Pagina 74 van 296

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 07 jan 2022, 11:30
door huisman
Ambtenaar schreef:
huisman schreef: We zijn in een groot deel van onze gezindte de radicaliteit van het Evangelie kwijt. Romeinen 3 functioneert nauwelijks, onze val in Adam met zijn verwoestende uitwerking lijkt niet meer dan een misstap(je). Ten diepste wordt Golgotha zo onbegrijpelijk. Dan raken wij het zicht op de Gekruisigde kwijt. Wij begrijpen weinig meer van Gods toorn over de zonde omdat de zonde niet meer het Bijbelse gewicht heeft.
Wat bedoel je met het niet functioneren van Romeinen 3?

Paulus vermaan dat alle mensen zondaren zijn en dat hij besluit met de woorden: opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij. Dat is onze staat na de zondeval. Daar moeten wij beginnen!

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 07 jan 2022, 11:30
door Bertiel
-DIA- schreef:
Bertiel schreef: Wie heb je allemaal op links hhk gehoord?
Neem bv. (om wat te noemen) Kralingseveer en Staphorst. Dan heb je toch een groot verschil, als je het opmerkt.
Wordt in Kralingseveer de zondigheid van de mens en de wedergeboorte niet genoemd?

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 07 jan 2022, 11:31
door huisman
Bertiel schreef:Gaat dit over de HHK?
Nee dit is veel breder. Dus misschien afsplitsen.

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 07 jan 2022, 11:37
door Johann Gottfried Walther
huisman schreef:
Een emeritus predikant zij het bij ons op de kansel net wat duidelijker: Gemeente er zijn zaken die steeds meer gemist worden in de prediking en die onmisbaar zijn voor een prediking die voluit Schriftuurlijk is.
De doodstaat van de mens, het wonder van de wedergeboorte en het ontdekkende werk van Gods Geest. Zonder een door Gods Geest verbroken hart en verslagen Geest zal het allemaal godsdienstige schijn zijn.
Dit zijn zeker nodige zaken, maar Christus dient ook gepreekt te worden, en wel onvoorwaardelijk, en dat gebeurd ook niet altijd.
Dat mag ook wel eens genoemd worden.

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 07 jan 2022, 11:45
door huisman
Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:
Een emeritus predikant zij het bij ons op de kansel net wat duidelijker: Gemeente er zijn zaken die steeds meer gemist worden in de prediking en die onmisbaar zijn voor een prediking die voluit Schriftuurlijk is.
De doodstaat van de mens, het wonder van de wedergeboorte en het ontdekkende werk van Gods Geest. Zonder een door Gods Geest verbroken hart en verslagen Geest zal het allemaal godsdienstige schijn zijn.
Dit zijn zeker nodige zaken, maar Christus dient ook gepreekt te worden, en wel onvoorwaardelijk, en dat gebeurd ook niet altijd.
Dat mag ook wel eens genoemd worden.
Natuurlijk. Wat ik en deze predikant bedoelen is de puriteinse radicaliteit. Dan begrijp jij precies wat ik bedoel. Helaas is er ook veel belofte prediking die niet begint bij waar wij van nature ons bevinden. Op het vlakke des veld vertreden in ons eigen bloed (Ezechiël 16 een hoofdstuk om met ingehouden adem te lezen)

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 07 jan 2022, 12:09
door Tiberius
Ik heb hier een bericht en wat reacties daarop geknipt en een waarschuwing uitgedeeld.
Het is hier niet toegestaan om predikanten als gevleesde duivels te bestempelen; ook al citeer je daarmee een andere predikant.

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 07 jan 2022, 14:24
door Ambtenaar
huisman schreef: Paulus vermaan dat alle mensen zondaren zijn en dat hij besluit met de woorden: opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij. Dat is onze staat na de zondeval. Daar moeten wij beginnen!
Het jammere vind ik altijd dat de mensen die daarmee beginnen meestal vergeten te eindigen met de rechtvaardiging door het geloof.

