsuiting
Het is een groot voorrecht dat we in een land leven waarin christenen in vrijheid hun religie mogen uiten. Er zijn in deze wereld namelijk veel landen waar christenen deze ruimte niet hebben. Gelukkig is deze ruimte er in Nederland nog wel. Laten we daar dankbaar voor zijn. Dat christenen in Nederland in vrijheid voor hun mening mogen uitkomen, komt omdat in de Nederlandse Grondwet in artikel 7 het recht op vrijheid van meningsuiting is opgenomen. In deze bijdrage willen we enkele aspecten van dit grondwetsartikel bespreken.
GRONDRECHTEN
Het recht op vrijheid van meningsuiting is een klassiek grondrecht. Klassieke grondrechten zijn bedoeld om de burger te beschermen tegen een te grote invloed van de overheid op het leven van de burgers. Zo is ook het recht op vrijheid van meningsuiting in de Grondwet verankerd om te voorkomen dat de overheid burgers verbiedt hun gedachten in woord en geschrift of digitaal te uiten en te verspreiden. Dit recht biedt dus christenen de mogelijkheid het christelijk gedachtegoed in de samenleving te uiten en te verspreiden. Een groot voorrecht, zo schreven we. Met name in deze tijd van secularisatie zullen christenen steeds meer een beroep moeten doen op de vrijheid van meningsuiting om de ruimte te behouden om voor hun mening uit te komen. Het uitdragen van het christelijke gedachtegoed wordt namelijk meer en meer als beledigend en kwetsend ervaren.
CHRISTELIJKE NORMEN
Toch zitten er ook schaduwzijden aan de vrijheid van meningsuiting. Niet alleen christenen mogen namelijk hun mening vrij uiten, maar alle Nederlanders hebben die vrijheid. Dit betekent dat het in Nederland tot op zekere hoogte mogelijk is om de meest weerzinwekkende en Godonterende zaken te publiceren en te zeggen. De SGP is dan ook van mening dat het recht op vrijheid van meningsuiting niet onbeperkt kan zijn. De SGP ziet voor de overheid een taak weggelegd om normerend op te treden, waarbij de overheid haar normen dient te ontlenen aan de Bijbel, meer concreet die Tien Geboden. De taak van de overheid betreft uiteraard het publieke leven. Het beroep op de vrijheid van meningsuiting om de eigen christelijke mening te uiten en anderzijds op te roepen om meningsuitingen die in strijd zijn met Gods Woord te weren, heeft niets te maken met egoïsme. Vrijheid van meningsuiting kan niet betekenen dat iedereen alles mag zeggen. Het is onvermijdelijk dat de vrijheid van meningsuiting beperkt wordt door normen te stellen. Zo is bijvoorbeeld racisme in onze samenleving onaanvaardbaar. Waarom zijn racistische uitingen verboden, terwijl er vrijheid van meningsuiting is? Uit welke bron is deze norm afkomstig? Laat men dit maar expliciet aangeven, normen komen namelijk niet uit de lucht vallen. Met dit voorbeeld willen we aangeven dat het legitiem is om uitingen te normeren. Als we het daarover eens zijn, dan blijft alleen nog een discussiepunt waar de normen vandaan komen. Het is van belang dat we proberen te achterhalen waar mensen hun normen en waarden vandaan halen, dan is een eerlijke discussie mogelijk. Nu lijkt het er wel eens op dat alle normeringen zijn toegestaan, behalve een normering die is ontleend aan de Bijbel...
NORMEN OVERHEID
De overheid wil zelf ook de mogelijkheid behouden om normerend op te treden. Dit blijkt uit een bepaling in artikel 7 van de Grondwet waarin staat dat de overheid het recht op vrijheid van meningsuiting kon beperken bij de wet. De beperkingen die de overheid op het oog heeft betreffen echter alleen het belang van de openbare orde en zijn niet gericht op de inhoud van de uiting. Dit betekent dat een gemeentelijke overheid alleen bijvoorbeeld billboards mag weren als er gevreesd wordt voor verstoring van de openbare orde. Een billboard mag niet geweerd worden op grond van de inhoud van de informatie die erop staat vermeld. Het is echter niet te ontkennen dat inhoud van de informatie en verstoring van de openbare orde onmiskenbaar met elkaar samenhangen. Het is immers de inhoud van de informatie die leidt tot verstoring van de openbare orde. Deze constatering heeft iets beangstigends. Hoe lang duurt het nog dot in Nederland uitingen van christenen die exclusieve Bijbelse waarheden bevatten, leiden tot onrust in de samenleving en verstoring van de openbare orde? Als die tijd komt, is de kans aanwezig dat dergelijke uitingen worden verboden.
