Gereformeerde Gemeenten

Delftenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

DDD schreef:
Delftenaar schreef:Overigens gebeurt zoiets wel vaker. De GG van Enter maakt tijdens de weekdiensten in de zomerperiode altijd gebruik van de gereformeerde kerk (nu PKN) ter plaatse. Alleen dit jaar uiteraard niet.
En staat dat dan ook geschilderd op het kerknaambord?
Vannacht ga ik het erbij kalken.. :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Delftenaar schreef:
DDD schreef:
Delftenaar schreef:Overigens gebeurt zoiets wel vaker. De GG van Enter maakt tijdens de weekdiensten in de zomerperiode altijd gebruik van de gereformeerde kerk (nu PKN) ter plaatse. Alleen dit jaar uiteraard niet.
Zondagsarbeid? :huhu

Maar je hebt gelijk: het staat er nú nog niet bij.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Gewoon de waarheid denk ik. Was de Duitse bezetter geen roede Gods? En moesten we dan de Duitser, ook mensen als ik en u, vijandelijk bejegenen? Zij werden ook van hogerhand en wellicht tegen hun wil gestuurd.
Vraag het eens aan een oude Rotterdammer of een ouwe Puttenaar. De 22-jarige broer van mijn oma werd afgevoerd uit Putten, en overleed in december 1944 al in Neuengamme. Ik heb zijn dossier hier in de kast liggen.
Het is natuurlijk wat anders als een Duitser vijandelijkheden in de zin had. Want dan moeten we dat aanmerken als een aanslag op ons volk. We zouden toch niet behoeven te zeggen: "Oh ik zie dat je geen lucifer hebt om het kanon, gericht op Tytsjerksteradiel, aan te steken? Hier, ik leen je wel wat lucifers..." Dan zouden ons eigen volk vernietigen, en was het een terroristische daad, als waren het ook Friezen...
Duidelijk? Zo niet, dan hoor ik het wellicht maandag, en heel misschien later vanavond nog.
Hoe kun je nu stellen dat de Duitsers geen vijandelijkheden in de zin hadden?
Je mag niet generaliseren. Net zomin als je ieder mens die anders geaard die niet praktiserend is mag veroordelen om een zondige daad. Dat bedoelde ik. Nu duidelijk? Of was er weer een béétje wantrouwen? Soms twijfel ik, want ik dacht dat iedereen me een beetje zou kunnen kennen als mijn bijdragen hier gelezen worden.
Dus misbruik me alstublieft niet! Ik spreek toch geen Chinees? En ik begrijp ook wel, voor wie me niet kent, dat ook dit als wantrouwen kan overkomen. Maar daarvoor adviseer ik terug te lezen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 21 nov 2020, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Delftenaar schreef:
DDD schreef:
Zondagsarbeid? :huhu

