Verontrustende berichten

-DIA-

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:Toch maar in dit topic als tip: het bijzonder lezenswaardige artikel van Laurens van der Tang in het RD van zaterdag:
http://www.rd.nl/opinie/de-scheidslijn- ... -1.1364887
De uitdrukking 'we leven in donkere tijden' wordt hier in perspectief gezet.
Helemaal mee eens.
Dat is een duidelijke taal.
Ook de persoonlijke ervaring.
Er kan geen woord meer gezegd worden of het wordt 'afgehakt'.
Men is het beu.
Het is al zo lang gezegd: Waar blijft de toekomst des Heeren?
Ik moet denken aan de brief van de apostel Petrus:
Dezen tweeden zendbrief, geliefden, schrijf ik nu aan u, in welke beide ik door vermaning uw oprecht gemoed opwekke;
2 Opdat gij gedachtig zijt aan de woorden, die van de heilige profeten te voren gesproken zijn, en aan ons gebod, die des Heeren en Zaligmakers apostelen zijn;
3 Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen,
4 En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping.
5 Want willens is dit hun onbekend, dat door het woord Gods de hemelen van over lang geweest zijn, en de aarde uit het water en in het water bestaande;
6 Door welke de wereld, die toen was, met het water van den zondvloed bedekt zijnde, vergaan is.
7 Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen.
8 Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
10 Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
11 Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!
12 Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.
13 Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
14 Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede;
15 En acht de lankmoedigheid onzes Heeren voor zaligheid; gelijkerwijs ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid, die hem gegeven is, ulieden geschreven heeft;
16 Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.
17 Gij dan, geliefden, zulks te voren wetende, wacht u, dat gij niet door de verleiding der gruwelijke mensen mede afgerukt wordt, en uitvalt van uw vastigheid;
18 Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in den dag der eeuwigheid. Amen.

De verharding, verkilling, de kritiek, en de oorlogen worden harder.
De oordelen worden meer zichtbaar, ja zelfs tastbaar, en men wordt steeds zorgelozer.
Juist dat laatste geeft te denken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Klavart

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Ik vind het ook een signaal van donkere tijden als conformisme en het ontbreken van zelfstandig nadenken als kenmerk van genade wordt gezien.
Het kan echt geen kwaad als u het artikel zou lezen...
DDD

Bericht door DDD »

Zeker. Dat heb ik ook gedaan. Ik kan me in veel dingen vinden, maar in sommige dingen ook niet. En dat is precies waar ik mij zorgen om maak. Allerlei middelmatige zaken worden door sommigen tot hoofdbeginselen verheven. En als er dan één kleinigheid anders is, dan stort het hele huis als een kaartenhuis in elkaar. Het is niet gebouwd op een deugdelijk fundament, maar is enkel uiterlijke vorm. Dat vind ík dan weer ernstvol aan onze tijden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Zeker. Dat heb ik ook gedaan. Ik kan me in veel dingen vinden, maar in sommige dingen ook niet. En dat is precies waar ik mij zorgen om maak. Allerlei middelmatige zaken worden door sommigen tot hoofdbeginselen verheven. En als er dan één kleinigheid anders is, dan stort het hele huis als een kaartenhuis in elkaar. Het is niet gebouwd op een deugdelijk fundament, maar is enkel uiterlijke vorm. Dat vind ík dan weer ernstvol aan onze tijden.
Waar kunt u zich in vinden en waarin niet? Dat schept wel wat meer duidelijkheid omtrent wat u bedoelt.
DDD

Bericht door DDD »

Dat staat hier toch boven?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat staat hier toch boven?
Wat vind u dan 'kleinigheden'? En wat zijn de hoofdzaken?
DDD

Bericht door DDD »

Ik had het hierover:
DDD schreef:Ik vind het ook een signaal van donkere tijden als conformisme en het ontbreken van zelfstandig nadenken als kenmerk van genade wordt gezien.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik had het hierover:
De mondige en rationeel denkende mens?
DDD

Bericht door DDD »

Die ook ja, als je dat zo wilt noemen. In ieder geval: een christen die net zo zelfstandig nadenkt als Johannes Calvijn en al de andere reformatoren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Die ook ja, als je dat zo wilt noemen. In ieder geval: een christen die net zo zelfstandig nadenkt als Johannes Calvijn en al de andere reformatoren.
Misschien hebben we wel een nieuwe reformatie nodig? Denkt u ook niet?
Klavart

