Spreuk van de dag
Re: Spreuk van de dag
De beste plek om een besef van zonde te krijgen is aan de voet van het kruis - C.H. Spurgeon
Als achteruit kijken je pijn doet,
en vooruit kijken je angstig maakt...
...kijk dan naast je. God is aan je zij.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
parel schreef:Als achteruit kijken je pijn doet,
En wat... als je Hem niet ziet?
Zie, ga ik voorwaarts, zo is Hij er niet, of achterwaarts, zo verneem ik Hem niet. Als Hij ter linkerhand werkt, zo aanschouw ik Hem niet; bedekt Hij Zich ter rechterhand, zo zie ik Hem niet.
(citaat: Job)
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dan denk ik dat God van je vraagt erop te vertrouwen dat hij er wel degelijk is, al zie je Hem niet.-DIA- schreef:parel schreef:Als achteruit kijken je pijn doet,
Zie, ga ik voorwaarts, zo is Hij er niet, of achterwaarts, zo verneem ik Hem niet. Als Hij ter linkerhand werkt, zo aanschouw ik Hem niet; bedekt Hij Zich ter rechterhand, zo zie ik Hem niet.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Jawel, dat wel. Daarin heb je wel gelijk.parel schreef:Dan denk ik dat God van je vraagt erop te vertrouwen dat hij er wel degelijk is, al zie je Hem niet.-DIA- schreef:parel schreef:Als achteruit kijken je pijn doet,
Het ligt ook niet aan Gods onwil, maar wel aan onze kant.
Ik wil je ook niet je geluk ontnemen.
Maar wel even opmerken dat er meer is. Dat we niet
als het ware altijd zomaar automatisch kunnen zeggen:
"Ik heb problemen, maar geen nood, want Jezus is er!"
Maar de praktijk is vaak anders.
Voorbeeld: Wat denk je, als je tegen Kleopas had gezegd:
"Niet zo somber man, jij loopt maar altijd te someberen! Jezus loopt naast je!
Kijk nu toch opzij! Geloof dat nu eens man! Dan ben je meteen uit al je troubbles!"
God eist wel dat wij in Hem geloven, maar is dat iets wat de mens wil en kan?
Niemand kan immers tot Hem komen, tenzij de Vader, die Hem gezonden heeft
hem trekke? Of niet dan? We moeten de Bijbel niet eenzijdig lezen, en niet
op ons gevoel afgaan. Dat bedoel ik.
Daarmee bedoel ik verder niets te kwade of 'op de persoon', maar juist deze
gedachten komen snel de Gereformeerde gezindte binnen, en verslaan hun
tienduizenden. En vooral, maar niet alleen, onder jongeren.
Daarom merk ik het op. Niet in de eerste plaats om jouw persoon, maar om het
feit dat dit heel de gereformeerde gezindte als een zuurdesem doortrekt. Het
kan (als de ogen worden geopend) een ontdekking zijn voor velen die zo
denken als boven verwoord.
Nog een voorbeeld! Maria's ogen werden ook gehouden terwijl zij Hem zo lief had.
Johannes 20:11-16 / STV
11 En Maria stond¹³ buiten bij het graf, wenende. Als zij dan weende, bukte zij in het graf; 12 En zag twee engelen¹⁴ in witte klederen zitten, een aan het hoofd, en een¹⁵ aan de voeten, waar het lichaam van Jezus gelegen had. 13 En die zeiden tot¹⁶ haar: Vrouw! wat weent gij? Zij zeide tot hen: Omdat zij¹⁷ mijn Heere¹⁸ weggenomen hebben, en ik weet niet, waar zij Hem gelegd hebben. 14 En als zij dit gezegd had, keerde zij zich achterwaarts, en zag Jezus staan, en zij wist niet,¹⁹ dat het Jezus was. 15 Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat weent gij? Wien zoekt gij? Zij, menende, dat het de hovenier was, zeide tot Hem: Heere, zo gij Hem weg gedragen hebt, zeg mij, waar gij Hem gelegd hebt, en ik zal Hem wegnemen.²⁰ 16 Jezus zeide tot haar: Maria! Zij, zich omkerende, zeide²¹ tot Hem: Rabbouni,²² hetwelk is gezegd, Meester.
