Gelezen, gedacht, gehoord...

Henk J

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Lilian1975 schreef: 24 dec 2024, 08:43
Henk J schreef: 24 dec 2024, 08:38
Lilian1975 schreef: 23 dec 2024, 18:01 Toch heb ik geen antwoord in hoeverre is dit toedoen of afdoen aan de Schrift?
Is heel veel inlegkunde (eigen gedachten) toedoen aan de Schrift?
Een "klein" beetje inlegkunde (eigen gedachten) toedoen aan de Schrift?
Maakt de Schrift Zelf onderscheid tussen beetje en heel erg toedoen aan de Schrift als meer of minder erg?
Zomaar wat vragen....
Vind ik een lastige hoor. Zondag benoemde onze dominee dat bij Zacharias het laatste wat hij zei voordat hij moest zwijgen een vraag in ongeloof was en het eerste wat hij zei was een lofzang op de Heere. Daaruit trok de dominee de conclusie dat een tijd van straf soms ook dichter bij de Heere kan brengen, dat hoeven niet de slechtste tijden te zijn. Is dat dan ook inlegkunde? Dat lijkt mij niet.
Nee. Maar zie mijn post hierboven... misschien dat het dan duidelijker is.
Ja, die lijn kan ik wel volgen inderdaad. Geen ongeloof suggereren waar het niet is.
Terri

Bericht door Terri »

Maria was zwanger en droeg Christus onder haar hart, zo je wilt in haar hart. Dan nog de kenmerken die een zwangerschap meebrengt, ik zou het toch meer zien als een stille verwondering in overgave. Maar wellicht zit er al weer te veel van 'mezelf' in. :)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De Kerk gebruikt geen muziekinstrumenten zoals de harp of lier bij het loven van God, opdat zij niet schijnbaar zou terugvallen in het Jodendom. Gelijk Aristoteles zegt: 'Wij moeten geen fluiten invoeren in de leer, noch enig kunstmatig instrument zoals de harp, noch iets dergelijks, maar alleen datgene wat de mensen zedelijk maakt. Want muziekinstrumenten bewegen doorgaans de ziel meer tot genot dan dat zij innerlijke zedelijke goedheid scheppen.'

Ds. T. Aquinas (1225-1274)

(Aquinas sluit hier aan bij de praktijk van de apostelen en de vroege kerk, pas in de middeleeuwen verschenen muziekinstrumenten zoals orgels in de kerk)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat Thomas dominee was?
Refogast

Bericht door Refogast »

Ik begrijp niet dat iemand zulke foto’s op zijn website plaatst: Link naar abortusfoto's op de site van de woeste weg verwijderd.
Ararat

Bericht door Ararat »

Wat maakt dat iemand überhaupt deze site wil bezoeken?
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Van mij mag de link weggehaald worden of voorzien worden van een waarschuwing voor schokkende beelden.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

We kunnen het kerstevangelie in allerlei toonaarden hebben gehoord en meegezongen hebben met ontroerende kerstliederen, maar hoe is onze grondhouding tegenover onze naaste, juist ook wanneer deze ons niet ligt of wanneer we met hem of haar hebben gebotst? Breken kunnen we echt niet maken! De deur naar verzoening en vrede moet van onze kant altijd blijven openstaan.

Kom in beweging naar de ander, sla een brug, gooi bluswater op het vuur van ergernis en gekrenktheid, ruim misverstanden uit de weg, wil de minste zijn. Kortom, bewandel het vredespad waarop de Vredevorst onze voeten richt.
Dr. J. Hoek

https://www.rd.nl/artikel/1090509-breke ... niet-maken
helma

Bericht door helma »

John Newton:
"Ik werd niet gesteund door duidelijke gevoelens van troost, maar doordat ik de kracht kreeg om mijn gedachten te richten op enkele heerlijke en grote waarheden in het Woord van God"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Iets om eens goed over na te denken:
"De kracht moeten we zoeken in het positieve en niet in het negatieve; niet wat ons onderscheidt van anderen, maar wat ons draagt. Wij zoeken nog te vaak reactie, en dat werkt bij onze jongeren in het algemeen niet meer. Of je kweekt reactionaire jongeren met hete hoofden en koude harten."
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
CvdW

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef: 23 jan 2025, 12:25 Iets om eens goed over na te denken:
"De kracht moeten we zoeken in het positieve en niet in het negatieve; niet wat ons onderscheidt van anderen, maar wat ons draagt. Wij zoeken nog te vaak reactie, en dat werkt bij onze jongeren in het algemeen niet meer. Of je kweekt reactionaire jongeren met hete hoofden en koude harten."
Dit is een werelds denken, ofwel horizontaal denken.
De kracht moeten we zoeken in Christus.
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt me niet werelds, maar nuchter. En ook heel juist.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Opkomend Anti-Calvinisme in Nederland - Is Johannes 3:16 bewijs tegen Uitverkiezing?

https://m.youtube.com/watch?v=d-lCN8YpZSQ
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: 25 jan 2025, 07:59 Opkomend Anti-Calvinisme in Nederland - Is Johannes 3:16 bewijs tegen Uitverkiezing?

Je moet niet iedereen op internet serieus nemen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef: 25 jan 2025, 10:29
Johann Gottfried Walther schreef: 25 jan 2025, 07:59 Opkomend Anti-Calvinisme in Nederland - Is Johannes 3:16 bewijs tegen Uitverkiezing?

Je moet niet iedereen op internet serieus nemen.
Vooral jou niet? Ik denk dat hij een terecht punt heeft, hier op het forum is ook weerstand tegen de Bijbelse leer van de uitverkiezing.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie