COVID-19

J.C. Philpot

Re: Wuhan virus

Bericht door J.C. Philpot »

Ik lees op internet: Lockdown Wuhan wordt over twee weken opgeheven.

Ik denk dan wel: zoals het virus vanuit Wuhan zich naar de wereld verspreid kan het dan ook maar zo weer terug komen. Je hebt maar 1 besmet persoon nodig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:Ik lees op internet: Lockdown Wuhan wordt over twee weken opgeheven.

Ik denk dan wel: zoals het virus vanuit Wuhan zich naar de wereld verspreid kan het dan ook maar zo weer terug komen. Je hebt maar 1 besmet persoon nodig.
Doordat ze blijven testen, isoleren, alsook quarantaine toepassen op binnenkomende reizigers, denk ik dat dit beleid een heel goede kans maakt.

Maar het is moeilijk te kopiëren naar Europa, al vind ik wel dat Europa hier veel van had kunnen leren. Bv ten aanzien van massalere uitvoering van testen, iets wat ook de WHO steeds bepleit.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Lilian1975 schreef:
Zita schreef:
Lilian1975 schreef:Examens. De onderwijsbonden vinden dat het niet door kan gaan. Hier op school zijn strenge regels en i groepjes van 10 verspreid over lokaal mogen tentamens worden afgenomen. Dat kan met examens toch ook? Ik snap de paniekzaaierij van de onderwijsbonden echt niet. Stel 180 leerlingen. Dan heb je 18 lokalen nodig. Alleen wat meer surveillances... hoeveel lokalen heeft een gemiddeld schoolgebouw wel niet?
Alhier zo'n 500 examenkandidaten. Dan wordt het alweer een stuk ingewikkelder. Bovendien moeten die deels met OV naar school komen.
Ja dan heb je 50 verschillende ruimtes nodig. Misschien dat er iets met tijden gedaan kan worden? En bij hoeveel examens zijn er echt 500 tegelijk? Ik noemde zomaar 180 hoor. Waarschijnlijk zijn het er een stuk meer. En OV. Zouden ouders niet willen rijden?
50 ruimtes = 100 surveillanten
Je kunt hetzelfde examen onmogelijk op meerdere tijdstippen laten maken, of je moet de leerlingen in quarantaine houden, juist... dan zitten de ruimtes nog vol.
Wat te doen met de snotterige leerlingen? Normaal kun je dan prima examen doen, maar in de huidige situatie mag je niet komen.
Virus lijkt te overleven op papier. Succes voor de corrector. O, gewoon een paar dagen laten liggen of een poosje in de oven op 100 graden?

Ik zeg niet dat de examens geschrapt moeten worden, maar wel dat het allemaal iets minder eenvoudig is dan het lijkt.
Maar ik hoop vooral dat er op korte termijn duidelijkheid komt.
Centrale examens schrappen en schoolexamens uitstellen tot na 1 juni lijkt mij het beste.
Laatst gewijzigd door Jantje op 24 mar 2020, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Valcke schreef:Doordat ze blijven testen, isoleren, alsook quarantaine toepassen op binnenkomende reizigers, denk ik dat dit beleid een heel goede kans maakt.

Maar het is moeilijk te kopiëren naar Europa, al vind ik wel dat Europa hier veel van had kunnen leren. Bv ten aanzien van massalere uitvoering van testen, iets wat ook de WHO steeds bepleit.
Probleem is dat er niet zo veel testen zijn. Fabrikant kan het niet voorwerken en roept op (stond op site RD) om enkel te testen bij verdenking
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik lees op internet: Lockdown Wuhan wordt over twee weken opgeheven.

Doordat ze blijven testen, isoleren, alsook quarantaine toepassen op binnenkomende reizigers, denk ik dat dit beleid een heel goede kans maakt.

Waarom is het volgens jou moeilijk te kopiëren naar Europa? Israël kan het toch ook? Terwijl juist Israël erg afhankelijk is van internationale reizigers, vermoed ik.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik ben erg benieuwd wat er qua examens gaat gebeuren. Bij de sluiting van de scholen zag je dat het ministerie zich liet leiden door de maatschappelijke onrust. Deze lijkt nu rond de schoolexamens en eindexamens ook te ontstaan: scholen die al zelf hebben besloten geen schoolexamens meer af te nemen enz. We gaan het vandaag zien...
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:
Valcke schreef:Doordat ze blijven testen, isoleren, alsook quarantaine toepassen op binnenkomende reizigers, denk ik dat dit beleid een heel goede kans maakt.

Probleem is dat er niet zo veel testen zijn. Fabrikant kan het niet voorwerken en roept op (stond op site RD) om enkel te testen bij verdenking
Dat is dus onzin. Ik heb het al verschillende keren gemeld, maar het is een kwestie van prioriteiten. Dat beweer ik niet op eigen gezag, zie hierboven de hoogleraar uit Groningen die het beleid van de noordelijke provincies toelicht.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:

Waarom is het volgens jou moeilijk te kopiëren naar Europa? Israël kan het toch ook? Terwijl juist Israël erg afhankelijk is van internationale reizigers, vermoed ik.
Ik heb al eerder aangegeven dat dit scenario in China en Zuid-Korea succesvol was door de volgende condities:

1. alle verdachte gevallen testen en isoleren (voldoen we NIET aan)
2. bij uitbraak een hoge mate van lockdown (voldoen we gedeeltelijk WEL aan; maar in China was dat veel strikter)
3. personen volgen ten aanzien van hun verplaatsingen (voldoen we NIET aan)
4. inkomende reizigers waar ze ook vandaan komen in quarantaine plaatsen(voldoen we NIET aan)

