Psalmen

Zonderling

Re: Psalmen

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:What's the difference?
Ik mis in Helma's verhaal de GG-bashing, GG wordt zelfs niet genoemd.
In jouw verhaal herkent men Psalm 13 niet, maar er is geen enkele link, laat stil staan onderbouwing, met je voorgaande opmerking: "O ja, dat gebeurt in de GG, en niet uitzonderingsgewijs."
Eens met Tiberius en Luther. Wie het 'herkent', zou toch zelf een relevante ervaring moeten hebben op dit gebied én in het genoemde kerkverband. En die ervaring is nog steeds hier niet genoemd, door niemand.

Het feit dat een melodie niet werd herkend, wat zegt dat nu eigenlijk. Om eerlijk te zijn, sommige melodieën kan ik ook niet zingen en zou ik ook niet herkennen (al zijn dat er niet veel).
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zonderling schreef:
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:What's the difference?
Ik mis in Helma's verhaal de GG-bashing, GG wordt zelfs niet genoemd.
In jouw verhaal herkent men Psalm 13 niet, maar er is geen enkele link, laat stil staan onderbouwing, met je voorgaande opmerking: "O ja, dat gebeurt in de GG, en niet uitzonderingsgewijs."
Eens met Tiberius en Luther. Wie het 'herkent', zou toch zelf een relevante ervaring moeten hebben op dit gebied én in het genoemde kerkverband. En die ervaring is nog steeds hier niet genoemd, door niemand.

Het feit dat een melodie niet werd herkend, wat zegt dat nu eigenlijk. Om eerlijk te zijn, sommige melodieën kan ik ook niet zingen en zou ik ook niet herkennen (al zijn dat er niet veel).
Uit de diverse reacties is inmiddels voldoende duidelijk dat het verhaal voor menigeen wél herkenbaar is.
Maar ja, je mag hier niks ten nadele van de GG zeggen, dat blijkt wel weer. Zelfs niet als het waar is.
~~Soli Deo Gloria~~
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Hendrikus schreef:Uit de diverse reacties is inmiddels voldoende duidelijk dat het verhaal voor menigeen wél herkenbaar is.
Maar ja, je mag hier niks ten nadele van de GG zeggen, dat blijkt wel weer. Zelfs niet als het waar is.
Hendrikus, ik ben zelf niet GG (evenmin als jij), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw houding in deze erg kwalijk vindt.
Wel dingen suggereren, maar vervolgens heb je alleen een slap verhaaltje - dat er totaal niets mee te maken heeft - als onderbouwing.
Auto

Bericht door Auto »

Hendrikus schreef:Uit de diverse reacties is inmiddels voldoende duidelijk dat het verhaal voor menigeen wél herkenbaar is.
Ho vriend, dat maak jij er nu van. GG is nergens genoemd dat maakte jij er van. Daarnaast de problematiek t.a.v. organisten en hun spel is niet alleen beperkt tot GG. Helaas kom je dat ook tegen bij CGK/HHK/PKN dus niet alleen beperken tot GG. En mijn ervaring is dat problemen in een kerk ook voor een groot deel door personen worden veroorzaakt die een belangrijke taak hebben ......... organisten en kosters. Dat is mijn ervaring die beide figuren kunnen verschrikkelijk eigenwijs en dwaas zijn, helaas teveel voorbeelden van gezien en meegemaakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Auto schreef:
Ho vriend, dat maak jij er nu van. GG is nergens genoemd dat maakte jij er van. Daarnaast de problematiek t.a.v. organisten en hun spel is niet alleen beperkt tot GG. Helaas kom je dat ook tegen bij CGK/HHK/PKN dus niet alleen beperken tot GG. En mijn ervaring is dat problemen in een kerk ook voor een groot deel door personen worden veroorzaakt die een belangrijke taak hebben ......... organisten en kosters. Dat is mijn ervaring die beide figuren kunnen verschrikkelijk eigenwijs en dwaas zijn, helaas teveel voorbeelden van gezien en meegemaakt.
GG werd niet genoemd, maar was het wel. Dat heeft Helma me bevestigd.
Het ging niet om enigerlei problematiek t.a.v. organisten, maar om het specifieke probleem zoals genoemd door Helma en mij, n.l. dat de kerkenraad uitvaardigt dat er voortaan alleen nog bekende psalmen mogen worden gespeeld. Zulke verhalen hoor je niet uit CGK of PKN. En dat organisten eigenwijze mensen zijn, hoef je mij niet te vertellen ;)
Zonderling schreef:
Hendrikus, ik ben zelf niet GG (evenmin als jij), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw houding in deze erg kwalijk vindt.
Wel dingen suggereren, maar vervolgens heb je alleen een slap verhaaltje - dat er totaal niets mee te maken heeft - als onderbouwing.
Ja daag. Niemand zet hier z'n hele hebben en houwen op een openbaar forum. Dus als jij niet van mij wilt aannemen dat mijn ervaring waar is, dan mag jij dat een slap verhaaltje noemen, maar dat doet niets af aan de waarheid van mijn verhaal. Ieder weldenkend mens snapt dat je zo'n verhaal niet met alle ins en outs op een forum gaat zetten - maar dat het daarom nog wel wáár is.
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tuurlijk, Hendrikus.
Sorry, hoor, maar soms moet ik wel eens om je reacties lachen. Volgens mij zie jij achter elke boom een GG-beer staan. :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Tuurlijk, Hendrikus.
Sorry, hoor, maar soms moet ik wel eens om je reacties lachen. Volgens mij zie jij achter elke boom een GG-beer. :)
Lachen is gezond, Tib. Natuurlijk, het ligt helemaal aan mij, want GG-beren bestaan alleen in sprookjes op hele noten. Stel je voor dat mijn verhalen waar zouden zijn... :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
caprice

