Gereformeerde Gemeenten

eilander
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:
pierre27 schreef:Neemt niet weg dat ik met GGotk eens ben dat Ds Kersten een en ander te verwijten viel.
Ge drukt u zacht uit, mijn waarde.
Als je nog eens wat leest in die oude Banieren, schrik je toch wel (opnieuw). Bewondering voor de Duitsers druipt ervan af. Het gaat echt veel verder dan bukken onder Gods slaande hand.
De naam ds. Kersten triggert wel een hele andere @Eilander dan de naam Prof. Wisse :haha
Dat had ik zelf ook al aangegeven, hoewel het niet helemaal klopt. Lees mijn bijdrage nog eens terug, dan zie je dat terug. Overigens beiden scribenten van De Banier.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Eilander heeft deze toch geciteerd?
Zie onderstaand bericht:

eilander schreef: Ik heb even in de eerste Banier gelezen, die na de capitulatie verscheen. Daar staat zoiets niet in, hoewel het schokkend genoeg is om te lezen. Duitsland valt eigenlijk niets te verwijten, we hadden het verzoek van Duitsland om door het land te mogen trekken, gewoon niet moeten weigeren.
Verder staat er een oproep in deze eerste krant om zo vriendelijk mogelijk met de Duitse militairen om te gaan. 'Er wordt van beide zijden gewerkt aan "het scheppen van een sfeer van wederkerig vertrouwen en samenwerking."
"Dat terstond na het beëindigen der vijandelijkheden normale en zelfs vriendschappelijke betrekkingen zijn aangeknoopt tusschen de Duitsche militairen en de bevolking, is ook met het oog op dezen arbeid een verheugend verschijnsel te noemen."

Er is een link met het andere topic, over het boek van prof. Wisse, realiseer ik mij.
Ik sprak voor zover me bekend. Dan mag iedereen aanvullen natuurlijk. En wijs er me dan op als ik foute informatie heb ontvangen.
En je draait weer om de vraag van Eilander heen...
Wat doe ik fout, zeg dat dan! En je weet dat dat ik NIET van draaien houdt! Recht door zee! Eilander zegt het toch ook? Ik vroeg als fout ben ingelicht om mij te corrigeren. Doe dat dan. Anders weet ik niet wat ik ermee moet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Je moet gewoon antwoord geven op de vraag. Maar goed, dit is niet het moment om een cursus vogelgeluiden te volgen, dus er valt weinig aan te doen.
refo

Bericht door refo »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Alleen al daarom vind ik het heel bijzonder dat uitgerekend de Gereformeerde Gemeenten niet meededen aan de recente verklaring. Gelukkig waren er ook verstandiger predikanten.
Moeten we dan ook meedoen met plaatsvervangende schuldbelijdenis over o.a. slavendienste en bv. woorden die Luther heeft gesproken over de Joden? We kunnen de uitspraken nu fout vinden, maar moeten wij daar nu plaatsvervangend excuses voor aanbieden? Of moeten we het beter zien in het licht van die tijd? We zullen toch ook de geschiedenis niet kunnen wissen door beelden van bv. 'zeehelden' van hun sokkel te trekken? Dat doet welhaast denken aan de communistische landen, waar Stalin of Lenin in ongenade vielen en hun afgodsbeelden werden verwoest.
Hoe zie jij dan de uitspraken van ds. Kersten, die ik net aanhaalde, in het licht van de tijd?
Deze vraag.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:
pierre27 schreef:Neemt niet weg dat ik met GGotk eens ben dat Ds Kersten een en ander te verwijten viel.
Ge drukt u zacht uit, mijn waarde.
Als je nog eens wat leest in die oude Banieren, schrik je toch wel (opnieuw). Bewondering voor de Duitsers druipt ervan af. Het gaat echt veel verder dan bukken onder Gods slaande hand.
De naam ds. Kersten triggert wel een hele andere @Eilander dan de naam Prof. Wisse :haha
Ik vind het gewoon lastig, ik heb Ds Kersten als predikant hoog staan, dat laat niet weg dat mijn ogen niet sluit voor bepaalde gedragingen van hem. Ik heb er met mijn collega E. Bosma en oud-collega W. Fieret genoeg over geboomd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Alleen al daarom vind ik het heel bijzonder dat uitgerekend de Gereformeerde Gemeenten niet meededen aan de recente verklaring. Gelukkig waren er ook verstandiger predikanten.
Moeten we dan ook meedoen met plaatsvervangende schuldbelijdenis over o.a. slavendienste en bv. woorden die Luther heeft gesproken over de Joden? We kunnen de uitspraken nu fout vinden, maar moeten wij daar nu plaatsvervangend excuses voor aanbieden? Of moeten we het beter zien in het licht van die tijd? We zullen toch ook de geschiedenis niet kunnen wissen door beelden van bv. 'zeehelden' van hun sokkel te trekken? Dat doet welhaast denken aan de communistische landen, waar Stalin of Lenin in ongenade vielen en hun afgodsbeelden werden verwoest.
Hoe zie jij dan de uitspraken van ds. Kersten, die ik net aanhaalde, in het licht van de tijd?
Deze vraag.
Gewoon de waarheid denk ik. Was de Duitse bezetter geen roede Gods? En moesten we dan de Duitser, ook mensen als ik en u, vijandelijk bejegenen? Zij werden ook van hogerhand en wellicht tegen hun wil gestuurd.