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 07 jan 2022, 14:50
door huisman
Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Paulus vermaan dat alle mensen zondaren zijn en dat hij besluit met de woorden: opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij. Dat is onze staat na de zondeval. Daar moeten wij beginnen!
Het jammere vind ik altijd dat de mensen die daarmee beginnen meestal vergeten te eindigen met de rechtvaardiging door het geloof.
Dat lijkt mij onmogelijk of je moet de rest van de Romeinenbrief ongelezen laten. Maar de rechtvaardiging door het geloof krijgt alleen glans en reliëf tegen de achtergrond van wat verwoord is in Romeinen 3.
We zullen moeten leren dat we in Gods ogen verdoemelijk zijn. Dat onze gerechtigheid een wegwerpelijk kleed is.(Jesaja 64:6)
Van nature weten wij niet dat we ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt zijn (Openbaring 3:17)
We zijn rijk en verrijkt in onze lauwe godsdienstige werken. Wij zijn dood door de misdaden en zonden (Efeze 2:1)

Deze onmisbare noties moeten in elke preek aan de orde komen.

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 07 jan 2022, 14:55
door Ambtenaar
huisman schreef: We zullen moeten leren dat we in Gods ogen verdoemelijk zijn. Dat onze gerechtigheid een wegwerpelijk kleed is.(Jesaja 64:6)
Van nature weten wij niet dat we ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt zijn (Openbaring 3:17)
We zijn rijk en verrijkt in onze lauwe godsdienstige werken. Wij zijn dood door de misdaden en zonden (Efeze 2:1)

Deze onmisbare noties moeten in elke preek aan de orde komen.
Dat is precies wat ik bedoel. Romeinen 3 gaat niet enkel over de mens als zondaar, maar ook over de rechtvaardiging door het geloof. Je kunt wel heel erg veel nadruk liggen op het zondaarschap, maar dat biedt helemaal niets. Het gaat er juist om dat wij als zondaren gerechtvaardigd kunnen worden door het geloof. Dat is wat ons als christen perspectief biedt.

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 07 jan 2022, 15:23
door huisman
Ambtenaar schreef:
huisman schreef: We zullen moeten leren dat we in Gods ogen verdoemelijk zijn. Dat onze gerechtigheid een wegwerpelijk kleed is.(Jesaja 64:6)
Van nature weten wij niet dat we ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt zijn (Openbaring 3:17)
We zijn rijk en verrijkt in onze lauwe godsdienstige werken. Wij zijn dood door de misdaden en zonden (Efeze 2:1)

Deze onmisbare noties moeten in elke preek aan de orde komen.
Dat is precies wat ik bedoel. Romeinen 3 gaat niet enkel over de mens als zondaar, maar ook over de rechtvaardiging door het geloof. Je kunt wel heel erg veel nadruk liggen op het zondaarschap, maar dat biedt helemaal niets. Het gaat er juist om dat wij als zondaren gerechtvaardigd kunnen worden door het geloof. Dat is wat ons als christen perspectief biedt.
1.Nooit fijn als je een deel van een post wegknipt.
2.Het gaat om de rechtvaardiging van de goddeloze. Vijanden worden met God verzoend. De rechtvaardiging biedt de 'christen' geen enkel perpectief maar de goddeloze des te meer.
3. Vind jij het nu wel of niet van belang dat in de prediking onze verdoemelijke staat wordt aangewezen?

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 07 jan 2022, 15:45
door Ambtenaar
huisman schreef: 2.Het gaat om de rechtvaardiging van de goddeloze. Vijanden worden met God verzoend. De rechtvaardiging biedt de 'christen' geen enkel perpectief maar de goddeloze des te meer.
De rechtvaardiging geschiedt door het geloof in Christus en komt tot degenen die geloven. Een niet-gelovige heeft daarom ook geen perspectief.
huisman schreef:3. Vind jij het nu wel of niet van belang dat in de prediking onze verdoemelijke staat wordt aangewezen?
Het is niet los verkrijgbaar. En ik wil met name benadrukken wat de rechtvaardiging in het geloof betekent. Ook in het hier en nu.

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 08 jan 2022, 10:53
door Ditbenik
huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Paulus vermaan dat alle mensen zondaren zijn en dat hij besluit met de woorden: opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij. Dat is onze staat na de zondeval. Daar moeten wij beginnen!
Het jammere vind ik altijd dat de mensen die daarmee beginnen meestal vergeten te eindigen met de rechtvaardiging door het geloof.
Dat lijkt mij onmogelijk of je moet de rest van de Romeinenbrief ongelezen laten. Maar de rechtvaardiging door het geloof krijgt alleen glans en reliëf tegen de achtergrond van wat verwoord is in Romeinen 3.
We zullen moeten leren dat we in Gods ogen verdoemelijk zijn. Dat onze gerechtigheid een wegwerpelijk kleed is.(Jesaja 64:6)
Van nature weten wij niet dat we ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt zijn (Openbaring 3:17)
We zijn rijk en verrijkt in onze lauwe godsdienstige werken. Wij zijn dood door de misdaden en zonden (Efeze 2:1)