NORMEN ZIJN ONMISBAAR
De SGP roept de overheid op publieke uitingen inhoudelijk te beoordelen. Normen zijn onmisbaar voor een samenleving. Wanneer er geen normen zijn, doet iedereen wat goed is in zijn of haar ogen en vervalt een samenleving in chaos en anarchie. Het stellen van normen heeft dus niets te maken met censuur, zoals de SGP nogal eens wordt verweten. Normen zijn noodzakelijk voor een samenleving. Het is opmerkelijk dat de overheid voor zichzelf geen taak ziet weggelegd om een inhoudelijk oordeel te geven over uitingen. Deze taak laat zij over aan de markt (bijvoorbeeld de audiovisuele sector), door zelfregulering te stimuleren. De markt mag dus wel een inhoudelijk oordeel geven. De SGP wil de overheid er graag op wijzen dat het onderhouden van Gods geboden heilzaam is voor de samenleving. Dat is een heldere norm. De SGP vindt dat de overheid de eerst aangewezene is om normerend op te treden. Zelfregulering is prima, maar dan aanvullend. De overheid is er immers om de zonde te beteugelen, opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
J.W. van Berkum
Bron: DE BANIER 10 mei 2001
Het is een groot voorrecht dat we in een land leven waarin christenen in vrijheid hun religie mogen uiten. Er zijn in deze wereld namelijk veel landen waar christenen deze ruimte niet hebben. Gelukkig is deze ruimte er in Nederland nog wel. Laten we daar dankbaar voor zijn. Dat christenen in Nederland in vrijheid voor hun mening mogen uitkomen, komt omdat in de Nederlandse Grondwet in artikel 7 het recht op vrijheid van meningsuiting is opgenomen. In deze bijdrage willen we enkele aspecten van dit grondwetsartikel bespreken.
GRONDRECHTEN
Het recht op vrijheid van meningsuiting is een klassiek grondrecht. Klassieke grondrechten zijn bedoeld om de burger te beschermen tegen een te grote invloed van de overheid op het leven van de burgers. Zo is ook het recht op vrijheid van meningsuiting in de Grondwet verankerd om te voorkomen dat de overheid burgers verbiedt hun gedachten in woord en geschrift of digitaal te uiten en te verspreiden. Dit recht biedt dus christenen de mogelijkheid het christelijk gedachtegoed in de samenleving te uiten en te verspreiden. Een groot voorrecht, zo schreven we. Met name in deze tijd van secularisatie zullen christenen steeds meer een beroep moeten doen op de vrijheid van meningsuiting om de ruimte te behouden om voor hun mening uit te komen. Het uitdragen van het christelijke gedachtegoed wordt namelijk meer en meer als beledigend en kwetsend ervaren.
CHRISTELIJKE NORMEN
Toch zitten er ook schaduwzijden aan de vrijheid van meningsuiting. Niet alleen christenen mogen namelijk hun mening vrij uiten, maar alle Nederlanders hebben die vrijheid. Dit betekent dat het in Nederland tot op zekere hoogte mogelijk is om de meest weerzinwekkende en Godonterende zaken te publiceren en te zeggen. De SGP is dan ook van mening dat het recht op vrijheid van meningsuiting niet onbeperkt kan zijn. De SGP ziet voor de overheid een taak weggelegd om normerend op te treden, waarbij de overheid haar normen dient te ontlenen aan de Bijbel, meer concreet die Tien Geboden. De taak van de overheid betreft uiteraard het publieke leven. Het beroep op de vrijheid van meningsuiting om de eigen christelijke mening te uiten en anderzijds op te roepen om meningsuitingen die in strijd zijn met Gods Woord te weren, heeft niets te maken met egoïsme. Vrijheid van meningsuiting kan niet betekenen dat iedereen alles mag zeggen. Het is onvermijdelijk dat de vrijheid van meningsuiting beperkt wordt door normen te stellen. Zo is bijvoorbeeld racisme in onze samenleving onaanvaardbaar. Waarom zijn racistische uitingen verboden, terwijl er vrijheid van meningsuiting is? Uit welke bron is deze norm afkomstig? Laat men dit maar expliciet aangeven, normen komen namelijk niet uit de lucht vallen. Met dit voorbeeld willen we aangeven dat het legitiem is om uitingen te normeren. Als we het daarover eens zijn, dan blijft alleen nog een discussiepunt waar de normen vandaan komen. Het is van belang dat we proberen te achterhalen waar mensen hun normen en waarden vandaan halen, dan is een eerlijke discussie mogelijk. Nu lijkt het er wel eens op dat alle normeringen zijn toegestaan, behalve een normering die is ontleend aan de Bijbel...
