Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

ZWP

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door ZWP »

Mara schreef: Je weet niet of dit vers bereid voedsel is, soms worden gerechtjes opgewarmd, om het dan pas mee te geven.
Weet je hoe ziek je kunt worden van een voedselvergiftiging? Het heeft mijn buurvrouw bijna het leven gekost, ze had ook een restje chinees opgewarmd.
Oeps, wij doen dat ook altijd gewoon. Nooit problemen mee gehad gelukkig.
Hoe sterk is de link tussen 2x opwarmen en voedselvergiftiging dan eigenlijk?
Mara

Bericht door Mara »

ZWP schreef:
Mara schreef: Je weet niet of dit vers bereid voedsel is, soms worden gerechtjes opgewarmd, om het dan pas mee te geven.
Weet je hoe ziek je kunt worden van een voedselvergiftiging? Het heeft mijn buurvrouw bijna het leven gekost, ze had ook een restje chinees opgewarmd.
Oeps, wij doen dat ook altijd gewoon. Nooit problemen mee gehad gelukkig.
Hoe sterk is de link tussen 2x opwarmen en voedselvergiftiging dan eigenlijk?
Op zich niet, mits het gerecht snel was afgekoeld.
Juist als het geleidelijk af staat te koelen, dus relatief lang op een lauwe temp blijft, kunnen de bacteriën razendsnel groeien.
Een koelkast en vriezer zijn niet bacteriedodend!
Koelen en vriezen remt slechts het bedervingsproces.
Wie één keer een voedselvergiftiging heeft doorgemaakt, past een tweede keer wel op.
Dus ik denk dat dit verkeerd bezuinigen is, ik houd niet van voedsel weggooien, maar soms moet dat echt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Je kunt er heel ziek van worden.
Maar vanwege het feit dat de Chinees het meegeeft in bakken die magnetronbestendig zijn ga ik er van uit dat het de bedoeling is dat je het restje thuis op kunt warmen. Dus doe ik dat ook, ik gooi liever geen eten weg.
Natuurlijk kan er een keer iets misgaan. Maar wil je dat niet, dan moet je alles alleen uit eigen tuin eten, in een streek waar je zelf de luchtkwaliteit kunt bepalen...
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:
Je kunt er heel ziek van worden.
Maar vanwege het feit dat de Chinees het meegeeft in bakken die magnetronbestendig zijn ga ik er van uit dat het de bedoeling is dat je het restje thuis op kunt warmen. Dus doe ik dat ook, ik gooi liever geen eten weg.
Natuurlijk kan er een keer iets misgaan. Maar wil je dat niet, dan moet je alles alleen uit eigen tuin eten, in een streek waar je zelf de luchtkwaliteit kunt bepalen...
Vanwege ernstige allergie kan ik nooit zomaar eten halen ergens.
Dus ik bereid altijd alles zelf.
Zelfs een patatje halen kan vervelende gevolgen hebben.
Kun je geen kleinere porties bestellen? Het vriendinnetje van mijn dochter werkt bij een afhaalchinees en daar kun je small/medium/large bakken rijst/mie e.d. bestellen.

Maar ook als je het zelf helemaal klaarmaakt, kan het soms nog mis gaan.
Ik had het een paar jaar geleden met een pan soep.
In de hoge smalle pan, wel in een bak koud water met ijsblokjes, laten afkoelen, maar niet vaak genoeg geroerd en ik had het in een wijde koude pan moeten overgooien.
Ik kon een paar liter soep zo wegmikken.
Toen ik het de volgende dag wilde opwarmen, stonk het de pan uit. ZUUR :deg
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het was voor een grotere groep en er was niet enorm veel over. De chinees dacht dat ik te weinig zou hebben, dus ik heb maar een compliment voor de grote porties gegeven en gezegd dat het zo echt genoeg was. En dat was dus ook zo.

