Framboos schreef:Valcke schreef:Normaal gesproken beschermt een vaccin langere tijd tegen besmetting, ook als het gaat om varianten. De vaccinmakers hebben dit ook gehoopt en in de communicatie zijn de vaccins als uitweg aangewezen. Dit blijkt inmiddels heel veel genuanceerder te liggen.
Verder mogen we inderdaad hopen dat de vaccins gedurende langere tijd een bescherming bieden tegen een ernstig verloop, ook als het gaat om mutanten. Op dit moment weten we daar nog weinig over.
Al met al bevestigen de huidige ontwikkelingen dat de vaccins zich in een experimenteel stadium bevinden. We weten niet hoe lang de vaccins bescherming geven en ook niet of er überhaupt bescherming is tegen nieuwe mutanten. Theoretisch kan het zelfs zo zijn dat gevaccineerde mensen een nadeel hebben tegenover een mutant. We moeten dit allemaal afwachten. Hoe dan ook, m.i. wordt steeds meer bevestigd dat vaccinatie wel een strategie kan zijn ten opzichte van kwetsbare groepen, maar dat vaccinatie onder de huidige omstandigheden en onzekerheden nooit ingezet had mogen worden op nagenoeg de totale bevolking. Door zeer deskundige mensen is daar ook nadrukkelijk voor gewaarschuwd (al vanaf maart 2021 en eerder). Ik blijf het feit dat dit toch gebeurd is heel ernstig vinden.
Dat je decduur van een effect niet goed in kunt schatten, maakt een behandeling nog niet experimenteel. Of je zou iedere behandeling met chemotherapie of radiotherapie ook experimenteel willen noemen. En waarom steeds genoemd wordt dat gevaccineerden een nadeel hebben tov een mutatie in het virus blijft voor mij een raadsel, ik snap dat argument niet. Gelukkig noem je het een theoretisch argument het praktische argument is namelijk dat vaccinatie beschermt tegen ernstig verloop van covid-19, met de booster ook tegen de omicron variant.
- een chemotherapie wordt niet massaal uitgerold over een hele bevolking met allemaal gezonde mensen, maar wordt alleen gebruikt voor ernstig zieke mensen; het is logisch dat bij ernstige ziekte meer risico genomen wordt dan wanneer je te maken hebt met gezonde mensen; de vergelijking van een chemotherapie met een vaccin kan ik daarom echt niet plaatsen.
- punt blijft dat we niet weten wat de invloed is van het vaccin op de afweer tegen mutanten; ik heb begrepen dat het theoretisch zo kan zijn dat na een vaccinatie de natuurlijke afweer tegenover mutanten afneemt in plaats van toeneemt; dat zal inderdaad vast wel niet vaak voorkomen, maar het is m.i. wel een valide argument tegen massavaccinatie op het moment dat hierover nog geen zekerheid bestaat.
- het praktische argument dat je noemt is m.i. van waarde voor kwetsbare mensen; voor een heel grote groep jongere en gezonde mensen, is het echter van weinig waarde als je dat afweegt tegenover de grote onzekerheden met betrekking tot de vaccinwerking in relatie tot mutanten en de lange termijn (alsook tegenover de meer directe bijwerkingen overigens).
Ten aanzien van de afweer tegenover mutanten, zie bv. deze quote (interview Bert Mulder & Jona Walk, maart 2021)
,,Een ander probleem is dat we nog niet weten of als iemand eenmaal gevaccineerd is, zij later nog goed antistoffen maken tegen andere coronavarianten. (...) Op dit gebied moet nog heel veel onderzocht worden.’’
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/pl ... gle.com%2F
Al zou deze kans heel klein zijn, dan neem je toch met massavaccinatie van gezonde groepen mensen m.i. een enorm risico voor de lange termijn.