Arie Boomsma - EO

Afgewezen

Re: Arie Boomsma - EO

Bericht door Afgewezen »

denkertje21 schreef:
jvdg schreef: Dan zie ik toch liever onze voorganger in zijn ambtskleding bij de uitoefening van zijn ambt, of in spijkerbroek op klompen in zijn tuin, dan zo'n Boomsma in zijn topless-tattoo-lijf in een blad wat zelfs buiten de EO-orde valt.
Prachtig dat er voor jou en mij zo'n voorganger is.
Maar de programma's van Arie zijn niet voor jou en mij bedoeld. Wij weten de weg immers al lang?

Nee, Arie en meer EO-ers hebben een woord voor de WERELD! Het zijn missionaire programma's waarmee ze mensen willen berieken die absoluut niet door jouw en mijn dominee bereikt worden. Wij trekken op zondag (letterlijk) de kerkdeur achter ons dicht en kunnen ons anderhalf uur koesteren aan Gods Woord. Omdat wij op het erf van het Verbond zijn geboren of daartoe door de Heere zijn getrokken.
Dat geldt voor de overgrote meerderheid van onze landgenoten niet. Daarom is het goed dat er mensen als Arie Boomsma zijn, die gedreven worden door de liefde van God.
Ik ben helemaal voor missionaire programma's. Volgens mij doet de EO dat al meer dan 30 jaar. Lange tijd kon de achterban daar ook gewoon achter staan. Nu ineens niet meer. Zijn de mensen ineens zo doorgezakt of ingekeerd geworden of zou er wellicht iets veranderd zijn bij de EO?
Hebben we echt allerlei flitsende Arie Boomsma's en Manuel Venderbossen nodig om het Evangelie een beetje verkoopbaar te maken? Is dat niet een beetje zielig eigenlijk?
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Afgewezen schreef:Hebben we echt allerlei flitsende Arie Boomsma's en Manuel Venderbossen nodig om het Evangelie een beetje verkoopbaar te maken? Is dat niet een beetje zielig eigenlijk?
Het erbij halen van Manuel Venderbos vind ik in deze situatie betreurenswaardig. Hij heeft met deze lopende zaken tussen Boomsma en de EO niets te maken.
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Afgewezen schreef:Ik ben helemaal voor missionaire programma's. Volgens mij doet de EO dat al meer dan 30 jaar. Lange tijd kon de achterban daar ook gewoon achter staan. Nu ineens niet meer. Zijn de mensen ineens zo doorgezakt of ingekeerd geworden of zou er wellicht iets veranderd zijn bij de EO?
Hebben we echt allerlei flitsende Arie Boomsma's en Manuel Venderbossen nodig om het Evangelie een beetje verkoopbaar te maken? Is dat niet een beetje zielig eigenlijk?
Het lijkt me heel helder dat er juist in de afgelopen 30 jaar heel veel veranderd is op het kerkelijk erf. Van een christelijk land zijn we verworden tot een heidens land. Het kerkbezoek is in die 30 jaar veel meer dan gehalveerd. Het grootste deel van ons volk weet zelfs niet wat Kerst, Pasen en Pinksteren is.
Kijk nou alleen al wat er in jouw eigen omgeving is veranderd.

Ik denk niet dat men het Evangelie 'verkoopbaar' wil maken. Maar ik debnk wel dat het belangrijk is dat je een taal spreekt die de geadresserde ook begrijpt en verstaat.
Als ik mijn verhaal in Duitsland in mijn eigen taal afsteek, begrijpt niemand me. Doe ik het daarentegen in het Duits, dan kan men het volgen.
Het 'de Joden een Jood en de Grieken een Griek' geldt zeker ook in onze tijd!
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

denkertje21 schreef:
Afgewezen schreef:Ik ben helemaal voor missionaire programma's. Volgens mij doet de EO dat al meer dan 30 jaar. Lange tijd kon de achterban daar ook gewoon achter staan. Nu ineens niet meer. Zijn de mensen ineens zo doorgezakt of ingekeerd geworden of zou er wellicht iets veranderd zijn bij de EO?
Het lijkt me heel helder dat er juist in de afgelopen 30 jaar heel veel veranderd is op het kerkelijk erf. Van een christelijk land zijn we verworden tot een heidens land. Het kerkbezoek is in die 30 jaar veel meer dan gehalveerd. Het grootste deel van ons volk weet zelfs niet wat Kerst, Pasen en Pinksteren is.

