Misschien maar van het goede uitgaan? Het bespaart ons een hoop moeite als we ons niet met oordelen of schande spreken over anderen hoeven bezig te houden.Mara schreef:Jacoupe soleil schreef:Uhhh, wees nuchter (en waakzaam)?Mara schreef:uhhh, hoed u voor de schijn des kwaads ?maar hoe zie je nu of iemand met zijn mobiel zit te "spelen" of de bijbel te lezen ?
het nalaten van onze onderlinge bijeenkomst
Re: het nalaten van onze onderlinge bijeenkomst
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valt mee hoor. Werkt beter dan een Trommius in je kontzak.coupe soleil schreef: Vreselijk priegelig!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
-
Ik zie niet in wat 'Bijbellezen' te maken heeft met 'Trommius' in deze situatie.Gian schreef:Valt mee hoor. Werkt beter dan een Trommius in je kontzak.coupe soleil schreef: Vreselijk priegelig!
Daarnaast, ik heb geen Trommius in de boekenkast, laat staan in mijn kontzak.
Voor aantekeningen of alleen lezen is het idd niks. Ik gebruik het dus niet om te lezen, maar als concordantie. Daar is Bijbel op PDA toch voor?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
-
O, dat zou kunnen. Ik heb geen PDA, dus ik zou het niet weten
.

Ik neem "slechts" een bijbel, zakdoekjes en collectebonnen mee.
Evt een pepermuntje of hoestpastille.
Evt een pepermuntje of hoestpastille.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik neem mijn telefoon mee en dat is het
En als mensen denken dat ik spelletjes speel ofzo komen ze na de kerkdienst maar een praatje met me maken 
En zo ziet het er dan uit:

En zo ziet het er dan uit:

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ieder zo zijn ding, maar voor mij zou het niets zijn.
Voor je het weet, ben je de halve dienst bezig om allerlei instellingen te fine-tunen en mis je de helft van de dienst.
Ik houd er ook niet zo van als mensen de kanttekeningen mee gaan zitten lezen tijdens de preek: ik mag aannemen dat de predikant zijn studie voldoende heeft gedaan, dan hoef ik niet (zeker niet ter plekke) te controleren.
Voor je het weet, ben je de halve dienst bezig om allerlei instellingen te fine-tunen en mis je de helft van de dienst.
Ik houd er ook niet zo van als mensen de kanttekeningen mee gaan zitten lezen tijdens de preek: ik mag aannemen dat de predikant zijn studie voldoende heeft gedaan, dan hoef ik niet (zeker niet ter plekke) te controleren.
Finetunen is niet aan de orde, dat doe je 1x (als het goed is niet in de kerk) en dan werkt het prima... Wat "studie" tijdens kerkdienst betreft, dat moet ieder voor zich weten. Ik doe het af en toe omdat ik weet dat ik dat wel met luisteren kan combineren, waarbij het dan ook niet is om een predikant te controleren maar wel extra inzicht te krijgen en nog iets meer van de reikwijdte van de tekst mee te krijgen. Ik pak er als een gedeelte nog een keer wordt doorgenomen in de preek, ook nog wel eens een andere vertaling om te kijken hoe het daar staat. Maar doorgaans zoek ik gewoon de tekst op, lees mee en dat is het.Tiberius schreef:Ieder zo zijn ding, maar voor mij zou het niets zijn.
Ik vind het wel erg handig in ieder geval. Ik heb altijd de Bijbel in SV, NBV, KJV en MKJV bij me, heb altijd een Bijbelverklaring bij de hand. Staat zelfs nog een Bijbels dagboek op. En je kan heel makkelijk zoeken naar bepaalde zaken en ook heel snel teksten opzoeken in de Bijbel, zonder bladergeluid te maken

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
In 1 Korinthe 1 vs 21 schrijft Paulus: "Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven".
Is de bedoeling van de kerkdiensten niet om gewoon naar de predikant en de prediking te luisteren?. En niet om te schrijven, te verifieren, andere betekenissen te zoeken die mischien ook wel bij de tekst passen met wel of niet allerlei high-tech.
Analoog aan wat de catachismus zegt in zondag 35, vraag 98. "Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der lekenniet mogen dulden?" Antw. "Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, dewelke zijn Christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging zijnsWoords wil onderwezen hebben". Zouden we de beelden niet ook kunnen/moeten vervangen door allerlei genoemde hulpmiddelen?
Is de bedoeling van de kerkdiensten niet om gewoon naar de predikant en de prediking te luisteren?. En niet om te schrijven, te verifieren, andere betekenissen te zoeken die mischien ook wel bij de tekst passen met wel of niet allerlei high-tech.
Analoog aan wat de catachismus zegt in zondag 35, vraag 98. "Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der lekenniet mogen dulden?" Antw. "Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, dewelke zijn Christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging zijnsWoords wil onderwezen hebben". Zouden we de beelden niet ook kunnen/moeten vervangen door allerlei genoemde hulpmiddelen?
De eerste twee alinea's van je posting kan ik me in vinden. Het past ook bij de soberheid van de eredienst.
Je verwijzing naar de HC vr+antw 98 vind ik wat gezocht.
Je verwijzing naar de HC vr+antw 98 vind ik wat gezocht.
Zo denk ik er ook over.Tiberius schreef:Ieder zo zijn ding, maar voor mij zou het niets zijn.
Ik zag een aantal jaar geleden 1 persoon met een aantekenboekje, nu komen er mensen met een grote encyclopedie, schrift en pen.
Het is toch geen collegezaal ? Ga zitten met je hart open, geniet van het orgel (als het goed is

