-DIA- schreef:Ambtenaar schreef:-DIA- schreef:
Gewoon de waarheid denk ik. Was de Duitse bezetter geen roede Gods? En moesten we dan de Duitser, ook mensen als ik en u, vijandelijk bejegenen? Zij werden ook van hogerhand en wellicht tegen hun wil gestuurd.
Vraag het eens aan een oude Rotterdammer of een ouwe Puttenaar. De 22-jarige broer van mijn oma werd afgevoerd uit Putten, en overleed in december 1944 al in Neuengamme. Ik heb zijn dossier hier in de kast liggen.
Het is natuurlijk wat anders als een Duitser vijandelijkheden in de zin had. Want dan moeten we dat aanmerken als een aanslag op ons volk. We zouden toch niet behoeven te zeggen: "Oh ik zie dat je geen lucifer hebt om het kanon, gericht op Tytsjerksteradiel, aan te steken? Hier, ik leen je wel wat lucifers..." Dan zouden ons eigen volk vernietigen, en was het een terroristische daad, als waren het ook Friezen...
Duidelijk? Zo niet, dan hoor ik het wellicht maandag, en heel misschien later vanavond nog.
Hoe kun je nu stellen dat de Duitsers geen vijandelijkheden in de zin hadden?
Je mag niet generaliseren. Net zomin als je ieder mens die anders geaard die niet praktiserend is mag veroordelen om een zondige daad. Dat bedoelde ik. Nu duidelijk? Of was er weer een béétje wantrouwen? Soms twijfel ik, want ik dacht dat iedereen me een beetje zou kunnen kennen als mijn bijdragen hier gelezen worden.
Dus misbruik me alstublieft niet! Ik spreek toch geen Chinees? En ik begrijp ook wel, voor wie me niet kent, dat ook dit als wantrouwen kan overkomen. Maar daarvoor adviseer ik terug te lezen.
Deze vergelijking gaat mank, @Dia:
Een soldaat is in het leger geen individu, maar maakt deel uit van de militaire organisatie waartoe hij behoort.
Dat maakt het verschil: ook een goedwillende soldaat die tot een vijandelijk leger behoort dient als vijand gezien te worden.
Er zijn voorbeelden genoeg uit de WOII waarbij goedwillende soldaten (of zij pretendeerden zich goedwillig, dat kan ook) orders moesten uitvoeren van de legerleiding.
Denk bijvoorbeeld aan het doden van baby´s door ze met hun hoofdjes tegen een boomstam te slaan, verzetsmensen fusilleren, etc.
Geen orders uitvoeren betekende voor hen ook de kogel.
De policy aan het begin van de oorlog was om vriendelijk met de Nederlanders om te gaan, omdat zij een broedervolk zijn van de Duitsers.
Toen dat geen effect had nam Duitsland steeds hardere maatregelen.