Ik denk niet dat men het Evangelie 'verkoopbaar' wil maken. Maar ik debnk wel dat het belangrijk is dat je een taal spreekt die de geadresserde ook begrijpt en verstaat.
Als ik mijn verhaal in Duitsland in mijn eigen taal afsteek, begrijpt niemand me. Doe ik het daarentegen in het Duits, dan kan men het volgen.
Hè ja, maar dat wist ik al. Maar meer dan twintig jaar geleden zat ik mijn onchristelijke collega ook al uit te leggen wat Kerst en Pasen en Pinksteren betekende. En toen was de EO nog wél aanvaardbaar.
Ik bedoel maar: de EO kan echt wel gewoon zichzelf blijven al wil ze de boodschap communiceren aan de wereld. Daar hebben we in elk geval geen bloot en tattoes voor nodig.
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
denkertje21 schreef:

Hè ja, maar dat wist ik al. Maar meer dan twintig jaar geleden zat ik mijn onchristelijke collega ook al uit te leggen wat Kerst en Pasen en Pinksteren betekende. En toen was de EO nog wél aanvaardbaar.
Ik bedoel maar: de EO kan echt wel gewoon zichzelf blijven al wil ze de boodschap communiceren aan de wereld. Daar hebben we in elk geval geen bloot en tattoes voor nodig.
Ben ik volledig met je eens. Het is nogal naief om te veronderstellen dat we 30 a 40 jaar geleden in een christelijk land leefde, waarin iedereen alles nog snapte en dat een missionaire omroep nog niet nodig had. 'Joden een jood, en Grieken een Griek zijn' functioneerde bij Paulus wel binnen het kader van 'wordt deze wereld niet gelijkvormig' en het 'vreemdelingschap'. Dat is bij de EO bepaald niet het geval. Het vervelende is alleen dat de EO jarenlang vanuit de reformatorische gezindte stelselmatig is verketterd en dat alle kritiek die er nu - terecht! - is, op datzelfde bordje gegooid wordt. Maar er is wel degelijk iets veranderd.
freek

Bericht door freek »

Marie-Henriëtte schreef:
Afgewezen schreef:Hebben we echt allerlei flitsende Arie Boomsma's en Manuel Venderbossen nodig om het Evangelie een beetje verkoopbaar te maken? Is dat niet een beetje zielig eigenlijk?
Het erbij halen van Manuel Venderbos vind ik in deze situatie betreurenswaardig. Hij heeft met deze lopende zaken tussen Boomsma en de EO niets te maken.
Nou joh, heel verdrietig. Maar het optreden van Manuel Venderbos heeft hier álles mee te maken. Het gaat namelijk inmiddels niet meer alleen over Arie Boomsma en de EO, maar over de koers van de EO. En dan is de persoon van Venderbos wel een bepaald signaal.
denkertje21

freek schreef:Maar het optreden van Manuel Venderbos heeft hier álles mee te maken. Het gaat namelijk inmiddels niet meer alleen over Arie Boomsma en de EO, maar over de koers van de EO. En dan is de persoon van Venderbos wel een bepaald signaal.
Triest om zo te oordelen zonder dat je iemand kent. Ik ken Manuel (ja ook die) wel goed en persoonlijk en ben jaloers op zijn geloof en zijn geloofsleven met God. En ja, hij ís heel erg bewogen met de niet gelovige wereld en loopt dood op de weg waarlangs eindelijk de barmhartige Samaritaan stopte terwijl alle brave refo's doorliepen...
Lieve mede-forummers, kijk nou toch eens uit met je snelle oordeel!
jvdg

Bericht door jvdg »

denkertje21 schreef:
freek schreef:Maar het optreden van Manuel Venderbos heeft hier álles mee te maken. Het gaat namelijk inmiddels niet meer alleen over Arie Boomsma en de EO, maar over de koers van de EO. En dan is de persoon van Venderbos wel een bepaald signaal.
Triest om zo te oordelen zonder dat je iemand kent. Ik ken Manuel (ja ook die) wel goed en persoonlijk en ben jaloers op zijn geloof en zijn geloofsleven met God. En ja, hij ís heel erg bewogen met de niet gelovige wereld en loopt dood op de weg waarlangs eindelijk de barmhartige Samaritaan stopte terwijl alle brave refo's doorliepen...
M'n beste denkertje, jouw oordeel komt ook nogal snel, terwijl je de onderbouwing achterwege laat, en als die er al is, vaak op een zandgrond rust, namelijk jouw eigen ratio.
Jongere

Bericht door Jongere »

denkertje21 schreef:
Je oordeelt zelf in heel veel van je postings alle mensen die kritiek hebben. Òf als mensen die niets voor evangelisatie doen , òf voor doorlopende brave refo's.
Misschien doe je het niet bewust, maar elke discussie wordt doodgeslagen op deze manier: iemand probeert iets te zeggen over een publiek persoon die uitkomt voor een omroep (waarover we discussieren), iemand anders begint over het geloofsleven van die persoon en vervolgens word je uitgemaakt voor iemand die oordeelt.

