Ik zie dat niet zo; dan zou ik moeten proeven.Lassie schreef:als je goed kijkt zijn ze gekookt.
Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]
tosti met ham, kaas, cherrytomaatjes en feta
let sin never hold true, that Love never broke through.
De koude gekookte elleboogjes waren echt wel lekker. Het is allemaal opgeraakt!Tiberius schreef:Die koude (rauwe) elleboogjes er doorheen lijkt me maar niets.
Het is een aanrader voor warme dagen, en onze kinderen zijn er gek op.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Ik begrijp het, ja, dacht eerst dat ze niet gekookt waren.PvS schreef:De koude gekookte elleboogjes waren echt wel lekker. Het is allemaal opgeraakt!Tiberius schreef:Die koude (rauwe) elleboogjes er doorheen lijkt me maar niets.
Het is een aanrader voor warme dagen, en onze kinderen zijn er gek op.
Het ziet er inderdaad lekker uit.
- MarthaMartha
even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
- MarthaMartha
PvS schreef:Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
- JolandaOudshoorn
Ik stop ze gewoon in de vriezer. Wel schoonmaken natuurlijk. Voorkoken vind ik veel te veel werk. En zo gaat het ook goed.PvS schreef:Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- Oude-Waarheid
Tja heb ik v/h ook gedaan met rabarber maar sperciebonen nooit altijd even de kook erover.JolandaOudshoorn schreef:Ik stop ze gewoon in de vriezer. Wel schoonmaken natuurlijk. Voorkoken vind ik veel te veel werk. En zo gaat het ook goed.PvS schreef:Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
Maar wat je zegt als het met rabarber gaat misschien met bonen ook wel
Er zijn meerdere redenen waarom men blancheert. Zo worden de groenten soepeler en nemen ze minder plaats in wat vooral bij bladgroenten een groot verschil maakt. Daarnaast worden enzymen vernietigd die o.a. een rol spelen bij bederf. Tevens is er een 02-verdrijving waardoor de organoleptische kwaliteit toeneemt, hoewel er beperkte smaakafwijkingen kunnen zijn. Tevens worden door het blancheren bacteriën (mesofiele en psychrofiele) afgedood, waardoor er een reductie is van het kiemgetal. (http://www.katho.be/download/Blancheren(2).pdf)JolandaOudshoorn schreef:Ik stop ze gewoon in de vriezer. Wel schoonmaken natuurlijk. Voorkoken vind ik veel te veel werk. En zo gaat het ook goed.PvS schreef:Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
- MarthaMartha
mmm... klinkt makkelijker.JolandaOudshoorn schreef:Ik stop ze gewoon in de vriezer. Wel schoonmaken natuurlijk. Voorkoken vind ik veel te veel werk. En zo gaat het ook goed.PvS schreef:Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
Vervolgvraag: als je ze wilt eten en uit de vriezer haalt, wordt het dan niet snotterig als het ontdooit?
Of moet je ze bevroren in kokend water doen?
- JolandaOudshoorn
Bevroren in kokend water doen, anders dan.... wordt het inderdaad snot.MarthaMartha schreef:mmm... klinkt makkelijker.JolandaOudshoorn schreef:Ik stop ze gewoon in de vriezer. Wel schoonmaken natuurlijk. Voorkoken vind ik veel te veel werk. En zo gaat het ook goed.PvS schreef:Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
Vervolgvraag: als je ze wilt eten en uit de vriezer haalt, wordt het dan niet snotterig als het ontdooit?
Of moet je ze bevroren in kokend water doen?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
M&M eerst de kook erover (zoals ze dat noemen) en dan koud afspoelen.
Ik sluit me bij PvS aan
Maar boontjes vind ik er doorgaans er niet lekkerder op worden in de vriezer.
dus ik doe het eigenlijk nooit meer.
Liever verzin ik dan verschillende gerechten in 1 week met boontjes
(boontjesschotel uit de oven / boontjes met spekjes;pasta en roomsaus)
Ik sluit me bij PvS aan
Maar boontjes vind ik er doorgaans er niet lekkerder op worden in de vriezer.
dus ik doe het eigenlijk nooit meer.
Liever verzin ik dan verschillende gerechten in 1 week met boontjes
(boontjesschotel uit de oven / boontjes met spekjes;pasta en roomsaus)
PvS schreef:Er zijn meerdere redenen waarom men blancheert. Zo worden de groenten soepeler en nemen ze minder plaats in wat vooral bij bladgroenten een groot verschil maakt. Daarnaast worden enzymen vernietigd die o.a. een rol spelen bij bederf. Tevens is er een 02-verdrijving waardoor de organoleptische kwaliteit toeneemt, hoewel er beperkte smaakafwijkingen kunnen zijn. Tevens worden door het blancheren bacteriën (mesofiele en psychrofiele) afgedood, waardoor er een reductie is van het kiemgetal. (http://www.katho.be/download/Blancheren(2).pdf)
O, is dát het wat ik proef?
Vandaag eten we bami met alles erop en eraan. Morgen minestronesoep met ciabatta. Mooi om alle groentenresten van de hele week in te verwerken. Zusjelief doet de boodschappen, en ze weet gelukkig nog niet van die soep, anders was ze in staking gegaan, vrees ik.