Ik bid voor de dienst in het stille gebed voor een geopend oor en hart en dat de Heere alles maar weg haalt wat in de weg staat om te luisteren.
Dat kan hitte zijn, of kou, of pijn, jeuk. Zelfs een simpele vlieg kan storen !
En dan zijn er wel eens van die diensten, dat ik zelfs geen snoepje uit mn tas pak !
Voorbij voor ik het weet.
Ik luister ook gewoon naar de predikant en de prediking. Meestal doe ik het dus niet, maar soms vind ik het wel goed om even een andere vertaling er bij te pakken bijvoorbeeld.Willem schreef:In 1 Korinthe 1 vs 21 schrijft Paulus: "Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven".
Het tweede gedeelte van je post snap ik niet. Wat heeft dat met Bijbellezen te maken? Het lijkt me geen punt als het gaat om het meelezen in de Bijbel. En als dat in een papieren Bijbel kan, kan dat ook in een digitale Bijbel. Het lijkt me ook niet verkeerd als je in je paralel-editie van de Bijbel, of je Bijbel met kanttekeningen leest, mits dat niet ten koste gaat van het luisteren naar de preek. Maar volgens mij heeft dat helemaal niets te maken met de beelden waar in de HC tegen wordt geageerd.
Even om helder te krijgen waar dat wel over gaat:
De boeken der leken of ook wel biblia pauperum genoemd (letterlijk: armenbijbel), staat voor het afbeelden van verhalen uit de bijbel middels schilderijen, gebrandschilderde glas in loodramen, kapitelen of beelden. Voor de reformatie werden in Europa de boeken der leken veel gebruikt in de kerk. Ten eerste omdat veel mensen analfabeet waren, maar daarnaast ook omdat de bijbel alleen in het Latijn te krijgen was. Waar bij een geïllustreerde bijbel de afbeeldingen ter ondersteuning en versterking van het verhaal dienen, zijn de boeken der leken een op zich zelf staand iets, de afbeelding zelf moet het verhaal vertellen, ondersteunende tekst is heel summier of niet aanwezig.
(bron: Wiki)
En Marnix, hoe doe je het thuis ?
Zit je dan met een bijbel, een dagboek, een vertaling, een groot nieuws bijbel, het boek.....
De concordantie.
Zit je dan met een bijbel, een dagboek, een vertaling, een groot nieuws bijbel, het boek.....
De concordantie.
Klopt, en zelfde argument geldt voor het naluisteren op audioserver, het bestaan van het fenomeen PrekenWeb of ook Van Leeuwen Records uit Urk waardoor de levende verkondiging een handelswaar is geworden. De zogenaamde handel in preken 'in blik'.Willem schreef:In 1 Korinthe 1 vs 21 schrijft Paulus: "Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven".
Voor eigen gebruik is het luisteren naar opgenomen preken geen probleem. Preken die je hoorde in de kerk en die je nog eens na zou willen luisteren.
God komt met de dwaasheid der prediking tot je. Het is dwaasheid om een zegen te verwachten van een geselecteerde predikant die je wel aanstaat, want zo gaat het dan meestal.
Maar dit is off-topic.
Mijn vrouw was gewend altijd de punten op te schrijven. Daar gaan we getrouw mee door en is soms heel handig om wat na te zoeken. Toen mijn vrouw nogal eens op zondag werkte maakte ik wel eens aantekeningen. Ik gebruik deze nog wel eens wanneer ik een openingswoord voor een of ander voor moet bereiden, erg handig.
Eens heb ik een samenvatting van een trouwpreek gemaakt waarvan bekend was dat in die gemeente geen opnames gemaakt werden. Dat is dan wel weer handig. Maar dat geschrijf in de kerk, nee, behoudens uitzonderingen, niet doen.
Een uitzondering is overigens dat mensen die zich moeilijk kunnen concentreren wat dingen opschrijven. Dat kan heel goed zijn.