Wie zijn de dorstigen ?

hervormde

Re: Wie zijn de dorstigen ?

Bericht door hervormde »

Nu ben ik wel nieuwsgierig waar Memento met mij van mening verschilt.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Ik zou zeggen: Eerst exegese vanuit de tekst zelf, dan pas de vraag naar de dogmatische betekenis. Wie niet meer vraagt naar de betekenis van de tekst zelf, en meteen met dogmatische oplossingen komt (die soms ingaat tegen wat de tekst zelf zegt!) holt de dogmatiek uit, en maakt de Schrift betekenisloos...
Dat ben ik je met je eens. Maar maak het ook niet te ingewikkeld.
Mijn betoog wat betreft Jesaja 54 en 55 is niet ingewikkeld, en voor iedereen met een beetje common sense te volgen:

Ik neem Jes 54:11 als uitgangspunt: Gij verdrukte, door onweder voortgedrevene, ongetrooste! zie, Ik zal uw stenen gans sierlijk leggen, en Ik zal u op saffieren grondvesten.

Deze tekst wordt in rechtse kringen vaak uitgelegd als betrekking hebbend op de bekommerden. Hiertegen zijn 2 exegetische bezwaren:
1. Het adres van de profeet is niet gewijzigd. Jesaja sprak deze woorden uit vóór de ballingschap. Zowel de oordeelswoorden als deze heilswoorden. God liet Jesaja deze woorden spreken tot een volk, waarvan God wist dat het zodanig zou volharden in de zonden, dat het aangezegde oordeel ook komen moest. Toch spreekt God tot hen deze woorden (over genade gesproken).
2. Het woord "door onweder voortgedreven" is een woord wat in Jesaja en Jeremia alleen voorkomt als oordeel, als straf van God (in een vorige posting heb ik alle vindtplaatsen genoemd). Jesaja spreekt hier dus namens God mensen aan, die het verdiende oordeel van God ervaren, die leven onder Gods straffende hand.

Dit opgemerkt hebbende, lees dan nog eens Jesaja 54 en 55. Dan valt bv Jes 55:7 op: De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.

Het adres is hier duidelijk de goddeloze, de ongerechtige, de man die nog in zijn zonde is.

De vraag is: Wat betekend dit, toegepast op vandaag. In het licht van de exegetische vindingen, denk ik dat Calvijns visie (en velen met hem) de juiste is. Dit woord komt tot mensen die verloren liggen, en het zelf niet beseffen. De oordeels- en heilsprediking is een middel, wat God aanwendt om de dode zondaar tot Hem te roepen, zowel met dreiging (eerste boek van Jesaja) als ook met liefelijke nodigingen (2e boek van Jesaja).

hervormde schreef:Nu ben ik wel nieuwsgierig waar Memento met mij van mening verschilt.
Ik zie in het "zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid een bevindelijk kenmerk van genade. Een kenmerk, wat niet alleen in de bekommerde gevonden wordt, maar in elke ware christen.
hervormde

Bericht door hervormde »

Memento: heb ik dat ergens op een andere manier weergegeven dan?
Plaats reactie