Volgens mij zit het anders. Ook gevaccineerde mensen kunnen het krijgen. Alleen doet het dan gemiddeld minder schade. Dus op een gegeven moment heeft iedereen dan toch de natuurlijke immuniteit? Dan zijn boosterprikken wellicht niet meer nodig.HersteldHervormd schreef:Mijn vrouw heeft vorig jaar herfst Covid gehad, waarschijnlijk de Britse variant. 1,5 maand geleden ben ik besmet geraakt, maar zij bleef steeds negatief testen.Wim Anker schreef:Hoe zit dat eigenlijk met verdringen? Hoe werkt dat? Doet lady Omicron een bordje op de deur: Verboden voor mw. Delta? (virus is vrouwelijk.volgems mij)
Dit is natuurlijk te simpel om 1 op 1 over te zetten. Ik vermoed dat, net als bij vaccinatie, de immuniteit wat afneemt. Ik geloof wel dat natuurlijke immuniteit beter is dan een prikje(s). Alhoewel ik geen wetenschapper ben, al helemaal niet op dit terrein.
Het feit dat blijkbaar de vaccins echt niet goed werken bij nieuwe varianten is verontrustend. We zijn begonnen met vaccineren, en het stopt niet meer.
COVID-19
Re: COVID-19
Volgens mij is het relatief eenvoudig, een besmettelijker variant is dus sneller bij de potentiële gastheer en verdringt zo de minder besmettelijke variant. Bij maatregelen die de groeisnelheid van Delta onder de 1 brengen en Omicron nog net niet, neemt Delta dus af en Omicron toe. Bij geen maatregelen verdubbelt bijv. Delta iedere week, maar Omicron bijv. iedere 2 dagen.parsifal schreef:Weet ik niet. Daar kunnen microbiologen meer over zeggen denk ik. Ik begreep dat men hoopt/verwacht dat als Delta op bezoek is geweest, Omicron niet meteen de deur wordt gewezen, maar eenmaal binnen goed genoeg in de gaten wordt gehouden om daar niet te veel schade aan te richten. Andere kant op zal ook wel hetzelfde werken.Wim Anker schreef:Hoe zit dat eigenlijk met verdringen? Hoe werkt dat? Doet lady Omicron een bordje op de deur: Verboden voor mw. Delta? (virus is vrouwelijk.volgems mij)
Door de verschillende groeisnelheden krijg je vanzelf een overheersende variant.
En groeisnelheid kan ook beïnvloed worden door de mate waarin eerdere besmettingen met bijv Alpha nog wel Delta tegenhouden, maar Omicron niet meer. Idem met vaccins. Dus de potentiële populatie die het kan krijgen is veel groter. Voor Delta gaat het RIVM nu uit van nog 1,6 miljoen mensen die het nog kunnen krijgen (rekening houdend met bepaalde effectiviteit van vaccinatie). Als dat voor Omicron heel anders ligt, kan dat zomaar 8 miljoen zijn, reken maar uit wat dit doet.
Het wordt denk ik vervelender als beiden varianten elkaar niet herkennen en er dus tweezijdig immuunescape is, dan loop je het risico in korte tijd twee keer besmet te raken. Geen idee of dat reëel is of kan zijn.
