(Duits: Also hat GOtt die Welt geliebet, Spaans: »De tal manera amó Dios al mundo,
Let vooral op het Spaans waar het goed duidelijk wordt: "de tal manera" = Op zo'n manier.
Buiten Christus is er geen liefde. Voor de onbekeerde zondaar is er dus ook geen liefde. Joh 3: 36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
De toorn Gods is niet op diegenen die Hij lief heeft. Denk je dat God bij het laatste oordeel iets zal zeggen in de trant van: Ach, hoe heb Ik u lief, maar Ik kan niet anders, Ik moet u naar de hel verwijzen?
Maar jij zegt dat God al van je houdt en dat Hij daarom Christus gaf. Dus buiten het geloof om houdt God volgens jou van een mens. (Misschien kan je zeggen dat Hij op de één of andere algemene manier van elke mens houdt, maar dat is in ieder geval geen individuele (van individu naar individu) liefde.)
De hoofdreden om je te bekeren is dat je weet/voelt/gelooft/ervaart dat je een goede liefhebbende/zegenende God onwaardig bent vanwege de zonden die je doet. En dat je weet dat die God die onwaardigheid verzoend heeft.
Dit is niet echt een goede voorstelling van zaken. Het punt met bekering is niet dat het leven met God ons leven echt doel en zin geeft. Het punt met bekering is dat God ons het leven zelf geeft. En mensen moeten niet ontdekken dat God van hen houdt. Dat doen ze zelf al veel te veel.. Mensen moeten ontdekken dat God van hen wil houden, maar dat dat onmogelijk is omdat ze het vanwege hun zonden onmogelijk maken dat God van hen houdt. Dan pas kunnen ze de uitweg in Jezus Christus werkelijk leren zien.Mensen moeten ontdekken dat God van hen houdt en dat het goed is om met Hem te leven, omdat dat ons leven echt doel en zin geeft.
Het feit dat God me wil redden en me niet zo wil laten als ik ben is inderdaad een reden tot bekering. Maar de druk die daarvan uitgaat is er pas als duidelijk wordt dat ik Gods liefde allang verspeeld heb.