De zonde van de paus...
Re: De zonde van de paus...
Zolang de RK dwaalt zoals nu, moeten we inderdaad niet terug. Maar dat is nog wat anders dan stellen dat er in de RK geen ware gelovigen zijn.
Natuurlijk is dat mogelijk.memento schreef:Zolang de RK dwaalt zoals nu, moeten we inderdaad niet terug. Maar dat is nog wat anders dan stellen dat er in de RK geen ware gelovigen zijn.
Maar dan zouden ze ook openbaar komen.
Want een licht op een kandelaar blijft niet verborgen.
De vraag is dan of ze nog zulke welkome leden
van de 'moederkerk' zijn!
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Er is niet zoiets als een moederkerk denk ik, daar beroept de RKK zichzelf altijd op , maar de Gemeente van God is een verzameling mensen , uit verschillende denominaties, die zich bekeerd hebben en aan het Woord gehoorzaam willen zijn.-DIA- schreef:Natuurlijk is dat mogelijk.memento schreef:Zolang de RK dwaalt zoals nu, moeten we inderdaad niet terug. Maar dat is nog wat anders dan stellen dat er in de RK geen ware gelovigen zijn.
Een kerk heeft niet altijd muren. Gaat uit van haar, is de opdracht.de RKK dwaalt niet nu, maar al sinds ze regels en macht is gaan uitoefenen.
Sinds die tijd, toen wetten en tijden(gregoriaanse kalender en dag-grens op 24:00 middernacht, terwijl in genesis staat dat de dag-grens bij zonsondergang ligt) zijn veranderd,wat op zich al een aanval is en een zich boven God stellen, is de antichrist al actief.
Zoals de bijbel ook al zegt, dat de antichrist toen al op de loer lag!
Wij horen broeders en zusters te zijn, ipv machtswellustigen met hierarchistische structuren.
Ik kan me niet voorstellen dat een ware gelovige de leugens en verdraaiingen van de RKK accepteert.De opdracht is alles te toetsen met je gehele verstand!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Joannah schreef:Er is niet zoiets als een moederkerk denk ik, daar beroept de RKK zichzelf altijd op , maar de Gemeente van God is een verzameling mensen , uit verschillende denominaties, die zich bekeerd hebben en aan het Woord gehoorzaam willen zijn.-DIA- schreef:Natuurlijk is dat mogelijk.memento schreef:Zolang de RK dwaalt zoals nu, moeten we inderdaad niet terug. Maar dat is nog wat anders dan stellen dat er in de RK geen ware gelovigen zijn.
Een kerk heeft niet altijd muren. Gaat uit van haar, is de opdracht.de RKK dwaalt niet nu, maar al sinds ze regels en macht is gaan uitoefenen.
Sinds die tijd, toen wetten en tijden(gregoriaanse kalender en dag-grens op 24:00 middernacht, terwijl in genesis staat dat de dag-grens bij zonsondergang ligt) zijn veranderd,wat op zich al een aanval is en een zich boven God stellen, is de antichrist al actief.
Zoals de bijbel ook al zegt, dat de antichrist toen al op de loer lag!
Wij horen broeders en zusters te zijn, ipv machtswellustigen met hierarchistische structuren.
Ik kan me niet voorstellen dat een ware gelovige de leugens en verdraaiingen van de RKK accepteert.De opdracht is alles te toetsen met je gehele verstand!
Met je eens.
Ik zette 'moederkerk' dan ook tussen aanhalingstekens,
om Rome na te spreken.
Hoeveel licht gaat er uit van onze gereformeerde gezindte, waar het overgrote merendeel der leden geen ware gelovige is?Want een licht op een kandelaar blijft niet verborgen.
Dat is het oordeel dat over de kerk ligt.memento schreef:Hoeveel licht gaat er uit van onze gereformeerde gezindte, waar het overgrote merendeel der leden geen ware gelovige is?Want een licht op een kandelaar blijft niet verborgen.
Een rouwfloers, zoals wel gezegd wordt.
Er zijn er hier en daar nog,
maar meest zo verborgen dat ze niet kunnen uitkomen.
In zichzelf veroordeeld vaak.
Onbegrepen door de vrome kerkmensen.
Dat maakt het hun wel erg bitter.
En nee, ze zullen ze wel niet aanklagen.
Wel beklagen, gezien ze de schrik des Heeren kennen.
Ik ken er gelukkig nog een paar die zo als
een vreemdeling op de aarde rondzwerven.
Geloof me, daar gaat meer van uit als van al
die 'christenen' die het vandaag zo makkelijk kunnen
geloven.
En niet dat ik het voor het ongeloof op neem.
Verre daarvan! Maar het moet wel Waarheid zijn.
Ik ken gelukkig best veel van zulk soort mensen. Ze kenmerken zich niet alleen door een waar geloof, gepaard met een diepe ellendekennis. Maar ze kenmerken zich ook door een niet zo snel wijzen met de vinger naar anderen.En nee, ze zullen ze wel niet aanklagen.
die 'christenen' die het vandaag zo makkelijk kunnen geloven.
En dat mis ik nogal in deze topic. Druk met wijzen naar fouten van anderen. Maar de veel belangrijkere vraag is: Heb je je eigen "fouten" weleens ontdekt gekregen... Want wie zijn eigen hart leert kennen, en ontdekt welke zonde en afdwalingen daarin huizen, wijst niet meer zo hard naar anderen...
Ik bedoelde het niet zo, maar voelde je je aangesproken?memento schreef:Ik ken gelukkig best veel van zulk soort mensen. Ze kenmerken zich niet alleen door een waar geloof, gepaard met een diepe ellendekennis. Maar ze kenmerken zich ook door een niet zo snel wijzen met de vinger naar anderen.En nee, ze zullen ze wel niet aanklagen.
En dat mis ik nogal in deze topic. Druk met wijzen naar fouten van anderen. Maar de veel belangrijkere vraag is: Heb je je eigen "fouten" weleens ontdekt gekregen... Want wie zijn eigen hart leert kennen, en ontdekt welke zonde en afdwalingen daarin huizen, wijst niet meer zo hard naar anderen...
Ik ben het hier niet mee eens. Wel met wat je zegt over hoe een mens die zijn eigen hart leert kennen zich naar anderen op gaat stellen, maar dat is toch wat anders dan de manier waarop met dwaalleer omgegaan moet worden. Ik las een paar maanden geleden nog een artikel van een priester (miss wel hoger geplaatst), die bekeerd was en uit de RK kerk gekomen was. Dat zegt voor mij wel genoeg. Maar we moeten wel heel erg oppassen met het praten over individuele gelovigen in die kerk. Maar dat wordt hier volgens mij wel gedaan.memento schreef:Ik ken gelukkig best veel van zulk soort mensen. Ze kenmerken zich niet alleen door een waar geloof, gepaard met een diepe ellendekennis. Maar ze kenmerken zich ook door een niet zo snel wijzen met de vinger naar anderen.En nee, ze zullen ze wel niet aanklagen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Niemand vergoeilijkt hier de dwalingen van de RK. Maar hier worden individuele mensen in die kerk veroordeeld...Fjodor schreef:Ik ben het hier niet mee eens. Wel met wat je zegt over hoe een mens die zijn eigen hart leert kennen zich naar anderen op gaat stellen, maar dat is toch wat anders dan de manier waarop met dwaalleer omgegaan moet worden. Ik las een paar maanden geleden nog een artikel van een priester (miss wel hoger geplaatst), die bekeerd was en uit de RK kerk gekomen was. Dat zegt voor mij wel genoeg. Maar we moeten wel heel erg oppassen met het praten over individuele gelovigen in die kerk. Maar dat wordt hier volgens mij wel gedaan.memento schreef:Ik ken gelukkig best veel van zulk soort mensen. Ze kenmerken zich niet alleen door een waar geloof, gepaard met een diepe ellendekennis. Maar ze kenmerken zich ook door een niet zo snel wijzen met de vinger naar anderen.En nee, ze zullen ze wel niet aanklagen.
memento schreef:Niemand vergoeilijkt hier de dwalingen van de RK. Maar hier worden individuele mensen in die kerk veroordeeld...Fjodor schreef:Ik ben het hier niet mee eens. Wel met wat je zegt over hoe een mens die zijn eigen hart leert kennen zich naar anderen op gaat stellen, maar dat is toch wat anders dan de manier waarop met dwaalleer omgegaan moet worden. Ik las een paar maanden geleden nog een artikel van een priester (miss wel hoger geplaatst), die bekeerd was en uit de RK kerk gekomen was. Dat zegt voor mij wel genoeg. Maar we moeten wel heel erg oppassen met het praten over individuele gelovigen in die kerk. Maar dat wordt hier volgens mij wel gedaan.memento schreef:Ik ken gelukkig best veel van zulk soort mensen. Ze kenmerken zich niet alleen door een waar geloof, gepaard met een diepe ellendekennis. Maar ze kenmerken zich ook door een niet zo snel wijzen met de vinger naar anderen.En nee, ze zullen ze wel niet aanklagen.
waar zou deze tekst op slaan? Zover zijn we zeker nog niet in deze tijd:
„Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;”
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA- schreef:Dat is het oordeel dat over de kerk ligt.memento schreef:Hoeveel licht gaat er uit van onze gereformeerde gezindte, waar het overgrote merendeel der leden geen ware gelovige is?Want een licht op een kandelaar blijft niet verborgen.
