Dat laatste is -als dat zo zou zijn- op zich al een zondige praktijk. Want dat geeft de enkeling een vetorecht, wat kan worden gebruikt voor geesteloze onderhandelingen. Ik hoop en verwacht niet dat het zo zal gaan. De huidige procedures stammen uit een tijd dat de Gereformeerde Gemeenten ook op dit punt nog aanspreekbaar waren op de gereformeerde traditie. Ik had altijd het idee dat de voorzitters streven naar consensus, maar dat is wel wezenlijk anders. Een regeling met een vetorecht is regelrecht in strijd met de bevestigingsformulieren voor ambtsdragers.Piet Puk schreef:Een column die mij verdriet doet. Ik proef wantrouwen richting het curatorium. Daarnaast geeft de persoon aan om iemand alsnog af te wijzen gedurende de studie. Denkt de persoon dit echt? Je hebt 3 jaar gestudeerd en krijgt dan te horen dar het curatorium je niet geschikt acht. Die klap is mijns inziens harder dan iemand niet tot de studie toe laten.Bertiel schreef:Een column van André van Putten over zijn kerkverband
https://cip.nl/cip+/82491-velen-in-ons- ... HdEumLWz_8
Daarnaast geeft hij aan dat de kerkenraad de roeping bevestigt bij het afgeven van een attest. Dat vraag ik me echt af of dit zo is.
Tevens heb ik wel eens begrepen dat een curatorium unaniem moet zijn wil men iemand toe laten tot de studie. Dat is denk ik goed en zal mogelijk de reden zijn dat het aantal toegelaten personen een stuk minder is dan de aanmeldingen.
Op het eerste punt ga ik maar niet te uitvoerig in. Als een curatorium niet goed functioneert, dan komen daar opmerkingen over. Dat heeft met wantrouwen niets te maken, maar met de feitelijke constatering dat het zijn werk niet goed doet. Naar mijn idee is de tijd van de spectaculaire verhalen grotendeels voorbij, maar worden mensen aangenomen die ergens familie zijn, of waarvan de curatoren het idee hebben dat ze tegen de heilige Geest zondigen als ze iemand niet aannemen. Dat noemt men dan 'vrijmoedigheid', wat gezien de gehanteerde toets een enigszins wonderlijke uitdrukking is. Een minder strenge toets zou naar mijn idee een beter resultaat opleveren.