Hier ook ongeveer. Tijdens onze schoolperiode zijn we nooit op vakantie geweest. Eén dagje in de vakantie kwam een oom van ons. Hij had een ruime auto. Hij nam ons dan een dagje per jaar mee naar plaatsen waar we toentertijd nooit kwamen. Ik herinner me een dagje naar Bronkhorst, een van de kleinste stadjes van Nederland, en eens naar de Dierentuin in Emmen, een keertje een bezichtiging van Huize Doorn... Voor ons begon op vakantie gaan pas toen we het oude dorp uit waren, en we het voor de tijd wat ruimer kregen. Ik herinner me de eerste vakantie, het was 1 weekje in een dorpje in Limburg. De eerste keer in het buitenland was een weekje in Luxemburg. Daarna nog verschillende jaren naar Luxemburg of de Ardennen. In de daarop volgende jaren zijn we nooit ver weg geweest. We zijn eens in Noord-Frankrijk geweest, nog ten noorden van Parijs. Verder verschillende malen in het Sauerland, Hessen, Rheinland-Palts enz. Ik meen dat de verste vakantie is doorgebracht in het voormalige Oost-Duitsland. De DDR was nog niet zo lang geleden verenigd met de Bondsrepubliek. Je zag toen nog de enorme verschillen tussen Oost en West.Orchidee schreef: ↑21 jul 2023, 17:04Vroeger thuis gingen wij nooit op vakantie.-DIA- schreef:Zijn er ook nog thuisblijvers...
hetzij door ouderdom, ziekte of andere omstandigheden?
Hier worden de vakantietijden meest wel stille tijden.
Tijdschriften verschijnen minder frequent, kranten zijn dunner,
mensen om je heen zijn weg...
Kortom een tijd waarin je merkt,
dat waar je vroeger niet zo bij stilstond,
zoiets als eenzaamheid ook wel een realiteit is...
Een enkele keer mochten we weleens bij een oom en tante paar daagjes logeren, ikzelf ben ook weleens bij mijn opa en oma wezen logeren, mijn broers niet.
De jaren vanaf dat onze 2 dochters klein waren tot een jaar of 9 geleden gingen we regelmatig op vakantie en nu al 9 jaar niet.
Tenslotte: Ik heb zelf helemaal geen begeerte om ver van huis te zijn. Ik verwonderde me over mensen die naar Turkije gingen, Spanje enz. terwijl ze niet anders zagen dan de stranden. Wat werden ze er in feite beter van? Of wijzer? Ik denk niet veel.