Waarom wordt de opleiding niet opensgesteld voor iedereen met een attest. De toegang tot op de kansel hoort bij de kerkenraad te liggen meen ik. Weet niet hoe dat kerkordelijk ligt binnen GG.Tiberius schreef:Wat is 'meer dan goed'? Is goed niet goed genoeg?pierre27 schreef:Ja joh, daarom je niet teveel erover opwinden. Ze doen hun werk meer dan goed.Jantje schreef:Toch wel intrigerend..., de curatoriumrotonde wordt voor de zoveelste keer rondgedraaid en je ziet in gedachten gelijk dezelfde forummers weer driftig op hun toetsenbord de woorden typend aaneenrijgen.
Terwijl er feitelijk gezien geen enkel nieuw argument aan het licht komt, als we zien op de achterliggende jaren.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Ja dat is wellicht beter. Laat ik het zo zegge, ik vind dat ze hun werk prima doen.Tiberius schreef:Wat is 'meer dan goed'? Is goed niet goed genoeg?pierre27 schreef:Ja joh, daarom je niet teveel erover opwinden. Ze doen hun werk meer dan goed.Jantje schreef:Toch wel intrigerend..., de curatoriumrotonde wordt voor de zoveelste keer rondgedraaid en je ziet in gedachten gelijk dezelfde forummers weer driftig op hun toetsenbord de woorden typend aaneenrijgen.
Terwijl er feitelijk gezien geen enkel nieuw argument aan het licht komt, als we zien op de achterliggende jaren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- Delftenaar
Op het moment dat tweederde van de gemeenten vacant zijn kun je je toch afvragen of ze hun werk goed doen.
Vooruit, van de vacante gemeenten is zeg even de helft te klein. Maar dan blijft die andere helft nog over...
Vooruit, van de vacante gemeenten is zeg even de helft te klein. Maar dan blijft die andere helft nog over...
Dat zijn voor mij twee verschillende zaken. Ik zie het werk van het curatorium niet zo dat alle vacante gemeenten vervuld moeten worden. Enfin daar zullen we verschillend over denken.Delftenaar schreef:Op het moment dat tweederde van de gemeenten vacant zijn kun je je toch afvragen of ze hun werk goed doen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- Ora et labora
Nooit bij stil gestaan dat twee derde deel vacant is.Delftenaar schreef:Op het moment dat tweederde van de gemeenten vacant zijn kun je je toch afvragen of ze hun werk goed doen.
Ja kleine gemeenten kunnen misschien niet gouw een ds beroepen.
De selectie predikanten in de tijd van ds Lamain en ds Fraanje kan men ook niet meer vergelijken met de selectie die heden ten dage er is.
En in deze tijd is helaas bij alle Kerken een achteruitgang
i.v.m. minder kerkgangers in de Kerk etc. verloop naar andere Kerken enz.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Forummer schreef:Ik vind het een hele goede, nette column.
Dit zijn vragen die breed leven binnen de GerGem. Dan kun je als kerkleiders toch niet "je kop in het zand blijven steken" ?
De nood ís hoog. Dat wordt zeer terecht opgemerkt.
Mee eens. Ik ken deze broeder enigszins en weet dat het een oprecht pijnpunt van hem is. Je kunt vragen hebben of een artikel op CIP een goede manier is om dit te berde te brengen. Maar ik ben er van overtuigd dat het geschreven is vanuit de liefde en vanuit oprechte zorg!
Dat is dan wel weer bijzonder.Jantje schreef:Overigens maakt dat laatste binnen de GG ook nogal verschil. Het maakt nogal uit of je lid wordt in Scherpenzeel en Nijkerk of in Poortvliet of Nieuwerkerk (Zeeland), om maar eens wat te noemen.Erskinees schreef:De GG verliezen jaarlijks duizenden (jonge!) leden vanwege het gebrek aan predikanten. Leden die niet vertrekken vanwege een zoektocht naar een makkelijke leer, maar na het trouwen kiezen voor een kerk met geen of minder leesdiensten.
Wat is de reden? Vergoeding, reistijd, mooi kerkgebouw, fijne broeders etc.?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
Ik luisterde vandaag mee met de dankdag vanuit Yerseke.
Ik hoorde dat allebei de begin psalmen van Datheen waren.
Is dat een gewoonte of traditie?
Iemand bekend mee?
Iemand bekend mee?
