Juist niet, omdat je dan beter onderscheid maakt tussen wat de Schrift zegt en wat de theologie.Valcke schreef: ↑Vandaag, 10:40Dank je. Dat proef ik inderdaad sterk bij het scharen van alle uitlegkundige regels onder menselijke uitlegging. Daarmee wordt de Schrift (én de gereformeerde theologie) ernstig tekort gedaan.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:30Ik vind het wel verrassend dat iemand als Tim Keller ook de tendens van deze tijd goed verwoordde. Ook bij zijn theologie studenten was bij veel vraagstukken de houding: Wij weten het niet en we kunnen het ook niet weten. Het duidelijk spreken van de gereformeerde theologie wordt verdacht gemaakt of zelfs belachelijk. Wij kennen ten dele is een favoriete tekst geworden onder theologen. Veelzeggend dat zo het duidelijke spreken van de Schift wordt ‘kaltgestellt’.Valcke schreef: ↑Vandaag, 09:58Als de uitlegkundige regels Bijbels zijn, kan de uitleg inderdaad ook Bijbels zijn. Waarbij er graden zijn van zekerheid in de uitleg. Maar de claim dat niet alleen de Schrift zelf Bijbels is, maar ook gegronde uitleggingen Bijbels zijn, mogen we niet laten varen. Bv. dat vrouwen aan het avondmaal mogen deelnemen is volstrekt Bijbels en een Bijbelse claim, maar het staat nergens letterlijk in de Bijbel.
Door expliciet een is-gelijk-teken tussen de Schrift en de theologie te zetten, doe je juist beiden geen recht. Dan laat je de Bijbel buikspreken.