Het zijn verschillende zaken. De eis en de onmogelijkheid uit onszelf
Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wat wil u aantonen met Ezechiël 16?
Ik toon aan dat de Heere Jezus zegt 'bekeert u, ... .'
In het OT lezen we de oproep van Jona (in opdracht van God) bekeert u. En wat deden de mensen? Riepen ze 'Heere bekeer ons'? Nee, zij bekeerden zich en God zag het aan en de stad werd toen niet omgekeerd.
In het OT lezen we de oproep van Jona (in opdracht van God) bekeert u. En wat deden de mensen? Riepen ze 'Heere bekeer ons'? Nee, zij bekeerden zich en God zag het aan en de stad werd toen niet omgekeerd.
Laatst gewijzigd door CvdW op 29 aug 2024, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zet niks voorop. Het Woord laten staan zoals het er staat.
Eens met @Geytenbeekje, niemand ontkent dit. In Johannes 6:44 zegt de Heere Jezus: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage." Dus, de oproep tot bekering in bv. Markus 1:15 is niet alleen een menselijke beslissing, maar ook een geestelijke omkeer die alleen mogelijk is door de kracht van de Heilige Geest. En die Geest wordt nu juist belooft in het Evangelie, aan een ieder die komt.
"En op den laatsten dag, zijnde de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke. Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien. (en dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven)."
"En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden. En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven? Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven? Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?"
Dit Zijn de evangeliebeloften, die tot iedereen komen, die ze hoort. En ze zijn voor iedereen die ze nodig heeft.
Dat het eenzijdig God werk is. Ja een daarna als nog Nahum 3 ver7 en Zefanja 2 vers 13.CvdW schreef: ↑29 aug 2024, 22:12 Wat wil u aantonen met Ezechiël 16?
Dat klopt maar de nadruk wordt er wel opgelegd.
Wat vindt u van de woorden van de Heere Jezus zelf? Bekeert u.
En hoe kijkt u naar de geschiedenis van Jona?
En hoe kijkt u naar de geschiedenis van Jona?
- Heidebloem
Zoals ik hierboven al vermelde begint God altijd. Op het moment dat de mens zich gaat bekeren is het God die trekt! De opdrachten van de Heere Jezus zijn erg duidelijk! Hij zegt niet 'Bid maar veel om bekering', Hij zegt 'KOMT tot Mij en ik ZAL u rust geven'. Gaan dus!CvD schreef: ↑29 aug 2024, 20:50Dus een mens kan zich zelf bekeren dan volgens jouw? Niemand zeg Jezus ,kan tot Mij komen. Wij allen hebben, door onze val in Adam moet en vrijwillig afscheid genomen van God. En daar door het vermogen en de kracht verloren om te geloven. Tenzij en dat is een Goddelijke tenzij het hem geven wordt van Zijn Vader. Want het geloof is een gave Gods. We zijn van naturen onbekend met onze rampzalige staat waarin wij door onze erf en dadelijke zonden moed een vrijwillig van God afgevallen zijn. We moeten onze plichten doen ,we moeten vragen of God ons wil bekeren een waarom omdat God het waard is gedienden gevreesdte worden. Daar Hij krachtig de schepping ons aller Vader is.Maar de doop maakt ons niet zalig een zal ons ook nooit zaligmaken. Alleen het bloed van Jezus Christus Gods Zoon wast en reinigt van alle zonden. Een hoe dat de Heere dat? Hij trekt met mensenzeelen en koorden van eeuwige liefde. Lees Ezechiël 16 maar eens. Pak de kanttekening erbij een en bijbel verklaring bij.Heidebloem schreef: ↑29 aug 2024, 20:25Waarvan zou hij zich anders moeten bekeren? Iemand die zich niet druk maakt om zijn zonden en eeuwige bestemming zal zijn doop ook niet gaan beantwoorden.CvD schreef: ↑29 aug 2024, 20:05O een de Geest is het die overtuigd van zonden, gerechtigheid en oordeel. Of springt God over zijn recht heen. Ik neem aan dat je wel het waarachtige geloof bedoeld toch?Heidebloem schreef: ↑29 aug 2024, 19:56
Kort gezegd, de gedoopte gaat het Evangeliebevel gehoorzamen; "bekeer u en geloof het Evangelie." Markus 1:15b
Op het moment dat je in geloof(=vertrouwen) naar Hem toe gaat, geeft Hij Zijn rust!