Probeer nu eens werkelijk te luisteren terwijl je alle vooroordelen laat varen richting refo's. Alsof hier mensen met kritiek zitten die óók bewogen zijn met de wereld. En die zich óók druk maken om evangelisatie en die dingen die jij belangrijk vindt. Want nu lijkt het niet samen te gaan in je mening: iedereen die er op een bepaalde manier over denkt valt onder de groep refo's die nu eenmaal naar binnen gekeerd zijn, etc. etc. etc. etc.
Probeer je op zijn minst eens voor te stellen dat hier betrokken mensen zijn die ook kritiek hebben.

Ik ben wat scherp ja. Maar ik heb hier vaker iets over getiept en het blijft makkelijk om zo te verwijten zonder te discussieren.
Jongere schreef:
denkertje21 schreef:Toch maar weer die vraag Marie-Henriëtte: wat doe jij om ongelovige mensen tot Christus te brengen?
In een discussie als deze een dooddoener van de bovenste plank.
Ik zat pas even mee te lezen op Refoweb, waar ik ook voortdurend dit argument voorbij zie komen. Ook in andere discussies die te maken hebben met evangelisatie.

Het is een flauw argument en doet niet ter zake. Uiteraard wel voor iedereen persoonlijk. Maar we moeten niet in een sfeer belanden van 'zolang jij zelf niets doet, mag je niets zeggen'. Het gaat ons niets aan wat de ander allemaal wel of niet doet. Waar het hier om gaat is wat de argumenten voor of tegen iets zijn.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

freek schreef: Het gaat namelijk inmiddels niet meer alleen over Arie Boomsma en de EO, maar over de koers van de EO.
Halverwege de productie van een programma heeft de EO besloten van de productie af te zien omdat er teveel commotie ontstond bij de achterban, zij hebben daarmee aangetoond dat zij in ieder geval niet de koers van Boomsma varen. Boomsma is zich nu aan het bezinnen. De EO vast ook, wellicht over de huidige koers en de problematiek hieromtrent.
freek schreef: En dan is de persoon van Venderbos wel een bepaald signaal.
Volgens mij zijn er wel meerdere EO presentatoren geweest die vreemde sprongen hebben gemaakt. Toen de EO-presentator Knevel in het begin van dit jaar opperde dat de Darwin-theorie weleens waar kan zijn, was dat bijna het begin van het einde van de EO. Daar hoor je nu niets meer over.

Nu is Boomsma aan kritiek onderheven, maar zo langzamerhand is alles ter sprake gekomen en is er geen stof meer, en ja, is dan Venderbos aan de beurt? Dat vind ik niet helemaal netjes, per slot van rekening heeft hij niets te maken met dit programma.
denkertje21

Jongere schreef: Je oordeelt zelf in heel veel van je postings alle mensen die kritiek hebben. Òf als mensen die niets voor evangelisatie doen , òf voor doorlopende brave refo's.
Ik kan me je reactie wel voorstellen. Maar toch... Ik geef geen oordeel over ménsen die iets posten, maar ik geef wel een oordeel/mening over de inhoud van die kritiek. Dat si een wezenlijk verschil. Ik kán geen mening hebben over de persoon, omdat ik die niet ken. Maar ik kan wel een mening vormen over reacties die hier worden neergezet. En dat doe ik dan ook.
Jongere schreef:Probeer nu eens werkelijk te luisteren terwijl je alle vooroordelen laat varen richting refo's.
Dit is wel een beetje een gotzpe. Je vraagt mij om te luisteren, terwijl er hier om de haverklap vooral niet refo's worden neer gesasabeld.
Vooroordelen over refo's? Ik bén een refo. Geboren, getogen en gebleven. Maar ik wil vooral christen zijn. Navolger van Christus. En echt, vooroordelen zijn er niet bij mij. Nogmaals: wél oordelen over meningen! En dat lijkt me nou het aardige van een forum...
freek