Maar je hebt gelijk: het staat er nú nog niet bij.
Dat wordt nog een flink eind rijden voor @Delftenaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Soms twijfel ik, want ik dacht dat iedereen me een beetje zou kunnen kennen als mijn bijdragen hier gelezen worden.
Dus misbruik me alstublieft niet! Ik spreek toch geen Chinees? En ik begrijp ook wel, voor wie me niet kent, dat ook dit als wantrouwen kan overkomen. Maar daarvoor adviseer ik terug te lezen.
Het probleem is dat je zelf kennelijk denkt dat je bijdragen glashelder zijn. Maar dat zijn ze niet. Je spreekt vaak in cryptogrammen, maar dat lijk je zelf niet in de gaten te hebben.
Misschien helpt het als je ervan uitgaat dat de ander heel dom is en niks snapt. Dan zeg je dus niet "Ik spreek toch geen Chinees?", maar dan ga je in goed Nederlands uitleggen wat je dan wél bedoelt. Dan zeg je niet "Lees maar terug in mij bijdragen", maar dan zeg je gewoon in goed Nederlands wat je bedoelt.
~~Soli Deo Gloria~~
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Gewoon de waarheid denk ik. Was de Duitse bezetter geen roede Gods? En moesten we dan de Duitser, ook mensen als ik en u, vijandelijk bejegenen? Zij werden ook van hogerhand en wellicht tegen hun wil gestuurd.
Vraag het eens aan een oude Rotterdammer of een ouwe Puttenaar. De 22-jarige broer van mijn oma werd afgevoerd uit Putten, en overleed in december 1944 al in Neuengamme. Ik heb zijn dossier hier in de kast liggen.
Het is natuurlijk wat anders als een Duitser vijandelijkheden in de zin had. Want dan moeten we dat aanmerken als een aanslag op ons volk. We zouden toch niet behoeven te zeggen: "Oh ik zie dat je geen lucifer hebt om het kanon, gericht op Tytsjerksteradiel, aan te steken? Hier, ik leen je wel wat lucifers..." Dan zouden ons eigen volk vernietigen, en was het een terroristische daad, als waren het ook Friezen...
Duidelijk? Zo niet, dan hoor ik het wellicht maandag, en heel misschien later vanavond nog.
Hoe kun je nu stellen dat de Duitsers geen vijandelijkheden in de zin hadden?
Je mag niet generaliseren. Net zomin als je ieder mens die anders geaard die niet praktiserend is mag veroordelen om een zondige daad. Dat bedoelde ik. Nu duidelijk? Of was er weer een béétje wantrouwen? Soms twijfel ik, want ik dacht dat iedereen me een beetje zou kunnen kennen als mijn bijdragen hier gelezen worden.
Deze vergelijking gaat mank, @Dia:
Een soldaat is in het leger geen individu, maar maakt deel uit van de militaire organisatie waartoe hij behoort.
Dat maakt het verschil: ook een goedwillende soldaat die tot een vijandelijk leger behoort dient als vijand gezien te worden.
Er zijn voorbeelden genoeg uit de WOII waarbij goedwillende soldaten (of zij pretendeerden zich goedwillig, dat kan ook) orders moesten uitvoeren van de legerleiding.
Denk bijvoorbeeld aan het doden van baby´s door ze met hun hoofdjes tegen een boomstam te slaan, verzetsmensen fusilleren, etc.
Geen orders uitvoeren betekende voor hen ook de kogel.

De policy aan het begin van de oorlog was om vriendelijk met de Nederlanders om te gaan, omdat zij een broedervolk zijn van de Duitsers.
Toen dat geen effect had nam Duitsland steeds hardere maatregelen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Soms twijfel ik, want ik dacht dat iedereen me een beetje zou kunnen kennen als mijn bijdragen hier gelezen worden.
Het probleem is dat je zelf kennelijk denkt dat je bijdragen glashelder zijn. Maar dat zijn ze niet. Je spreekt vaak in cryptogrammen, maar dat lijk je zelf niet in de gaten te hebben.
Misschien helpt het als je ervan uitgaat dat de ander heel dom is en niks snapt. Dan zeg je dus niet "Ik spreek toch geen Chinees?", maar dan ga je in goed Nederlands uitleggen wat je dan wél bedoelt. Dan zeg je niet "Lees maar terug in mij bijdragen", maar dan zeg je gewoon in goed Nederlands wat je bedoelt.
Ik bedank want ik kan niet anders, hoe moet ik het anders uitdrukken? Het is me zo vermoeiend, en toch druk ik me niet anders uit. Ik begrijp wel dat het anders klinkt als ik zie wat mensen hier lezen. Daar schrik ik wel eens van. Het is gewoon rijp en groen door elkaar. En dan de vraag: Verstaat u mij niet, of versta ik u niet? Het overdenken wel waard. Ik weet dat ik klassiek gereformeerd denk en spreek, dat is een andere taal en heeft andere betekenissen als het modern reformatorisch uitdrukken. Ik denk dat dit heel vaak (ik denk niet altijd) het geval is.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ik heb een vraag (waarvan ik weet dat de persoon in kwestie gevoelig ligt, dus laten we het daar niet over hebben svp).