NORMEN OVERHEID
De overheid wil zelf ook de mogelijkheid behouden om normerend op te treden. Dit blijkt uit een bepaling in artikel 7 van de Grondwet waarin staat dat de overheid het recht op vrijheid van meningsuiting kon beperken bij de wet. De beperkingen die de overheid op het oog heeft betreffen echter alleen het belang van de openbare orde en zijn niet gericht op de inhoud van de uiting. Dit betekent dat een gemeentelijke overheid alleen bijvoorbeeld billboards mag weren als er gevreesd wordt voor verstoring van de openbare orde. Een billboard mag niet geweerd worden op grond van de inhoud van de informatie die erop staat vermeld. Het is echter niet te ontkennen dat inhoud van de informatie en verstoring van de openbare orde onmiskenbaar met elkaar samenhangen. Het is immers de inhoud van de informatie die leidt tot verstoring van de openbare orde. Deze constatering heeft iets beangstigends. Hoe lang duurt het nog dot in Nederland uitingen van christenen die exclusieve Bijbelse waarheden bevatten, leiden tot onrust in de samenleving en verstoring van de openbare orde? Als die tijd komt, is de kans aanwezig dat dergelijke uitingen worden verboden.
NORMEN ZIJN ONMISBAAR
De SGP roept de overheid op publieke uitingen inhoudelijk te beoordelen. Normen zijn onmisbaar voor een samenleving. Wanneer er geen normen zijn, doet iedereen wat goed is in zijn of haar ogen en vervalt een samenleving in chaos en anarchie. Het stellen van normen heeft dus niets te maken met censuur, zoals de SGP nogal eens wordt verweten. Normen zijn noodzakelijk voor een samenleving. Het is opmerkelijk dat de overheid voor zichzelf geen taak ziet weggelegd om een inhoudelijk oordeel te geven over uitingen. Deze taak laat zij over aan de markt (bijvoorbeeld de audiovisuele sector), door zelfregulering te stimuleren. De markt mag dus wel een inhoudelijk oordeel geven. De SGP wil de overheid er graag op wijzen dat het onderhouden van Gods geboden heilzaam is voor de samenleving. Dat is een heldere norm. De SGP vindt dat de overheid de eerst aangewezene is om normerend op te treden. Zelfregulering is prima, maar dan aanvullend. De overheid is er immers om de zonde te beteugelen, opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
J.W. van Berkum
Bron: DE BANIER 10 mei 2001
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Gelezen:
"Daar kruipt heden ten dage een stinken en verterende
ziekte door het gehele lichaam der kerk en zij is des te ongeneeslijker, naarmate zij
verder inkruipt, zij is des te gevaarlijker, naarmate zij meer inwendig is. Want indien
een ketter en openbare vijand tegen de kerk opstond, hij zou buitengeworpen worden
en verdrogen. Of indien het een geweldige vijand ware, zo zou mogelijk de kerk zich
daarvoor verbergen. Maar nu, wien zal zij uitwerpen, of voor wien zal ze zich
verbergen? Het zijn allen tezamen vrienden en nochtans vijanden. Het zijn allen
metgezellen en nochtans tegensprekers. Het zijn allen huisgenoten, maar nochtans niet
vreedzaam. Het zijn allen onze naaste vrienden, nochtans zoeken zij allen wat hun
eigen is. Het zijn kwansuis dienaars van Christus en zij dienen de anti-christ."
- Bernardus van Clairvaux
"Daar kruipt heden ten dage een stinken en verterende
ziekte door het gehele lichaam der kerk en zij is des te ongeneeslijker, naarmate zij
verder inkruipt, zij is des te gevaarlijker, naarmate zij meer inwendig is. Want indien
een ketter en openbare vijand tegen de kerk opstond, hij zou buitengeworpen worden
en verdrogen. Of indien het een geweldige vijand ware, zo zou mogelijk de kerk zich
daarvoor verbergen. Maar nu, wien zal zij uitwerpen, of voor wien zal ze zich
verbergen? Het zijn allen tezamen vrienden en nochtans vijanden. Het zijn allen
metgezellen en nochtans tegensprekers. Het zijn allen huisgenoten, maar nochtans niet
vreedzaam. Het zijn allen onze naaste vrienden, nochtans zoeken zij allen wat hun
eigen is. Het zijn kwansuis dienaars van Christus en zij dienen de anti-christ."
- Bernardus van Clairvaux
-
- Berichten: 3243
- Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
- Locatie: henkjrefoforum@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Mooi stuk in het ND over het kanaal Evangelie Herauten: https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... dium=email
Opvallend dat ds. Simons en ds. Van Zanden niet onverdeeld blij zijn met de aandacht die ze ermee krijgen, toch steunen ze het initiatief wel.
Opvallend dat ds. Simons en ds. Van Zanden niet onverdeeld blij zijn met de aandacht die ze ermee krijgen, toch steunen ze het initiatief wel.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Wat een mooi interview met een homoseksuele dominee
https://www.nd.nl/geloof/geloof/1271031 ... dium=email
"Ook de opvatting dat homoseksualiteit een scheppingsvariatie is, overtuigt mij niet. Ik zie het als iets dat te maken heeft met de zondeval, al moet je er niet meteen het woord zonde op plakken. Het is gebrokenheid, zoals ook een kinderloos echtpaar of iemand met dyslexie daarmee te dealen heeft. Al realiseer ik me dat iedere vorm van gebrokenheid natuurlijk weer anders is. "
https://www.nd.nl/geloof/geloof/1271031 ... dium=email
"Ook de opvatting dat homoseksualiteit een scheppingsvariatie is, overtuigt mij niet. Ik zie het als iets dat te maken heeft met de zondeval, al moet je er niet meteen het woord zonde op plakken. Het is gebrokenheid, zoals ook een kinderloos echtpaar of iemand met dyslexie daarmee te dealen heeft. Al realiseer ik me dat iedere vorm van gebrokenheid natuurlijk weer anders is. "
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
We hoorden zondag in een preek zo terloops een opmerking hierover: Er was ook een dominee (of kerkenraad) die daarover twijfels had. Toch is bekend geworden dat juist hierdoor mensen bereikt worden die anders niet bereikt worden. Eén van onze gemeenten had destijds bezwaren, maar achterop ziende werd zo een mens ergens in het noorden van ons land bereikt die zomaar wat op internet zat te scrollen en zo 'toevallig' bij deze dominee terecht kwam. Dit werd het middel tot zijn bekering. En niet lichtvaardig, men kan het achterop zien. Deze man is waarachtig door God tot God bekeerd.Henk J schreef: ↑06 jun 2025, 13:36 Mooi stuk in het ND over het kanaal Evangelie Herauten: https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... dium=email
Opvallend dat ds. Simons en ds. Van Zanden niet onverdeeld blij zijn met de aandacht die ze ermee krijgen, toch steunen ze het initiatief wel.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Dit kan ik niet lezen of ik zou lid moeten zijn (of abonnee)Henk J schreef: ↑06 jun 2025, 13:36 Mooi stuk in het ND over het kanaal Evangelie Herauten: https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... dium=email
Opvallend dat ds. Simons en ds. Van Zanden niet onverdeeld blij zijn met de aandacht die ze ermee krijgen, toch steunen ze het initiatief wel.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Hendrik Jan van der Heiden is toegetreden als scribent van de website De Woeste Weg.
-
- Berichten: 5766
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Dat vind ik wel boud, de woesteweg heeft een link gezet... thats all
beetje misselijk toch om zo iemand weg te zetten, ga je schamen
beetje misselijk toch om zo iemand weg te zetten, ga je schamen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik heb ook wel publicaties van mijnheer Van der Heiden gezien waarvan ik dacht dat het niet helemaal de juist toon was. En dan zeg ik het voorzichtig. In ieder geval lijken met zulke types altijd wat Don Quichot achtig, waarbij ik moet opmerken dat ik net zo slecht door hun stukken heen kom als door het boek van De Cervantes.
-
- Berichten: 5766
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
dat boek heb ik van genoten.
De andere schrijfsels laat ik aan mij voorbij gaan.
Zou Kleen het gevraagd hebben?
De andere schrijfsels laat ik aan mij voorbij gaan.
Zou Kleen het gevraagd hebben?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.