Beroepingswerk discussie [7]

Maanenschijn

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

De toon en woordkeus van HH en Geytenbeekje zou niet de mijne zijn, ook enig begrip en respect voor het broedervolk zou wel op zijn plaats zijn, maar enige vervreemding bij bovenstaande postings voel ik ook.

Woorden als ‘onrechtvaardig’ of onbegrip voor preekbeurten in een gemeente waar een predikant staat geeft een gevoel van het hebben van ‘rechten’.
Daarnaast, het van alle kanten beschouwen van predikanten, waar ze komen, hoe vaak, etc geeft mijns inziens een ongezonde kijk op het ambt en belangrijker, hun Zender.

Wat overigens niets afdoet aan mijn begrip voor hen die niet van leesdiensten houden of geen eigen predikant hebben.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

huisman schreef:
Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:Haha ik dacht al wel in deze trant want de 2e huisman stond zonder hoofdletter, evenals huisman zijn forumnaam zelf :haha
Volgens mij verwijst de forumnaam van @huisman naar een andere predikant uit de GG die ook zo heette. Of ben ik nu abuis?
Het kan, maar het lijkt me heel erg onwaarschijnlijk dat huisman als CGK'er zijn naam gaat vernoemen naar een predikant uit de GG. En als dat al zo zou zijn klopt jouw redenering nog steeds niet. Want huisman is nou eenmaal ook zijn forumnaam. En wat hij met zijn post wilde zeggen (denk ik) is:

Ds. Huisman gaat naar Ede en daar is CGK'er Huisman (dus de forummer) ook blij mee.
Wat een exegese van één zinnetje. :huhu Ik zal in vervolg mijn bijdragen verrijken met uitgebreide kanttekeningen zodat er geen verschil van uitleg hoeft te zijn.
Ik ben wel benieuwd welke vertaling het dichtst bij de waarheid is gebleven :)
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

GGotK schreef:
HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef: Denk maar aan mensen die in een OGGiN/GGiN zitten die vacant is en niet groot is waardoor ze hooguit 1x per zondag in het jaar een dominee hebben en meer ook niet. Ik vind die zeurderige toon heel irritant worden.
Ik ook, ik ben steeds meer dat GG gehijg/gekwijl zat aan het worden.
Jij profileert je altijd anti-GG, dus wat is zo'n opmerking waard. Voor GG-lid is het blijkbaar een erg gevoelig punt en het past gewoon binnen de grenzen van dit topic.
Niet altijd, maar de laatste tijd erger ik me weer wat meer over een bepaald type mensen, niet perse over het kerkgenootschap.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef: Niet altijd, maar de laatste tijd erger ik me weer wat meer over een bepaald type mensen, niet perse over het kerkgenootschap.
Het is geen verplichting om een bepaald topic te volgen he! En daarnaast ben je er goed in om mensen te triggeren die zich dan misschien ook aan jou ergeren. Het best kun je het negeren en denken: laat maar!
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:De toon en woordkeus van HH en Geytenbeekje zou niet de mijne zijn, ook enig begrip en respect voor het broedervolk zou wel op zijn plaats zijn, maar enige vervreemding bij bovenstaande postings voel ik ook.

Woorden als ‘onrechtvaardig’ of onbegrip voor preekbeurten in een gemeente waar een predikant staat geeft een gevoel van het hebben van ‘rechten’.
Daarnaast, het van alle kanten beschouwen van predikanten, waar ze komen, hoe vaak, etc geeft mijns inziens een ongezonde kijk op het ambt en belangrijker, hun Zender.

Wat overigens niets afdoet aan mijn begrip voor hen die niet van leesdiensten houden of geen eigen predikant hebben.
Wat betreft het woord 'onrechtvaardig', ik bedoel het niet eens direct richting mijn eigen gemeente, al haalde ik dat wel aan als voorbeeld. Maar er zijn genoeg kleine gemeenten, ook in Zeeland, waar het vaak leesdienst is. En dan heb ik grote moeite als er grote gemeenten zijn die een eigen dominee hennen, en waar er dan vervolgens ook nog een emeritus predikant onverwacht komt preken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Geytenbeekje schreef: Denk maar aan mensen die in een OGGiN/GGiN zitten die vacant is en niet groot is waardoor ze hooguit 1x per zondag in het jaar een dominee hebben en meer ook niet. Ik vind die zeurderige toon heel irritant worden.
Ook hier graag wat meer respect; je hoeft inderdaad niet alle topics te volgen, zoals Simon hierboven zegt.

Zomaar een persoonlijke observatie:
Hier in Brabant leven veel mensen voor de carnaval, en ik zie veel parallellen met het beroepingswerk- en dominees'hobby':
- Beide groepen zijn sterk gericht op een uitwas van religie. Ergens cirkelt hun hobby rond religie, maar dat is niet het geval; het vult een bepaalde (misschien wel religieuze) leegte op. Het is in ieder geval een karikatuur van religie.
- Beide groepen zien hun hobby als het cement binnen de groep waartoe ze horen.
- Beide groepen besteden overmatig veel tijd aan hun hobby en zijn daar heel fanatiek over.

Misschien helpt het jou om onze beroepingswerkhobbyisten op die manier te bezien.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:
Ook hier graag wat meer respect; je hoeft inderdaad niet alle topics te volgen, zoals Simon hierboven zegt.

Hier in Brabant leven veel mensen voor de carnaval, en ik zie veel parallellen met het beroepingswerk- en dominees'hobby':
- Beide groepen zijn sterk gericht op een uitwas van religie. Ergens cirkelt hun hobby rond religie, maar dat is niet het geval; het vult een bepaalde (misschien wel religieuze) leegte op. Het is in ieder geval een karikatuur van religie.
- Beide groepen besteden overmatig veel tijd aan hun hobby en zijn daar heel fanatiek over.

Misschien helpt het jou om onze beroepingswerkhobbyisten op die manier te bezien.
Oké, ik zal er op letten, bedankt voor de tips. Ik denk dat het gewoon een beetje botst.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Tiberius schreef:

Mooie vergelijking… heb je toevallig de NPO-documentaire ‘het verdriet van carnaval’ gezien? Over de beleving van mensen van het geannuleerde carnaval van 2021. Daarin komen die kenmerken mooi naar voren.
En nu weer ontopic
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Refogast

Bericht door Refogast »

Wat was het tweetal in Opheusden GGiN?
Bevindelijk

Bericht door Bevindelijk »

Refogast schreef:Wat was het tweetal in Opheusden GGiN?
Ds. A. Geuze en ds. O.M. van der Tang
Refogast

Bericht door Refogast »

Bevindelijk schreef:
Bedankt!
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Refogast schreef:
Bevindelijk schreef:
Bedankt!
Nog niet. Het beroep is net uitgebracht.
Refogast

Bericht door Refogast »

Bogerman schreef:
Refogast schreef:
Bevindelijk schreef:
Bedankt!
Nog niet. Het beroep is net uitgebracht.
Ik bedoelde bedankt voor de reactie.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ik zie dat ds. M.T. Al-Chalabi nog niet beslist heeft voor Oosterland, terwijl dit vorige week donderdag al had moeten gebeuren volgens gergeminfo.nl. Weet iemand of er uitstel is aangevraagd?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef:Ik zie dat ds. M.T. Al-Chalabi nog niet beslist heeft voor Oosterland, terwijl dit vorige week donderdag al had moeten gebeuren volgens gergeminfo.nl. Weet iemand of er uitstel is aangevraagd?
De scriba van Oosterland
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie