Germanicus schreef:Reageer ook eens op de rest i.p.v. meteen een veilige wedervraag te stellen.Gijs83 schreef:Hoe zouden ze vroeger met die voorwaarden omgegaan zijn?Germanicus schreef:Nee hoor. Tenminste dat was niet mijn opzet. Ik volg refoforum nu ongeveer een jaar en weet inmiddels hoe posters als jij, Gijs83 en DIA denken en schrijven. Waar ik bezorgd over ben, is dat er aan de 'rechterflank' van de gereformeerde gezindte zo exclusief gedacht wordt. Het zal waarschijnlijk ontkent worden, maar uit de postings van DIA komt toch echt naar voren dat er vroeger veel overtuigde kinderen van God waren en dat die er nu (bijna) niet meer zijn. 'Slechts een enkeling die het nog opmerkt' en dergelijke uitspraken lijken dat te bevestigen. Of postings dat de predikanten van vroeger (allemaal klinkende namen) nog preekten uit bevinding en dat nu nauwelijks meer gevonden wordt. En dat tegenwoordig negen van de tien mensen die zeggen te geloven dat eigenlijk niet doen, omdat ze niet aan bepaalde voorwaarden voldoen. En ik weet ook dat ter 'linkerzijde' van de gereformeerde gezindte van alles 'loos' is, maar wat me op dit forum bij sommige posters opvalt, is dat er wel heel erg gedacht wordt vanuit het eigen kringetje. Hoe dan om te gaan met christenen in andere delen van de wereld (die vervolgd worden, die met recht kunnen spreken over oordelen over deze wereld), die 'hun geloofsleven' op een andere manier vormgeven dan reformatorisch Nederland?! Ik denk dat je God tekort doet (voor zover dat mogelijk is, beter gezegd: je hebt te kleine gedachten van God), maar ook medechristenen. Ik word soms beschaamd door gelovigen die ik 'lichter' acht dan mezelf maar intussen wel een voorbeeld zijn als het gaat om het geven van getuigenis, liefde voor de naaste en hulpvaardigheid.Gijs83 schreef:
Dit klink geirriteerd en misschien is het nog wel meer dan dat. Is dat wel goed?
PS: Met deze posting wil ik DIA niet persoonlijk aanvallen, laat dat duidelijk zijn.
Beetje moeilijk om daar zo direct wat van te zeggen.