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Zeker. Dat heb ik ook gedaan. Ik kan me in veel dingen vinden, maar in sommige dingen ook niet. En dat is precies waar ik mij zorgen om maak. Allerlei middelmatige zaken worden door sommigen tot hoofdbeginselen verheven. En als er dan één kleinigheid anders is, dan stort het hele huis als een kaartenhuis in elkaar. Het is niet gebouwd op een deugdelijk fundament, maar is enkel uiterlijke vorm. Dat vind ík dan weer ernstvol aan onze tijden.
Bijzonder knap dat u dit uit het artikel weet te halen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

sommigen, zoals DDD, houden van debat: net vaag genoeg blijven dat niemand echt snapt wat je bedoelt. Bij doorvragen terugverwijzen naar eerdere postings. Dat hou je lang vol!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Of onze standpunten elkaar dicht naderen valt nog te bezien.
In mijn opvatting zijn de kinderen verbondskinderen en dienen daarom gedoopt te worden. Dit is ook de troost voor ouders van jonggestorven kinderen zoals verwoord in D.L. 1.17
Verder is het belangrijk te benadrukken dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn en dat het "zijn" in het verbond niet zalig maakt. Het ontvangen van het ware geloof in Christus Jezus gewerkt door de Heilige Geest is noodzakelijk voor elke bondeling. Wedergeboorte, bekering en geloof is nodig.
Maar dit onmisbare werk van de Drie-enige God is de bondeling bij de doop toegezegd en verzegeld met de drie Namen van God. Smeek en pleitgrond voor een ieder die het niet meer kan uithouden in zijn ellendige natuurstaat.

Zo'n bondeling heeft grond om met de dichter van Psalm 119 zeggen:Ik heb Uw aanschijn ernstelijk gebeden van ganser harte, wees mij genadig naar Uw toezegging
De belofte van het Evangelie, die door het geloof aangenomen moet worden, is naar mijn bescheiden mening niet de belofte 'dat dit kind wordt wedergeboren en geloof en bekering ontvangt'. Al helemaal bizar is de gedachte dat het kind dan met déze belofte werkzaam moet zijn. Moet hij dan - gelovig? - werkzaam zijn met de belofte dat hij bekeerd en gelovig zal worden??
Verder is het jammer dat je totaal niet ingaat op wat ik schrijf. Bijv. het punt dat de hervormers grosso modo heel positief dachten over het kind, dat bij het opgroeien alleen nog maar hoefde 'te wassen en toe te nemen in de genade', zoals je ook in het doopsformulier leest. Als dat de achtergrond is van het formulier, mogen we nog weleens goed achter onze oren krabben. Jouw opvatting, dat het gedoopte kind wedergeboren moet worden etc., vind ik er in elk geval niet in terug.
DDD

Bericht door DDD »

@Ad Anker:
Ik ben toch heel duidelijk in mijn bezwaar tegen het artikel van Laurens van der Tang? Ik ben van mening dat ik eerder de neiging heb om mij te duidelijk dan te vaag uit te drukken. Ik zal het nog wat uitvoeriger toelichten.

Laurens van der Lang maakt in dit artikel mijns inziens geen onderscheid tussen hoofdzaken en bijzaken. Hij beschrijft het als zorgwekkend als mensen iets anders doen of vinden dan de meerderheid in hun gemeente, zonder enige nuancering. Hij schrijft letterlijk dat "men zich graag conformeert aan gangbare opvattingen binnen het kerkverband". Het gaat daarbij gezien de toelichting om 'wetjes en regeltjes', in ieder geval volgens de meer kritische leden, die hij dan weer onder kritiek stelt.

De situatie die Van der Tang nastreeft is mijns inziens geen christelijk principe, maar groupthink. Natuurlijk hoef je als christen geen ergernis te geven, maar het andere uiterste is wel dat ergernis over kleinigheden gecultiveerd wordt door ambtsdragers. Dat vind ik dus een smet op een verder prima artikel.

Ik hoop dat ik daarmee voldoende helder ben en anders hoor ik dat wel.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@Ad Anker:
Ik ben toch heel duidelijk in mijn bezwaar tegen het artikel van Laurens van der Tang? Ik ben van mening dat ik eerder de neiging heb om mij te duidelijk dan te vaag uit te drukken. Ik zal het nog wat uitvoeriger toelichten.

Laurens van der Lang maakt in dit artikel mijns inziens geen onderscheid tussen hoofdzaken en bijzaken. Hij beschrijft het als zorgwekkend als mensen iets anders doen of vinden dan de meerderheid in hun gemeente, zonder enige nuancering. Hij schrijft letterlijk dat "men zich graag conformeert aan gangbare opvattingen binnen het kerkverband". Het gaat daarbij gezien de toelichting om 'wetjes en regeltjes', in ieder geval volgens de meer kritische leden, die hij dan weer onder kritiek stelt.

De situatie die Van der Tang nastreeft is mijns inziens geen christelijk principe, maar groupthink. Natuurlijk hoef je als christen geen ergernis te geven, maar het andere uiterste is wel dat ergernis over kleinigheden gecultiveerd wordt door ambtsdragers. Dat vind ik dus een smet op een verder prima artikel.

Ik hoop dat ik daarmee voldoende helder ben en anders hoor ik dat wel.
Ik meen (hoor het ook) dat kerkenraden het lastig en moeilijk wordt gemaakt door kritische mensen. Men mag kritisch zijn, maar laat het dan opbouwend zijn, en zo nodig terechtwijzend. Mensen van nu onderwerpen zich niet meer zo aan degenen die over hen gesteld zijn. Zinnen als: "Ik vind..." en "naar mijn mening" of "ik zie het toch anders" schijnen veel vaker voor te komen, en men ergert zich aan de leer (soms denigrerend genoemd 'regeltjes van de gereformeerde gemeenten'). Ik moet helaas uit de praktijk spreken.
Gesloten