Bericht door caprice »

Marnix schreef:ik bespeur een hellend vlak :)
Ja, maar dan omhoog. Psalmen zijn Psalmen toch? Gewoon spelen voor en na de dienst. Bekend of onbekend. Onbekende Psalmen kunnen bekende worden als je ze bekendheid geeft. Er zijn bij mij 150 Psalmen bekend.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Upquark

Bericht door Upquark »

caprice schreef:
Marnix schreef:ik bespeur een hellend vlak :)
Ja, maar dan omhoog. Psalmen zijn Psalmen toch? Gewoon spelen voor en na de dienst. Bekend of onbekend. Onbekende Psalmen kunnen bekende worden als je ze bekendheid geeft. Er zijn bij mij 150 Psalmen bekend.
Kijk, zo hoort het! Als God wilde dat we ze niet allemaal zouden kennen, had Hij ze wel weggelaten...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:De kerkenraad is vóór en na de dienst niet eens aanwezig in de kerkzaal, dus alleen op grond van klachten uit de gemeente komen ze tot zulke rare beslissingen.
Vindt er dan geen wederhoor plaats?
a. In de consistorie kan vaak via een speakertje wel worden meegeluisterd naar wat er voor en na de dienst wordt gespeeld. Het zal wel niet zo vaak gebeuren, maar technisch gezien kán het wel, en ik weet uit ervaring dat het ook gebeurt.
b. Als jij ouderling bent, en je vrouw klaagt week op week steen en been dat het orgelspel voor de dienst niet om aan te horen is, dan kan die organist wel één keer zeggen dat hij gewoon volgens de richtlijnen speelt en niks bijzonders doet, maar vervolgens zit jij weer elke week met een klagende huisvrouw. Nou, dan pak je die organist toch aan? Zo gaat het helaas wel. En ook hier geldt: misschien niet altijd, maar 't gebeurt wel.
Is een organist dan geen gemeentelid? Staat die boven de
kerkenraad?
Ik heb altijd geleerd dat de gemeente zich aan de kerkelijke
tucht (vermaning) dient te onderwerpen.
Dus is het wel vreemd als men er tegenwoordig zo maar van
uit kan gaan om de raad/advies van de kerkenraad te mogen
negeren, tenzij vanuit het Woord kan worden aangetoond dat
ze dwalen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jvdg

Bericht door jvdg »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
jvdg schreef:De kerkenraad is vóór en na de dienst niet eens aanwezig in de kerkzaal, dus alleen op grond van klachten uit de gemeente komen ze tot zulke rare beslissingen.
Vindt er dan geen wederhoor plaats?
a. In de consistorie kan vaak via een speakertje wel worden meegeluisterd naar wat er voor en na de dienst wordt gespeeld. Het zal wel niet zo vaak gebeuren, maar technisch gezien kán het wel, en ik weet uit ervaring dat het ook gebeurt.
b. Als jij ouderling bent, en je vrouw klaagt week op week steen en been dat het orgelspel voor de dienst niet om aan te horen is, dan kan die organist wel één keer zeggen dat hij gewoon volgens de richtlijnen speelt en niks bijzonders doet, maar vervolgens zit jij weer elke week met een klagende huisvrouw. Nou, dan pak je die organist toch aan? Zo gaat het helaas wel. En ook hier geldt: misschien niet altijd, maar 't gebeurt wel.
Is een organist dan geen gemeentelid? Staat die boven de
kerkenraad?
Ik heb altijd geleerd dat de gemeente zich aan de kerkelijke
tucht (vermaning) dient te onderwerpen.
Dus is het wel vreemd als men er tegenwoordig zo maar van
uit kan gaan om de raad/advies van de kerkenraad te mogen
negeren, tenzij vanuit het Woord kan worden aangetoond dat
ze dwalen.
Als de organist onbekende psalmen speelt, die (zelfs :huhu ) door de kerkenraad niet worden herkend, mag het niet zo zijn dat de kerkenraad het spelen van onbekende psalmen zonder meer verbiedt.
Integendeel, dit moet worden gestimuleerd.
Negeren van het advies van de kerkenraad is niet juist, maar in deze gevallen kan aangetoond worden dat de kerkenraad dwaalt.
Daarom mijn opmerking: Word er geen wederhoor (van de organist) toegepast?
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik zeg niets over de vraag of een verhaal waar is of niet. Ik zeg zelfs dat ik het een schokkend verhaal vind, dat zegt genoeg.

Maar ik laat wel even horen dat er ook positieve ervaringen zijn. Sterker nog, die ken ik alleen maar. Wat ik hier op het forum lees is nu nieuw voor mij.
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef: Wat ik hier op het forum lees is nu nieuw voor mij.
Gelukkig maar, ik hoop voor je dat het zo blijft.
Helaas heb ik andere ervaringen.
caprice

Bericht door caprice »

jvdg schreef:Als de organist onbekende psalmen speelt, die (zelfs :huhu ) door de kerkenraad niet worden herkend, mag het niet zo zijn dat de kerkenraad het spelen van onbekende psalmen zonder meer verbiedt.
De kerkenraad is zelf niet eens in de kerk voor en na de dienst.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Auto

Bericht door Auto »

caprice schreef:
jvdg schreef:Als de organist onbekende psalmen speelt, die (zelfs :huhu ) door de kerkenraad niet worden herkend, mag het niet zo zijn dat de kerkenraad het spelen van onbekende psalmen zonder meer verbiedt.
De kerkenraad is zelf niet eens in de kerk voor en na de dienst.
Sommige organisten spelen op zo'n dermate manier dat het ook in de kerkenraadskamer te horen is ..........
Gesloten