In Zeeland zijn er idd nog kerken waar dat gezongen wordt, maar of dat Yerseke is weet ik niet.margrietha schreef:Ik luisterde vandaag mee met de dankdag vanuit Yerseke.
Iemand bekend mee?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Yerseke niet. Die zingen '1773'samanthi schreef:In Zeeland zijn er idd nog kerken waar dat gezongen wordt, maar of dat Yerseke is weet ik niet.margrietha schreef:Ik luisterde vandaag mee met de dankdag vanuit Yerseke.
Iemand bekend mee?
Ik was deze middag in Yerseke aanwezig. De eerste psalm werd uit Datheen gezongen. Er werden blaadjes uitgedeeld met de tekst.Piet Puk schreef:Yerseke niet. Die zingen '1773'samanthi schreef:In Zeeland zijn er idd nog kerken waar dat gezongen wordt, maar of dat Yerseke is weet ik niet.margrietha schreef:Ik luisterde vandaag mee met de dankdag vanuit Yerseke.
Iemand bekend mee?
-
- Verbannen
Dat klopt. Het is in Yerseke de gewoonte om tijdens bid- en dankdagen de voor- of nazang te zingen uit de berijming van Datheen. Dat gebeurt al een aantal jaren.Zeeuw schreef:Ik was deze middag in Yerseke aanwezig. De eerste psalm werd uit Datheen gezongen. Er werden blaadjes uitgedeeld met de tekst.Piet Puk schreef:Yerseke niet. Die zingen '1773'samanthi schreef:In Zeeland zijn er idd nog kerken waar dat gezongen wordt, maar of dat Yerseke is weet ik niet.margrietha schreef:Ik luisterde vandaag mee met de dankdag vanuit Yerseke.
Iemand bekend mee?
Was de doopdienst mooi, @Zeeuw? Een groot voorrecht dat je weeral naar de bediening van het sacrament mocht...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat laatste zeker.Jantje schreef: Dat klopt. Het is in Yerseke de gewoonte om tijdens bid- en dankdagen de voor- of nazang te zingen uit de berijming van Datheen. Dat gebeurt al een aantal jaren.
Was de doopdienst mooi, @Zeeuw? Een groot voorrecht dat je weeral naar de bediening van het sacrament mocht...
N.a.v. bovenstaand bericht: jammer dat de gehele kerkorde van de GG een update heeft ondergaan, maar dat er nog steeds niets geregeld is voor het tijdelijk niet-beroepbaar stellen van een predikant. Bijvoorbeeld bij ziekte of een burn-out. Of ernstige ziekte van een predikantsvrouw, waardoor verhuizing gewoonweg niet mogelijk is. Ik snap dat beroepingswerk iets geestelijks is, waardoor men regulering zoveel mogelijk wil tegengaan. Maar de nood van vacante gemeenten is zo groot dat die er niet altijd rekening mee houden. Daarom zou een predikant gewoon bij de classis moeten kunnen aangeven: ik ben de komende maanden niet beroepbaar.Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal te Grand Rapids, Covell Avenue (Michigan, VS):
Het voordeel in de GG is dat ze alleen maar een telefoontje en een brief krijgen en dat ze na 3 weken kunnen mailen dat ze bedanken. Dus weinig impact. Als je als predikant zelf weet dat nadenken over een beroep nu niet kan, kun je die handeling wel aan wellicht.Erskinees schreef:N.a.v. bovenstaand bericht: jammer dat de gehele kerkorde van de GG een update heeft ondergaan, maar dat er nog steeds niets geregeld is voor het tijdelijk niet-beroepbaar stellen van een predikant. Bijvoorbeeld bij ziekte of een burn-out. Of ernstige ziekte van een predikantsvrouw, waardoor verhuizing gewoonweg niet mogelijk is. Ik snap dat beroepingswerk iets geestelijks is, waardoor men regulering zoveel mogelijk wil tegengaan. Maar de nood van vacante gemeenten is zo groot dat die er niet altijd rekening mee houden. Daarom zou een predikant gewoon bij de classis moeten kunnen aangeven: ik ben de komende maanden niet beroepbaar.Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal te Grand Rapids, Covell Avenue (Michigan, VS):
Al is het netter iets te regelen daarvoor. Maar inderdaad, het is geestelijk. Dus daarom laten ze het misschien zo. En hoe goed zijn ze in de VS op de hoogte van de fitheid van Neerlands dominees? Ik weet het niet.