Deze onmisbare noties moeten in elke preek aan de orde komen.
Uiteraard moeten in de prediking alle noties aan de orde komen. De de stelling dat ze allemaal in elke preek aan de orde moeten komen gaat me te ver. M.i. bepaalt de tekst wat aan de orde moet komen. Een preek over bijvoorbeeld Filippenzen 4 vers 4 tot en met 7 zal gericht zijn op de gelovigen, terwijl een preek over Romeinen 3 vers 23 tot en met 26 veel meer zal gaan over de totale verlorenheid door de zonde en de rechtvaardiging door het geloof in Jezus Christus.
Daarom ben ik groot een voorstander van het preken over vervolgstof. En dan geen losse teksten maar tekstgedeelten zoals een perikoop of een hoofdstuk. Dan komen alle noties uit de Schrift aan de orde omdat ze opkomen vanuit de Schrift.

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 08 jan 2022, 20:02
door Willem87
Herman schreef:
Valcke schreef:Volgens mij was HET argument in 2004 dat men uitsluitend wilde staan op de grondslag van de gereformeerde belijdenissen (de drie formulieren van enigheid). De grondslag van de PKN is immers verbreed waarbij de Lutherse belijdenissen en latere getuigenissen zijn toegevoegd (terwijl Lutherse en Gereformeerde belijdenissen elkaar soms tegenspreken). Dat was de strijd voorafgaand aan 2004. Ik begrijp niet dat je zeggen kunt dat dit nu niet meer relevant lijkt te zijn.
Hierom is het onbegrip van Herstelhervormd dus zeer begrijpelijk. Het is dus wel relevant, maar die personen die het relevant vinden zullen niet zomaar terug naar de PKN gaan.
Bijv. Ds M Goudriaan is ook al een aantal jaartjes weer in de PKN.
Hij had er ergens ooit een stukje over geschreven.
1 van de redenen was dat hij naar de PKN ging.
Dat men getracht had het zoveelste... Kerkverband op te richten.

Hieronder een stukje waarom hij terug ging naar de PKN.

Met enige aarzeling ga ik op deze vraag in. De stof is gevoelig voor me. Alle denken en spreken over de kerk kan wel eens afmattend zijn. Toch wil ik zeker ingaan op een eerlijke vraag, op sympathieke wijze gesteld. Ik probeer dat zo open en helder mogelijk te doen. Misschien is het goed als ik hier een “Verantwoording” weergeef, die ik in 2006 schreef voor m’n gemeenteleden in Lunteren om helderheid te verschaffen in de dingen die me bezig hielden. Dat het me toen niet mogelijk was om deze verklaring openbaar te maken, doet nu niet ter zake bij het beantwoorden van de vraag.

“VERANTWOORDING”

“In toenemende mate leeft bij mij de behoefte om nog eens terug te komen op mijn kerkelijke standpunt. Eerder en veel uitvoeriger deed ik dat in verschillende kerkenraadsvergaderingen en ook door middel van een brief aan de kerkenraadsleden persoonlijk.

U weet dat de ontwikkelingen op het kerkelijk erf in de afgelopen jaren mij zeer aangegrepen hebben. Het einde van de Ned. Hervormde Kerk was en is mij ontzaglijk bitter. Verder was er het dilemma van enerzijds een kerk die ook officieel ruimte biedt aan allerlei wind van leer en anderzijds de weg van scheiding. Ik moet eerlijk erkennen, dat er meer dan eens een wankelmoedigheid bij me geweest is, die me bepaald niet tot eer strekt. Vaak voelde ik me gemangeld door een onmogelijke keuze. (...)

Dat ik tot vandaag toe mijn weg ging zoals ik die ging, staat niet los van mijn verbondenheid met de kerkenraad die ik zie als vertegenwoordiging van de gemeente. Ook moet ik noemen mijn grote bezwaren tegen en zorgen over de Protestantse Kerk. Eerlijkheidshalve moet ik wel opmerken dat ik herhaaldelijk bezwaren heb ingebracht tegen de mijns inziens te radicale en haastige weg die wij gingen bij het komen tot een nieuwe kerk.