Vanmorgen waren er 8 positieve zelftesten in een van de klassen van de kinderen, allemaal symptoomloos. Denk dat een klas vandaag naar huis moet 

Het is inderdaad niet zo eenvoudig als Delta een hogere R0 heeft (R waarde in voornamelijk vatbare populatie) dan Omicron, maar Omicron (een deel van de) immune mensen tegen Delta toch kan besmetten. Hier hoop ik binnenkort wat meer wetenschappelijks over te schrijven (artikel ligt bij medeauteurs, maar is zo goed als af en we hebben niet genoeg aan 1 alfabetTSD schreef:Volgens mij is het relatief eenvoudig, een besmettelijker variant is dus sneller bij de potentiële gastheer en verdringt zo de minder besmettelijke variant. Bij maatregelen die de groeisnelheid van Delta onder de 1 brengen en Omicron nog net niet, neemt Delta dus af en Omicron toe. Bij geen maatregelen verdubbelt bijv. Delta iedere week, maar Omicron bijv. iedere 2 dagen.parsifal schreef:Weet ik niet. Daar kunnen microbiologen meer over zeggen denk ik. Ik begreep dat men hoopt/verwacht dat als Delta op bezoek is geweest, Omicron niet meteen de deur wordt gewezen, maar eenmaal binnen goed genoeg in de gaten wordt gehouden om daar niet te veel schade aan te richten. Andere kant op zal ook wel hetzelfde werken.Wim Anker schreef:Hoe zit dat eigenlijk met verdringen? Hoe werkt dat? Doet lady Omicron een bordje op de deur: Verboden voor mw. Delta? (virus is vrouwelijk.volgems mij)
Door de verschillende groeisnelheden krijg je vanzelf een overheersende variant.
En groeisnelheid kan ook beïnvloed worden door de mate waarin eerdere besmettingen met bijv Alpha nog wel Delta tegenhouden, maar Omicron niet meer. Idem met vaccins. Dus de potentiële populatie die het kan krijgen is veel groter. Voor Delta gaat het RIVM nu uit van nog 1,6 miljoen mensen die het nog kunnen krijgen (rekening houdend met bepaalde effectiviteit van vaccinatie). Als dat voor Omicron heel anders ligt, kan dat zomaar 8 miljoen zijn, reken maar uit wat dit doet.
Het wordt denk ik vervelender als beiden varianten elkaar niet herkennen en er dus tweezijdig immuunescape is, dan loop je het risico in korte tijd twee keer besmet te raken. Geen idee of dat reëel is of kan zijn.

Echter wat wel belangrijk is, en waar ik dus echt geen verstand van heb is dat er verschil is tussen (gedeeltelijke) bescherming tegen besmetting en besmettelijk worden en bescherming tegen ziekte en erger.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zie hier wat meer trouwens:
https://twitter.com/BallouxFrancois/sta ... 25700?s=20
https://twitter.com/BallouxFrancois/sta ... 25700?s=20
Waardeloos... Bij ons valt het tot nu toe erg mee.merel schreef:Vanmorgen waren er 8 positieve zelftesten in een van de klassen van de kinderen, allemaal symptoomloos. Denk dat een klas vandaag naar huis moet
Bij ons op school is een explosie, al meerdere klassen thuis. Ik krijg net bericht dat zijn klas over een half uur naar huis moet. Alle kinderen uit zijn klas symptoom loos besmet.eilander schreef:Waardeloos... Bij ons valt het tot nu toe erg mee.merel schreef:Vanmorgen waren er 8 positieve zelftesten in een van de klassen van de kinderen, allemaal symptoomloos. Denk dat een klas vandaag naar huis moet
Dat is bij DE griep toch ook niet?DDD schreef: Volgens mij zit het anders. Ook gevaccineerde mensen kunnen het krijgen. Alleen doet het dan gemiddeld minder schade. Dus op een gegeven moment heeft iedereen dan toch de natuurlijke immuniteit? Dan zijn boosterprikken wellicht niet meer nodig.
Er zijn mensen die het elk jaar moeten doormaken en mensen (zoals ik) die nooit de griep hebben.
En de kwetsbaren moeten elk najaar opnieuw worden ingeënt omdat het virus steeds muteert.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Welke leeftijd, als ik vragen mag? En zijn dat dan 8 kinderen die de afgelopen 2 maanden niet al ziek zijn geweest dan?merel schreef:Bij ons op school is een explosie, al meerdere klassen thuis. Ik krijg net bericht dat zijn klas over een half uur naar huis moet. Alle kinderen uit zijn klas symptoom loos besmet.
