Beroepingswerk discussie

RefoCalvinist

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door RefoCalvinist »

Marie Curie schreef:
RefoCalvinist schreef:En op zich vind ik het opmerkelijk dat Ds. Huijser op tweetal staat in Barneveld. Of ik heb een bepaald beeld van Barneveld of van Ds. Huijser. Maar die heb ik beide nog niet tot één beeld weten te krijgen, dus in die zin vind in het positief!
Interessante opmerking!
Van die ene keer dat ik ds. A.T. Huijser heb gehoord en hoe ik de gemeente van Barneveld-Zuid als relatieve buitenstaander ken, verbaast mij de combi helemaal niet.

Hoe dan ook, er is een beroep uitgebracht op ds. Huijser, lees ik net op gergeminfo.nl.
Dan denk ik dat ik een totaal verkeerd beeld van Barneveld-Zuid heb.

Voor Barneveld hoop ik dat hij komt, voor Sliedrecht en haar omgeving hoop ik van harte dat hij nog blijven mag.
Maar gelukkig is dat niet aan ons, maar staat de Koning der kerk er boven! Zoals bij ieder ander beroep.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

RefoCalvinist schreef:
Marie Curie schreef:
RefoCalvinist schreef:En op zich vind ik het opmerkelijk dat Ds. Huijser op tweetal staat in Barneveld. Of ik heb een bepaald beeld van Barneveld of van Ds. Huijser. Maar die heb ik beide nog niet tot één beeld weten te krijgen, dus in die zin vind in het positief!
Interessante opmerking!
Van die ene keer dat ik ds. A.T. Huijser heb gehoord en hoe ik de gemeente van Barneveld-Zuid als relatieve buitenstaander ken, verbaast mij de combi helemaal niet.

Hoe dan ook, er is een beroep uitgebracht op ds. Huijser, lees ik net op gergeminfo.nl.

Voor Barneveld hoop ik dat hij komt, voor Sliedrecht en haar omgeving hoop ik van harte dat hij nog blijven mag.
Maar gelukkig is dat niet aan ons, maar staat de Koning der kerk er boven! Zoals bij ieder ander beroep.

Ik denk niet dat je een verkeerd beeld heb van Barneveld-Zuid. Maar het is een feit dat studenten, om wat voor oorzaak ook, soms een hele andere kant opschuiven als ze eenmaal predikant zijn.

Ook is het een feit dat er vaak zomaar beroepen wordt zonder dat men de predikant werkelijk kent. Dat kan soms vervelende gevolgen hebben als de desbetreffende predikant het beroep aanneemt, en pas dan blijkt dat dominee en gemeente eigenlijk niet bij elkaar passen. Helaas zijn er voorbeelden te over. Zeker in de Gereformeerde gemeenten gebeurd dit regelmatig.
Overigens zie je aan de recente beroepen, Berkenwoude, Barendrecht en Barneveld, dat de verrechtsing hard doorgaat.
Panny

Bericht door Panny »

Ik snap de opmerkingen mbt Barneveld Zuid en de Huijser niet zo eigenlijk.
Dominee Bredeweg en dominee Huijser zitten volgens mij aardig op één lijn.
Klavart

Bericht door Klavart »

keesjanm schreef:Overigens zie je aan de recente beroepen, Berkenwoude, Barendrecht en Barneveld, dat de verrechtsing hard doorgaat.
Wat is eigenlijk een verrechtsing?
RefoCalvinist

keesjanm schreef:
RefoCalvinist schreef:
Marie Curie schreef:
Interessante opmerking!

Ik denk niet dat je een verkeerd beeld heb van Barneveld-Zuid. Maar het is een feit dat studenten, om wat voor oorzaak ook, soms een hele andere kant opschuiven als ze eenmaal predikant zijn.