Maar als je gauw last van eten hebt, zou ik ook geen chinees halen. Ik vind het lekker, maar over hoe gezond het is heb ik soms wel wat twijfels.
- Niet meer zo actief -
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik heb een paar kilo verse snijbonen gekregen uit de moestuin van de buren en die heb ik net door de molen gehaald, het is voor ongeveer 3 a 4 keer, moet je ze nu perse eerst blancheren voordat je porties in de vriezer doet?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Volgens mijn schoonouders niet, maar wij vinden ze ongeblancheerd niet lekker uit de vriezer.
- Niet meer zo actief -
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Ik heb een paar kilo verse snijbonen gekregen uit de moestuin van de buren en die heb ik net door de molen gehaald, het is voor ongeveer 3 a 4 keer, moet je ze nu perse eerst blancheren voordat je porties in de vriezer doet?
Ik vind snijbonen uit de molen nooit zo lekker. Ik snij ze in ruitjes. Héérlijk met geroosterde tomaten.
Maar goed, dat is natuurlijk helemaal geen antwoord op je vraag. Ik geloof dat mijn ma ze nooit blancheerde.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

@Mannetje, vers zijn ze het lekkerst natuurlijk, maar om nou een hele week snijbonen te eten ;)
@Zita, dan ga ik het ook gewoon proberen :)

Hebben jullie nog meer variatierecepten met snijbonen, naast de bekende "blote billetjes" in het gras?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Het zou eigenlijk wel moeten als je ze langer dan een paar weken wil invriezen.
Als we de voorverpakte gekocht hebben, 2 x 450-500 gram meestal, is dat net teveel.
Dus ik was en snijd ze en vries ze in een speciaal diepvrieszakje in.
Als ik er dan een aantal heb, maak ik ze in één keer op, meestal op zondag, lekker gemakkelijk.
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef: Hebben jullie nog meer variatierecepten met snijbonen, naast de bekende "blote billetjes" in het gras?
Van Jamie O.
In "wybertjes" snijden, kort koken en op het laatst een heel tot half blikje tomatenblokjes op sap erbij.
Langzaam verwarmen, jammie.
refo

Bericht door refo »

Orchidee schreef:Ik heb een paar kilo verse snijbonen gekregen uit de moestuin van de buren en die heb ik net door de molen gehaald, het is voor ongeveer 3 a 4 keer, moet je ze nu perse eerst blancheren voordat je porties in de vriezer doet?
Paar kilo? Hoeveel hebben ze dan zelf gehouden?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:haha Nog veel meer kilo's.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Wie weet een recept voor een heel lekkere quiche? Edit: zonder champignons en spinazie. De lastige eters komen weer eten. :hum
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:Wie weet een recept voor een heel lekkere quiche? Edit: zonder champignons en spinazie. De lastige eters komen weer eten. :hum
Ha Zita, die champignonhaters heb ik hier altijd aan tafel. :D
Ik gebruik altijd Koopmans hartigetaartplakjes, uit de diepvries.
Snel te verwerken en lekkerder dan uit een pak mix, vinden wij. (Ik maak er ook wel eens een plaatpizza van)
Ik vind spinazie ook te nat in een quiche.
Je zou een blik zalm, met kleine roosjes broccoli, groene aspergepuntjes, cherrytomaatjes kunnen nemen?
Met een flesje light kookroom en 3 eitjes door elkaar geklopt, naar smaak kruiden, heb je dan een smakelijk bindmiddel.

Of rulgebakken gehakt, waterkers, tomaatjes,blokjes courgette?

Of blokjes ham, stukje witte asperge (ze zijn er nog steeds zag ik) doperwtjes.

Heb ik je een eindje op weg geholpen zo?

Ik heb gisteren de friet gemaakt, van het recept in de nieuwste Allerhande. Het is slow cooking, kost dus veel tijd maar het resultaat is werkelijk verbluffend :super
Ik had te weinig gemaakt, zo bleek. :hum
Plaats reactie