Ds. A. De Blois werd in 1956 afgezet door de classis Rotterdam, maar kreeg door dezelfde classis Rotterdam in 1967 eervol emeritaat. Weet iemand wat de reden hiervan was?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Ik bedank want ik kan niet anders, hoe moet ik het anders uitdrukken? Het is me zo vermoeiend, en toch druk ik me niet anders uit. Ik begrijp wel dat het anders klinkt als ik zie wat mensen hier lezen. Daar schrik ik wel eens van. Het is gewoon rijp en groen door elkaar. En dan de vraag: Verstaat u mij niet, of versta ik u niet? Het overdenken wel waard. Ik weet dat ik klassiek gereformeerd denk en spreek, dat is een andere taal en heeft andere betekenissen als het modern reformatorisch uitdrukken. Ik denk dat dit heel vaak (ik denk niet altijd) het geval is.
Het gaat niet om de wijze van uitdrukken. Het ging in dit geval om de inhoud van je bijdrage.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Ik bedank want ik kan niet anders, hoe moet ik het anders uitdrukken? Het is me zo vermoeiend, en toch druk ik me niet anders uit. Ik begrijp wel dat het anders klinkt als ik zie wat mensen hier lezen. Daar schrik ik wel eens van. Het is gewoon rijp en groen door elkaar. En dan de vraag: Verstaat u mij niet, of versta ik u niet? Het overdenken wel waard. Ik weet dat ik klassiek gereformeerd denk en spreek, dat is een andere taal en heeft andere betekenissen als het modern reformatorisch uitdrukken. Ik denk dat dit heel vaak (ik denk niet altijd) het geval is.
Het gaat niet om de wijze van uitdrukken. Het ging in dit geval om de inhoud van je bijdrage.
Ik weet dat ik soms te helder ben. Maar helderder kan ik niet. Want je kunt hier ook niet alles zeggen. Ik neem een poosje vakantie. In ieder geval eist mijn lichaam dat ik rust neem.
Ik heb gestreden. Ik ben nu moegestreden. En niet alleen wat dit topic betreft.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
Ik weet dat ik soms te helder ben. Maar helderder kan ik niet. Want je kunt hier ook niet alles zeggen. Ik neem een poosje vakantie. In ieder geval eist mijn lichaam dat ik rust neem.
Ik heb gestreden. Ik ben nu moegestreden. En niet alleen wat dit topic betreft.
Geniet van de vakantie DIA. En beschouw je bijdragen niet als strijden. Je geeft je mening weer en dat is goed. Mocht een deel van die vakantie in Zeeland plaatsvinden, dan uiteraard van harte welkom voor koffie en een bolus. Of een andere versnapering.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Taterataaaaaa! Taterataaaa...... extra nieuwsbulletin!

Onze verenigde, dappere forumstrijdkrachten hebben een grote overwinning geboekt en een niet meewerkende medeforummer tot de aftocht gedwongen.

Moge iedereen de saamhorigheid en samenwerking tussen links, rechts, midden, outsiders ten voorbeeld nemen. Iedereen dank! De uitvoerders die hun leven waagden, de facilitators die eigen eer niets achten! voor het grote doel.

Tateretaaaaa!
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 23 nov 2020, 09:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Mistig

Bericht door Mistig »

Hoopvol schreef:
Ja dat gebeurd inderdaad vaker, de GGiN gebruikt de GG kerk in Scherpenzeel tijdens doordeweekse diensten in coronatijd, dan kunnen er meer leden naar de kerk. Dat vind ik een mooie manier van broederlijk samenwerken.
Zoiets hebben wij jaren geleden ook gehad ja.
Toen de vrijgemaakten hun kerkgebouw verbouwden hebben ze lange tijd bij ons 'ingewoond'.
Het voordeel was dat we om 10:15 uur kerk hadden in plaats van 10:00 uur. :haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef:Taterataaaaaa! Taterataaaa...... extra nieuwsbulletin!

Onze verenigde, dappere forumstrijdkrachten hebben een grote overwinning geboekt en een niet meewerkende medeforummer tot de aftocht gedwongen.

Tateretaaaaa!
Het is waar. Al zou ik het anders uitdrukken. Zie ook bij de preek die ik gister mocht horen. En hierbij laat ik het voorlopig.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Wim Anker schreef:Taterataaaaaa! Taterataaaa...... extra nieuwsbulletin!

Tateretaaaaa!
Juist ja.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie