DDD schreef:Een deel van de kerkenraden verrechtst. Je doet net of stilstand normaal is. Maar dat is niet zo. Een kerk bevindt zich altijd in een culturele omgeving.
Was het aan het begin van de jaren 80 zo dat gewone bondsgemeenten en linkse GG min of meer een gelijk gemeenteklimaat hadden, dat kun je nu niet meer zeggen. Dus er is wel degelijk een verandering in de onderlinge verhoudingen.
En daarnaast verrechtsten de GG door de voortdurende uitstroom van gematigde leden en de voortdurende instroom van broeders en zusters uit de (O)GGiN.
Ik zeg niet dat stilstand normaal is. Ik zeg ook niet dat er geen verschuivingen zijn. Ik probeer hier alleen enige nuance in te brengen.
Van kerkenraden en predikanten wordt hier beweerd dat zij verrechtsen. Dat de mens meer centraal komt te staan, dan Christus en het werk van de Heere. Die verschuiving neem ik overigens niet waar, maar dat even terzijde.
Mijn punt dat ik hier maak is of je de kerkenraden en predikanten dit wel in de schoenen moet schuiven? Ik zeg nee, want de kerkleden spelen hier ook een rol in. Als ik sommige opvattingen van GG'ers hoor, die waren 15 jaar geleden nog ondenkbaar in hun omgeving. Dan zeg ik dat de leden verlinksen en zo lijkt het alsof kerkenraden/predikanten verrechtsen.
Daarnaast vind ik het een beetje overdreven om te stellen dat er voortdurende in- en uitstroom is. Dan zou inmiddels beide kerkverbanden opgeheven zijn. Wat de cijfers (GGiN) en het gezichtsvermogen (OGGiN) niet bevestigen. Dus ietwat overdreven.
Je voorbeeld wat betreft de Gereformeerde Bond en de linkse GG. Die vergelijking is niet te trekken. Omdat de Bond harde "klappen" op gelopen heeft door de scheuring in 2004. In de Bond wordt er op dit moment inhoudelijke diepgang gemist.
En overigens in mijn woonplaats was er een gewone "echte" bondsgemeente, die door de uitstroom in de GerGem, dusdanig verlinkst is