Maar het gaan tot Hem is en blijft Gods werk in je, dat zal ik nooit ontkennen. God is het die in je begint, iemand waar God niet aan trekt, zal nooit in geloof tot Jezus gaan.
Ik kom nu verder niet aan Ezechiel 16 toe.
Lees verder wat @arja schrijft, zij kan het beter verwoorden.
- Heidebloem
Hier ben ik inderdaad ook benieuwd naar.
En hoe zie je de opdrachten van de Heere Jezus dan? Die staan volgens mij allemaal in gebiedende wijs mét een belofte er achter. 'Komt tot mij, bekeert u, klopt en.., zoekt en..,
Dat moeten we lezen als: we kunnen het niet, maar we kunnen er alleen wel veel om bidden? Waarom zou dat wel kunnen en mogen? Is dat dan geen actieve houding/werken?
Misschien moet je het een lezen Ezechiël 16 met de kanttekening erbij.CvdW schreef: ↑29 aug 2024, 22:12 Wat wil u aantonen met Ezechiël 16?
Had ik vooraf al gedaan, daarom mijn vraag over aantonen?CvD schreef: ↑30 aug 2024, 08:16Misschien moet je het een lezen Ezechiël 16 met de kanttekening erbij.CvdW schreef: ↑29 aug 2024, 22:12 Wat wil u aantonen met Ezechiël 16?
Heeft u zelf al nagedacht over de woorden van de Heere Jezus 'bekeert u'?
Een te billijken eis is dat toch? We hebben het gekend om God te dienen en te vrezen of niet? Wij waren naar zijn beeld en gelijkenis geschapen toch? Een waar bestond dat beeld uit,juist ja uit ware kennis, gerechtigheid een heiligheid. Maar wij zijn moet een vrijwillig van God afgevallen lees Gen 3 maar. Een daar door staan wij met onze rug naar God toe aldus een van de oudevaders. Wat ik van harte onderschrijf. Dus wij moeten tot God wederkeren. Een dat staat ook in Gen 3 beschreven Zal God dan zelf niet de eerst werkende oorzaak zijn? Joh 1:13 Welke niet uit den bloede,nog uit den wil des vleses,noch uit den wil des mans,maar uit God geboren zijn. Deze neemt Christus aan tot zaligheid. Ook de Romeinen brief van Paulus wijst op de wedergeboorte bij God vandaan. Neen de kleine catechismus van Westmister lees hoofstuk 17 tot 21 duidelijker kan ik het niet verwoorden als dat daarin verwoord wordt. Of zijn de 3 stukken niet meer zo belangrijk die we ook in onze catechismus vinden. De apostel Paulus zegt het zelf in 2 Tim 1:19 Die ons heeft zalig gemaakt,en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken ,maar naar zijn eigen voornemen en genade,die ons gegeven is in Christus Jezus voor de tijden der eeuwen. Lees daar bij ook de kanttekening en verwijs teksten.
Wat betreft Jona ik wel duidelijk zijn wat in Gods woord staat is waar een vast. Maar nu mijn vraag aan jou.Wie had dat ware berouw gewerkt in het hart van die mensen? Maar naderhand is Nineve gewoon verwoest wel een paar honderd jaar later zie Nahum 2:8 Zefanja 2:3.
Dus wie is de eerste die een zondaar op zoekt?Daar geef je geen antwoord op.CvdW schreef: ↑30 aug 2024, 09:01Had ik vooraf al gedaan, daarom mijn vraag over aantonen?CvD schreef: ↑30 aug 2024, 08:16Misschien moet je het een lezen Ezechiël 16 met de kanttekening erbij.CvdW schreef: ↑29 aug 2024, 22:12 Wat wil u aantonen met Ezechiël 16?
Heeft u zelf al nagedacht over de woorden van de Heere Jezus 'bekeert u'?
Dat lezen we in Genesis al. God zoekt de mens eerst op.
Nu ben ik benieuwd hoe u de woorden van de Heere Jezus, 'bekeert u', leest.
Nu ben ik benieuwd hoe u de woorden van de Heere Jezus, 'bekeert u', leest.