Eens, ik bedoelde dat het principe van wat de overheersende variant wordt eenvoudig steeds te verklaren is door het verschil in groeisnelheid wat dan uiteenvalt in besmettelijkheid (R0) en vatbare populatie i.v.m. verschil in opgebouwde immuniteit tussen de 2 varianten.parsifal schreef:Het is inderdaad niet zo eenvoudig als Delta een hogere R0 heeft (R waarde in voornamelijk vatbare populatie) dan Omicron, maar Omicron (een deel van de) immune mensen tegen Delta toch kan besmetten. Hier hoop ik binnenkort wat meer wetenschappelijks over te schrijven (artikel ligt bij medeauteurs, maar is zo goed als af en we hebben niet genoeg aan 1 alfabetTSD schreef:Volgens mij is het relatief eenvoudig, een besmettelijker variant is dus sneller bij de potentiële gastheer en verdringt zo de minder besmettelijke variant. Bij maatregelen die de groeisnelheid van Delta onder de 1 brengen en Omicron nog net niet, neemt Delta dus af en Omicron toe. Bij geen maatregelen verdubbelt bijv. Delta iedere week, maar Omicron bijv. iedere 2 dagen.parsifal schreef:Weet ik niet. Daar kunnen microbiologen meer over zeggen denk ik. Ik begreep dat men hoopt/verwacht dat als Delta op bezoek is geweest, Omicron niet meteen de deur wordt gewezen, maar eenmaal binnen goed genoeg in de gaten wordt gehouden om daar niet te veel schade aan te richten. Andere kant op zal ook wel hetzelfde werken.Wim Anker schreef:Hoe zit dat eigenlijk met verdringen? Hoe werkt dat? Doet lady Omicron een bordje op de deur: Verboden voor mw. Delta? (virus is vrouwelijk.volgems mij)
Het wordt denk ik vervelender als beiden varianten elkaar niet herkennen en er dus tweezijdig immuunescape is, dan loop je het risico in korte tijd twee keer besmet te raken. Geen idee of dat reëel is of kan zijn.).
Echter wat wel belangrijk is, en waar ik dus echt geen verstand van heb is dat er verschil is tussen (gedeeltelijke) bescherming tegen besmetting en besmettelijk worden en bescherming tegen ziekte en erger.
Overigens, als Omicron een lagere R0 heeft dan Delta, dan is het volgens mij niet ondenkbaar dat we korstondig wel heel veel Omicronbesmettingen krijgen, maar dat uiteindelijk op de volledig vatbare populatie nog steeds Delta dominant blijft en daarmee straks Omicron weer verdrijft. Eens?
Jouw laatste alinea lijkt me in dit stadium de meest interessante, zeker in geval van Omicron, daarom weten we volgens mij nog steeds niet of Omicron van zichzelf 'milder' is, of dat dit vooral komt omdat de mensen die nu Omicron krijgen, nog wel bescherming hebben tegen ernstig ziek worden.
Hij zit in groep 6 en het zijn kinderen die het afgelopen jaar nog niet besmet zijn geweest. Zelfs 1 meisje waar haar ouders afgelopen maand in quarantaine hebben gezeten en zij als enige niet besmet was (na 2 PCR testen), testte vanmorgen positief. Deze kinderen zijn vanmorgen al thuisgehouden.Herman schreef:Welke leeftijd, als ik vragen mag? En zijn dat dan 8 kinderen die de afgelopen 2 maanden niet al ziek zijn geweest dan?merel schreef:Bij ons op school is een explosie, al meerdere klassen thuis. Ik krijg net bericht dat zijn klas over een half uur naar huis moet. Alle kinderen uit zijn klas symptoom loos besmet.