Ook is het een feit dat er vaak zomaar beroepen wordt zonder dat men de predikant werkelijk kent. Dat kan soms vervelende gevolgen hebben als de desbetreffende predikant het beroep aanneemt, en pas dan blijkt dat dominee en gemeente eigenlijk niet bij elkaar passen. Helaas zijn er voorbeelden te over. Zeker in de Gereformeerde gemeenten gebeurd dit regelmatig.
Overigens zie je aan de recente beroepen, Berkenwoude, Barendrecht en Barneveld, dat de verrechtsing hard doorgaat.
Ik ken Ds. Huijser alleen als predikant, dus hoe hij was in zijn studententijd weet ik niet. Die vergelijking kan ik dus niet maken.
Maar ik mag graag luisteren naar Ds. Huijser, net als Ds. G.W.S. Mulder. Tussen deze predikanten zie ik geen liggingsverschil.
Overigens vind ik de terminologie van verrechtsing overdreven. Dan zou dat ook bij verwante gemeentes/predikanten uit andere verbanden zich voordoen. Dat merk ik niet op. Dus vraag mij af of er wel verrechtsing is, wellicht verlinksen de leden juist snel. :huhu
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Klavart schreef:
keesjanm schreef:Overigens zie je aan de recente beroepen, Berkenwoude, Barendrecht en Barneveld, dat de verrechtsing hard doorgaat.
Dat ze aan de uiterste rechterkant van het alfabet blijven...... Vlissingen is b.v. het andere uiterste.
DDD

Bericht door DDD »

Het is inderdaad opmerkelijk. Maar het zegt volgens mij niet perse dat de GG verrechtsen. De gematigde gemeenten hebben vaak een veel breder uitnodigingsbeleid en beroepingsbeleid dan de meer rechtse gemeenten. Dat leidt ook wel eens tot ongelukken, inderdaad, als de kerkenraad niet stevig genoeg blijkt en de halve gemeente weg laat jagen.

@Klavart: vraag je niet naar de bekende weg? Daar is al een heel draadje over geweest.

Maar verrechtsing is een moeilijk te definiëren begrip. Als je puur op gereformeerdheid scoort, is G.W.S. Mulder inderdaad wel duidelijk een stuk rechts van het midden. Maar in veel praktische dingen en gedrag wel normaal en dus toch van het midden. Bijzonder gedrag is ook een indicatie voor rechtsheid... Omdat dat nu weer typerend bevindelijk is. Zo is er ook geen leerverschil met de OGGiN, maar zijn er wel cultuurverschillen.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Klavart schreef:
Meer aandacht voor de mens en minder voor de gewilligheid van Christus om zondaren te zaligen. Vaak gaat het gepaard met het zoeken van het isolement, dat zich vaak uit in allerlei uiterlijkheden.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

RefoCalvinist schreef:
keesjanm schreef:[

Ik ken Ds. Huijser alleen als predikant, dus hoe hij was in zijn studententijd weet ik niet. Die vergelijking kan ik dus niet maken.
Maar ik mag graag luisteren naar Ds. Huijser, net als Ds. G.W.S. Mulder. Tussen deze predikanten zie ik geen liggingsverschil.
Het moet eigenlijk niet om namen gaan en etiketten plakken is de weg niet, maar soms ontkom je er niet aan. Er is ook geen verschil. Ds. G.W.S. Mulder wordt vaak onterecht als 'links' gezien.
Klavart

Bericht door Klavart »

Het lijkt de politiek wel hier: rechts tegenover links...
RefoCalvinist

keesjanm schreef:
RefoCalvinist schreef:
keesjanm schreef:[

Het moet eigenlijk niet om namen gaan en etiketten plakken is de weg niet, maar soms ontkom je er niet aan. Er is ook geen verschil. Ds. G.W.S. Mulder wordt vaak onterecht als 'links' gezien.
Nee inderdaad, daar moet het zeker niet over gaan (namen en etiketten).
En dat moeten we zoveel als mogelijk vermijden.