Een rouwfloers, zoals wel gezegd wordt.
Er zijn er hier en daar nog,
maar meest zo verborgen dat ze niet kunnen uitkomen.
In zichzelf veroordeeld vaak.
Onbegrepen door de vrome kerkmensen.
Dat maakt het hun wel erg bitter.
En nee, ze zullen ze wel niet aanklagen.
die 'christenen' die het vandaag zo makkelijk kunnen
geloven.
En niet dat ik het voor het ongeloof op neem.
Verre daarvan! Maar het moet wel Waarheid zijn.
De schrik des Heeren is iets waar je niet mee te koop loopt.
Over dat vreemdelingschap; denk niet dat het een verzameling zuchtende mensjes buiten Christus is. Iemand die nog nooit de toevlucht genomen heeft, als een arme zondaar tot een rijke Zaligmaker, mag zich niet scharen onder de ware vromen. Ook al veroordeel je jezelf, ook al voel je je onbegrepen door vrome kerkmensen...dat is geen definitie van het arme zondaarleven. Verre daarvan. Als je je zo ervaart kun je idd als een vreemdeling op de aarde rondzwerven; maar het heeft geen enkele eeuwigheidswaarde. Zonder het komen en het zien op Hem, waartoe je door het Woord opgeroepen wordt ben je dood in je zonden en misdaden. Kom nou niet met: och, of we dat nou eens waarlijk mochten inleven... Dat kan een grote dooddoener zijn. De Heere vraagt helemaal niet van je of je dat tot in de treure inleeft, die maat haal je niet eens. Het is zo hoogmoedig als wat om dat te denken.
Dàt is pas een rouwfloers over de kerk!
Ik wilde wel dat er meer van dit te horen was:
Geef mij Jezus of ik sterf.
Jezus is mijn zieleleven.
Buiten Jezus het verderf.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
vogeltje schreef: Ik wilde wel dat er meer van dit te horen was:
Je bedoelt dit gedicht:
Zoete banden die mij binden
Aan des HEEREN lieve volk.
Wis, zij zijn mijn hertevrinden,
Hunne taal mijn hertetolk.
't Zijn de kind'ren van de Vader
En van 't zelfde huisgezin.
Wij bestaan malkander nader
Als de band van aardse min.
(...)
Spraken zij hoe gans verloren
Elk zijn ziel zag staan
Onder zonden, vloek en toren.
Alzo was 't ook mij gegaan.
Was het dat ze mij verhaalden,
Hoe zij arm en aan het end,
Kwamen, toen hun God bepaalde,
Dit was mij niet onbekend.
(...)
Riepen zij met heilig beven:
Was hun bidden, roepen, wenen
Om die een'ge Toeverlaat,
Was om Jezus al het stenen,
Dat was uit mijn hert gepraat.
(...)
Eeuwig zullen triumferen
Verre boven zon en maan.
Eeuwig zal ik daar verkeren,
In de rei der zaal'gen staan.
Zou ik dan dat volk verlaten
Daar ik met hen eens genood'
't Eeuwig wand'len langs de straten
Van de hemel na de dood?
Jacob Groenewegen (broer van Johannes Groenewegen, uit: De lofzangen Israëls)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-
Deze tekst is van toepassing op het gejoegjag en de scheuringen in de orthodox-gereformeerde hoek.albion schreef:waar zou deze tekst op slaan? Zover zijn we zeker nog niet in deze tijd:
„Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;”
Grote woorden, Joannah. Ik weet ook wel dat de RKK dwaalt op cruciale punten; maar alles wat je hierboven schreef, zie je ook weleens op heel andere wijzen terug in de gerformeerde gezindte.Joannah schreef: Iedereen die ook maar iets van de schrift afhaalt of toevoegt.....de Bijbel is heilig, alle leugens die de RKK er bij heeft verzonnen, en wat ze nalaat, heeft haar tot DE Valse profeet gemaakt."Gaat uit van haar, mijn volk", is de opdracht.
Wij moeten niet terug naar de RKK, maar andersom.
Iedereen die tegenwoordig kan lezen en verstand heeft, toetst de RKK aan wat de bijbel zegt en verlaat deze "kerk".
Maar dat zal wel niet gebeuren, want traditie en menselijke inzettigen zijn voor velen belangrijker dan de waarheid.
En dat de RKK nu toenadering zoekt tot een "verzoening" met luther, 500 jaar te laat, zegt helemaal niets.Integendeel, ik verdenk de RKK ervan een soort voor iedereen acceptable wereldmix te willen scheppen, om haar macht te vergroten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)