Het kan dus wel, maar je moet dan bereid zijn om de maatregelen 1, 3 en 4 te nemen.
Overigens volgt Duitsland een beleid met 1 en 2, en dat is in elk geval ook meer succesvol dan het NL beleid waar we alleen 2 doen.
En Israël doet in elk geval 1, 2 en 4 (3 weet ik niet).
Hollander

Bericht door Hollander »

Mannetje schreef: 50 ruimtes = 100 surveillanten
Je kunt hetzelfde examen onmogelijk op meerdere tijdstippen laten maken, of je moet de leerlingen in quarantaine houden, juist... dan zitten de ruimtes nog vol.
Wat te doen met de snotterige leerlingen? Normaal kun je dan prima examen doen, maar in de huidige situatie mag je niet komen.
Virus lijkt te overleven op papier. Succes voor de corrector. O, gewoon een paar dagen laten liggen of een poosje in de oven op 100 graden?

Ik zeg niet dat de examens geschrapt moeten worden, maar wel dat het allemaal iets minder eenvoudig is dan het lijkt.
Maar ik hoop vooral dat er op korte termijn duidelijkheid komt.
Voor het VMBO ligt het nog anders met de (hoofdzakelijk) digitale examens. Die zijn flexibel in te plannen en hebben (ik meen) 12 varianten per vak.
Valcke

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:Probleem is dat er niet zo veel testen zijn. Fabrikant kan het niet voorwerken en roept op (stond op site RD) om enkel te testen bij verdenking
Correctie: er wordt in NL niet getest bij verdenking. Zelfs niet bij verdenking bij zorgpersoneel of huisartsen. Alleen bij verdenking bij risicogroepen.

Wat betreft beschikbaarheid testen: daar zijn nogal verschillende berichten over. Ik houd het er maar op dat ze in Groningen en Duitsland ook niet gek zijn.
Gritje

Bericht door Gritje »

Zita schreef:Ik ben erg benieuwd wat er qua examens gaat gebeuren. Bij de sluiting van de scholen zag je dat het ministerie zich liet leiden door de maatschappelijke onrust. Deze lijkt nu rond de schoolexamens en eindexamens ook te ontstaan: scholen die al zelf hebben besloten geen schoolexamens meer af te nemen enz. We gaan het vandaag zien...
Ben benieuwd hoe dat gaat maar met deze regels zie ik het niet zo snel doorgaan. Al hoop ik het voor onze zoon wel, hij is zo gemotiveerd om het te halen
merel

Bericht door merel »

Hoe sta jij nu in deze situatie? Ik meen mij te herinneren dat jij wel kritisch was over de te nemen maatregelen en het niet zo nodig vond ( al hield jij je er wel aan;))
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
Bertiel schreef:Probleem is dat er niet zo veel testen zijn. Fabrikant kan het niet voorwerken en roept op (stond op site RD) om enkel te testen bij verdenking
Correctie: er wordt in NL niet getest bij verdenking. Zelfs niet bij verdenking bij zorgpersoneel of huisartsen. Alleen bij verdenking bij risicogroepen.

Wat betreft beschikbaarheid testen: daar zijn nogal verschillende berichten over. Ik houd het er maar op dat ze in Groningen en Duitsland ook niet gek zijn.
Dat eerste wat je schrijft is niet helemaal waar. Er zijn ook mensen van onder de 55 jaar die worden getest als ze met ernstige symptomen die wijzen op het Coronavirus op de SEH van een ziekenhuis terechtkomen. En daarvoor hoeven ze niet in de risicogroepen te vallen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
Valcke schreef:

Dat eerste wat je schrijft is niet helemaal waar. Er zijn ook mensen van onder de 55 jaar die worden getest als ze met ernstige symptomen die wijzen op het Coronavirus op de SEH van een ziekenhuis terechtkomen. En daarvoor hoeven ze niet in de risicogroepen te vallen.
Risicogroepen én ernstige gevallen. Klopt. Maar dat is nog steeds niet het testen bij verdenking, evenmin van verdenking bij zorgpersoneel of huisartsen, terwijl het voor deze groepen van groot belang is, want zij kunnen niet bij een lichte verkoudheid zomaar 14 dagen thuisblijven.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:

Hoe sta jij nu in deze situatie? Ik meen mij te herinneren dat jij wel kritisch was over de te nemen maatregelen en het niet zo nodig vond ( al hield jij je er wel aan;))
Dat ik het "niet zo nodig vond" wil ik niet zeggen. Omdat ik minder als gemiddeld het nieuws volg was ik wel erg overrompeld door de maatregelen.

De situatie is erger dan ik toen inschatte, en het is goed dat er stevige maatregelen genomen worden.

Al heb ik ook gemengde gevoelens. Nog steeds denken we onszelf te kunnen redden als we "het met elkaar doen", het maakbaarheidsdenken. Daarnaast: aan de ene kant worden er babies en ouderen legaal vermoord uit naam van humaniteit, en aan de andere kant word nu door de regering gezegt dat we opkomen voor de kwetsbaren. Ik kan dat niet met elkaar in overeenstemming brengen.

Ik hou me zo veel als mogelijk netjes aan de regels van de overheid, zoals een christen betaamt. Verder heb ik in deze geen wijsheid in pacht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie