De Schrift gebruikt een heel andere manier van formuleren. Juist tegen een afgewezen volk roept het een actief: Bekeert u!Smytegelt schreef:Dit is een karikatuur. Zo kun je niet inhoudelijk verder komen.memento schreef:Een kanselboodschap hoeft dus het Bijbelse evenwicht niet te verwoorden? Heilig leven en rechtvaardigmaking loskoppelen (wat toch in deze kanselboodschap gebeurt) is m.i. een grove dwaling. Zeker in onze gezindte, waar in praktijk blijkt dat vele hun nette leven als "niet nix" zien (je ben in ieder geval niet zo als de wereld).
Dit staat er in de kanselboodschap: "Opdat Hij ons door Zijn Heilige Geest bekere en bekwaam make tot oprechte gehoorzaamheid aan Zijn wet."
Dat is toch echt wel de heiligmaking in Christus zoeken.
Ze moeten zich bekeren én Gods geboden houden. Los van elkaar kan niet. Dat is nu de klem: opgeroepen het onmogelijke te doen. Voor een Bijbels spreken in dezen, verwijs ik je naar hoe de profeten spreken tegen het van Gods geboden afgedwaalde volk.Je zegt dus:memento schreef:Ik ontken niet dat in de gemeente onbekeerde mensen zijn. Ook niet dat zij zich aan Gods geboden moeten houden. Maar wel stel ik dat heilig leven zonder bekering onmogelijk is
1) Ik ontken niet dat zij zich aan Gods geboden moeten houden
2) Heilig leven is zonder bekering onmogelijk
Lees even door...Kun je dit toelichten? Moeten mensen zonder bekering zich nu aan de geboden houden of is dat de Heere een gruwel?memento schreef:, en elke poging daartoe de Heere een gruwel is.
Wij kunnen niet overtuigen van de noodzaak. Wat we kunnen, en moeten doen, is spreken zoals de Schrift spreekt. Enerzijds de boodschap dat God van ons eist dat we heilig leven, anderzijds ook de boodschap dat wij daartoe niet in staat zijn, ja dat God gruwt van onze pogingen daartoe, buiten het verzoenende bloed van Christus. Opdat die klem tot God om hulp zou drijven.Goed, dus wat doen we met de onbekeerde medereiziger? Hoe krijg je die overtuigd van de noodzaak van inwendige bekering, ja hoe krijg je een zondig dood mens zover dat hij overtuigd raakt van de noodzaak van een Borg en Zaligmaker?memento schreef:Lees de Schrift er maar op na. De oproep moet zijn tot een bekering van hart (op de eerste plaats) én leven. Inwendige en uitwendige bekering kunnen en mogen niet losgekoppeld worden.
Ik heb me, voor zover ik weet, niet schuldig gemaakt aan biblicisme...De Heilige Schrift zegt dat niemand goed doet.Een oproep tot alleen een heilig leven, zonder dat opgeroepen deze voort te laten komen uit een bekeerd hart, is eenzijdig, en spreekt op een andere wijze dan de Heilige Schrift.
Met dezelfde redenatie kun je dus al het oproepen tot heilige levenswandel wel uitbannen. Zo biblicistisch werkt het niet in de gereformeerde leer.
Wel stel ik, dat de gereformeerde leer, altijd met 2 woorden spreekt. Dus de oproep tot heilig leven altijd gepaard laat gaan met de oproep tot bekering. Ja, juist binnen de gereformeerde leer is "leven naar Gods geboden", buiten bekering van het hart om, onmogelijk. Geheel in lijn van de Schrift.
Het probleem is dat er, naast de 2 wegen die Gods woord wijst, een derde is toegevoegd. Eentje waarop nette kerkmensen lopen...