Bericht door freek »

denkertje21 schreef:
Jongere schreef: Je oordeelt zelf in heel veel van je postings alle mensen die kritiek hebben. Òf als mensen die niets voor evangelisatie doen , òf voor doorlopende brave refo's.
Ik kan me je reactie wel voorstellen. Maar toch... Ik geef geen oordeel over ménsen die iets posten, maar ik geef wel een oordeel/mening over de inhoud van die kritiek. Dat si een wezenlijk verschil. Ik kán geen mening hebben over de persoon, omdat ik die niet ken. Maar ik kan wel een mening vormen over reacties die hier worden neergezet. En dat doe ik dan ook.
Jongere schreef:Probeer nu eens werkelijk te luisteren terwijl je alle vooroordelen laat varen richting refo's.
Dit is wel een beetje een gotzpe. Je vraagt mij om te luisteren, terwijl er hier om de haverklap vooral niet refo's worden neer gesasabeld.
Vooroordelen over refo's? Ik bén een refo. Geboren, getogen en gebleven. Maar ik wil vooral christen zijn. Navolger van Christus. En echt, vooroordelen zijn er niet bij mij. Nogmaals: wél oordelen over meningen! En dat lijkt me nou het aardige van een forum...
Beste Denkertje, je kritiek was in eerste instantie op mij gericht. Inmiddels ben ik al verdedigd door Jongere, en bij zijn woorden sluit ik me volledig aan. Maar ik zal zelf ook nog even iets verduidelijken. Wat jij lijkt te vergeten is, dat óók refo's vanuit een overtuiging redeneren en discussiëren met andersdenkenden. Dat op een discussieforum het dus niet zo kan zijn dat íedereen vanuit een bepaalde overtuiging zijn mening mag droppen, maar dat refo's dat níet mogen doen omdat ze dan 'veroordelen'. Natuurlijk chargeer ik nu behoorlijk, maar in het algemeen is dat wel de lijn die ik vaak zie. Zodra een refo op grond van zijn overtuiging een bepaalde ontwikkeling afkeurt en - inderdaad - veroordeelt, is dat gelijk verschrikkelijk. Want wat zijn ze dan ineens onbijbels bezig. Alleen al het feit dat jij met fors dedain de uitdrukking brave refo's lanceert, en suggereert dat zij helemaal niet bewogen zijn met de wereld in nood en niets doen voor hun medemens, maakt duidelijk dat jij ook oordeelt. Daarin zal ik je niet tegenhouden, want om ernst te maken met de opdracht om als christen te leven, moet je veroordelen alles wat daarmee in strijd is. Voor mij is dat bijvoorbeeld de wijze waarop de EO met wereldse methoden de wereld wil bekeren. Het zou toch wel heel raar zijn als ik dat op een discussieforum niet eens meer mag vertellen??
denkertje21

Ben bang dat we er niet uit gaan komen.
Nogmaals: ik bekritiseer geen personen, maar meningen. Prima toch?
Natuurlijk mag iedereen z'n mening droppen, maar dan mag ook iedereen die mkening bekritiseren, liefst met enige onderbouwing.
Wat mij opvalt is dat er op mijn onderbouwing niet of nauwelijks wordt ingegaan. Jammer.

M.b.t. tot de EO en het benaderen van ongelovigen/buitenkerkelijken heb ik o.a. gezegd dat ik denk dat het belangrijk is dat je een taal spreekt die de geadresserde ook begrijpt en verstaat.

Daar wordt niet op gereageerd. Wel op mijn manier reageren. Alweer jammer.
memento

Bericht door memento »

Wel denkertje, jouw laatdunkende opmerkingen over refo's en andere forumleden zie je als kritiek op hun mening, maar de kritiek van anderen op het handelen van bepaalde personen zie je als onbijbels veroordelen. Dat is wel erg in je eigen voordeel gerekend...
denkertje21

memento schreef:Wel denkertje, jouw laatdunkende opmerkingen over refo's en andere forumleden zie je als kritiek op hun mening, maar de kritiek van anderen op het handelen van bepaalde personen zie je als onbijbels veroordelen. Dat is wel erg in je eigen voordeel gerekend...
Ok, nog een keer dan: ik maak geen laatdunkende opmerkingen over refo's want zoals eerder ben ik zelf een geboren, getogen en gebleven refo. Ik hou van mijn kerk, maar deze liefde is niet blind.
Dat betekent dus dat ik niet kritiekloos hoef te zijn op dat wat refo's te berde brengen.
Gesloten