Maar verrechtsen de predikanten en/of kerkenraden? Of verlinksen de gemeenteleden?
DDD

Bericht door DDD »

Een deel van de kerkenraden verrechtst. Je doet net of stilstand normaal is. Maar dat is niet zo. Een kerk bevindt zich altijd in een culturele omgeving.

Was het aan het begin van de jaren 80 zo dat gewone bondsgemeenten en linkse GG min of meer een gelijk gemeenteklimaat hadden, dat kun je nu niet meer zeggen. Dus er is wel degelijk een verandering in de onderlinge verhoudingen.

En daarnaast verrechtsten de GG door de voortdurende uitstroom van gematigde leden en de voortdurende instroom van broeders en zusters uit de (O)GGiN.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

@DDD. Om een eerlijk beeld te schetsen zou je ook iets moeten zeggen van die 'bondsgemeenten'. Daar hebben de ontwikkelingen ook niet stilgestaan! Begin jaren 1980 is bijvoorbeeld het blad 'Het gekrookte riet' verschenen en niet te vergeten de ontwikkelingen rond het ontstaan van de PKN en de HHK.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Een deel van de kerkenraden verrechtst. Je doet net of stilstand normaal is. Maar dat is niet zo. Een kerk bevindt zich altijd in een culturele omgeving.

Was het aan het begin van de jaren 80 zo dat gewone bondsgemeenten en linkse GG min of meer een gelijk gemeenteklimaat hadden, dat kun je nu niet meer zeggen. Dus er is wel degelijk een verandering in de onderlinge verhoudingen.

En daarnaast verrechtsten de GG door de voortdurende uitstroom van gematigde leden en de voortdurende instroom van broeders en zusters uit de (O)GGiN.
Is dat omdat de linkse GG naar rechts schuift, of de bondsgemeente naar links is gegaan?
Je schrijft dat een deel van de kerkenraden verrechtst. Maar het andere deel? Blijft dat waar het is, of verlinkst dat?
Of, verschuif je zelf soms en ervaar je daarom dingen als rechtser, of linkser?
- Niet meer zo actief -
RefoCalvinist

DDD schreef:Een deel van de kerkenraden verrechtst. Je doet net of stilstand normaal is. Maar dat is niet zo. Een kerk bevindt zich altijd in een culturele omgeving.

Ik zeg niet dat stilstand normaal is. Ik zeg ook niet dat er geen verschuivingen zijn. Ik probeer hier alleen enige nuance in te brengen.
Van kerkenraden en predikanten wordt hier beweerd dat zij verrechtsen. Dat de mens meer centraal komt te staan, dan Christus en het werk van de Heere. Die verschuiving neem ik overigens niet waar, maar dat even terzijde.
Mijn punt dat ik hier maak is of je de kerkenraden en predikanten dit wel in de schoenen moet schuiven? Ik zeg nee, want de kerkleden spelen hier ook een rol in. Als ik sommige opvattingen van GG'ers hoor, die waren 15 jaar geleden nog ondenkbaar in hun omgeving. Dan zeg ik dat de leden verlinksen en zo lijkt het alsof kerkenraden/predikanten verrechtsen.

Daarnaast vind ik het een beetje overdreven om te stellen dat er voortdurende in- en uitstroom is. Dan zou inmiddels beide kerkverbanden opgeheven zijn. Wat de cijfers (GGiN) en het gezichtsvermogen (OGGiN) niet bevestigen. Dus ietwat overdreven.

Je voorbeeld wat betreft de Gereformeerde Bond en de linkse GG. Die vergelijking is niet te trekken. Omdat de Bond harde "klappen" op gelopen heeft door de scheuring in 2004. In de Bond wordt er op dit moment inhoudelijke diepgang gemist.
En overigens in mijn woonplaats was er een gewone "echte" bondsgemeente, die door de uitstroom in de GerGem, dusdanig verlinkst is :modo
Gesloten