Johannes 20:11-16 / STV
11 En Maria stond¹³ buiten bij het graf, wenende. Als zij dan weende, bukte zij in het graf; 12 En zag twee engelen¹⁴ in witte klederen zitten, een aan het hoofd, en een¹⁵ aan de voeten, waar het lichaam van Jezus gelegen had. 13 En die zeiden tot¹⁶ haar: Vrouw! wat weent gij? Zij zeide tot hen: Omdat zij¹⁷ mijn Heere¹⁸ weggenomen hebben, en ik weet niet, waar zij Hem gelegd hebben. 14 En als zij dit gezegd had, keerde zij zich achterwaarts, en zag Jezus staan, en zij wist niet,¹⁹ dat het Jezus was. 15 Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat weent gij? Wien zoekt gij? Zij, menende, dat het de hovenier was, zeide tot Hem: Heere, zo gij Hem weg gedragen hebt, zeg mij, waar gij Hem gelegd hebt, en ik zal Hem wegnemen.²⁰ 16 Jezus zeide tot haar: Maria! Zij, zich omkerende, zeide²¹ tot Hem: Rabbouni,²² hetwelk is gezegd, Meester.
- Johann Gottfried Walther
Pas gehoord in een preek: Een kind van God luistert voor zichzelf, en herkent zonden bij zichzelf, maar de onwedergeborene luister voor anderen, en zie de zonden bij anderen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Was dat misschien ds. C.A. van Dieren (Rijssen-Noord)?Johann Gottfried Walther schreef:Pas gehoord in een preek: Een kind van God luistert voor zichzelf, en herkent zonden bij zichzelf, maar de onwedergeborene luister voor anderen, en zie de zonden bij anderen.
Wie het ook mag zijn geweest: het is mijns inziens helemaal niet waar.
Hoe mensen naar een preek luisteren en deze toepassen hangt veel meer van karakterstructuur dan van de heiliging af. Het gevaar van bevindelijke predikers is dat ze vanuit hun eigen karakterstructuur gaan psychologiseren. Hoe complexer de persoonlijkheid, hoe ingewikkelder de gedachten en -in sommiger beleving- hoe meer licht van de heilige Geest. Maar het zegt helaas meer over henzelf dan over Christus.
Hoe mensen naar een preek luisteren en deze toepassen hangt veel meer van karakterstructuur dan van de heiliging af. Het gevaar van bevindelijke predikers is dat ze vanuit hun eigen karakterstructuur gaan psychologiseren. Hoe complexer de persoonlijkheid, hoe ingewikkelder de gedachten en -in sommiger beleving- hoe meer licht van de heilige Geest. Maar het zegt helaas meer over henzelf dan over Christus.
Dat vind ik niet.DDD schreef:
Als ik bevindelijke predikers beluister, komen ze op bepaalde punten erg overeen.
Want dan vallen karakters als het ware gewoon weg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Maar dat sluit elkaar toch helemaal niet uit?
Allereerst ging het om de eerste stelling, natuurlijk. En bij de tweede meld ik iets over een gevaar wat bevindelijke predikers bedreigt, dat sluit deze overeenkomsten helemaal niet uit. Integendeel. Ik vrees dat de overeenkomsten deels ook gewoon op jargon berusten.
Allereerst ging het om de eerste stelling, natuurlijk. En bij de tweede meld ik iets over een gevaar wat bevindelijke predikers bedreigt, dat sluit deze overeenkomsten helemaal niet uit. Integendeel. Ik vrees dat de overeenkomsten deels ook gewoon op jargon berusten.
Een moeder tegen een opstandige puber, die geen zin heeft om mee naar de kerk te gaan:
Geloof is als een plant, die moet ook minimaal één keer per week water hebben.
en daarmee was de kous af.
Geloof is als een plant, die moet ook minimaal één keer per week water hebben.
en daarmee was de kous af.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het gebed houdt de mens van de zonde af of de zonde houdt de mens van het gebed af.
John Bunyan
John Bunyan
- Johann Gottfried Walther
Ik had het over zonden, jij begint lijkt wel over iets heel anders, over karakters... wat heeft karakter met geopende zielsogen te maken?DDD schreef:Wie het ook mag zijn geweest: het is mijns inziens helemaal niet waar.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"