Intussen wordt mijn moeite met de weg die ik ga eerder groter dan kleiner. Vanwaar deze moeite? Meerdere redenen kunnen aangevoerd worden. Ik noem er uiterst beknopt enkele. Zo ontbreekt het me aan de overtuiging dat het gaan van een aparte kerkelijke weg naar Gods Woord is. Ik blijf overigens van mening dat zij, die in hun geweten menen geen andere weg te mogen gaan, respect verdienen. Bij dit alles is het van betekenis dat ik de HNHK niet als dé voortzetting van de oude Hervormde Kerk kan zien. Ook maakt de kerkgeschiedenis me huiverig voor het gaan van een gescheiden weg. Is dat echt een oplossing temidden van alle nood en schuld voor God?

In het Oude Testament werpen psalmisten en profeten zich verslagen neer voor God, wanneer de toestand van hun volk niet beter is dan van Sodom en Gomorra. Vanuit het Nieuwe Testament ben ik zeer aangesproken door Christus’ woord tot de engel van een gemeente, die de naam heeft dat ze leeft, terwijl ze dood is (!): versterk het overige dat sterven zou (Openb. 3:2). Niet een aparte weg gaan maar terugkeer tot God wordt geboden! Hebben we niet allen bijgedragen aan de schuld van onze oude kerk? Kan ik me losmaken van die schuld door een aparte weg te gaan?

Niemand mene dat ik een verdediging van de PKN op me genomen heb of dat ik geen diepe zorg over haar heb. Meermalen heb ik op de kerkenraad gezegd dat ik veel van haar grondslag en kerkorde niet kan aanvaarden zoals het voor ons ligt. De kerkorde zie ik als zwakker en slechter dan die van 1951, waartegen toen vanuit de gereformeerde richting al grote bezwaren werden ingebracht. Intussen heeft Calvijn me voorgehouden dat er een grens is bereikt wanneer men gedwongen wordt om actief aan het kwade mee te werken en er geen ruimte meer is naar de Schrift te leren en te leven. Is dat het geval, dan is het innemen van je plaats in zo’n kerk onmogelijk geworden.

De moeite die ik heb met de weg die we gaan, heeft ook te maken met de vrees dat we de zoveelste kerk op gereformeerde grondslag gaan vormen. Ik zwijg verder maar over het geharrewar rondom de naam van de kerk, waaraan beide kerken trouwens schuldig staan, en andere meer praktische zaken.

Waarom schrijf ik al deze dingen? U hebt er als gemeente recht op om te weten wat mijn diepste motieven en overtuigingen zijn. Laat niemand menen dat ik geen standpunt heb. Verder moet u nooit kunnen zeggen dat ik, wanneer mijn weg zich voortzet binnen de PKN -wat gezien het bovenstaande zeer wel mogelijk is- op laffe wijze met de noorderzon ben vertrokken. De tijd zal overigens leren wat de Heere met u en mij voor heeft.

Ik besef dat deze regels bij meerderen pijn, droefheid of onbegrip zullen oproepen. Dat is het laatste wat ik begeer en het grijpt me aan. Hopelijk proeft u ondanks alles toch oprechte bedoelingen. Ik erken dat ook mijn ambtelijk leven me schuldig stelt voor God. Nochtans zoek ik biddend Gods weg te gaan. Hij ontferme Zich over ons!”

Hopelijk geeft deze verklaring duidelijkheid inzake de redenen die me bewogen. Of het een “kort en eenvoudig antwoord “ is geworden, moeten de lezers maar beoordelen. Graag wil ik nog kwijt, dat het me tot grote vreugde zou zijn wanneer alle gereformeerde belijders binnen onze gezindte elkaar meer de broederhand zouden reiken. Laat er onder ons een vurig gebed zijn, dat waarheid en eenheid heerschappij voeren. Ook is het in toenemende mate m’n overtuiging dat het staan voor de (gereformeerde) belijdenis tegenstand en aanvechting met zich brengt. De Koning der Kerk zegene ons. Hij weet in duisternis het licht voort te brengen. Hij is de Eerste en de Laatste!

Ds. M. Goudriaan

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 28 apr 2022, 23:37
door HersteldHervormd
Weet iemand of er meer kandidaten per jaar bijkomen dan dat er predikanten met emeritaat gaan in de HHK?

Re: Ontwikkelingen HHK

Geplaatst: 29 apr 2022, 07:33
door Nasrani
HersteldHervormd schreef:Weet iemand of er meer kandidaten per jaar bijkomen dan dat er predikanten met emeritaat gaan in de HHK?
Bedoel je kandidaten die beroepbaar gesteld worden of studenten die preekconsent krijgen?