Beroepingswerk discussie [5]

Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Guy »

Piet Puk schreef:#rotondevierhonderteen :D
Het voordeel van rotondes is dat er meerdere afslagen zijn. En altijd rechts uitvoegen. :hum
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Zita »

Ontopic, aub.
Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Albert1987 »

DDD schreef:Ik neem aan dat dit al in de beroepingsbrief staat, dus een briefje aan de kerkenraad heeft nu niet zoveel zin meer;-)
Het voordeel is dat ds. Verschuure het beroep al had aangenomen voordat de beroepsbrief was aangekomen in de pastoriebrievenbus.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2901
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door FlyingEagle »

Albert1987 schreef:
DDD schreef:Ik neem aan dat dit al in de beroepingsbrief staat, dus een briefje aan de kerkenraad heeft nu niet zoveel zin meer;-)
Het voordeel is dat ds. Verschuure het beroep al had aangenomen voordat de beroepsbrief was aangekomen in de pastoriebrievenbus.
Haha inderdaad. Afbeelding
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:
Albert1987 schreef:
DDD schreef:Ik neem aan dat dit al in de beroepingsbrief staat, dus een briefje aan de kerkenraad heeft nu niet zoveel zin meer;-)
Het voordeel is dat ds. Verschuure het beroep al had aangenomen voordat de beroepsbrief was aangekomen in de pastoriebrievenbus.
Haha inderdaad. Afbeelding
:D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door alepha »

Tom schreef:
Jantje schreef: En voor Genemuiden is het fijn. Het noorden van Nederland heeft nu ook relatief veel predikanten.
Het is wel te hopen dat de kerkenraad in Genemuiden de nieuwe ds. eindelijk eens toestaat om in de auto te stappen op zondag voor derde beurten. Ds. Verschuure is altijd erg begaan met de vacante gemeenten en preekt daarom ook wel 4x op een zondag. Dat pakt een kerkenraad de omliggende gemeenten allemaal af!

Een kennis van mij die lid is in die gemeente, heeft de kerkenraad ooit voorgesteld om de predikant meer vrije beurten te geven. Als je er op tegen bent dat de predikant van de auto gebruik maakt op zondag en daardoor geen beurten in de (naburige) vacante gemeenten kan vervullen, zou het sieren om meer vrije zondagen te geven aan de predikant.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

alepha schreef:
Tom schreef:
Jantje schreef: En voor Genemuiden is het fijn. Het noorden van Nederland heeft nu ook relatief veel predikanten.
Het is wel te hopen dat de kerkenraad in Genemuiden de nieuwe ds. eindelijk eens toestaat om in de auto te stappen op zondag voor derde beurten. Ds. Verschuure is altijd erg begaan met de vacante gemeenten en preekt daarom ook wel 4x op een zondag. Dat pakt een kerkenraad de omliggende gemeenten allemaal af!

Een kennis van mij die lid is in die gemeente, heeft de kerkenraad ooit voorgesteld om de predikant meer vrije beurten te geven. Als je er op tegen bent dat de predikant van de auto gebruik maakt op zondag en daardoor geen beurten in de (naburige) vacante gemeenten kan vervullen, zou het sieren om meer vrije zondagen te geven aan de predikant.
En? Wat zei de kerkenraad?

Wel een goed idee van die kennis overigens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door -DIA- »

Albert1987 schreef:
DDD schreef:Ik neem aan dat dit al in de beroepingsbrief staat, dus een briefje aan de kerkenraad heeft nu niet zoveel zin meer;-)
Het voordeel is dat ds. Verschuure het beroep al had aangenomen voordat de beroepsbrief was aangekomen in de pastoriebrievenbus.
Dat wist ik niet.... ik had zelf al wel ergens een gevoel, meer ook niet, toen ik las dat ds. Verschuure op tweetal stond, dat hij wellicht dit beroep zou aannemen... Ik weet ook niet waarom. Ik weet wel dat er in Genemuiden nog mensen zijn die onderwijs nodig hebben en ook zoeken.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Herman »