Toch een prima idee om twee zelftesten in de week te doen

Wat je tweede alinea betreft denk ik dat in dat geval de lokaal steeds een van de twee varianten de ander tijdelijk verdrijft, maar dat dit niet overal op de wereld gelijktijdig gebeurt en dat we daarom nog lang met beide varianten te maken zullen hebben.TSD schreef:Eens, ik bedoelde dat het principe van wat de overheersende variant wordt eenvoudig steeds te verklaren is door het verschil in groeisnelheid wat dan uiteenvalt in besmettelijkheid (R0) en vatbare populatie i.v.m. verschil in opgebouwde immuniteit tussen de 2 varianten.parsifal schreef:Het is inderdaad niet zo eenvoudig als Delta een hogere R0 heeft (R waarde in voornamelijk vatbare populatie) dan Omicron, maar Omicron (een deel van de) immune mensen tegen Delta toch kan besmetten. Hier hoop ik binnenkort wat meer wetenschappelijks over te schrijven (artikel ligt bij medeauteurs, maar is zo goed als af en we hebben niet genoeg aan 1 alfabetTSD schreef:Volgens mij is het relatief eenvoudig, een besmettelijker variant is dus sneller bij de potentiële gastheer en verdringt zo de minder besmettelijke variant. Bij maatregelen die de groeisnelheid van Delta onder de 1 brengen en Omicron nog net niet, neemt Delta dus af en Omicron toe. Bij geen maatregelen verdubbelt bijv. Delta iedere week, maar Omicron bijv. iedere 2 dagen.parsifal schreef: Weet ik niet. Daar kunnen microbiologen meer over zeggen denk ik. Ik begreep dat men hoopt/verwacht dat als Delta op bezoek is geweest, Omicron niet meteen de deur wordt gewezen, maar eenmaal binnen goed genoeg in de gaten wordt gehouden om daar niet te veel schade aan te richten. Andere kant op zal ook wel hetzelfde werken.
Het wordt denk ik vervelender als beiden varianten elkaar niet herkennen en er dus tweezijdig immuunescape is, dan loop je het risico in korte tijd twee keer besmet te raken. Geen idee of dat reëel is of kan zijn.).
Overigens, als Omicron een lagere R0 heeft dan Delta, dan is het volgens mij niet ondenkbaar dat we korstondig wel heel veel Omicronbesmettingen krijgen, maar dat uiteindelijk op de volledig vatbare populatie nog steeds Delta dominant blijft en daarmee straks Omicron weer verdrijft. Eens?
Jouw laatste alinea lijkt me in dit stadium de meest interessante, zeker in geval van Omicron, daarom weten we volgens mij nog steeds niet of Omicron van zichzelf 'milder' is, of dat dit vooral komt omdat de mensen die nu Omicron krijgen, nog wel bescherming hebben tegen ernstig ziek worden.
Wat de laatste alinea betreft. Het blijft allemaal hopen en bidden (en dat laatste is belangrijk). Zeker in Europa gaat Omicron nog niet zo lang rond dat je echt iets kunt zeggen over of het verloop (zelfs in eerder besmette of gevaccineerde mensen) wel milder is dan Delta in volledig vatbare mensen.
Testen ze bij jullie op school of alleen maar in dit geval?merel schreef:Bij ons op school is een explosie, al meerdere klassen thuis. Ik krijg net bericht dat zijn klas over een half uur naar huis moet. Alle kinderen uit zijn klas symptoom loos besmet.eilander schreef:Waardeloos... Bij ons valt het tot nu toe erg mee.merel schreef:Vanmorgen waren er 8 positieve zelftesten in een van de klassen van de kinderen, allemaal symptoomloos. Denk dat een klas vandaag naar huis moet
Nee, ouders doen vanaf groep 6 twee keer in de week bij hun kinderen een zelftest. Vaak een keer in het weekend en op woensdagmorgen. Daar kwamen vanmorgen 8 positieve testen uit.Adje schreef:Testen ze bij jullie op school of alleen maar in dit geval?merel schreef:Bij ons op school is een explosie, al meerdere klassen thuis. Ik krijg net bericht dat zijn klas over een half uur naar huis moet. Alle kinderen uit zijn klas symptoom loos besmet.eilander schreef:Waardeloos... Bij ons valt het tot nu toe erg mee.merel schreef:Vanmorgen waren er 8 positieve zelftesten in een van de klassen van de kinderen, allemaal symptoomloos. Denk dat een klas vandaag naar huis moet
De klas waarin één van onze kleinkinderen zit sinds vandaag ook in quarantaine.eilander schreef:Waardeloos... Bij ons valt het tot nu toe erg mee.merel schreef:Vanmorgen waren er 8 positieve zelftesten in een van de klassen van de kinderen, allemaal symptoomloos. Denk dat een klas vandaag naar huis moet