Het is natuurlijk wat anders als een Duitser vijandelijkheden in de zin had. Want dan moeten we dat aanmerken als een aanslag op ons volk. We zouden toch niet behoeven te zeggen: "Oh ik zie dat je geen lucifer hebt om het kanon, gericht op Tytsjerksteradiel, aan te steken? Hier, ik leen je wel wat lucifers..." Dan zouden ons eigen volk vernietigen, en was het een terroristische daad, als waren het ook Friezen...
Duidelijk? Zo niet, dan hoor ik het wellicht maandag, en heel misschien later vanavond nog.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Gewoon de waarheid denk ik. Was de Duitse bezetter geen roede Gods? En moesten we dan de Duitser, ook mensen als ik en u, vijandelijk bejegenen? Zij werden ook van hogerhand en wellicht tegen hun wil gestuurd.
Vraag het eens aan een oude Rotterdammer of een ouwe Puttenaar. De 22-jarige broer van mijn oma werd afgevoerd uit Putten, en overleed in december 1944 al in Neuengamme. Ik heb zijn dossier hier in de kast liggen.
Het is natuurlijk wat anders als een Duitser vijandelijkheden in de zin had. Want dan moeten we dat aanmerken als een aanslag op ons volk. We zouden toch niet behoeven te zeggen: "Oh ik zie dat je geen lucifer hebt om het kanon, gericht op Tytsjerksteradiel, aan te steken? Hier, ik leen je wel wat lucifers..." Dan zouden ons eigen volk vernietigen, en was het een terroristische daad, als waren het ook Friezen...
Duidelijk? Zo niet, dan hoor ik het wellicht maandag, en heel misschien later vanavond nog.
Hoe kun je nu stellen dat de Duitsers geen vijandelijkheden in de zin hadden?
DDD

Bericht door DDD »

De hervormde dorpskerk in Beekbergen huisvest momenteel voor een vrij lange periode gastvrij de plaatselijke Gereformeerde Gemeente. Die heeft zelfs een plek op het bordje op de kerk gekregen, met de kerktijden. Dat is wel heel erg aardig. Ik zag het vanmiddag.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:De hervormde dorpskerk in Beekbergen huisvest momenteel voor een vrij lange periode gastvrij de plaatselijke Gereformeerde Gemeente. Die heeft zelfs een plek op het bordje op de kerk gekregen, met de kerktijden. Dat is wel heel erg aardig. Ik zag het vanmiddag.
Ik mag toch hopen dat je niet heel dat eind gefietst hebt...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Overigens gebeurt zoiets wel vaker. De GG van Enter maakt tijdens de weekdiensten in de zomerperiode altijd gebruik van de gereformeerde kerk (nu PKN) ter plaatse. Alleen dit jaar uiteraard niet.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zou er eigenlijk met de fiets langskomen, maar dan van station Apeldoorn. Dus dat valt reuze mee.
DDD

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef:Overigens gebeurt zoiets wel vaker. De GG van Enter maakt tijdens de weekdiensten in de zomerperiode altijd gebruik van de gereformeerde kerk (nu PKN) ter plaatse. Alleen dit jaar uiteraard niet.
En staat dat dan ook geschilderd op het kerknaambord?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Delftenaar schreef:Overigens gebeurt zoiets wel vaker. De GG van Enter maakt tijdens de weekdiensten in de zomerperiode altijd gebruik van de gereformeerde kerk (nu PKN) ter plaatse. Alleen dit jaar uiteraard niet.
Waarom heb je er niet eventjes een foto van gemaakt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Ja dat gebeurd inderdaad vaker, de GGiN gebruikt de GG kerk in Scherpenzeel tijdens doordeweekse diensten in coronatijd, dan kunnen er meer leden naar de kerk. Dat vind ik een mooie manier van broederlijk samenwerken.
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Waarom heb je er niet eventjes een foto van gemaakt?
Dat ben ik vergeten. Maar dat kan alsnog een keer iemand doen, lijkt me.
Plaats reactie