Wordt die brief niet gewoon gemaild?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Albert1987 schreef:
DDD schreef:Ik neem aan dat dit al in de beroepingsbrief staat, dus een briefje aan de kerkenraad heeft nu niet zoveel zin meer;-)
Het voordeel is dat ds. Verschuure het beroep al had aangenomen voordat de beroepsbrief was aangekomen in de pastoriebrievenbus.
Dat wist ik niet.... ik had zelf al wel ergens een gevoel, meer ook niet, toen ik las dat ds. Verschuure op tweetal stond, dat hij wellicht dit beroep zou aannemen... Ik weet ook niet waarom. Ik weet wel dat er in Genemuiden nog mensen zijn die onderwijs nodig hebben en ook zoeken.
In Genemuiden nog wel ja..
Maar voor de rest? Misschien in Rijssen. Maar dan houdt het wel een beetje op.


:bobo
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Bauke »

Bezorgd schreef:Een van zijn voorgangers in Genemuiden reed wel op zondag. Omdat hij geen zin had te blijven slapen in de gemeente waar hij dan een zondag preekte. Het ging alleen een beetje stiekem. :)
Bij de straat in rijden de lichten uit en zo zachtjes mogelijk parkeren bij de pastorie.
Zo wilde kerkenraad dat blijkbaar, want reken maar dat ze er wel vanaf wisten.
Stel je voor zit je als predikant 20km verderop bij een ouderling te wachten tot de 2de dienst. 3de beurt verboden. Totaal 2 nachten weg
En je vrouw zit thuis met 6 kleine kinderen.

Je bent een dienaar van het Woord, dan wil je toch preken. 3, 4 of 5x per zondag.

Overigens moet de predikant in Genemuiden ook te voet naar de kerk. Maar hij krijgt dan wel begeleiding van een kerkenraadslid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Mara »

Bauke schreef: Stel je voor zit je als predikant 20km verderop bij een ouderling te wachten tot de 2de dienst. 3de beurt verboden. Totaal 2 nachten weg
En je vrouw zit thuis met 6 kleine kinderen.
Alsof elke predikant 6 kinderen heeft.
Wij hadden vroeger regelmatig een predikant te logeren. Hij kwam dan op zaterdagavond en maandagochtend vertrok hij weer.
Wat te doen met de vaders die 24 uurs brandwacht hebben, op een booreiland werken (14 dagen op, 14 dagen af), co-assistent zijn in een ziekenhuis?
Een predikant is juist thuis op uren waar een vader die in kantooruren werkt, er niet is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël
Berichten: 1061
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef:
Bauke schreef: Stel je voor zit je als predikant 20km verderop bij een ouderling te wachten tot de 2de dienst. 3de beurt verboden. Totaal 2 nachten weg
En je vrouw zit thuis met 6 kleine kinderen.
Alsof elke predikant 6 kinderen heeft.
Wij hadden vroeger regelmatig een predikant te logeren. Hij kwam dan op zaterdagavond en maandagochtend vertrok hij weer.
Wat te doen met de vaders die 24 uurs brandwacht hebben, op een booreiland werken (14 dagen op, 14 dagen af), co-assistent zijn in een ziekenhuis?
Een predikant is juist thuis op uren waar een vader die in kantooruren werkt, er niet is.
De meeste kantooruren overlappen de schooluren. Een predikant is zeer regelmatig de avonden weg. De zondag is voor een predikant vaak de enige dag dat hij ongestoord met het gezin bezig kan zijn, als hij eenmaal klaar is met preken. Nee, dan moet je nog even opgeprikt ergens gaan zitten om je zondagavond door te brengen. Dan zou ik liever maar helemaal geen preekbeurten elders meer vervullen. Niet om het preken overigens, maar dan maar alleen in de eigen gemeente.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5655
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Dodo »

En onderschat niet hoe vermoeiend het is om een dienst te leiden. Twee keer is al een flinke klus, drie keer is zwaar en meer kan eigenlijk niet.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door DDD »

Waarom?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gesloten