Alexander CD schreef:eilander schreef:Alexander CD schreef:Als je zegt de bijbel is Gods onfeilbaar woord, dan kun je niet zeggen dat gedeelte is niet waar in de bijbel, want alle schriftwoorden zijn waar. Als ze elkaar lijken tegen te spreken zul je ze met elkaar moeten verzoenen.
Als God zegt "Ik heb Mijn volk uitverkoren voor de grondlegging der wereld, dan kun je dat niet terugdraaien met "niet willende dat één verloren gaat", maar zo worden de teksten wel gebruikt als ik even teruglees.
Daar komt nog bij dat de "bewijsteksten" uitgelegd worden op een arminiaanse wijze.
Kan ik jouw quote ook omdraaien:
"Als er staat: "niet willende dat één verloren gaat", kun je dat niet terugdraaien met "Ik heb Mijn volk uitverkoren voor de grondlegging der wereld".
Zo is het toch óók waar?
---knip--- Respect en fatsoen, aub; mvg Tib
Wat minder vriendelijk, waarom?
Alexander CD schreef:
Het gaat om de gehele bijbelse boodschap, Hij zegt Ik heb Farao om deze reden geschapen, dat Farao in opstand zou komen, en God tot Zijn eer komt.
Het gaat om Gods eer niet om ons behoud van mensen, iedere vorm van aanbod en keuze geeft gelijk een ander Godsbeeld.
Het beeld dat de bijbel geeft van God is dat Hij boven alles staat, alles regeert door eigen macht (arm).
Zodra er een aanbod komt, of een god die wil en niet doet (kan?) Dan staat God niet meer overal boven, dan geef je God niet meer de eer waar Hij recht op heeft.
Dan ken jij je eigen plaats ook niet meer voor God, een aanbod evangelie is dan ook een vorm van menselijke hoogmoed tegenover God!
Je stelt tegenstellingen die er niet zijn: er is geen tegenstelling tussen Gods eer en het behoud van mensen. Wél is het zo dat God ook aan Zijn eer komt als zondaren verloren gaan.
Ik vind ook dat je nogal grote woorden gebruikt: aanbodevangelie menselijke hoogmoed!
Tenslotte vind ik je argumentatie niet eerlijk: je stelt "aanbod" en "keuze" in één zin, terwijl je kunt lezen dat in dit topic de onmacht van de mens zeker niet wordt geloochend. Het lijkt er dus op dat je een karikatuur van je opponent maakt, en die vervolgens op grond daarvan bestrijdt.
Wat ik met het omdraaien van jouw quote heb willen zeggen, is dit: stel je niet de ene Bijbeltekst boven de andere? Meer niet, en minder ook niet.